Flesvoeding, hoe ophogen?

22-04-2015 13:21 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van 12 weken en zij krijgt 5 kunstvoedingen van 6 scheppen op 180 water. Tijden: 06.00, 10.00, 14.00, 18.00 en 22.00. Ze heeft vanaf het begin gewoon doorgeslapen en dat doet ze nog steeds. Alle flessen gaan zonder problemen leeg. Maar: sinds een paar dagen redt ze de 4 uur tussen de voedingen niet meer. Een half uur tot 3 kwartier eerder dan ‘gepland’ wil ze een fles en die krijgt ze dan ook.

Nu vind ik het lastig om te bepalen wat nu de volgende stap is. Ik kan de hoeveelheid per fles verhogen, waardoor het schema hetzelfde blijft, maar ze het langer op 1 fles volhoudt. Ze zou dan op 5 x 210/7 uitkomen. Een rondje google leert mij dat dit niet gebruikelijk is. Kind zou niet meer dan 1 liter per dag binnen mogen krijgen (dit lees ik alleen op fora, heb nog geen onderbouwd stuk gevonden). Maar ik lees ook verhalen van moeders die hun kind gewoon 5 x 210 geven.

Ik kan natuurlijk ook gewoon die 180 blijven geven, met kortere tussenpozen, waardoor de laatste fles een stuk eerder dan 22.00 uitkomt, en dan maar hopen dat ze de nacht redt.

Wie kan me verder helpen? Ik wordt niet zo goed wijs uit de verschillende meningen en ‘je mag nooit meer dan 1 liter geven!!’-dramas. Misschien van belang om te melden dat ze in de eerste paar weken licht ondergewicht heeft gehad, maar nu weer netjes midden op de curve zit.
Kun je niet gewoon een flesje geven met iets meer dan gewoonlijk en kijken of ze het leegdrinkt? En dan zien wanneer ze weer komt?
Everyone has a plan until they get punched in the face
Gewoon doen wat je zelf t beste vind, als dat 5x 210 is dan in dat zo. Je kind drinkt zoveel als nodig. Flauwekul die 1 liter regel.
5x 210 is wel erg veel.

Ik zou 1 fles verhogen dan.

Maar ze komt nu voor 1 fles eerder en slaapt nog steeds door dat is toch hartstikke goed!

Komt ze voor die andere fles ook eerder of laat ze daar wel 4 uur tussen zitten?
Bel anders even het cb, die weten daar toch wel antwoord op?
quote:Derpina schreef op 22 april 2015 @ 13:34:

5x 210 is wel erg veel.

Ik zou 1 fles verhogen dan.

Maar ze komt nu voor 1 fles eerder en slaapt nog steeds door dat is toch hartstikke goed!

Komt ze voor die andere fles ook eerder of laat ze daar wel 4 uur tussen zitten?

De nacht is gewoon nog normaal (van 22.00 tot 6.00), maar verder komt ze voor iedere fles eerder.

Consultatiebureau moet ik volgende week heen. Heb ze al eens eerder om raad gevraagd, maar kreeg toen zo'n vaag, ontwijkend en veroordelend antwoord dat ik daar liever alleen heen ga voor de verplichte nummertjes.
Je zou eerst kunnen proberen wat er gebeurt als je alleen meer water doet, en geen extra melk.

Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als je toegeeft aan eerder voeden, of ze dan de hele dag eerder komt. Ik gaf met 12 weken alleen BV, maar beide kinderen waren redelijk op de klok. Toch zat er de ene keer drie uur tussen een voeding en de andere keer vijf, waardoor ik uiteindelijk altijd 'goed' uitkwam.

Dus ik zou gewoon eerst eens kijken wat er gebeurt als je toegeeft aan de behoefte van je dochter, zonder dat je er meer melk van maakt.
Als ze de nacht normaal slaapt zou ik nog helemaal niets verhogen. Ze krijgt genoeg binnen alleen wil ze wat sneller op elkaar. Het hoeft niet stipt te zijn half uur eerder later zie het probleem niet.

Als je denkt dat ze echt nog honger heeft na al haar flessen is het wat anders.
quote:Kastanjez schreef op 22 april 2015 @ 13:39:

Je zou eerst kunnen proberen wat er gebeurt als je alleen meer water doet, en geen extra melk.

Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als je toegeeft aan eerder voeden, of ze dan de hele dag eerder komt. Ik gaf met 12 weken alleen BV, maar beide kinderen waren redelijk op de klok. Toch zat er de ene keer drie uur tussen een voeding en de andere keer vijf, waardoor ik uiteindelijk altijd 'goed' uitkwam.

Dus ik zou gewoon eerst eens kijken wat er gebeurt als je toegeeft aan de behoefte van je dochter, zonder dat je er meer melk van maakt.lk weet niet of het verstandig is zomaar de verhouding poeder/ melk aan te passen. Als TO's baby honger heeft dan geef je haar toch maar melk, en niet alleen maar water? Vooral omdat ze nog best jong is.
Everyone has a plan until they get punched in the face
quote:Derpina schreef op 22 april 2015 @ 13:44:

Als ze de nacht normaal slaapt zou ik nog helemaal niets verhogen. Ze krijgt genoeg binnen alleen wil ze wat sneller op elkaar. Het hoeft niet stipt te zijn half uur eerder later zie het probleem niet.

Als je denkt dat ze echt nog honger heeft na al haar flessen is het wat anders.Het 'probleem' (als je het zo wil noemen) is dat ze tot een paar dagen geleden heerlijk tevreden hartstikke stipt was. Na de 4 uur nog niet aan het krijsen, maar wel duidelijk aangeven honger te hebben. Nu zo'n 3 kwartier eerder al volle bak aan de krijs. Daarom denk ik dat ze er niet meer genoeg aan heeft. Het gaat me niet om dat ze niet stipt is
Je hoeft toch niet gelijk alle flessen op te hogen. Je kan kijken of ze met wat water tevreden. Wij gaven soms wel eens 3occ ( een schep) extra tussen door.

Bij min oudste die een hongerlap was, zijn we rond 12 begonnen met rijstenbloem toe te voegen, we begonnen met een theelepeltje.

in de ochtend en avond fles.

Het is gewoon kijken wat het beste bij je kindje past.

Wat ik ook nog wel eens heb gedaan, advies gevraagd bij Nutrilon/ friso zelf.
Oké ze heeft dus echt honger dan zou ik voor nu 210 in de ochtend doen en de rest 180 even kijken hoe het dan gaat .

En daarna kun je evt altijd nog een fles verhogen. Zou echt beginnen met 1 fles.
Rijstebloem, dat doet verder niks toch? Alleen een vol gevoel, maar verder geen voedingsstoffen?
Ik geloof dat alleen in Nederland een max is aan de flesvoeding die een baby mag krijgen?

Ik zou een van de flessen ophogen, die van de ochtend bijvoorbeeld. En dan verder kijken hoe het dan gaat.
Ik zou je de advieslijn van nutrilon aanraden. Telefoonnummer staat achter op de pakken en vast ook te vinden op internet. Mij hebben ze destijds 2x heel goed geholpen waar t cb t niet zo goed leek te weten.
Ik heb gebeld met Hero. Dochter is te jong voor rijstebloem. We gaan nu 1 fles van 210 geven en de rest 180. Eens zien hoe dat gaat.

Bedankt allemaal.
Goed dat je hebt gebeld. Succes!
Ik heb altijd gevoed op verzoek, ze kwamen de ene keer na twee uur al, de andere keer na vier uur. Ophogen deed ik als ik het idee hadden dat ze niet genoeg hadden gehad, ik maakte ook wel eens nog wat bij als de fles leeg was en ze nog honger hadden.

Ik ben niet zo van de schema's en hoeveelheden, een baby kan prima aangeven dat hij honger en ook dat hij vol zit.

Wat betreft die 1 liter-regel; daar bestaat geen enkele onderbouwing voor, uiteindelijk ben ik op mijn eigen gevoel en mijn kinderen af gegaan en dat werkte prima :-)
probeer eens 210 met 7 scheppen ? mijn zoontje had ook een periode niet genoeg aan 180/6 .

met deze iets grotere fles was hij langer tevreden. ik liet hem wel drinken naar behoefte.. soms dronk ie 210 en de andere keer ging de fles tot de laatste druppel op !
En anders wellicht de voeding voor hongerige baby's? Die raadde het CB mij destijds aan, en ik maar door proberen op de oude weg... Hopelijk kun je wat met het advies van Hero, anders is dit misschien nog een goede tip.

Oh, CB vertelde mij destijds over de 1 liter regel dat ze daar liever niet overheen willen in verband met het vele eiwit in fv, wat weer slecht is voor de niertjes.
Als ik het mij goed herinner gaan ze op een gegeven moment een soort van clusteren als voorbereiding op de nacht. Overdag meer en of sneller achter elkaar en snachts meer tijd ertussen. Ook dan gewoon niet meer wakker maken voor de laatste fles of sochtends afwachten of de baby later komt.

Gewoon je baby volgen, komt vanzelf goed
quote:fleetfox schreef op 22 april 2015 @ 16:51:

En anders wellicht de voeding voor hongerige baby's? Die raadde het CB mij destijds aan, en ik maar door proberen op de oude weg... Hopelijk kun je wat met het advies van Hero, anders is dit misschien nog een goede tip.

Oh, CB vertelde mij destijds over de 1 liter regel dat ze daar liever niet overheen willen in verband met het vele eiwit in fv, wat weer slecht is voor de niertjes.En daar is dus geen wetenschappelijke onderbouwing voor
quote:Penelope_ schreef op 22 april 2015 @ 18:06:

[...]

En daar is dus geen wetenschappelijke onderbouwing voorEn dat is dus het rare. Ook dat vriendinnen uit andere landen nog nooit van die regel gehoord hebben. Vreemd toch?
Volgens mij is het beter om een flesje extra te geven, dan om de hoeveelheid te verhogen.

Als ze na de fles tevreden is, zou ik zelf niet snel kiezen om de hoeveelheid te verhogen.

Liever een fles meer, met oog op het maagje waar niet zoveel in kan.

Ik geef ook kunstvoeding, op verzoek en dat werkt hier erg goed.

Er zijn tijden dat hij groeit en dus meer nodig heeft. De 1 liter regel neem ik niet te nauw.

De jongste is nu een jaar, broer heeft ook kv gehad en beide hebben ze nooit meer als de 180/6 gehad. Maar dat was omdat ze altijd tevreden waren na een fles en meestal nog een bodempje over lieten.
Heeft ze niet gewoon een Regelweek/sprongetje? Het is pas een paar dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven