De tienermoeder discussie

06-04-2015 22:36 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft er blijkbaar een mening over, een mening die iedereen maar al te graag roept.

Ik gooi mezelf op het schandeblok;

Ik ben een tienermoeder. Op mijn 15de zwanger geraakt toen ik een jaar school in Denemarken deed. De vader waar ik overigens geen relatie mee had was destijds 18.

Heb met de vader van mijn zoon die inmiddels 5 jaar is, een leuke vriendschappelijke band. Is regelmatig voor gekomen dat ik zelfs met vriend bij hun( de vader en zijn partner) heb gelogeerd, andersom doen ze dit ook wel eens bij ons.

Iedereen begint altijd te roepen;

Als mijn kinderen zo jong zwanger thuis komen dan....

Bij mij was het huis ook echt te klein. Vertelde het mijn ouders waren beide zwaar teleurgesteld. Mijn moeder heeft een tijd abortus abortus abortus geroepen. Vader die heeft mij in keus vrijgelaten en ging mij in die keus steunen. Op de voorwaarde dat hij de voogdij kreeg tot ik volwassen was.

(Zijn gedachte hier achter was, als ik haar het zelf uit laat zoeken god mag weten waar ze mét baby terecht komt en wat voor bijkomende ellende ze dan op zich af roept.) Vader is heel duidelijk en streng geweest over de regels; hoefde echt niet dronken/stoned/high thuis te komen. Als niet goed voor mijn zoon zorgde dan mocht ik het lekker zelf gaan uitzoeken zonder zoon het zelfde gelde als ik mijn zoon in gevaarlijke situatie's bracht. Kreeg de kinderbijslag van mijn vader + extra maar moest de bonnetjes op tafel leggen om te laten zien dat ik het echt aan zoon had besteed.

Kortom als tienermoeder heb ik het door steun van mijn vader nog makkelijk gehad. En heeft hij ons veel jeugdzorg ellende bespaard door de voogdij op zich te nemen.

Waarom ik dit topic open? Overal geven mensen hun mening als ze het lezen. Mening mag je hebben, mag hem geven op gepaste wijzen. Maar in topic's ontstaat er nogal eens een discussie erover.
Nou ja, je kan het niet verbieden in de zin van dat ze het toch doen als ze willen. je kan het wel aanraden. Mijn ouders zijn ook tegen seks voor het huwelijk. Natuurlijk hebben we ons niet allemaal daar aan gehouden maar je kan wel uitleggen waarom je er op tegen bent en dan hopen dat je kinderen het ook begrijpen. Maar het ligt uiteindelijk bij hunzelf. Zij moeten zelf die keuze maken.
quote:selah01 schreef op 07 april 2015 @ 16:20:

Mijn ouders zijn ook tegen seks voor het huwelijk. Natuurlijk hebben we ons niet allemaal daar aan gehouden .

kortom, het werkt dus niet

Je ouders geven het aan, jij doet je eigen zin

Ik vertel mijn kinderen liever dat ze vooral moeten doen waar ze zin in hebben, dan durven ze ook bij me te komen, als er iets fout gaat
quote:lilalinda schreef op 07 april 2015 @ 16:29:

[...]

Ik vertel mijn kinderen liever dat ze vooral moeten doen waar ze zin in hebben, dan durven ze ook bij me te komen, als er iets fout gaatIk sluit mijn nu 17 jarige dochter gewoon op tot minimaal haar 35e
quote:prik schreef op 07 april 2015 @ 11:41:

[...]

Je weet inderdaad niet of je dochter ooit nog zwanger wordt als ze op haar 15e een abortus laat uitvoeren. Je weet echter wél dat ze nooit meer een onbezorgd leven, een goede opleiding, een goede carrière of een frisse start met een leuke man zal hebben als ze besluit dat kind te houden. En daarbij verandert je eigen leven ook volledig; je wordt als ouder toch ongewild geconfronteerd met een kleinkind, waar je dan nog verantwoordelijk voor bent ook. Als die dochter verstandig is besluit ze zelf al dat ze een abortus wil, in plaats van de rest van haar leven op te offeren voor een ongelukje.

Joh wat weet jij veel.

Poe.

Ik heb mijn hbo gedaan met een baby, kon prima.

Ik liep niet grijs van de zorgen. Eigenlijk vond (en vind) ik mijn leven best wel leuk.

De vader van mijn oudste heeft zijn wo afgemaakt.

We werken beide naar volle tevredenheid.

We zijn niet meer samen. ( dat was eigenlijk het enige nadeel van uit elkaar gaan; dat ik geen fijn antwoord meer had op de "je bent zeker niet meer samen met de vader"-vraag.

Mijn huidige echtgenoot heeft inderdaad een smerige laag gebruikt vuil van mij af moeten krabben en stomen toen hij wat met mij begon. Zeer onfris. Gelukkig maakt mijn karakter veel goed.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:lilalinda schreef op 07 april 2015 @ 16:29:

[...]

Ik vertel mijn kinderen liever dat ze vooral moeten doen waar ze zin in hebben, dan durven ze ook bij me te komen, als er iets fout gaat

Bij mij heeft het wel gewerkt Bij mijn zus dus echter niet. Bij mijn andere broers/zussen weet ik niet allemaal even precies natuurlijk. Mijn oudste broer heeft het denk ik wel bij gewerkt. Echter waarom ik dat niet heb gedaan heeft niks te maken met het verbod van mijn ouders. Wel dat ik zelf ook de overtuiging van mijn ouders deel. Op een andere manier dan mijn ouders maar wel dezelfde overtuiging.

Ik denk ook niet dat je het kan voorkomen of kan verbieden. Ik denk wel dat je kan aangeven waarom je iets liever niet hebt. Maar je moet het uiteindelijk van de innerlijke motivatie hebben.

Je kinderen vertellen dat ze moeten doen waar ze zin in hebben dat kan natuurlijk maar als je niet gelooft dat dit goed is moet je dat vooral niet doen. Er is niks mis met aangeven waarom je tegen bepaalde zaken bent. Ik zal mijn kinderen nooit zeggen dat ze maar moeten doen waar ze zin in hebben.

Ik hoop dat mijn kinderen inderdaad wachten tot ze trouwen. Ik zal ze uitleggen waarom ik dat vindt. Ik denk echter dat echt zeggen dat mag niet geen enkele zin heeft zolang ze niet zelf de overtuiging hebben dat het beter is om te wachten.
Dat betekent inderdaad niet, dat ze het niet zullen doen.

En die keuze is inderdaad aan hen zelf. Wij geven ONS advies en in ONS huis gelden onze regels.

Wanneer ze op hen zelf wonen, kunnen ze doen wat ze willen.
quote:Latoyadelight1 schreef op 07 april 2015 @ 17:03:

En die keuze is inderdaad aan hen zelf. Wij geven ONS advies en in ONS huis gelden onze regels.

Wanneer ze op hen zelf wonen, kunnen ze doen wat ze willen.Wat ik mij afvraag: zijn die regels voor jongens en meisjes even streng?
quote:Dreamer schreef op 07 april 2015 @ 15:04:

[...]

Maar een 'instelling' zorgt voor het kleinkind????? Echt?? Serieus? Dus mijn éigen kinderen zijn ook niet en/of nooit verzorgd door mij, louter door 'de instelling'?Volgens mij was jij het toch die zei dat als je dochter met een baby kwam te zitten, dat jij er dan wel voor zou zorgen zodat zij naar school kan. Dus ik vroeg aan jou of jij dan niet hoefde te werken. Je antwoord was dat het kind dan toch naar het kdv zou gaan. Dat noem ik dan niet ´ik zorg ervoor´ in de strikte zin van het woord zoals ik dacht dat jij bedoelde (oma blijft thuis om voor het kind te zorgen). Kind gaat dus gewoon naar de opvang, zoals dat bij zowat alle ouders gebeurt. Dat heeft dan toch niks met ´jouw-zorgen-voor' te maken?
quote:bestpittig schreef op 07 april 2015 @ 17:11:

[...]

Volgens mij was jij het toch die zei dat als je dochter met een baby kwam te zitten, dat jij er dan wel voor zou zorgen zodat zij naar school kan. Dus ik vroeg aan jou of jij dan niet hoefde te werken. Je antwoord was dat het kind dan toch naar het kdv zou gaan. Dat noem ik dan niet ´ik zorg ervoor´ in de strikte zin van het woord zoals ik dacht dat jij bedoelde (oma blijft thuis om voor het kind te zorgen). Kind gaat dus gewoon naar de opvang, zoals dat bij zowat alle ouders gebeurt. Dat heeft dan toch niks met ´jouw-zorgen-voor' te maken?Wel als je bijvoorbeeld op je vrije dagen voor het kind zorgt zodat er gestudeerd of naar school gegaan kan worden en kind daardoor minder naar het kdv hoeft. Het één sluit het ander niet uit, toch?
Nee, da´s waar. Maar dan moeten er wel genoeg vrije dagen zijn van grootouders. Ook genoeg oma´s die gewoon min of meer full time werken en waar kleinkinderen niet onder te brengen zijn. Hooguit voor af en toe.

Dus wat als opa´s en oma´s werken voor zo´n 4 a 5 dagen in de week. Wie gaat er dan voor het (klein)kind zorgen? Ik mag toch hopen dat de tiener niet verwacht van haar ouders dat zij hun banen maar moeten opgeven om het kleinkind op te gaan vangen.
quote:Honeymoonquiz schreef op 07 april 2015 @ 17:11:

[...]

Wat ik mij afvraag: zijn die regels voor jongens en meisjes even streng?In ons huishouden wel!
Trouwens, ook als je niet zoveel uren werkt zou ik het vrij vreemd vinden als er van grootouders verwacht wordt dat die dan maar moeten gaan oppassen. Grootouders hebben ook weer hun eigen leven terug gekregen na de kleine kinderen. Met invulling van hobby´s, vrijwilligerswerk, etc.

Zij kiezen er immers niet voor dat kind op de wereld te zetten. Dus het is aan de tiener om dit op te lossen en verwachtingsloos te zijn voor wat betreft de (schoon)ouders. Maar ik vraag me af of veel tieners dat "eerlijk" vinden.
quote:bestpittig schreef op 07 april 2015 @ 17:40:

Nee, da´s waar. Maar dan moeten er wel genoeg vrije dagen zijn van grootouders. Ook genoeg oma´s die gewoon min of meer full time werken en waar kleinkinderen niet onder te brengen zijn. Hooguit voor af en toe.

Dus wat als opa´s en oma´s werken voor zo´n 4 a 5 dagen in de week. Wie gaat er dan voor het (klein)kind zorgen? Ik mag toch hopen dat de tiener niet verwacht van haar ouders dat zij hun banen maar moeten opgeven om het kleinkind op te gaan vangen.KDV? Gastouder? Daar gaan kinderen van werkende ouders meestal heen. Dus daar kan een kind van een schoolgaande tiener waarvan de grootouders werken ook heen gaan.
quote:bestpittig schreef op 07 april 2015 @ 17:44:

Trouwens, ook als je niet zoveel uren werkt zou ik het vrij vreemd vinden als er van grootouders verwacht wordt dat die dan maar moeten gaan oppassen. Grootouders hebben ook weer hun eigen leven terug gekregen na de kleine kinderen. Met invulling van hobby´s, vrijwilligerswerk, etc.

Zij kiezen er immers niet voor dat kind op de wereld te zetten. Dus het is aan de tiener om dit op te lossen en verwachtingsloos te zijn voor wat betreft de (schoon)ouders. Maar ik vraag me af of veel tieners dat "eerlijk" vinden.Niemand zegt toch dat het van grootouders verwacht wordt? Volgens mij gaf dreamer aan dat zij het zo zou doen.
quote:Latoyadelight1 schreef op 07 april 2015 @ 17:03:

Wanneer ze op hen zelf wonen, kunnen ze doen wat ze willen.Ze kunnen het natuurlijk ook gewoon elders doen, seks is niet aan huis of bed gebonden he. Heb je je kinderen eigenlijk wel voorgelicht, of wil je daar ook mee wachten tot ze het huis uit zijn?
Vandaar dat ik dus zeg dat die keuze uiteindelijk aan hen zelf is.

Alleen in ons huis heb je geen gemeenschap voor het huwelijk.

Vanaf kleins zullen we ze dat uiteraard bij brengen.
Een van mijn vriendinnen had al heel jong echt vaste verkering. 15 waren we toen. En die moeder was heel duidelijk: Vriendje blijft niet slapen, want in dit huis wordt niet gesekst door minderjarigen. En ik weet nog dat mijn moeder dat hilarisch vond en ook heel veelzeggend over het sexleven van die ouders, alsof je alleen maar 's avonds, in bed, onder de dekens, met het licht uit kunt vrijen. Daarop volgde een hele opsomming van mogelijke locaties voor vleselijk genot en dat vond ik supergenant, maar ik was ook 15. Ze had wel gelijk.

Wat mij betreft, is het wel een vervelende zaak als je tienerouder wordt, maar kan het echt alle kanten op. Als je waardeloos oudermateriaal bent, ben je dat vaak ook nog als je 30 bent. En als je gewoon een goede ouder kunt worden, kun je dat ook worden als je minderjarig bent. Je hebt alleen een goed netwerk nodig. Ik heb meerdere tienermoeders in mijn familie, ik ken er meerdere via werk/uit het dorp/van mijn dochters school. Het kan echt ook heel goed gaan, maar dan is het heel fijn als je een ouder(figuur) hebt die er voor je is.
quote:bestpittig schreef op 07 april 2015 @ 17:11:

[...]

Volgens mij was jij het toch die zei dat als je dochter met een baby kwam te zitten, dat jij er dan wel voor zou zorgen zodat zij naar school kan. Dus ik vroeg aan jou of jij dan niet hoefde te werken. Je antwoord was dat het kind dan toch naar het kdv zou gaan. Dat noem ik dan niet ´ik zorg ervoor´ in de strikte zin van het woord zoals ik dacht dat jij bedoelde (oma blijft thuis om voor het kind te zorgen). Kind gaat dus gewoon naar de opvang, zoals dat bij zowat alle ouders gebeurt. Dat heeft dan toch niks met ´jouw-zorgen-voor' te maken?Zorgen voor geschikte opvang, zorgen dat kind kan studeren, terwijl haar kind huilt.. allemaal zorgen voor het kind, zonder met het kind op schoot te zitten hoor. Maar zo zie ik dat, jij kennelijk anders
Later is nu
quote:bestpittig schreef op 07 april 2015 @ 17:40:

Dus wat als opa´s en oma´s werken voor zo´n 4 a 5 dagen in de week. Wie gaat er dan voor het (klein)kind zorgen? Ik mag toch hopen dat de tiener niet verwacht van haar ouders dat zij hun banen maar moeten opgeven om het kleinkind op te gaan vangen.En ik werk 4 dagen, dus één dag kan ik sowieso oppassen. Daarnaast is 'zorgen voor onderdak, eten en drinken' ook zorgen dat dochter en haar kind goed verzorgd zijn. Maar goed, het gaat mijn dochter niet zijn, die onverwachts zwanger thuiskomt
Later is nu
quote:bestpittig schreef op 07 april 2015 @ 17:44:

Zij kiezen er immers niet voor dat kind op de wereld te zetten. Dus het is aan de tiener om dit op te lossen en verwachtingsloos te zijn voor wat betreft de (schoon)ouders. Maar ik vraag me af of veel tieners dat "eerlijk" vinden.toen ik zwanger werd, wilde mijn moeder, die 40 uur in de week werkte, graag 1 dag in de week oppassen. Ik was geen tiener meer, maar toch was dat prettig. Waarom zou dat wel voor een volwassen moeder mogen en niet voor een tiener, vraag ik mij af? Dat maak ik dan toch verder zelf uit?
Later is nu
Verder vind ik dat je als ouder van een tiener beter goede voorlichting kunt geven over voorbehoedsmiddelen en eventueel een veilige omgeving om te experimenteren, dan dat ze het koud en nat en onveilig ergens in een fietsenhok doen.

Mijn moeder snapte dat ruim 30 jaar terug al: als ze het thuis niet doen, doen ze het wel ergens anders, maar dan wél aan de pil! (niet dat ze me aan de pil deed, toen ik er nog niet aan toe was, maar er werd wel op aangedrongen zeker eerst aan de pil te gaan, voordat ik seks had)
Later is nu
Als tieners wat willen doen dan doen ze het toch wel of het nou thuis of niet is.

Ik ga mijn zoon later, denk middelbare schoolleeftijd goed vertellen dat áls hij het doet hij het wél veilig doet en dat die verantwoordelijkheid op zowel soa als zwangerschaps gebied bij zowel jonge als meisje ligt. Als hij mij zou vragen om bijvoorbeeld condoom voor hem te halen zou deze moeder dat doen.

Stel mijn zoon word op zijn 16de tienervader dan ben ik op mijn 32ste oma. Zal wel een super jonge-hippe-coole oma zijn.

Mocht zoon zo niet luisterend zijn als puber als dat hij vandaag was dan kan ik hem altijd nog tot hij getrouwd is aan de kachel binden.
We hebben een samenleving waarin het raar wordt gevonden dat iemand tienermoeder is. Dit zegt iets over onze samenleving. Het is namelijk biologisch gezien heel natuurlijk dat je moeder zou worden in je tienerjaren.

Overigens vind ik niet dat een jongen kan beslissen of een kind wordt gehouden aangezien het om het lichaam van het meisje gaat. Daarom hoeft hij in mijn ogen ook geen verantwoording te dragen. Haar lichaam, haar besluit, haar verantwoording.
Ja, dat klopt. Dat zegt een hoop over onze samenleving, maar wat mij betreft niets negatiefs.

Het is namelijk biologisch gezien ook heel natuurlijk om vervolgens kinderen te krijgen tot ver over de 40 jaar en in die tijdspanne van 30 jaar zo'n 20+ kinderen te krijgen, en dat doen we ook niet, of wel? Uiteraard is het biologisch gezien ook supernatuurlijk, als er van die 20+ nakomelingen slechts 5 volwassen worden. Of dat je als moeder voor je 40e uitgeput en uitgewoond sterft. Wat was precies je punt?
Later is nu
Verder was er volgens mij ooit een actie van een goed doel ter voorkoming van tienermoeders in ontwikkelingslanden, omdat blijkt dat deze meisjes vaak nog niet volgroeid zijn en daardoor meer nare gevolgen ondervinden van een zwangerschap. Urineverlies, bijvoorbeeld.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven