iemand aankijken

17-04-2015 20:13 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik vraag me iets af en ben benieuwd of iemand het herkent en een manier heeft om er mee om te gaan.

Vroeger was ik behoorlijk verlegen, door een beter zelfvertrouwen en levenservaring heb ik daar nog maar weinig last van. Wel heb ik soms nog wat last van onzekerheid maar wie heeft dat niet...?

Nu is het zo dat ik vaak gespannen wordt van het aankijken van mensen. Zo gespannen dat als ik niet wegkijk, ik ga trillen, spastische trekjes krijg en daarom wel weg moet kijken want dat komt natuurlijk nogal psychisch over... Ik doe ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen als ik weet dat zulke situaties zich voor kunnen doen. In mijn werk kom ik regelmatig in aanmerking met nieuwe mensen maar blijf hier last van hebben.

Herkent iemand dit en wat kan ik er aan doen?
quote:LeolaMarie schreef op 17 april 2015 @ 20:57:

[...]

Ik ben hartstikke lief en soms zet ik haar terug op dr plaats...en gaan we weer verder tot de orde van de dag.

Ja, ik heb een inner bitch in mij kan er niks aan doen.Natuurlijk kun je er wel iets aan doen. Je kiest er alleen voor om het niet te doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:LeolaMarie schreef op 17 april 2015 @ 20:50:

[...]

Dat niet,

Als ze binnen komt en ik zie dat ze bijvoorbeeld een nieuwe zonnenbril heeft en ik weet dat ze altijd over geld loopt te zeuren. Kijk ik eerst naar haar en dan de zonnebril en dan recht in haar ogen blijven staren.

Dan zie je dr wangen rood worden, zweet op het voorhoofd verschijnt...

Als ik de blik nog iets intenser maak verschijnen er soms kleine traantjes in dr ogen.

Als ik de opmerking maak van; Goh, wat een mooie bril heb je, van god gekregen? Dan heb ik de komende week geen last meer van haar. Als ik een aardiger opmerking maak van wat staat die bril je leuk.... Krijg ik allemaal smoesjes te horen hoe ze aan de bril is gekomen.

Is maar een klein voorbeeldje, op 1 of anderen manier verstijf ze helemaal en durft ze zich niet keren als ik aan het staren ben. Voor ij alleen maar handig,

(Jullie kennen het type wel, ik ben arm en heb nooit geld. Maar koop wel ff een chanel zonnebril die vervolgens op het hoofd als diadeem word gedragen)Jemig, ik denk dat er bij de Gestapo prettigere mensen rondliepen dan jij...ik hoop dat ze je vandaag of morgen een knal voor je harses geeft met je bully-gedrag, hoe oud ben je?
quote:LeolaMarie schreef op 17 april 2015 @ 20:20:

Mijn god,

Ik herken het probleem niet, maar ik vind het soms leuk om mensen bang te maken met aankijken. Je lijkt mijn schoonzus wel die heeft precies het zelfde als jou. En als ik me verveel is dit een leuke manier om haar het leven zuur te maken.

Wat gewoon helpt is wanneer je verlegen voelt worden het oogcontact te verbreken en verder gaan met je ding, Mensen die veel oog contact hebben zijn vaak sociaal erg sterk en zeker van zichzelf. Daar kan je gewoon niet tegen op..En ze hebben ook een heel sympathiek karakter....
Ik zal verder het topic aan jullie en leolamarie laten. Have fun.
quote:LeolaMarie schreef op 17 april 2015 @ 20:57:

[...]

Ik ben hartstikke lief en soms zet ik haar terug op dr plaats...en gaan we weer verder tot de orde van de dag.

Ja, ik heb een inner bitch in mij kan er niks aan doen.Nee hoor, die bitch zit niet alleen aan de binnenkant, die zien mensen zo ook wel. Bah, wat een walgelijk type ben jij zeg. Dat kom je niet vaak tegen (gelukkig).

[...]

Dat niet,

Als ze binnen komt en ik zie dat ze bijvoorbeeld een nieuwe zonnenbril heeft en ik weet dat ze altijd over geld loopt te zeuren. Kijk ik eerst naar haar en dan de zonnebril en dan recht in haar ogen blijven staren.

Als ik de blik nog iets intenser maak verschijnen er soms kleine traantjes in dr ogen.

Als ik de opmerking maak van; Goh, wat een mooie bril heb je, van god gekregen? Dan heb ik de komende week geen last meer van haar. Als ik een aardiger opmerking maak van wat staat die bril je leuk.... Krijg ik allemaal smoesjes te horen hoe ze aan de bril is gekomen.

Is maar een klein voorbeeldje, op 1 of anderen manier verstijf ze helemaal en durft ze zich niet keren als ik aan het staren ben. Voor ij alleen maar handig,

(Jullie kennen het type wel, ik ben arm en heb nooit geld. Maar koop wel ff een chanel zonnebril die vervolgens op het hoofd als diadeem word gedragen)

Dit is redelijk gestoord..
Leola, ga je lekker?

tjengaz, ik ga alleen reageren op jou, ik hoop dat je niet weggegaan bent.

Ik heb dit ook gehad, lang geleden, toen ik nog een sociale fobie had. Ik weet niet of het bij jou ook zo zal werken, maar bij mij is het na een tijd beter geworden omdat ik mensen gewoon bleef aankijken. Oefenen dus. (Wel knipperen! Mensen die niet knipperen vind ik eng overkomen.) Op een gegeven moment werd ik niet meer gespannen van. Nu gaat het vanzelf.

Ik geloof niet dat je 'psychisch' lijkt. Ik bén 'psychisch' (een beetje) en mensen kijken me nooit raar aan. Er is trouwens niets mis met soms even wegkijken.
Excuus TO.
TO, eerlijk gezegd denk ik dat je je er niet druk om moet maken of je rood wordt of gaat stotteren of tics krijgt als iemand naar je kijkt dan zal het vanzelf verdwijnen. Je wordt rood, gaat stotteren, alleen omdat je je daarover druk maakt.

En het kan maar zo dat iemand die naar je kijkt dat allemaal ( waar jij je zo druk over maakt ) niet eens opvalt.
Misschien kun je oefenen op mensen waar niet zoveel lading op zit? Je baas of je nieuwe schoonmoeder is misschien eng, maar het meisje van de supermarkt of de jongen van de kaasboer zijn mooi oefenmateriaal. Kijken hoe het voelt, hoe ver je kunt gaan en bij zulke mensen uitbouwen, dan eens oefenen op iemand die iets enger is etc. Of heb je het bij alle mensen?
Hallo?!
quote:Sylphide75 schreef op 17 april 2015 @ 21:36:

[...]

Nee hoor, die bitch zit niet alleen aan de binnenkant, die zien mensen zo ook wel. Bah, wat een walgelijk type ben jij zeg. Dat kom je niet vaak tegen (gelukkig).Probeer eens te kijken naar de neusbrug of net iets hoger, boven het midden tussen de wenkbrauwen. Ik doe dat als ik iemand aankijk die scheel ziet.
Plaats op mij te richten kunnen jullie je beter op TO richten...

Die komt hier met een dilemma...

En loopt nu weg omdat iedereen z'n focus op mij richt.

En dit keer hoefde ik de persoon niet eens aan te kijken, lol.
life is to celebrate
quote:Tickel schreef op 17 april 2015 @ 22:04:

[...]

Probeer eens te kijken naar de neusbrug of net iets hoger, boven het midden tussen de wenkbrauwen. Ik doe dat als ik iemand aankijk die scheel ziet.Goede tip, ik kan nooit kiezen naar welk oog ik moet kijken en word daar heel ongemakkelijk van
Hallo?!
quote:LeolaMarie schreef op 17 april 2015 @ 20:20:

Mijn god,

Ik herken het probleem niet, maar ik vind het soms leuk om mensen bang te maken met aankijken. Je lijkt mijn schoonzus wel die heeft precies het zelfde als jou. En als ik me verveel is dit een leuke manier om haar het leven zuur te maken.

Wat gewoon helpt is wanneer je verlegen voelt worden het oogcontact te verbreken en verder gaan met je ding, Mensen die veel oog contact hebben zijn vaak sociaal erg sterk en zeker van zichzelf. Daar kan je gewoon niet tegen op..Wauw. Wat voor werk doe je? Jij zou een goede therapeut of coach kunnen zijn met zulke talenten.

[...]

Dat niet,

(Jullie kennen het type wel, ik ben arm en heb nooit geld. Maar koop wel ff een chanel zonnebril die vervolgens op het hoofd als diadeem word gedragen)

Koekoek

TO ik heb dit soms ook..
quote:LeolaMarie schreef op 17 april 2015 @ 22:06:

Plaats op mij te richten kunnen jullie je beter op TO richten...

Die komt hier met een dilemma...

En loopt nu weg omdat iedereen z'n focus op mij richt.

En dit keer hoefde ik de persoon niet eens aan te kijken, lol.Jij kan wel heel trots gaan op je innerlijke bitch omdat iedereen die innerlijke bitch in zich heeft maar jij er toevallig vooruit komt, goed gedaan. Je hebt je statement laten zien en men heeft er op gereageerd. Hoe voel je, je nu? Blij, triomf, geluk? Ik vind het een sneue kant, niet omdat je uit komt voor wat iedereen in zich heeft, wel omdat je het zo klaarblijkelijk wil laten zien. Maar als jij deze kant van jezelf wil laten overheersen qua beleving van jouw persoonlijkheid aan anderen dat is jouw keuze. Er wordt in ieder geval genoeg op je gereageerd waardoor je de aandacht krijgt die je nodig hebt waarschijnlijk. Hier is je podium maar als je weg wil lopen ook prima.
quote:tjengaz schreef op 17 april 2015 @ 22:17:

[...]

Jij kan wel heel trots gaan op je innerlijke bitch omdat iedereen die innerlijke bitch in zich heeft maar jij er toevallig vooruit komt, goed gedaan. Je hebt je statement laten zien en men heeft er op gereageerd. Hoe voel je, je nu? Blij, triomf, geluk? Ik vind het een sneue kant, niet omdat je uit komt voor wat iedereen in zich heeft, wel omdat je het zo klaarblijkelijk wil laten zien. Maar als jij deze kant van jezelf wil laten overheersen qua beleving van jouw persoonlijkheid aan anderen dat is jouw keuze. Er wordt in ieder geval genoeg op je gereageerd waardoor je de aandacht krijgt die je nodig hebt waarschijnlijk. Hier is je podium maar als je weg wil lopen ook prima.
Ik weet verder niet zo goed meer wat ik er nog inhoudelijk over kan zeggen hier m.b.t. de OP.
Wat vind je van de serieuze tips die gegeven zijn? Kun je daar verder mee of heb je iets anders nodig?
Hallo?!
Ik probeer te oefenen met iemand niet in de ogen aan te kijken maar ergens anders te kijken in het gezicht maar automatisch focus ik toch op de ogen. Misschien ligt de focus ook wel meer op de aandacht die dan op mij gericht is ipv het directe oogcontact waardoor ik zo gespannen raak. Wat keausje en kunai zeggen over 'oefening baart kunst', is iets wat ik mezelf ook voor gehouden heb maar ondanks het rationele, lijkt het alsof mijn lichaam het overneemt. De spanning dus waardoor ik mijn lichaam niet onder controle heb en de spanning overheerst. Ondanks ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen.

Dit topic verward me ook wel een beetje door de manier waarop het gaat, dus ik weet het even niet zo goed meer.
quote:tjengaz schreef op 17 april 2015 @ 22:33:

Ik probeer te oefenen met iemand niet in de ogen aan te kijken maar ergens anders te kijken in het gezicht maar automatisch focus ik toch op de ogen. Misschien ligt de focus ook wel meer op de aandacht die dan op mij gericht is ipv het directe oogcontact waardoor ik zo gespannen raak. Wat keausje zegt over 'oefening baart kunst', is iets wat ik mezelf ook voor gehouden heb maar ondanks het rationele, lijkt het alsof mijn lichaam het overneemt. De spanning dus waardoor ik mijn lichaam niet onder controle heb en de spanning overheerst. Ondanks ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen.

Dit topic verward me ook wel een beetje door de manier waarop het gaat, dus ik weet het even niet zo goed meer.Maar waar kijk je dan naar?
Over het algemeen wordt het als dominant en dwingend ervaren als je de ander blijft aankijken als je zelf aan het woord bent. Aan de andere kant getuigt het van interesse als je de ander aankijkt wanneer die aan het woord is. Maar je kijkt elkaar tijdens een gesprek dus zelden langdurig in de ogen. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Is het dan eng dat je ziet dat iemand naar je kijkt en niet zozeer het oogcontact zelf?
Hallo?!
quote:Tickel schreef op 17 april 2015 @ 22:40:

[...]

Maar waar kijk je dan naar?

goede vraag, eigenlijk is sowieso het gezicht lastig waardoor ik dus wegkijk om mezelf onder controle te krijgen. Op die manier kan ik er wel mee omgaan maar oogcontact is belangrijk waardoor ik er toch weer mee geconfronteerd wordt.

Naar verloop van tijd wordt het wel minder, als ik mensen beter leer kennen. Maar het eerste contact is zeer moeilijk. Kvoel me half autistisch door dit gegeven en opende de OP eigenlijk in de hoop dat mensen het herkennen waardoor dit niet zo wereldvreemd zou lijken. Maar krijg steeds meer het idee dat dit zeer afwijkend is en een zwaktegebod. Kan ik wel mee dealen verder.
Ik vind het een goed idee om te oefenen met mensen waarbij je geen moeite hebt om ze aan te kijken. Ik heb een keer een oefening gedaan op school waarbij een man of tien in een kring ging zitten en omstebeurt moest iemand midden in de kring gaan staan, en iedereen in de kring tien secondenlang aankijken, zonder wegkijken, in stilte. Dat lijkt dan wel eng, na de eerste twee gaat het steeds makkelijker. Ik vond dat die oefening duidelijk maakte dat een blik maar een blik is, het maakte het minder intimiderend ofzo. Je zegt er dan niks bij. De meeste vonden het makkelijker dan ze hadden verwacht. Misschien kun je zoiets een keer proberen.

Ik heb zelf altijd last van zenuwtiks. Ik ben 40 en ik heb in mijn leven letterlijk met duizenden mensen gepraat, al was het kort met de meeste. En precies 1 persoon heeft dat ooit opgemerkt, een collega, waarvan ik vermoed dat ze een oogje op me had. Dus dat zien mensen niet of als ze het zien, houden ze dat netjes voor zich. Ik zou me niet druk maken over dat mensen je tiks zien, ik heb er poep aan iig.

Ik heb geen moeite met aankijken maar ik kijk mensen nooit de hele tijd strak aan. Dat is een beetje raar, vind ik zelf. Het kan dwingend of intimiderend overkomen en wie wil dat nou? Ik kijk ook wel schaamteloos naar details van een gezicht, meestal omdat die me intrigeren of omdat ik ze mooi vind. Maar dat doe ik heel snel en dan kijk ik weer weg.

Als ik na moet denken, kan ik iemand ook niet strak aankijken hoor, dat is niet logisch. Dan kijk ik omhoog en krab op mijn hoofd. Wat ik wel doe, is mensen uit beleefdheid even aankijken als ik ze een prettige dag wens of gedag zeg. Wat ik wil zeggen, je kunt spelen met aankijken, wegkijken, weer aankijken, uit het raam kijken. Continue aankijken, doet bijna niemand. Ik heb er een keer iets van gezegd tegen een vriend die dat wel deed. Op den duur ging ik denken dat ik iets op mijn gezicht had zitten, een stuk spinazie oid, omdat ie zo staarde! Of hij staarde boven mijn ogen en dan dacht ik dat wat op mijn voorhoofd zat. Staren is raar.

Dus misschien wat meer spelen met kijken, dat is ook normaal, volgens mij. Misschien dat het dan minder beladen voor je wordt. En bedenk dat de ander geen idee heeft dat jij er moeite mee hebt. Sterkte iig!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven