De tienermoeder discussie

06-04-2015 22:36 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft er blijkbaar een mening over, een mening die iedereen maar al te graag roept.

Ik gooi mezelf op het schandeblok;

Ik ben een tienermoeder. Op mijn 15de zwanger geraakt toen ik een jaar school in Denemarken deed. De vader waar ik overigens geen relatie mee had was destijds 18.

Heb met de vader van mijn zoon die inmiddels 5 jaar is, een leuke vriendschappelijke band. Is regelmatig voor gekomen dat ik zelfs met vriend bij hun( de vader en zijn partner) heb gelogeerd, andersom doen ze dit ook wel eens bij ons.

Iedereen begint altijd te roepen;

Als mijn kinderen zo jong zwanger thuis komen dan....

Bij mij was het huis ook echt te klein. Vertelde het mijn ouders waren beide zwaar teleurgesteld. Mijn moeder heeft een tijd abortus abortus abortus geroepen. Vader die heeft mij in keus vrijgelaten en ging mij in die keus steunen. Op de voorwaarde dat hij de voogdij kreeg tot ik volwassen was.

(Zijn gedachte hier achter was, als ik haar het zelf uit laat zoeken god mag weten waar ze mét baby terecht komt en wat voor bijkomende ellende ze dan op zich af roept.) Vader is heel duidelijk en streng geweest over de regels; hoefde echt niet dronken/stoned/high thuis te komen. Als niet goed voor mijn zoon zorgde dan mocht ik het lekker zelf gaan uitzoeken zonder zoon het zelfde gelde als ik mijn zoon in gevaarlijke situatie's bracht. Kreeg de kinderbijslag van mijn vader + extra maar moest de bonnetjes op tafel leggen om te laten zien dat ik het echt aan zoon had besteed.

Kortom als tienermoeder heb ik het door steun van mijn vader nog makkelijk gehad. En heeft hij ons veel jeugdzorg ellende bespaard door de voogdij op zich te nemen.

Waarom ik dit topic open? Overal geven mensen hun mening als ze het lezen. Mening mag je hebben, mag hem geven op gepaste wijzen. Maar in topic's ontstaat er nogal eens een discussie erover.
quote:riannerianne schreef op 08 april 2015 @ 16:17:

Ach, dochter van latoyadelight (mooie christelijke naam trouwens) gaat op d'r 15e lekker hokken bij vriendje thuis op zijn zolderkamertje en de sterren van de hemel neuken.

Moet je ook maar willen he. Heb je er helemaal geen zicht meer op.

Is het niet verboden om je minderjarige kind in je huis te laten wonen?

Wat heeft mijn naam daar mee te maken?

Er wordt wel alles uit de kast getrokken om mijn mening krom te maken en dat van je zelf recht.

Ik ga deze eindeloze discussie dan ook niet meer voeren.

Ons huis, onze regels.

Net zoals jij je eigen regels hebt.
quote:evangeline_234 schreef op 08 april 2015 @ 15:54:

Interessante discussie. TO klinkt voor mij als een liefdevolle moeder die het beste wil voor haar kind, en daar hoort soms ook bij geboden hulp aanbieden. Vind daar dus niks verkeerds aan. Ik ken ook meerdere stellen van in de 30 die nog steeds financiële hulp van hun ouders nodig hebben.

Overigens lees ik hier een hoop over gelovigen; lang niet alle gelovigen zijn veroordelend. Ik ben zelf wel gelovig, maar ik zou nooit iemand om een keuze veroordelen, ook (zeker) geen eigen kinderen. Ik zou ook nooit lid kunnen zijn van een kerk zo ouderwets wordt gedacht. In de kerk waar ik ga kan alles; seks voor het huwelijk, samenwonen, homostellen incl kind, etc. Dat vind ik heel fijn.Ja? Ken jij ze ook al? Bij mij hoor ik het ook wel eens dat mensen erg verbaasd zijn over hoe het financieel rond te brengen is ... Terwijl als je er wat energie en tijd in stopt (wat mij niet geheel onbelangrijk lijkt als er een babeh op komst is) je echt niets te kort hoeft te komen.... Dat vind ik dus echt zo apart ... of ja vooral dat ik het niet begrijp. Ik ben een alleenstaande mama van 26 met volledige voogdij over mijn zoon dus ook geen alimentatie, werk part time (meer uren niet te verkrijgen + meer werken is in principe inleveren in mijn geval) en nog is het gemakkelijk te doen.. Denk dat dat ook te maken heeft met een leefstijl, alhoewel ik die persoonlijk drastisch zou aanpakken als ik zou merken dat ik geld moet vragen bij familie. En begrijp me niet verkeerd hoor, ik wordt ook goed geholpen door standaard dingen (toeslagen, aanvullingen etc.) maar dat geeft voldoende ruimte om prettig te leven. Om ook nog eens ouders of wie dan ook om extra financiele steun te vragen vind ik altijd bijzonder apart .....
quote:riannerianne schreef op 08 april 2015 @ 16:27:

(Ik ben ook een gelovige trouwens, maar wel een liberale en zeer pro seks voor het huwelijk. Je zal inderdaad maar met een pinkeltje of slappe opgezadeld worden, de rest van je leven. Afschuwelijk toch?)Hier ben ik het erg mee eens.
quote:Latoyadelight1 schreef op 08 april 2015 @ 16:36:

[...]

Ons huis, onze regels.

Net zoals jij je eigen regels hebt.maar ik heb geen regel die uithuisplaatsing tot gevolg heeft
quote:lilalinda schreef op 08 april 2015 @ 16:52:

[...]

maar ik heb geen regel die uithuisplaatsing tot gevolg heeft

Dit dus..

Een keuze hebben die kinderen dus niet echt als ze een jaar of 15-16-17 zijn ja 1 keuze en dat is de regel die pa en moe of eigenlijk God hebben gesteld..
quote:Latoyadelight1 schreef op 08 april 2015 @ 16:33:

[...]

Het lijkt maar, niet aan te komen.

Maar, de keuze is uiteindelijk aan hen zelf.

En daar mogen ze voor kiezen.

Wij willen het gewoon niet in ons huis.

Dus het is geen straf maar, een regel die in ONS huis geldt.

We zullen het er niet over eens worden.

laten we dat maar accepteren.

Maar.. Dat ís toch hypocriet? Je mag alles doen, maar niet in mijn huis? Het ging toch over de liefde van god en het volgen van zijn wil? Op deze manier, ik zeg het nog maar een keer, houden ze zich alleen maar in, uit angst voor wat jij zal doen, niet uit liefde voor god.

Gaat het nou om beschermen en opvoeden volgens wat voor jou zijn wil is, of gaat het om jouw regels ten koste van de veiligheid van een thuis?

Ik ging trouwens ook met 18 jaar het huis uit, gewoon voor studie, zo zielig voelde ik mij niet. Als je dochter van 16 puur om seks te kunnen hebben het huis uit moet gaan, dat vind ik dan weer wel sneu.
Later is nu
quote:Latoyadelight1 schreef op 08 april 2015 @ 16:36:

[...]

Wat heeft mijn naam daar mee te maken?

Er wordt wel alles uit de kast getrokken om mijn mening krom te maken en dat van je zelf recht.

Ik ga deze eindeloze discussie dan ook niet meer voeren.

Ons huis, onze regels.

Net zoals jij je eigen regels hebt.Je bent nog zo jong. Hopelijk kom je er zelf nog achter dat je nu heel krom redeneert. Want dat doe je. Echt.
Ik geloof dat het nogal cultuurgebonden is om 'dan maar liever veilig in ons huis' te redeneren.

Ik stond ook met mijn onderkaak te klepperen toen een vriend van mij vroeger met zijn Italiaanse vriendinnetje in een hotel ging toen hij haar familie ging leren kennen. Maar samen slapen was daar echt ongepast, en samen hetzelfde doen in een hotel kon wel.

Voor seks kan ik het me niet voorstellen, maar ook ik had wel dingen die als thuiswonende niet deed omdat dat bij mij thuis niet kon/mocht.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Dreamer schreef op 08 april 2015 @ 08:16:

[...]

Ehm.. dochters hier hebben dus de keuze tot abortus en verder studeren, kind krijgen en verder studeren of kind krijgen en gaan werken. Dat laatste willen ouders vaak niet voor hun dochter van 16 nee. En de opties, die je met haar doorneemt (niet met een zoon, altijd de dochter die daardoor met een achterstand begint, die je niet wilt) houden ook in dat de ouders vaak hun kleinkind opvangen, zodat de dochter toch nog met andere keuzes, die in ónze maatschappij belangrijk zijn.

Een keuze is inderdaad erg mooi. Ik zou het overigens niet raar vinden als de ouders van het tienermeisje zouden zeggen niet voor het kind te willen zorgen.

quote:Daar tegenover staat dat kinderen in andere culturen gedwongen worden tot jong trouwen. Moet ik nou écht uit jouw woorden begrijpen dat je dat ergens beter vindt? Dat die meisjes (van 9 soms) met vaak oudere kerels móeten trouwen en seks hebben en kinderen krijgen, voordat ze daar zelf aan toe zijn?

*zucht* Nee dat is niet wat ik bedoelde, verdraai mijn woorden niet. Ik ben daar op tegen. Waar ik voor ben is de keuze (zoals jij hierboven ook aangaf). Ik hoop dat jongen vrouwen het wel als een keuze ervaren en zich niet gedwongen voelen tot abortus.

quote:Mijn dochter heeft heel duidelijk een keuze en de keuze die ik heb gestimuleerd is dat na je 20e aan kinderen beginnen een grotere vrijheid kan geven. Bij jonge meisjes is het lichaam nog niet volgroeid, de hersenen zijn nog niet volgroeid. Lichamelijk kunnen ze kinderen krijgen, maar het is maar zeer de vraag of ze daaraan toe zijn. En een meisje, dat daar nog niet aan toe is, een kind laten krijgen, is niet wat ik voor mijn dochter en andere meisjes als ideaal zie. En.. laten we wel wezen, zelfs mijn moeder vond dat vroeger, toen ze op haar 19e trouwde, niet ideaal. Zij was maar al te blij, dat er anticonceptie was.Hier kom je precies aan bij waar ik moeite mee heb. Je stimuleert een keuze alsof er ook een foute keuze is. Ik denk dat je voor 9 op de 10 meisjes gelijk hebt. Echter denk ik dat er ook 1 op de 10 er wel aan toe is ondanks dat ze nog niet volgroeid is.
Bij mijn ouders vroeger mocht je ook echt geen vriendjes laten slapen. We mochten zelfs geen verkering meenemen naar onze kamers. Nu was dat ook niet erg praktisch want we deelden kamers, er waren veel broertjes/zusjes en eigenlijk altijd mensen thuis en mijn broers en zussen waren altijd bijzonder slecht in kloppen voordat ze binnenkwamen. Logistiek gezien was het dus ook niet erg handig geweest om seks te hebben bij mijn ouders thuis. Ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar had gekregen zelfs al zouden mijn ouders er niet op tegen zijn. Mijn ouders zijn in eelk geval ook tegen seks voor het huwelijk. Ik heb dat nooit als raar gezien maar altijd als volkomen normaal. Dat kwam voor uit hun geloof en was volkomen logisch voor mij. Dit was ook wat we in de kerk leerden. Maar het was altijd duidelijk dat het een persoonlijke keuze moest zijn. Ik heb die keuze gemaakt omdat ik ook geloof dat seksualiteit bedoeld is voor binnen het huwelijk. Het is geen keuze die ik heb gemaakt uit angst voor God of mijn ouders maar juist uit liefde voor God.

Bij mijn eigen kinderen ga ik het ook niet aansturen op verbieden maar ik leg ze wel uit hoe ik over zaken denk en oveer de plaats die seksualiteit heeft. Ik hoop dat mijn kinderen een persoonlijk geloofin God hebben en zelf uit overtuiging die keuze maken. Dat zullen ze echter alleen kunnen doen als ze ook echt een innerlijke overtuiging hebben. Het is dus op de relatie met God dat ik de nadruk leg. Dat is het enige wat echt belangrijk is en de rest valt dan vanzelf op zijn plaats.

Mijn kinderen zullen misschien andere keuzes maken dan ik. Dat is aan hun. Ik kan dat niet verbieden maar ook niet goedkeuren.

In mijn huis gelden echter mijn regels dus ik zal ook niet toestaan dat er hier in huis geslapen wordt met vriendjes/vriendinnetjes. Natuurlijk kunnen ze het stiekem wel doen of ze kunnen het elders doen.Dat kan. Ik kan dat niet voorkomen of verbieden. Tegelijk kan ik ook niet toestaan dat ze het onder mijn dak doen als dat zo ingaat tegen mijn normen en waarden.
Overigens hebben mijn broers en zussen er zo ver ik weet ook geen moeite mee dat dit thuis niet mocht. Ze hebben zeker niet allemaal dezelfde keuzes gemaakt op dit gebied maar dat mijn ouders hele duidelijke regels hadden is niet iets waar we het moeilijk mee hebben. Zelfs al zijn we het inhoudelijk niet met die regels eens. Zelfs mijn ene zus die een moeilijke relatie met mijn ouders heeft en heel veel kritiek heeft op haar jeugd heeft hier nooit over gezeurd. En die maakt verder overal een probleem van wat mijn ouders betreft.
quote:selah01 schreef op 09 april 2015 @ 00:18:

Natuurlijk kunnen ze het stiekem wel doen of ze kunnen het elders doen.Dat kan. Ik kan dat niet voorkomen of verbieden. Tegelijk kan ik ook niet toestaan dat ze het onder mijn dak doen als dat zo ingaat tegen mijn normen en waarden.en als ze het toch doen? moeten ze dan elders gaan wonen??
Over je kinderen niet met vriendjes/vriendinnetjes laten slapen... tot welke leeftijd heb je het dan over?

Want als je 18-jarige uit huis gaat slaapt vriendje waarschijnlijk continue bij haar. Of misschien gaat ze wel samen wonen?

Als ze dan met de kerst langs komen, mogen ze dan ook niet samen slapen? Ik vind dat "niet onder mijn dak" zo hypocriet.

Mijn vroegere vriendje mocht blijven slapen toen we een jaar of 17 waren en we meer dan een half jaar samen waren. Daarvoor sliep hij in de logeerkamer.
quote:feow schreef op 08 april 2015 @ 18:03:

Ik geloof dat het nogal cultuurgebonden is om 'dan maar liever veilig in ons huis' te redeneren.

Ik stond ook met mijn onderkaak te klepperen toen een vriend van mij vroeger met zijn Italiaanse vriendinnetje in een hotel ging toen hij haar familie ging leren kennen. Maar samen slapen was daar echt ongepast, en samen hetzelfde doen in een hotel kon wel.

Voor seks kan ik het me niet voorstellen, maar ook ik had wel dingen die als thuiswonende niet deed omdat dat bij mij thuis niet kon/mocht.

De ouders van mijn eerste vriend dachten ook zo; zelfs toen we al samenwoonden mochten we niet in één bed slapen bij hun. Dus kregen we kamers naast elkaar en werd erbij gezegd dat we op moesten passen, want de bedden waren niet zo stevig, daar zakte je met z'n tweeën maar zo door (was niet waar, trouwens )

Volgens het geloof "geen seks voor het huwelijk" mogen mijn man en ik nog steeds geen seks hebben
Later is nu
quote:aapjewat schreef op 08 april 2015 @ 23:29:

[...]

Een keuze is inderdaad erg mooi. Ik zou het overigens niet raar vinden als de ouders van het tienermeisje zouden zeggen niet voor het kind te willen zorgen.

[...]

*zucht* Nee dat is niet wat ik bedoelde, verdraai mijn woorden niet. Ik ben daar op tegen. Waar ik voor ben is de keuze (zoals jij hierboven ook aangaf). Ik hoop dat jongen vrouwen het wel als een keuze ervaren en zich niet gedwongen voelen tot abortus.

[...]

Hier kom je precies aan bij waar ik moeite mee heb. Je stimuleert een keuze alsof er ook een foute keuze is. Ik denk dat je voor 9 op de 10 meisjes gelijk hebt. Echter denk ik dat er ook 1 op de 10 er wel aan toe is ondanks dat ze nog niet volgroeid is.

die zal dan mogelijk ook niet voor abortus gaan. Ik denk wel dat zo'n kind, want dat is het, meer kans heeft als de ouders bereid zijn te helpen.

Verder over dat na je 'zucht'.. je stelt zelf "hier worden meisjes gestimuleerd een abortus te doen, elders worden ze gedwongen tot een huwelijk" ik verdraai niets, zie dat achter elkaar en zo lijkt het alsof jij dat als een zelfde iets ziet.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 09 april 2015 @ 11:23:

[...]

Verder over dat na je 'zucht'.. je stelt zelf "hier worden meisjes gestimuleerd een abortus te doen, elders worden ze gedwongen tot een huwelijk" ik verdraai niets, zie dat achter elkaar en zo lijkt het alsof jij dat als een zelfde iets ziet.*nogmaals zucht* Ik ben erop tegen dat een tiener gedwongen wordt tot huwelijk met babies en ik ben er ook op tegen dat ze gedwongen wordt tot abortus. Het moet een keuze blijven. Alle opties dienen doorgrondig te worden doorgenomen voordat men iemand stimuleert tot wat dan ook. Nogmaals, verdraai mijn woorden niet.
Ik verdraai niets, ik vertel hoe het op me overkomt. Doe er je voordeel mee

En verder vind ik 'stimuleren' tot wat in onze maatschappij veelal behoort tot de meer verstandige en gezondere beslissingen wat anders dan dwingen. Stimuleren is voor mij wat meer nadruk leggen op de keuze, die mij het beste lijkt, maar open blijven staan voor de andere keuze.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 09 april 2015 @ 14:26:

Ik verdraai niets, ik vertel hoe het op me overkomt. Doe er je voordeel mee

En verder vind ik 'stimuleren' tot wat in onze maatschappij veelal behoort tot de meer verstandige en gezondere beslissingen wat anders dan dwingen. Stimuleren is voor mij wat meer nadruk leggen op de keuze, die mij het beste lijkt, maar open blijven staan voor de andere keuze.Je hebt zeker gelijk dat stimuleren iets anders is dan dwingen (de grens daartussen kan echter verschillen per persoon). Ik denk zelf dat het het beste is om alle opties met een zwanger meisje door te nemen. En de ouders van dat meisje moeten zelf beslissen welke rol zij hierbij kunnen/willen spelen. Ik denk dat stimulatie vooral gebeurt omdat (groot)ouders de keuze voor zo'n tienermeisje wil maken.
Ja, dat wil je zeker, dat geef ik toe. En ik vind dan dat er best een groot verschil is tussen 15-16 en 17-19 de eerste categorie is echt nog veel meer kind en heeft minder overzicht op de gevolgen. Deze zijn voor je gevoel nog echt veel meer 'je kind' en bovendien super eigenwijs
Later is nu
quote:lilalinda schreef op 09 april 2015 @ 08:18:

[...]

en als ze het toch doen? moeten ze dan elders gaan wonen??

Nee, niet gelijk ergens anders wonen. Mochten ze het bij ons thuis doen en we komen er achter zou ik wel een ernstig gesprek aangaan over respect hebben voor de regels. Echter ik denk niet dat ze dat bij ons thuis zouden doen. Elders misschien maar bij je ouders thuis doe je dat gewoon niet als je weet dat je dan allerlei gezeik daarmee krijgt. Dan hou je dat gewoon prive en val je daar je ouders niet mee lastig. In de kringen waarin ik ben opgegroeid is dat gewoon de houding. Sommige mensen hebben echt uit overtuiging geen seks voor het huwelijk en de rest doet het stiekem. Dat is misschien ergens hypocriet. Ik snap dat het hypocriet overkomt maar ik voor mezelf vind ik het heel normaal om als je iets doet waarvan je weet dat je familie er veel moeite mee heeft maar zelf heb je dat niet dat je het gewoon voor jezelf houdt. Waarom zou je je ouders lastig gaan vallen daarmee als jee toch al weet hoe ze er over denken? Uit respect hou je dan gewoon de zaken voor je zelf.

Ik voed mijn kinderen op met de gedachte dat seksualiteit alleen in het huwelijk echt tot bloei komt en datGod sekusaliteit zo heeft bedoeld. Mijn kinderen zullen misschien een andere mening zijn toegedaan maar dat veranderd onze regels niet. Als ik er achter kom dat een van de kinderen al seksuele relaties heeft buiten het huwelijk om zou ik ze er wel op wijzen waarom ik daar niet achter sta maar dat is uiteindelijk hun keuze. Alleen niet bij ons thuis. Dat mag sowieso niet en ik verwacht dat ze zich uit respect voor ons ook aan die regel zullen houden.
[quote]AnAppleADay schreef op 09 april 2015 @ 11:15:

Over je kinderen niet met vriendjes/vriendinnetjes laten slapen... tot welke leeftijd heb je het dan over?

Want als je 18-jarige uit huis gaat slaapt vriendje waarschijnlijk continue bij haar. Of misschien gaat ze wel samen wonen?

Als ze dan met de kerst langs komen, mogen ze dan ook niet samen slapen? Ik vind dat "niet onder mijn dak" zo hypocriet.

Mijn vroegere vriendje mocht blijven slapen toen we een jaar of 17 waren en we meer dan een half jaar samen waren. Daarvoor
quote:AnAppleADay schreef op 09 april 2015 @ 11:15:

Mijn vroegere vriendje mocht blijven slapen toen we een jaar of 17 waren en we meer dan een half jaar samen waren. Daarvoor sliep hij in de logeerkamer.

Nee, ook dan niet. Als ze ongetrouwd gaan samen wonen wil ik niet dat ze een kamer delen als ze bij ons zijn. Wel denk ik dat je dat niet eeuwig vol kan houden. Als ze bijvoorbeeld al 10 jaar samen wonen en kinderen hebben dan zou het wat vreemd zijn om het bij ons thuis niet toe te staan. Dan moet ik het maar zien als een Bijbels huwelijk waarbij je getrouwd bent als je eenmaal samen hebt geslapen. Ik weet nu niet waar die grens ligt. Een 18 jarige die net samen woont zou ik inderdaad bij ons geen kameer laten delen maar als ze al lange tijd samen wonen en meerderjarig zijn en duidelijk een langdurige relatie hebben van enkele ejaren dan is er inderdaad ergens een moment dat het wel zou mogen.

Van mijn ouders mocht dit ook niet maar die hebben nog geen kind gehad wat duurzaam is gaan samen wonen (wel een zoon met een wat wilde levenswijze maar die neemt zijn vriendinnetjes niet mee naar huis)

Overigens moet ik zeggeen dat ik me ook helemaal niet prettig gehad gevoelt bij alleen al het idee om seks te hebben in mijn ouderlijk huis. Zelfs nu (getrouwd, vierde kind op komst) zou ik me ongemakkelijk hierbij voelen. Dus voor mij is het verder geen issue.
quote:selah01 schreef op 09 april 2015 @ 23:45:

[...]

Nee, niet gelijk ergens anders wonen. Mochten ze het bij ons thuis doen en we komen er achter zou ik wel een ernstig gesprek aangaan over respect hebben voor de regels. Echter ik denk niet dat ze dat bij ons thuis zouden doen. Elders misschien maar bij je ouders thuis doe je dat gewoon niet als je weet dat je dan allerlei gezeik daarmee krijgt. Dan hou je dat gewoon prive en val je daar je ouders niet mee lastig. In de kringen waarin ik ben opgegroeid is dat gewoon de houding. Sommige mensen hebben echt uit overtuiging geen seks voor het huwelijk en de rest doet het stiekem. Dat is misschien ergens hypocriet. Ik snap dat het hypocriet overkomt maar ik voor mezelf vind ik het heel normaal om als je iets doet waarvan je weet dat je familie er veel moeite mee heeft maar zelf heb je dat niet dat je het gewoon voor jezelf houdt.

jep, dat valt onder de noemer 'hypocriet'.

En als nou gewoon iedereen eerlijk toe zou geven het Wel te doen, dan zou dat toch juist rust geven??
Omdat als je weet dat je kinderen (of je zus/broer) seks hebben je er iets mee moet. Het kan niet goedgekeurd worden want het gaat in tegen de Bijbel dus dan moet je het liefdevol afkeuren. Je moet er gesprekken over aangaan en vervolgens het verbieden bijvoorbeeld. Echter dat heeft allemaal weinig zin. Mensen weten heus wel hoe de kerk er over denkt maar ze doen het toch omdat het vlees nu eenmaal zwak is of omdat ze de overtuiging hebben dat het wel ok is. Of omdat ze helemaal niet meer geloven of niet op deze manier geloven en dat ze het helemaal ok vinden om wel seks te hebbem voor het huwelijk. Of omdat ze weten dat het niet ok is maar het toch doen omdat ze het te moeilijk vinden om zich aan de regels te houden. Ze gaan echt niet stoppen met seks heebben omdat je het als oudeers zegt. De enige manier is als ze er zelf van overtuigd raken dat het niet goed is. Het is wel handig om er voor te zorgen dat je een warme en actieve kerkgemeenschap hebt waarin in jongerengroepen ook over dit soort zaken wordt gepraat. Dat heeft meer invloed. Echter het is gewoon ongemakkelijk als je ouders er van weten of als je weet dat je kinderen het doen. Dan moet je toch steeds die confrontatie aan en dat heeft ook geen enkele zin. Waarom zou je ouders willen confronteren met iets waar ze op tegen zijn? Uit respect voor hun heb je het daar gewoon niet over. Dat geeft veel meer rust.
quote:selah01 schreef op 10 april 2015 @ 12:55:

Waarom zou je ouders willen confronteren met iets waar ze op tegen zijn? Uit respect voor hun heb je het daar gewoon niet over. Dat geeft veel meer rust.Omdat je ouders dan eindelijk kunnen toegeven, dat zij het ook gewoon deden voor het huwelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven