Kinderwens
maandag 13 april 2015 om 23:55
Even van me afschrijven!
Omdat ik dit onderwerp bij psyche vind horen even hier een bericht.
Net bij Pauw zag ik een item over vrouwen die laat (50+) kinderen krijgen.
De aanwezige gynaecoloog zei iets dat me erg kwetste, ineens.
"Een gezonde meid krijgt haar kind op tijd"
Natuurlijk, een waarheid als een koe en die goede man kan niets eraan doen dat het me door de ziel snijdt, maar ik ben dus eind 30 was een gezonde meid en nu een gezonde vrouw en heb nog een kinderwens. Is it all over? Want een traject beginnen lijkt nu al te laat. Die man komt ook niet zomaar om de hoek fietsen........dus...........(en t is ook gewoon zo'n blasé uitspraak)
Heb het gevoel nu dat het nooit zal gebeuren en dat doet nu ineens heel veel auw
Omdat ik dit onderwerp bij psyche vind horen even hier een bericht.
Net bij Pauw zag ik een item over vrouwen die laat (50+) kinderen krijgen.
De aanwezige gynaecoloog zei iets dat me erg kwetste, ineens.
"Een gezonde meid krijgt haar kind op tijd"
Natuurlijk, een waarheid als een koe en die goede man kan niets eraan doen dat het me door de ziel snijdt, maar ik ben dus eind 30 was een gezonde meid en nu een gezonde vrouw en heb nog een kinderwens. Is it all over? Want een traject beginnen lijkt nu al te laat. Die man komt ook niet zomaar om de hoek fietsen........dus...........(en t is ook gewoon zo'n blasé uitspraak)
Heb het gevoel nu dat het nooit zal gebeuren en dat doet nu ineens heel veel auw
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
maandag 13 april 2015 om 23:58
Nee, tuurlijk niet. Maar tot op heden is blijkbaar mijn wens niet zo groot dat ik me met sperma wil laten injecteren.
Al denk ik nu: misschien toch maar doen........
Al denk ik nu: misschien toch maar doen........
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
dinsdag 14 april 2015 om 00:01
t zit me gewoon niet lekker. Die blaséheid van zo'n uitspraak. Zo gemakkelijk gezegd.
Dan denk ik: levens - het mijne in dit geval - kunnen zo anders lopen dan je hoopt.
Wat moet je dan. Als 'gezonde meid' toch maar aan kinderen beginnen?
Dan denk ik: levens - het mijne in dit geval - kunnen zo anders lopen dan je hoopt.
Wat moet je dan. Als 'gezonde meid' toch maar aan kinderen beginnen?
dinsdag 14 april 2015 om 00:16
quote:Moiren_ schreef op 14 april 2015 @ 00:02:
Ik vind het een terechte uitspraak.
Nouja zeg!
Alsof je je leven zo kunt indelen en sturen dat je voor een bepaalde leeftijd man en kinderen hebt...
Lang niet alle vrouwen lukt dat voor ze 30 zijn.
En als die man er dan nog niet is, dan maar een potje sperma regelen?
Want, een gezonde meid krijgt haar kinderen immers op tijd, koste wat het kost?
Vreemd.
Ik vind het een terechte uitspraak.
Nouja zeg!
Alsof je je leven zo kunt indelen en sturen dat je voor een bepaalde leeftijd man en kinderen hebt...
Vreemd.
dinsdag 14 april 2015 om 00:17
Ik heb ook veel moeite met 'al die hogeropgeleide vrouwen die hun kinderwens uitstellen voor hun carriere tot het te laat is'. En mij dan aankijken. Ik wíl mijn kinderwens helemaal niet uitstellen voor mijn carriere, maar ik kom de juiste partner niet tegen. Als ik die had gehad, was ik allang aan kinderen 'begonnen'. Maar die keuze heeft niet iedereen. Een vriendin van mij had die keuze ook niet, ivm medische problemen en medicatie niet de mogelijkheid om zwanger te worden op een 'verstandige' leeftijd. En ja, wij zijn ons heel bewust van het feit dat je er op een bepaalde leeftijd nog eens heel goed over na moet denken of je het nog wel wilt (als het uberhaupt nog kan). En voor vriendin is dat inmiddels een reden om het niet meer te doen, wat heel veel pijn doet. Ziekte heeft haar dus niet alleen jaren afgenomen, maar ook mogelijkheid tot kinderen (niet qua vruchtbaarheid, maar leeftijd). Dan is het heel erg pijnlijk om te horen 'tja, een slimme meid etc'. Alsof ze die keuze heeft gehad en het dus je eigen schuld is. Dat is wat pijn doet aan die opmerking, die ondertoon van 'eigen schuld'. Niet het feit dat het inderdaad biologisch handiger is om niet tot je 44e te wachten, dat weten vrouwen zelf ook wel.
dinsdag 14 april 2015 om 00:17
quote:deb32 schreef op 14 april 2015 @ 00:16:
[...]
Nouja zeg!
Want, een gezonde meid krijgt haar kinderen op tijd, koste wat het kost?
Vreemd.dat zegt de gyn helemaal niet
[...]
Nouja zeg!
Want, een gezonde meid krijgt haar kinderen op tijd, koste wat het kost?
Vreemd.dat zegt de gyn helemaal niet
dinsdag 14 april 2015 om 00:21
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 april 2015 @ 00:17:
[...]
dat zegt de gyn helemaal niet
Wat bedoelt ie met "een gezonde meid"?
Een meid met een gezond verstand?? Zo komt het een beetje over op mij.
hij kan beter zeggen dat een vrouw het beste haar kinderen voor een bepaalde leeftijd kan krijgen, omdat dit het beste is voor de baby en haar lichaam. Minste kans op complicaties e.d.
Het klinkt gewoon erg lomp..
[...]
dat zegt de gyn helemaal niet
hij kan beter zeggen dat een vrouw het beste haar kinderen voor een bepaalde leeftijd kan krijgen, omdat dit het beste is voor de baby en haar lichaam. Minste kans op complicaties e.d.
Het klinkt gewoon erg lomp..
dinsdag 14 april 2015 om 00:22
quote:deb32 schreef op 14 april 2015 @ 00:21:
[...]
Het klinkt gewoon erg lomp..het is gewoon feitelijk juist. Hoe ouder hoe groter de kans op complicaties, afwijkingen en onvruchtbaarheid.
[...]
Het klinkt gewoon erg lomp..het is gewoon feitelijk juist. Hoe ouder hoe groter de kans op complicaties, afwijkingen en onvruchtbaarheid.
dinsdag 14 april 2015 om 00:24
quote:deb32 schreef op 14 april 2015 @ 00:21:
[...]
Het klinkt gewoon erg lomp..een gezonde meid, vat ik op als iemand die vruchtbaar is. er zijn ook vrouwen die laat moeder worden omdat zij allerlei trajecten hebben doorlopen. als je een keuze hebt dan moet je dus niet te lang wachten zegt de gyn en feitelijk gezien is dat een juist advies.
[...]
Het klinkt gewoon erg lomp..een gezonde meid, vat ik op als iemand die vruchtbaar is. er zijn ook vrouwen die laat moeder worden omdat zij allerlei trajecten hebben doorlopen. als je een keuze hebt dan moet je dus niet te lang wachten zegt de gyn en feitelijk gezien is dat een juist advies.
dinsdag 14 april 2015 om 00:25
dinsdag 14 april 2015 om 00:27
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 april 2015 @ 00:24:
[...]
een gezonde meid, vat ik op als iemand die vruchtbaar is. er zijn ook vrouwen die laat moeder worden omdat zij allerlei trajecten hebben doorlopen. als je een keuze hebt dan moet je dus niet te lang wachten zegt de gyn en feitelijk gezien is dat een juist advies.
Als je een keuze hebt ja...
TO, daar val jij niet onder dus...
[...]
een gezonde meid, vat ik op als iemand die vruchtbaar is. er zijn ook vrouwen die laat moeder worden omdat zij allerlei trajecten hebben doorlopen. als je een keuze hebt dan moet je dus niet te lang wachten zegt de gyn en feitelijk gezien is dat een juist advies.
Als je een keuze hebt ja...
TO, daar val jij niet onder dus...
dinsdag 14 april 2015 om 00:31
Tja, en toch voelt het een beetje alsof je iemand vertelt dat het beter voor je gezondheid is om niet ernstig ziek te worden. Tja, dat is feitelijk juist en weet een zieke ook wel, maar die heeft daar ook niet zelf voor gekozen he.
Als het nou groot nieuws was dat je vruchtbaarheid afnam, dan is het nog een nuttige mededeling, maar dit weten vrouwen heus wel. En dan komt het heel lomp over. Alleen omdat iets feitelijk juist is, hoef je het nog niet zo te zeggen.
En nee, voor mij zelf zou ik bij 50 de grens al heel lang gepasseerd zijn, en die vrouw van 65 in Duitsland zitten natuurlijk heel veel steekjes aan los (voor degenen die het niet gelezen hebben: vrouw van 65 met 13 kinderen waarvan de oudste 44 is, nu zwanger van vierling na IVF). Maar dat zijn hele andere extremen, en ik denk niet dat die gynaecoloog met op tijd bedoelde 'wel voor je 65e'.
Als het nou groot nieuws was dat je vruchtbaarheid afnam, dan is het nog een nuttige mededeling, maar dit weten vrouwen heus wel. En dan komt het heel lomp over. Alleen omdat iets feitelijk juist is, hoef je het nog niet zo te zeggen.
En nee, voor mij zelf zou ik bij 50 de grens al heel lang gepasseerd zijn, en die vrouw van 65 in Duitsland zitten natuurlijk heel veel steekjes aan los (voor degenen die het niet gelezen hebben: vrouw van 65 met 13 kinderen waarvan de oudste 44 is, nu zwanger van vierling na IVF). Maar dat zijn hele andere extremen, en ik denk niet dat die gynaecoloog met op tijd bedoelde 'wel voor je 65e'.
dinsdag 14 april 2015 om 00:33
dinsdag 14 april 2015 om 00:53
quote:deb32 schreef op 14 april 2015 @ 00:16:
[...]
Nouja zeg!
Vreemd.Maar 50+ is echt wel extreem hoor. Dus die gyn heeft gelijk.
[...]
Nouja zeg!
Vreemd.Maar 50+ is echt wel extreem hoor. Dus die gyn heeft gelijk.
dinsdag 14 april 2015 om 01:28
Hierboven werd gerefereerd aan de meid die haar kinderwens uitstelt vanwege haar carrière.
Maar dat geloof ik niet zo hoor, dat er en masse kinderwensen worden uitgesteld ten behoeve van een carrière, een kinderwens is doorgaans al snel sterker. Vooral omdat carrièrewensen doorgaans niet zo'n hormonaal karakter hebben. Maar ik denk wel dat veel vrouwen pas laat een kinderwens krijgen, niet bij alleen vrouwen mét carrièrewensen overigens. Volgens mij krijgen veel vrouwen pas laat een kinderwens, tov vroeger tijden of andere culturen dan, omdat wij in Nederland de ruimte hebben om lang geen kinderwens te hebben, omdat het kan. Het is gewoonweg niet nodig om voor je 35e de knoop door te hakken. Velen van ons hebben helemaal geen knoop om door te hakken, die weten allang dat ze moeder willen worden, maar velen ook wel.
Gynaecologen willen die ruimte denk ik beperken omdat zij veel te maken hebben met het leed dat "te laat zijn" met zich meebrengt. Zij hopen daardoor vrouwen eerder te bewegen tot het hebben van een kinderwens.
Ik heb zelf een prima baan maar een echte carrièrevrouw kan ik mezelf niet noemen, maar ik kreeg ook pas vanaf mijn 32e een kinderwens. Daarvoor moest ik er echt niet aan denken om een kind te hebben. Ik had het niet laten weghalen, dat nou ook weer niet (ben al vanaf mijn 20e met mijn man) maar toch. Voor mij was moeder worden met 35 op tijd, op mijn 37e kreeg ik de tweede, was ook precies goed voor man en mij (man was toen al 46). Volgens mij doelen ze meer op types als ik. Al jaren de mogelijkheid maar gewoon nog geen kinderwens.
Ik denk dat gynaecologen vooral kinderwensen willen aanjagen zeg maar. Misschien ook wel omdat er gewoon veel minder kinderen geboren worden dan 10 jaar geleden (toen zij net aan het afstuderen waren ), de gyns in "mijn" ziekenhuis hebben het gewoon rustig mbt bevallingen. Misschien is het dus zelfs wel voor de werkverschaffing.
Ik geloof echt niet dat ze vrouwen mét wens maar zonder handige situatie voor het hoofd willen stoten.
Maar dat geloof ik niet zo hoor, dat er en masse kinderwensen worden uitgesteld ten behoeve van een carrière, een kinderwens is doorgaans al snel sterker. Vooral omdat carrièrewensen doorgaans niet zo'n hormonaal karakter hebben. Maar ik denk wel dat veel vrouwen pas laat een kinderwens krijgen, niet bij alleen vrouwen mét carrièrewensen overigens. Volgens mij krijgen veel vrouwen pas laat een kinderwens, tov vroeger tijden of andere culturen dan, omdat wij in Nederland de ruimte hebben om lang geen kinderwens te hebben, omdat het kan. Het is gewoonweg niet nodig om voor je 35e de knoop door te hakken. Velen van ons hebben helemaal geen knoop om door te hakken, die weten allang dat ze moeder willen worden, maar velen ook wel.
Gynaecologen willen die ruimte denk ik beperken omdat zij veel te maken hebben met het leed dat "te laat zijn" met zich meebrengt. Zij hopen daardoor vrouwen eerder te bewegen tot het hebben van een kinderwens.
Ik heb zelf een prima baan maar een echte carrièrevrouw kan ik mezelf niet noemen, maar ik kreeg ook pas vanaf mijn 32e een kinderwens. Daarvoor moest ik er echt niet aan denken om een kind te hebben. Ik had het niet laten weghalen, dat nou ook weer niet (ben al vanaf mijn 20e met mijn man) maar toch. Voor mij was moeder worden met 35 op tijd, op mijn 37e kreeg ik de tweede, was ook precies goed voor man en mij (man was toen al 46). Volgens mij doelen ze meer op types als ik. Al jaren de mogelijkheid maar gewoon nog geen kinderwens.
Ik denk dat gynaecologen vooral kinderwensen willen aanjagen zeg maar. Misschien ook wel omdat er gewoon veel minder kinderen geboren worden dan 10 jaar geleden (toen zij net aan het afstuderen waren ), de gyns in "mijn" ziekenhuis hebben het gewoon rustig mbt bevallingen. Misschien is het dus zelfs wel voor de werkverschaffing.
Ik geloof echt niet dat ze vrouwen mét wens maar zonder handige situatie voor het hoofd willen stoten.