Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.

En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.

Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:39:

Wel raar dat je mijn vragen niet wil beantwoorden. Bang voor commentaar? Mag ik daarom aannemen dat je kinderen in de puberteit zitten en jullie plannen helemaal niet zien zitten?hahaha. eerst zelf lezen en dan zo stoer verontwaardigd doen ok?
En doooooor!
Ik had het als puber trouwens fantastisch gevonden. Ok, zo'n commune misschien niet zo, maar verder wel hoor.
quote:sinnombre schreef op 13 mei 2015 @ 15:29:

[...]

1 vraagteken is voldoende in de Nederlandse taal.

Ben je nou zwakzinnig dat je niet de consequenties kunt bedenken voor de kinderen?

Ja, dat ben ik zeker. Ik heb te lang zonder magnetron en sbs6 geleefd, daar zal het wel door komen.

Of heb jij een betere verklaring???????
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:19:

[...]

Het hoofddoel is:

- maximaal leven van eigen werk + van overschotten van anderen

- met aanvullende activiteiten die daarbij passen een klein inkomen verdienen

We hebben goede redenen om te denken dat brood meer dan voldoende afkomstig kan zijn uit wat door met name hotels weg gegooid wordt. Aardappelen en groente, kippen en eventueel een varken/geit/koe daar zouden we zelf voor moeten kunnen zorgen. Overig materiaal, waaronder kleding, kan ofwel gekocht worden van aanvullend inkomen, ofwel uit overschotten van anderen komen.

Als je ziet hoeveel mensen weg gooien, dan zien wij hoeveel zonder veel moeite beschikbaar is voor ons Dat kan ook makkelijk. Winkels en mensen gooien enorm veel weg. Je moet gewoon het lef hebben om te vragen of jij de overschotten mag meenemen en je niet schamen. Zo doet een vriend van me dat ook. Hij heeft altijd bossen bloemen op tafel die hij dan gratis mee mag nemen omdat ze bijna over de datum zijn, brood, ander voedsel dat anders werd weggegooid. Kleding krijgt hij ook vaak of hij koopt het in de kringloop. Als je echt wilt, kun je met zeer weinig geld leven. Het vraagt wel van je dat je je gêne opzij zet (en waarom zou je je schamen om iets te vragen dat anderen om een slechte reden weg doen, zoals al het eten in een supermarkt waar een datum op staat maar dat echt nog prima te eten is)? Zij zouden zich beter kunnen schamen dat er zo met voedsel wordt omgegaan.
tsja, in veel afrikaanse landen zijn mensen zonder uitzondering gedwongen om te leven zonder luxe, (mobiele telefoon, electriciteit, auto, stromend water, goede riolering) en springen een gat in de lucht als ze uiteindelijk kunnen leven met wat meer luxe, en jij denkt dat zo'n leven voldoening geeft, wakker worden zou ik zeggen
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-05-2015 19:32
Reden: Schelden
% gewijzigd
Simpel leven is duidelijk een verschil in visie.

Jouw idee zou ik juist een heel ingewikkeld leven vinden.

Ik vind het bv heel simpel dat ik het benodigde voedsel binnen een armlengte uit de schappen van de supermarkt kan plukken.

Ook heel simpel. Koud= kachel hoger zetten en Voilà!

Ook simpel dat ik mijn eten thuis houdbaar kan houden met het simpele gemak van een koelkast en vriezer.

Ik kom ook heel simpel van a naar r ( om maar even de verdere afstand aan te duiden) met de auto.

Ik stap in en met een paar simpele handelingen en mijn voet buigen tuf ik er vanzelf naar toe.

Je leest het al,

Jouw visie zou voor mij gelijk staan aan een ingewikkel leven waar je hard moet werken om de basisbehoefte te waarborgen.

Ik kan mij dan ook moeilijk inleven dat iemand die wens kan hebben.

Zoals je plan is moet dit echt een levenwijze zijn waar je enorm toegewijd moet zijn om dit te wensen.

Ik ben dan ook nieuwsgierig wat je zo aantrekkelijk vindt aan deze levenswijze.

In een aantal facetten kan ik mij nog wel inleven.

Minder nutteloze spullen, maakt het leven simpeler en overzichterlijker.

Niet alles vanzelfsprekend vinden en bewuster omgaan met de luxe die we hebben, kan ik ook begrijpen.

Dit versoberen, ja dat kan ik snappen.

Alleen zodanig versoberen dat je het simpele leven juist ingewikkeld maakt , sorry.. Ik snap het niet

Simpel leven, zou voor mij eerder gelijk staan aan rustiger leven.

Niet zo gehaast, meer ruimte om mij heen, minder zorgen en ja die moestuin en een boomgaard lijkt mij ook leuk. Maar ik geef toe dat ik dit meer romantiseer dan dat ik daadwerkelijk gedreven zou zijn dat hele zwikkie optimaal bij te houden zodat het dagelijks te eten op mijn bord komt.

Dus oprechte nieuwsgierigheid, waar zit voor jou de meerwaarde om zo back to basic te gaan en je af te willen snijden van elke stukje comfort die onze maatschappij biedt?
quote:Morrowind schreef op 13 mei 2015 @ 15:32:

[...]

Ja, dat ben ik zeker. Ik heb te lang zonder magnetron en sbs6 geleefd, daar zal het wel door komen.

Of heb jij een betere verklaring???????

Ik herhaal, 1 vraagteken is voldoende.

Nu kom je nogal dom over.

Ga lekker in een clubje met de andere zweefteef.
quote:sinnombre schreef op 13 mei 2015 @ 15:28:

TO, wat verwacht je nou hier?

Dat mensen je gaan complimenteren met je plannen?

Je klinkt als zo'n doorgeslagen rawfood-eter. Alsof je het leven in de gewone maatschappij niet aankunt en daarom maar een drastische beslissing neemt waar je kinderen in meesleept.dat lees ik als conclusie van de mensen die reageren ja. van TO lees ik dat helemaal niet. best gek eigenlijk.
En doooooor!
Kun je uitleggen wat je motivatie is, als die geen ideele is? Ik zie dat niet voor me namelijk, waarschijnlijk omdat ik zelf wel vrij idealistisch ben. Begrensd door mijn menselijkheid dan wel. Je terugtrekken uit de drukte en chaos lijkt me ook een ideele motivatie.

Ik zie dat er veel kritiek is dat je kinderen hebt en dat die erin mee moeten gaan maar is dat niet juist jullie bedoeling ook een beetje, dat je je kinderen er iets mee wilt leren? Dat is toch positief? Zelfredzaamheid is een hele belangrijke vaardigheid, ik vind dat wel een goeie reden om het juist te doen, al dan niet tijdelijk. Ik vind jonge mensen van nu bv erg weinig zelfredzaam en inventief. Als ze hun telefoon of internet niet hebben, lijken ze hun zelfvertrouwen kwijt te raken. Een beetje afzien en leren zonder luxe te leven, kan heel goed zijn voor de ontwikkeling. Wat men er hier ook van vindt, ik weet dat pedagogen er ook zo over denken.

Ik snap dat het moeilijk wordt je motivatie helder uit te leggen omdat men veel kritiek heeft maar ik ben toch wel benieuwd, zeker als je zegt dat die niet ideel zijn. Zijn ze dan misschien financieel/economisch? Dat zou ik ook een prima motivatie vinden hoor, het kwam op mij alleen over als ideel.

The good life, dat was het! In die serie is de motivatie wel ideel maar het stel woont naast een stel die alles juist zo modern en decadent mogelijk willen hebben en dat levert grappige scenes op. Zeker kijken, ik vond het hilarisch.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:sinnombre schreef op 13 mei 2015 @ 15:38:

[...]

Ik herhaal, 1 vraagteken is voldoende.

Nu kom je nogal dom over.

Ga lekker in een clubje met de andere zweefteef.

Maar ik vroeg het me oprecht af! Waarom geef je niet gewoon antwoord??????

Ik vind je niet lief, hoor!!!!!!!!!!!
quote:Sylphide75 schreef op 13 mei 2015 @ 13:42:

[...]

Hoe denk je dat mensen dat vroeger deden dan? Toen was dat klimaat hetzelfde en ging het ook.

.

En daarom hadden ze scheurbuik, stierven ze aan tuberculose en was de kindersterfte enorm. Plus dat je met 35 oud en afgeleefd was van het harde werken en de winterse ontberingen. Toen mocht je nog hout sprokkelen, alles opbranden wat je maar wilde en kon je zelf turven steken.

Ook wild kon je gewoon nog schieten en vlees was er dus voor de meesten wel.

Dat is wel wat anders dan nu hedentendage hé
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:40:

[...]

Belasting betaal je over je inkomen en je vermogen. Dat levert dus pas een uitdaging op als je wel vermogen hebt, maar geen inkomen. Daar zit dus inderdaad een uitdaging, als we wel grond hebben. Enig inkomen zal dus altijd nodig blijven.

Drinkwater komt uit de grond, daar maak ik me geen zorgen over.Nou dat zou ik dan maar wel doen. Grondwater is NIET schoon hoor, iig in nederland niet.
Nog niet alles gelezen, maar ik vind het een geweldig idee. Ik zou de realisatie ervan heel graag willen volgen.

Mijn ouders waren ook redelijk zelfvoorzienend. Wij gingen één keer in de maand boodschappen doen in een grote supermarkt een paar dorpen verder en dat was het. Wij hadden altijd ofwel een kalf ofwel een varken (als het één opgegeten was, kwam er een ander), een paar kippen, kalkoenen, geiten, konijnen en mijn vader schoot parelhoenen, fazanten en duiven (ja, ik weet het, dat mag niet). Vlees kochten we dus nooit. Wij hielpen zelfs met slachten en verdelen van de porties.

Groenten kwamen uit de moestuin. Mijn ouders wonen op een heel groot stuk grond, dus ruimte genoeg. Ik moet wel zeggen dat ze een vriezer hadden, dat was nodig voor de winter. Alle groenten werden ingevroren en het vlees natuurlijk ook.

Verder hadden ze een houtketel (nu nog altijd trouwens) en mijn vader ging (doet hij nog steeds) zelf op zoek naar hout en zaagt dit in stukken. Hij heeft op het moment een voorraad voor een jaar of 5.
Life is short. Eat dessert first.
Was een tijd geleden op TLC of zo. Paar families in Amerika die terug naar de natuur gingen.

Het ene gezin was vooral mama die het wel zag zitten om alle ipads, foons pc's de deur uit te doen, maar papa begon in het nieuwe hutje al te kijken naar mogelijkheid voor zonne-energie voor diezelfde dingen.

Andere moeder vond het zo leuk en gezellig om met de dochter samen de was te doen. Maar toen was het zomer, of dat nog zo leuk is in de winter onder een afdakje staan spoelen en wringen betwijfel ik. Hoe de families aan geld kwamen weet ik niet, misschien verkoop van het huis, maar dat raakt toch ook op. En papa vond het zo leuk want nu zag hij zijn kinderen vaker. Bij dit soort programma's wil ik altijd graag : 3 jaar later zien. Kijken hoe ze er dan tegenover staan.

Ik geloof trouwens dat een familie een tijd terug naar de bewoonde wereld is gegaan wegens operatie van moeder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:45:

[...]

Leuk om te lezen, geeft de burger moed!

Als het allemaal door gaat, kunnen we huisvesting betrekken die niet veel hoeft te kosten, met een flinke lap grond er bij. Denk inderdaad aan zoiets als een boerderij, in slechte staat.

. Over het slachten hebben we het nog niet gehad. Meest voor de hand liggend zal een vegetarisch dieet zijn, maar als we een goede manier vinden om vlees te bewaren zonder het in te vriezen, dan is dat zeker een optie. Ook met het verwerken van een karkas hebben we wel enige ervaring.

Drogen, konfijten of zouten. Weet je dat niet? Dan ben je toch nog niet écht zo ver.

Enne, begin eens met een kip zijn kop er af te hakken.
O ik had de aanvulling gemist. Maar maximaal leven van eigen werk, dat wil toch iedereen? Wat versta je onder eigen werk?
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:nina1966 schreef op 13 mei 2015 @ 15:43:

[...]

Nou dat zou ik dan maar wel doen. Grondwater is NIET schoon hoor, iig in nederland niet.Absoluut wel hoor. Als je maar diep genoeg zit, is het heel zuiver. Ik weet het zeker, want ik heb het laten testen.
quote:nina1966 schreef op 13 mei 2015 @ 15:47:

[...]

Drogen, konfijten of zouten. Weet je dat niet? Dan ben je toch nog niet écht zo ver.

Enne, begin eens met een kip zijn kop er af te hakken.Wat is hier moeilijk aan?
Doet me denken aan "the good life", misschien al eerder genoemd. Ik denk dat zo'n leven in Nederland niet makkelijk te realiseren is, teveel regeltjes, te weinig ruimte.
verba volant, scripta manent.
quote:nina1966 schreef op 13 mei 2015 @ 15:47:

[...]

Enne, begin eens met een kip zijn kop er af te hakken.Die mensen die ik dus een aantal jaar gevolgd heb leven al sinds 1980 zelfvoorzienend, maar zonder enige kip de kop eraf te hakken. Dat kan zomaar.
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:59:

Ze zouden hier 'n tv programma (ala Big Brother) van moeten maken: mensen die zelfvoorzienend moeten leven zonder de gemakken van de huidige tijd. Lijkt me namelijk wel boeiend om dat vanaf m'n comfortabele bank in 'n verwarmd huis te volgen Daar is al een ( amerikaanse ) serie over. Het valt voornamelijk die vrouwen heel zwaar. Maar die wonen dan wel allemaal compleet afgelegen en zonder stroom.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:prik schreef op 13 mei 2015 @ 13:59:

Ik ken een aantal mensen die zo leven, zonder koelkast, levend van hun zelfverbouwde groenten. En dan gewoon in Nederland. Een bekend voorbeeld hiervan is Joop Boer uit Groningen, die ook maar slechts twee vuilniszakken met afval per jaar heeft. Als je googlet kom je wel wat interviews met hem tegen (zoals dit). Gatverdamme. Afwaswater gebruiken om mee schoon te maken, 10 x per jaar bij de buren wassen en verder wast hij op de hand maar hij gebruikt maar 8 kub water..

Wat zal het daar stinken, en hij ook.
quote:julius schreef op 13 mei 2015 @ 15:01:

[...]

Zou dat kunnen zijn omdat je niet beter wist? Ik dat dat als jij tot je 12e alle luxe had gehad, waarna je dat allemaal moest inleveren om te gaan wonen in een huis zonder verwarming; je daar aardig wat moeite mee zou hebben gehad..

Zeker als daar geen enkele reden voor was, anders dan dat je ouders het in de bol kregen en back to basics wilden gaan..

Zal van je aard afhangen.

Ik was als kind helemaal niet zo blij met zogenaamde luxe. Heb me altijd verzet als mijn vader een tv, video of computerspel wilde aanschaffen. Heb het later ook nog heel lang gedaan zonder telefoon, tv, cv.
quote:gladoortje74 schreef op 13 mei 2015 @ 14:33:

Wat een mooi voornemen. Er is een comedyserie gemaakt over dit onderwerp, een Britse, ik ben de naam alleen vergeten. Uit de tachtiger jaren. Was het a simple life? Misschien weet iemand de titel. Heel erg leuke serie was dat, waarin een aantal dilemma's van die omschakeling ook aan bod komen. Misschien een idee om een aflevering ervan te kijken.

Eigenlijk is dit gewoon wat de hippies ook deden. Ik zelf pas wel wat simpelheid toe in mijn leven maar ik kan niet extreem simpel leven.

Maar ik heb wel een moestuin! Net foto's ervan geplaatst in het AH moestuintjes topic. Daarvan kunnen we de hele zomer oogsten. Ik heb bv pluksla staan, dat kun je afknippen en dan groeit het gewoon weer aan. Ik heb sla, courgette, slabonen, peulen en wortels staan.

Ik heb lang haar en ga nooit naar de kapper. Het is zo lang dat ik alleen een stukje aan de onderkant af knip, twee keer per jaar ofzo. Ik kan zelf shampoo, wasmiddel en handpompzeep maken van marseille en aleppo zeep. Als wasmiddel is dat alleen wel erg mild en verwijdert slecht de vlekken, dus gebruik ik ook wasmiddel uit de supermarkt.

Ik vind dat het erg lastig is om bv zoiets als plastic te vermijden. Dus beperk ik wat ik daarvan weggooi. Ik hergebruik lege melkpakken, blikken, glazen potten etc, alleen niet altijd, alleen als ik er meteen een nut voor weet. Een klein afvalbergje zal ik toch maken.

Ik ken wel een hele goeie tip om plastic tasjes, zoals bv van AH, te upcyclen. Ik ben gek op upcyclen. Daarvoor leg je twee tasjes op elkaar, legt er bakpapier overheen. Dan ga je er goed overheen met een strijkbout op middelmatige hittestand. Dan zijn de tasjes aan elkaar gesmolten. Dit kun je herhalen, dus elke keer een tasje erop, tot je vrij dik plastic hebt, waar je van alles van kunt maken zoals tassen en plantenpotten ed. Staat ook op pinterest.

Ik doe dus aan upcyclen, ik verf kleding ipv ze weg te doen. En doneer de rest aan de kringloopwinkel. Ik koop tweedehands meubels en knap ze op of pimp ze. Ik heb bijen en insectenhotels in de tuin. Iemand omschreef het een keer als volgt, ik wil mijn ecologische voetstap in de wereld kleiner maken. Vond ik wel een mooie. Dat kan altijd, op allerlei manieren.

Ik ben alleen niet van de al te fanatieke doctrines, want er moet wel geleefd en genoten kunnen worden zonder schuldgevoel. En dat schuldgevoel is logisch maar ik kan de wereld niet in mijn eentje redden. Small steps, vind ik ook mooi. Mensen inspireren, vind ik ook een goed idee. Maar alles waar 'te' voor staat, ben ik altijd wantrouwig over of dat me wel gelukkig gaat maken. Grijs kan ook, zwart en wit vind ik te.

Maar, ieder zijn meug hoor, veel plezier toegewenst op jullie zoektocht, ik denk dat het simpele, je leven absoluut kan verrijken!

Dat van dat plastic smelten vind ik een leuke!

Als je een beetje handig bent kun je van plastic (ritsel) tasjes ook draad knippen en daar weer boodschappen tassen ed van haken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven