Kinderwens

13-04-2015 23:55 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even van me afschrijven!

Omdat ik dit onderwerp bij psyche vind horen even hier een bericht.

Net bij Pauw zag ik een item over vrouwen die laat (50+) kinderen krijgen.

De aanwezige gynaecoloog zei iets dat me erg kwetste, ineens.

"Een gezonde meid krijgt haar kind op tijd"

Natuurlijk, een waarheid als een koe en die goede man kan niets eraan doen dat het me door de ziel snijdt, maar ik ben dus eind 30 was een gezonde meid en nu een gezonde vrouw en heb nog een kinderwens. Is it all over? Want een traject beginnen lijkt nu al te laat. Die man komt ook niet zomaar om de hoek fietsen........dus...........(en t is ook gewoon zo'n blasé uitspraak)

Heb het gevoel nu dat het nooit zal gebeuren en dat doet nu ineens heel veel auw
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Sja, sommige zaken heb je niet voor het kiezen. Ik nader de 30, ben gek op kinderen en zou ook wel zo'n frummeltje willen hebben. Ook ik kies (nu nog?) alleen voor een 'compleet' gezin, dus met vader en moeder op een natuurlijke manier. Zonder partner vrij lastig.

Soms maakt me dit wel verdrietig, aan de andere kant: het is nu zoals het is. Ik ga niet naar een vent op zoek om maar snel moeder te worden. Als het al snel lukt.
Misia:
Hoi Misia: wat een naar gevoel

Zoals anderen schreven: is het nog mogelijk om bom moeder te worden? Dan is het dus niet te laat. Adopteren kan misschien ook of pleegzorgouder worden?

Maar snap dat het ideaal plaatje: huisje, boompje, beestje, kindje, er niet zo makkelijk in zit en dat dat pijn doet. Ik gun het je, je lijkt me een lieverd!
Het is jammer dat de rol van de man meestal buiten deze discussie word gehouden. Velen willen voor hun 35ste niet aan kinderen beginnen. Sterker nog, tegen hun 40ste nemen ze een 10 jaar jongere vrouw en stichten alsnog een gezin.

Vanuit de overheid is er voorheen erg lange tijd verkeerde informatie aan vrouwen en mannen gegeven. Goed dat ze dat nu terugdraaien. Maar dan nog, niet alles kan je plannen. Een/de juiste partner hebben voor je 30ste is geen vanzelfsprekendheid. Wel denk ik dat met de huidige informatie en kennis, vrouwen hun focus anders zullen leggen. Als mannen daar nou maar wel in meegenomen worden, die gedeelde focus is nodig. En studeren voor ouders in de twintig moet goed mogelijk gemaakt worden. Denk alleen al aan de huisvesting. Studentenhuizen met hygiene en babykamers.
quote:tampontouwtje schreef op 14 april 2015 @ 04:30:

Velen willen voor hun 35ste niet aan kinderen beginnen. Sterker nog, tegen hun 40ste nemen ze een 10 jaar jongere vrouw en stichten alsnog een gezin.

Vind het oprecht erg voor je dat je enkel zulke mannen kent.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
En voor Misia een

Weet niet hoe oud je net bent. Wie weet kom je de liefde van je leven nog tegen. Als het goed zit, kan het allemaal heel snel gaan.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
@Misia: ik zou, als je toch echt een kinderwens hebt, toch eens gaan nadenken over BAM. Ideaal voor jou? Nee dus. Maar er is nooit een garantie dat je er niet alleen voor komt te staan, en ook een man die biologisch niet de vader is kan die rol straks eventueel op zich nemen. Als gewone vriend of als jouw partner. Er zijn allerlei constructies mogelijk tegenwoordig.

@uitspraak: tja... Ik vind het moeilijk. Ik ben zo'n 'slimme' meid: 25, getrouwd, bezig met m'n studie afronden maar zodra het eindpunt iets meer in zicht komt gaan we ervoor. Dat ik mijn carrière - nog - niet op de rit hebt maakt me niet zo heel veel uit, dat doe ik dan maar naast m'n kind. Ik heb gewoon een kinderwens en de rest van m'n leven moet daar dan maar omheen gepland worden, dat moet toch wel, of je er nou op je 25ste of 35ste aan begint. Maar veel mensen vinden dat op z'n zachtst gezegd onverstandig. En dat zijn vaak vrouwen met man en baan en huis van in de 30, die vinden dat je nog zo jong bent, van het leven moet genieten, jezelf niet zo moet binden, etc.

Zij zijn er zelf nog niet aan toe, dat is duidelijk. Bij die vrouwen denk ik ook wel eens bij mezelf: zo jong ben je inmiddels al niet meer hoor.

Ik ken juist heel veel jonge vrouwen die wél een kinderwens hebben eigenlijk. Vrouwen waarmee ik studeer aan de universiteit maar die nu nog niet kunnen beginnen omdat er niet voldoende inkomen is of geen huisvesting. Maar ook vrouwen die wel een kinderwens hebben begin 20 maar roepen dat ze nog 'veel te jong' zijn. Dat is wel een beetje de maatschappelijke tendens. Vrouwen van begin 20 die zwanger worden zijn een soort extended tienermoeders volgens de huidige maatschappelijke visie. Terwijl het juist best een goed idee is om begin 20 zwanger te worden, is het maatschappelijk gezien helemaal niet zo geaccepteerd.

En ik denk dat die gynaecoloog bedoelt dat het eigenlijk raar is dat het tegenwoordig raar is om als (hoogopgeleide) vrouw begin-half 20 aan kinderen te beginnen. Want eigenlijk is dat juist best heel verstandig als je die man wel hebt. En de wens natuurlijk.
quote:lux. schreef op 14 april 2015 @ 06:42:

@Misia: ik zou, als je toch echt een kinderwens hebt, toch eens gaan nadenken over BAM. Ideaal voor jou? Nee dus. Maar er is nooit een garantie dat je er niet alleen voor komt te staan, en ook een man die biologisch niet de vader is kan die rol straks eventueel op zich nemen. Als gewone vriend of als jouw partner. Er zijn allerlei constructies mogelijk tegenwoordig.

De meeste vrouwen willen gewoon graag samen met een man een kind.

Je moet er maar net zin hebben om in je eentje een "knutsel"kind te gaan krijgen.
quote:dubbeltje4 schreef op 14 april 2015 @ 06:55:

[...]

De meeste vrouwen willen gewoon graag samen met een man een kind.

Je moet maar net zin hebben om in je eentje een "knutsel"kind te gaan krijgen.Ja, ik zeg toch ook: 'denk erover na, ook al is het niet hoe je het altijd voor je zag'. Niet 'wordt BAM moeder'?
quote:DorothyParker schreef op 14 april 2015 @ 04:47:

[...]

Vind het oprecht erg voor je dat je enkel zulke mannen kent.Lief van je! Ik ken niet enkel zulke mannen hoor. De mijne is niet zo, maar ik zie het wel om mij heen.
quote:Moiren_ schreef op 14 april 2015 @ 00:02:

Ik vind het een terechte uitspraak.Prima, ik ook. Vooral doen. Maar op zo'n tegeltjeswijsheidmanier schoot deed t mij best pijn. Zoals gezegd, levens lopen niet altijd ideaal om een kind te krijgen, ook al ben je een gezonde meid. Het gaat hier dan ook om gevoelens. Jou doet die uitspraak niets. En de mijne waren wat minder neutraal/positief.
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 april 2015 @ 00:12:

hoe ouder hoe meer risico's dus in die zin heeft de gynaecoloog gelijkIk zeg ook nergens dat ie niet gelijk heeft. Ik had een zoon of dochter van 19 kunnen hebben. Een gezonde meid was ik, maar die 19-jarige is er niet. Dit topic gaat niet over of de gyn gelijk heeft dat heeft ie. Maar om mijn gevoelens van verdriet, gemis. En over het gemak van de manier waarop hij het zei. Dat deed pijn.
quote:betjebig schreef op 14 april 2015 @ 00:12:

Die man bedoelt niets anders dan dat je biologisch gezien het best je eerste kind kunt krijgen tussen pakweg je 20e en je 30e. Daarna neemt je vruchtbaarheid af.

Ik snap helemaal wat hij bedoelt hoor (als dat nog niet duidelijk is). Natuurlijk: je wordt minder vruchtbaar hoe ouder je bent. Maar dit zo

"Een gezonde meid krijgt haar kind op tijd' te verwoorden vind ik flauw en kort door de bocht
quote:deb32 schreef op 14 april 2015 @ 00:16:

[...]

Nouja zeg!

Alsof je je leven zo kunt indelen en sturen dat je voor een bepaalde leeftijd man en kinderen hebt...

Lang niet alle vrouwen lukt dat voor ze 30 zijn.

En als die man er dan nog niet is, dan maar een potje sperma regelen?

Want, een gezonde meid krijgt haar kinderen immers op tijd, koste wat het kost?

Vreemd.Deb dank je wel, dit is precies wat ik bedoel
Ik snap dat het lullig overkomt, maar het is nou eenmaal een pakkende "slogan" die vooral bedoelt is voor de vrouwen die blijven uitstellen omwille van een huis, carrière, een man etc etc. In Leiden zeggen ze overigens; Een slimme meid krijgt haar kind op tijd. Het is K dat het zo'n tekst is die lomp gezegd kan worden, maar het blijft wel in je hoofd.
quote:nausicaa schreef op 14 april 2015 @ 00:17:

Ik heb ook veel moeite met 'al die hogeropgeleide vrouwen die hun kinderwens uitstellen voor hun carriere tot het te laat is'. En mij dan aankijken. Ik wíl mijn kinderwens helemaal niet uitstellen voor mijn carriere, maar ik kom de juiste partner niet tegen. Als ik die had gehad, was ik allang aan kinderen 'begonnen'. Maar die keuze heeft niet iedereen. Een vriendin van mij had die keuze ook niet, ivm medische problemen en medicatie niet de mogelijkheid om zwanger te worden op een 'verstandige' leeftijd. En ja, wij zijn ons heel bewust van het feit dat je er op een bepaalde leeftijd nog eens heel goed over na moet denken of je het nog wel wilt (als het uberhaupt nog kan). En voor vriendin is dat inmiddels een reden om het niet meer te doen, wat heel veel pijn doet. Ziekte heeft haar dus niet alleen jaren afgenomen, maar ook mogelijkheid tot kinderen (niet qua vruchtbaarheid, maar leeftijd). Dan is het heel erg pijnlijk om te horen 'tja, een slimme meid etc'. Alsof ze die keuze heeft gehad en het dus je eigen schuld is. Dat is wat pijn doet aan die opmerking, die ondertoon van 'eigen schuld'. Niet het feit dat het inderdaad biologisch handiger is om niet tot je 44e te wachten, dat weten vrouwen zelf ook wel.Nausicaa dank je wel voor je post en het delen van je verhaal (ook van je vriendin)! Ik ben erg blij dat ik dit topic ben gestart, het gevoel dat er vrouwen als jij zijn die het herkennen, brengt me nu een paar traantjes in mijn ogen. Het is precies zoals je schrijft. Dat die slimme meid daar niet aan dacht (zo lijkt het dan?) en daarmee 'schuld' heeft aan haar eigen kinderloosheid doet me verdriet, want ook in mijn leven zijn er dingen gebeurt die verklaren waarom ik ze nu niet al heb.
quote:vivamila schreef op 14 april 2015 @ 00:17:

Het is nog niet te laat. Als het je zo raakt lijkt het me tijd voor actie. Er is zoveel mogelijk op medisch gebied. Voor afwachten heb je geen tijd (helaas).

Thanks vivamila....en ja: het wordt tijd om hier nu een tijd me écht serieus in te verdiepen. Wat ik wil.

Tot voor kort zag ik een spermabank niet zitten, want ik wil dat kind niet aandoen om zonder vader op de wereld te beginnen. Al heb ik dan misschien op een dag wel een relatie, die het kind accepteert. Ik ga me nogmaals hierop bezinnen.

Zo heeft zo'n voor mij heel pijnlijke uitspraak toch doel geschoten

Ik moet nu weg, meiden allemaal superbedankt voor jullie reacties.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 april 2015 @ 00:24:

[...]

een gezonde meid, vat ik op als iemand die vruchtbaar is. er zijn ook vrouwen die laat moeder worden omdat zij allerlei trajecten hebben doorlopen. als je een keuze hebt dan moet je dus niet te lang wachten zegt de gyn en feitelijk gezien is dat een juist advies.

]

Haha, zeker sabaticalmeds, daar zijn we het over eens. Maar het gaat hier over de manier waarop. En over gevoelens. Jou raakte die uitspraak niet, mij wel. Feitelijk zegt ie alleen maar juiste dingen
quote:Raldy schreef op 14 april 2015 @ 00:24:

Die gynaecoloog zei ook dat in Nederland 45 jaar het maximum is. Dus jullie hebben nog even de tijd.Is ook zo Raldy, dank je voor de reminder...
quote:misia schreef op 14 april 2015 @ 07:39:

[...]

Nausicaa dank je wel voor je post en het delen van je verhaal (ook van je vriendin)! Ik ben erg blij dat ik dit topic ben gestart, het gevoel dat er vrouwen als jij zijn die het herkennen, brengt me nu een paar traantjes in mijn ogen. Het is precies zoals je schrijft. Dat die slimme meid daar niet aan dacht (zo lijkt het dan?) en daarmee 'schuld' heeft aan haar eigen kinderloosheid doet me verdriet, want ook in mijn leven zijn er dingen gebeurt die verklaren waarom ik ze nu niet al heb.Ja ik zie het toch anders. Ik zie het toch als een roep tegen de maatschappelijke tendens om laat kinderen te krijgen. Ik denk dat wat die man probeert te zeggen is: leuk, dat je 3x de wereld rond bent gereisd, 2 vlammende carrières op gang hebt, al 15 jaar een relatie, koophuis en 2 auto's voor de deur... Maar jullie vergeten even dat je dan al over de top van je vruchtbaarheid heen bent... Dus mag ik je erop attenderen dat die ook mee zou moeten tellen in de overwegingen.

Zo lees ik het: dat de huidige tendens is: eerst leven en als ik álles gedaan heb kinderen, en dat die arts zegt; maar je kan het ook omdraaien. Aangezien je vruchtbaarheid een houdbaarheidsdatum heeft en een wereldreis niet.
"eerst leven en als ik álles gedaan heb kinderen, en dat die arts zegt; maar je kan het ook omdraaien"

Dat is dus niet altijd de reden.
Nogmaals dank ik schrijf later meer

En dit is geen topic over maatschappelijke tendensen of medische houdbaarheidsdata, die zijn een gegeven en allemaal bekend bij de meeste vrouwen van onze leeftijd. Maar om gevoelens. Die zijn een stuk glibberiger. Levens lopen niet altijd zo eenduidig dat je kinderen neemt als je jong(er) bent. Dat vind ik kan men zich soms ook wat meer realiseren. Het heet niet voor niets ongewild kinderloos.
quote:misia schreef op 14 april 2015 @ 07:56:

"eerst leven en als ik álles gedaan heb kinderen, en dat die arts zegt; maar je kan het ook omdraaien"

Dat is dus niet altijd de reden.Nee maar ik denk dus niet dat hij het tegen een individu heeft, maar tegen de maatschappij. Want de heersende opvatting is: 2 vaste contracten, koophuis, reizen gemaakt, 2 auto's voor de deur. En dat de gynaecoloog dus zegt: maar zo ontbreekt vruchtbaarheid in de equation.
quote:misia schreef op 14 april 2015 @ 07:30:

[...]

Prima, ik ook. Vooral doen. Maar op zo'n tegeltjeswijsheidmanier schoot deed t mij best pijn. Zoals gezegd, levens lopen niet altijd ideaal om een kind te krijgen, ook al ben je een gezonde meid. Het gaat hier dan ook om gevoelens. Jou doet die uitspraak niets. En de mijne waren wat minder neutraal/positief. Ik weet dat het niet altijd loopt zoals je wenst. Maar het is natuurlijk een waarheid als een koe dat je, als je kinderen wil, deze voor de overgang moet krijgen.
Laatst bedacht ik mij dat ik misschien een verantwoordelijke moeder ben . Omdat ik niet - gezond en wel- een kind kreeg in een situatie die dat niet toeliet.

Het zo te zien deed me goed.

Want je kunt je afvragen of elke gezonde meid ongeacht de omstandigheden een kind moeten krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven