Geld & Recht alle pijlers

Schimmel...

16-04-2015 15:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met een vervelend dilemma en zou daarbij graag jullie adviezen willen. Momenteel woon ik in een particuliere huurwoning. Best groot qua oppervlakte, en redelijk betaalbaar. Maar nu echter het probleem...

Een kleine 2 jaar geleden is de woning voorzien van dubbel glas. Dit scheelt gelukkig aardig qua stookkosten, maar zorgt ervoor dat de ventilatie in huis verre van optimaal is.

Met name in de badkamer is de schimmel die er nu ontstaat en het vocht echt een groot probleem.

De badkamer heeft pas sinds kort een radiator en de enige ventilatiemogelijkheid is via een dakkoepel (jaren 70 huis) waarvan het hout oook nog eens rot is. Mijn vader heeft al flink geklust en heeft van de badkamer naar buiten, via het halletje, een ventilatiebuis gemaakt. Maar zelfs met de dakkoepel open en met de badkamerdeur open blijft er schimmel bijkomen.

De hele woning heeft een plat dak waar gipsplaten onder liggen. Inmiddels zijn deze op de badkamer voor tweederde volgezogen met vocht. Ook in de buitenmuur, aangrenzend aan woonhuis van verhuurder, zit groene schimmel. De regenwaterafvoer van de huisbaas en van mijn woning komt terecht op mijn dak. In alle andere kamers zitten de plafonds inmiddels ook vol met schimmelspikkels.

Ik heb geprobeerd dit alles aan te kaarten bij de verhuurder. Hij beweert dat er aan het dak - wat zijn verantwoordelijkheid is - niets mankeert en dat de schimmel komt doordat ik mijn was laat drogen in mijn berging. Hij heeft mijn vader letterlijk verboden het dak op te gaan, want volgens zijn 'mannetje' is het dak inorde. Letterlijk gezegd: wat spikkels zijn normaal, als het je hier niet bevalt zoek je maar wat anders.

Ik weet dat ik de verhuurder in gebreke mag stellen vanwege achterstallig onderhoud, maar vrees dan voor de verstandhouding hier, die wel belangrijk is aangezien ik in zijn tuin woon en deze dus ook mede gebruik.

Wat kan en moet ik nu doen? Ik zit op een centrale locatie dichtbij station en winkels en in verhouding betaal ik een lage huur. Maar sinds ik hier woon heb ik constant last van een huisstofmijtallergie, die verergert door al dat vocht..

Weet iemand raad? Excuses voor het lange verhaal maar wilde alles zo volledig mogelijk vermelden.
Je kan op rijksoverheid.nl zoeken naar achterstallig onderhoud door verhuurder. Daar staan meerder oplossingen. Je kan o.a. bij de gemeente een klacht indienen. Zij onderzoeken het dan en verplichten de verhuurder dan om maatregelen te nemen. Doet deze dat niet dan laat de gemeente het repareren en verhalen ze de kosten op de verhuurder.

Verder kan je ook na ingebrekestelling zelf met of zonder tussenkomst van de rechter de reparatie uit laten voeren en van de huur aftrekken. In dat geval moet je wel goed door meerdere bedrijven de gebreken vast laten stellen en een offerte op laten maken. Je kan ook de rechter de verhuurder laten dwingen tot reparatie. Zij zoeken dan een onafhangelijke deskundige om de situatie te bekijken. De kosten bij constatering van de gebreken zijn voor de verhuurder.

Alleen......huur je wel legaal en officieel? Als dat niet het geval is wordt het heel moeilijk.

De verstandhouding met de verhuurder wordt in elk geval wel beinvloed. Je kan je gelijk krijgen maar b.v.problemen krijgen met het gebruik van de tuin. Het kan zeer vervelend zijn om die man daar steeds tegen te komen.
Natuurlijk huur ik legaal en officieel, de woning heeft zijn eigen huisnummer en eigen meters en ik krijg huurtoeslag.
Ik sta hier ingeschreven en er is een huurcontract
Met dubbel glas moet je heel goed ventileren. Als het goed is dan zijn er ventilatieroosters geplaatst toen er dubbel glas in kwam. Anders overdag ramen open. Badkamer zo'n Qlima plaatsen.

Je kunt het jezelf heel moeilijk maken maar als je er redelijk goedkoop zit en je wil geen gedonder met de huurbaas, los je probleem zelf op. Zoek iemand die er wat verstand van heeft en je wil adviseren.
Ik weet nu inderdaad dat ik met dubbel glas erg goed moet ventileren, maar dat zou betekenen dat ik de ruiten 24 uur per dag open zou moeten laten. Want er zijn nergens ventilatieroosters geplaatst. Constant de ramen open vind ik geen prettig idee als ik de deur uit ben voor werk, boodschappen etc. De badkamer is sowieso al piepklein, met zo'n Qlima erbij al helemaal. Die kost mij dan weer een flink bedrag terwijl ik het probleem niet veroorzaak.

Ik laat me as. maandag wel adviseren door de rechtswinkel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven