Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.

En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.

Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
quote:korenwolf schreef op 13 mei 2015 @ 19:03:

Wat mij verbaast is de vijandigheid die dit plan bij een aantal mensen oproept. En dat de gangbare verveling, vervuiling en verspilling die vijandigheid niet oproepen.

Alsof je in een wijk woont waar iedereen zijn vuilnis op alle dagen van de week van het balkon dondert. Maar de buurman die één keer in de drie weken zijn vuilniszak buiten zet als de vuilnisman komt, wordt met pek en veren de wijk uitgejaagd.Ja, dat valt mij ook op
Alle reacties Link kopieren
Alle dingen die ik doe en maak (kleding, kaas, zuurkool, jam, siroop Enz Enz) Doe ik gewoon tussen de bedrijven door. Irmand anders kijkt tv, en ik maak een brood of een lading zeep. Ik kann niet stilzitten, dat helpt, Maar dat kann jij ook niet echt volgens mij.

En ja het komt wel eens voor dat ik vroeger van een feestje naar huis moet omdat ik nog mijn deeg moet maken, of de droogoven aan moet zetten. Maar emt een beetje planning en Routine pas ik al deze dingen gewoon in in mijn normale leven. En ik denk dat bijv kinderen zelf zeep maken fantastisch vinden, dus in sommige dingen zou je je kinderen juist heel goed kunnen betrekken!
Ik kom trouwens nooit vijandigheid tegen voer mijn levensstijl, Maar dat komt denk ik door de omgeving waar ik mij in bevind. Vinden ze me een rare Hippie, vast wel, Maar dat boeit me geen zak. Al het bezoek eet het zuurdesem brood en zelfgemaakte kaas met smaak op.

Er zijn zoveel dingen die je zelf kann maken zonder dat het veel Geld of tijd kost.

Ik zou iig redelijk snel in een droogoven investeren, daar kann je zo verschrikkelijk veel mee doen!
quote:Rubber_Ducky schreef op 13 mei 2015 @ 19:09:

Wat betreft de overschotten van bedrijven. Het is niet alleen de warenwet, maar ook de eigenaar zelf die niet het risico wil lopen dat jullie ziek worden van de restanten.

Wat wil je precies bereiken door 'cold turkey' te gaan? Wil je milieuvriendelijker zijn, onthaasten, minder materialistisch zijn?

Is er geen tussenweg te verzinnen die minder ingrijpend is?

We hebben een ideaal, en we hebben de werkelijkheid. Als het ideaal niet kan, dan zullen we het met de werkelijkheid moeten doen.

Over dat leven van wat anderen weggooien: daarvan weten we met 100% zekerheid dat dat gaat lukken

Cold turkey is niet de bedoeling, maar zou wel eens nodig kunnen zijn doordat de situatie zich nu toevallig aandient. Maar ik denk niet dat we nu (en wellicht nooit) helemaal zelfvoorzienend kunnen leven. We streven, maar dat betekent niet dat we het bereiken.
quote:Thordis007 schreef op 13 mei 2015 @ 19:17:

Maar misschien ga ik binnenkort wel eens beginnen met mijn afval serieuzer scheiden

Maar ik snap de kern wel. Als ik een week vakantie heb gehad, zoals nu, dan kom ik uitgerust en ontspannen terug, ookal ben ik hele dagen druk (goed, wel met leukere dingen dan Bertha12 slachten), maar ik lig vroeg in bed, ben vroeg wakker, maak vrijwel geen gebruik van gadgets. En dan kom je terug en binnen 2 dagen draait alles weer om werken, nieuwe bank, dit kopen, dat organiseren, dit nalezen, dit kijken en heen en weer racen. Heel vermoeiend vind ik dat. Dus ergens lijkt het me heerlijk om in een soort woongemeenschap te wonen en het allemaal wat kleinschaliger te hebben. Maar dan wil ik de vaatwasser en de nespresso wel mee. Soulmate
quote:yasmijn schreef op 13 mei 2015 @ 19:27:

Je noemt het een simpeler leven? Allemachtig, het wordt veel ingewikkelder en zwaarder!Als alles mee zit zullen we het zien
quote:JollyJ schreef op 18 mei 2015 @ 13:47:

[...]

De kip vasthouden tot deze stopt met rondrennen Ja, idd, dat kan wel eens moeilijk worden.
Life is short. Eat dessert first.
quote:lux. schreef op 13 mei 2015 @ 19:32:

Ik vind de smartphone echt onmisbaar. Zonder dat ding ben ik compleet hulpeloos. Wie wijst me dan de weg, zorgt dat ik kaartjes bij de hand heb, checkt de vertrektijden van ov voor mij, m'n banksaldo, houdt m'n agenda bij, maakt razendsnel geld over, houdt boodschappenlijstje voor me bij, to do lijstjes, zoekt recepten op, zorgt dat ik voor zaken bereikbaar ben per telefoon en mail, waar ik ook ga, laat me mijn man zien op het scherm als hij op zakenreis is.

Mijn iPhone is de PA die een mens nooit zou kunnen zijn.

- welke weg, als je nergens naar toe gaat?

- wat moet ik met ov als ik nergens naar toe ga?

- banksaldo kan ik controleren via een normale PC

- agenda kan op papier

- geld razendsnel overmaken kan via een normale PC

- boodschappenlijstjes? ehm, ach ja

- to do lijstje? papier

- recepten? kookboek

- zakenreizen, die heb ik genoeg gemaakt voor de rest van mijn leven

- bereikbaarheid: gewone vaste telefoon

-
quote:Barbitura schreef op 13 mei 2015 @ 20:06:

Tussen droom en daad staan wetten en praktische bezwaren. Ik hoop dat het je gaat lukken, kleine stappen lijken me een soepelere overgang dan cold turkey. Voor de kinderen lijkt het mij alleen maar super leerzaam, een hele ervaring van de vrijheid van niet perse in het systeem te hoeven meedoen maar dat je vrijheid van keuze hebt hoe je daar vorm aan geeft.

De anti reakties vind ik interessant, waar komt dit vandaan? Lijkt bijna krabbenmand effect,

zo van ik in het systeem, dan jij ook, niet een eigen koers gaan varen. Intrigerend, voer voor sociologen

Ik fantaseer er soms over maar het vinden van een woongroep met echt alleen gelijkgestemden lijkt me zo goed als onmogelijk. Het valt toch vaak in hokjes uiteen, of eco of spiri of vega, dat vind ik al nix en er blijven altijd de mensen die de leider gaan uithangen ook al is de groep ooit democratisch of anarchistisch begonnen. Ook de politieke spelletjes die ontstaan waar groepen mensen met elkaar samenleven heb ik een hekel aan.

Dus blijft het bij fantaseren. Ik fantaseer ook over wonen alsof je in n vakantiehuisje zit, dus met heel weinig spullen. Maar dit staat haaks op mijn lichte verzameldrang/grote moeite met afstand doen van spullen.

Veel succes gewenst met naar dit doel toewerken!

wetten en praktische bezwaren zijn op dit moment inderdaad het belangrijkste obstakel. Kunnen we dat niet opruimen, dan gaat het niet door. Dan gaan we terug naar ons oorspronkelijke plan, maar dan hebben we dus nog wel even.

Het interessante is dat onze huidige kans juist zo mooi is omdat heel veel wetten en praktische bezwaren er door worden weggenomen.
quote:korenwolf schreef op 13 mei 2015 @ 20:31:

Ja, heel ernstig dat kinderen niet kunnen kiezen.

Dat ze buiten de boot vallen bij hun klasgenoten, die de moestuintjes van AH sparen, doordat hun moestuin 50 keer zo groot is.
quote:hoppala schreef op 13 mei 2015 @ 21:04:

Zo daar ben ik eindelijk. Ik heb tijdens mijn studie op een eko.hippie dorp gewoond, waar we onze eigen groenten verbouwden, kippen hadden en ook een grijswatersysteem. Heerlijk was het, ookal was het meer werk dan gewoon op kamers wonen. Als het nu zou kunnen zou ik heel graag weer zo gaan leven, zo veel mogelijk zelf doen, maar verder een redelijk normaal leven leiden.

Als je me nu ziet, lijk ik een hele normale vrouw, heb een vaste baan en woon in een appartement in de stad. Maar als je me beter leer kennen weet je wat ik allemaal zelf maak. Mijn stiefmoeder zegt altijd, jij bent geen hippie, je bent gewoon ouderwets. Ik probeer alles wat ik gebruik zelf te maken, ookal lukt het niet altijd, in principe kan ik het en dat vind ik een fijn gevoel. Ik maak o.a. zelf mijn kleding, gebruik alleen cosmetica die ik zelf maak, we hebben een groot deel van onze meubels zelf gemaakt. Ik maak jam siroop, zuurkool, brood, kaas, ik droog en maak eten in om het langer te kunnen bewaren. En nu ben ik vast nog een hele boel vergeten. Ik kom bijna nooit in de supermarkt, maar bijna alleen maar op de boerenmarkt. Ik koop verder vooral wol, stof en boeken en levensmiddelen natuurlijk.

Ik heb een partner die het prima vind wat ik allemaal doe en met sommige dingen ook meedoet, zoals de meubels, maar zelfvoorzienend wonen zou voor hem een stap te ver zijn. Mijn droom zou zijn dat we ergens buitenaf wonen zonder hypotheek, hij werkt en ik mijn ding kan doen en daardoor ook geld uitspaar. Als je nog tips wilt om bepaalde dingen zelf te maken, dan vraag maar raak.Daar ga ik graag gebruik van maken! Zodra we door het eerste, nogal zakelijke, deel zijn
quote:jules schreef op 13 mei 2015 @ 21:44:

Vroeger waren we zelfvoorzienend. Dat was alleen voor veel mensen te veel werk. Om dit te vereenvoudigen zijn er allerlei hulpmiddelen bedacht. Hierin zijn we misschien wat 'doorgeslagen'. Mooi om te zien dat we nu een tijdperk in gaan waarin we allemaal min of meer een keuze kunnen maken.

Ben trouwens wel ook oprecht benieuwd wat de kinderen hiervan vinden. Ook pubers zijn er in verschillende soorten , dus er zullen er zijn die dit fantastisch vinden en er zullen pubers zijn die dit verschrikkelijk vinden.

Maar to, ik zou ook graag je blog willen volgen!Als we die starten, krijg je een link
quote:gladoortje74 schreef op 13 mei 2015 @ 22:08:

Nog een voetnoot over dieren, zelf eet ik geen vlees maar ik ben er niet op tegen als mensen dieren houden om te eten. Ik vind dat zelfs meestal diervriendelijker. Maar ik denk wel dat dieren voor onverwacht hoge kosten kunnen zorgen. Je ontkomt niet aan inentingen, als je ze niet inent, kan zo je halve veestapel aan een ziekte sterven. Mijn konijnen hadden bv snot. Als je dat niet behandelt, gaan ze allemaal dood. Ik vind konijnen erg dure dieren omdat ze relatief vaak ziek zijn in verhouding tot katten en honden. Dan zijn kippen goedkoper en leveren meer voedsel op. Een konijn moet toch zes maanden leven voor het volwassen is, daarom lijkt het mij dat het kosten-batenplaatje niet erg positief is bij konijnen. Bv een witte Rus van vijf kilo, eet veel in de pubertijd, een pond groente is niks voor ze. Alleen gras kunnen ze ook niet van leven en zelf voer samenstellen voor konijnen is niet aan te raden. Ik ben per konijn zeker gemiddeld 30 euro kwijt, vanwege de dierenartskosten en omdat ik soms groente voor ze moet kopen als ik geen moestuingroente meer heb. Ingemaakte groente kunnen konijnen niet eten. Ik koop ook goeie kwaliteit biks omdat dat gasbuiken en verstoppingen voorkomt, die weer voor dierenartskosten kunnen zorgen. Dus konijnen, ik snap dat mensen het doen vanwege het vlews maar de kosten kunnen hoog oplopen als je echt goed voor ze wil zorgen.Als ik de situatie nu goed inschat, denk ik dat we voor het vlees een varken bij een buur-boer neer gaan zetten. Konijnen zijn leuk, maar inderdaad beroerd voedsel.
quote:pinoo schreef op 14 mei 2015 @ 00:53:

Lees het boek, leven van het land.

Oud boek, maar gaat over zelfvoorzienend levenDank je!
quote:lily-rose2014 schreef op 14 mei 2015 @ 01:15:

VerschrikkelijkGelukkig maar
quote:Hoezitdit schreef op 14 mei 2015 @ 08:45:

Jammer dat Jolly niet meer terugkomt om te reageren....Geduld!
quote:madamepolish schreef op 14 mei 2015 @ 12:59:

Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen to, verder geen ervaring ermee maar vind het wel fascinerend. Succes!Dank je!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 mei 2015 @ 13:03:

[...]

Veel mensen worden blij om in hun vakantie een beetje back to basic te gaan: slapen op de grond, afwassen in een teiltje, handwasje doen, veel buiten zijn, simpele gerechten koken.... Als je back to basic LEEFT heb je misschien geen tijd of geld voor vakantie.

Maar inderdaad frappant dat TO aangeeft niet meer op vakantie te willen, of het moet voor hem voelen als pertinent op vakantie zijn. ik heb de meerwaarde van vakantie nooit zo gevoeld.
quote:yasmijn schreef op 14 mei 2015 @ 13:08:

Ik zal wel blond zijn maar ik snap het niet. Hij wil naar een simpel leven. Het maakt alles toch nodeloos ingewikkeld en moeilijk? De wasmachine, droger, oven, koffiemachine, quooker, magnetron enz enz enz maken je leven toch simpeler?

Bij mij wel in ieder geval.

Daarom is het maar mooi dat jij al die dingen hebt

Ik heb ze ook, en ja, dat geeft veel gemak. Maar voldoening? Mij niet zo.
quote:madamepolish schreef op 14 mei 2015 @ 13:09:

To je gaf eerder aan dat je waarschijnlijk niet oud wordt, heeft dit er ook mee te maken dat je een andere levensstijl wilt? En kun je onder zulke leefomstandigheden (zonder kachel, warm water, zelf je voedsel regelen etc) goed aansterken als je ziek bent? Sorry beetje off topic, je hoeft ook niet te antwoorden maar dit zijn wel dingen die je niet moet onderschatten denk ik.

Nee, dat heeft er niet mee te maken.

Ik heb geen idee hoe het gaat uitpakken. Deels denk ik dat het juist gezonder zal zijn, maar eenmaal ziek wordt het wel een uitdaging denk ik. Artsen die er meer verstand van hebben dan ik voorspellen me geen lang verblijf in een verpleeghuis, maar ik moet toch nog zeker een jaar of twintig, dertig mee kunnen. Als ik dood ga rond de tijd dat ik ook niets meer bijdraag, zou dat vrij netjes zijn wat mij betreft.
quote:Thordis007 schreef op 14 mei 2015 @ 23:07:

[...]

Moest ik 24 uur wachten om een grap te kunnen maken over oud en oneerbaar paardenvlees in het topic van Paard geduld wordt beloond
Met de hand wassen vind ik dan wel weer leuk. Dat is heel erg zennnnn.

Ik heb een tijd in Afrika gewoond en daar moest je wel. Heerlijk op een krukje met 2 teilen water onder de schaduw van een baobab en dagdromen.

Als het zomer is hier in NL, dan doe ik het soms nog wel. Lekker in de tuin.

In de winter peins ik er niet over.

Het is trouwens nog wel een beste kunst. Ik heb het geleerd van de Afrikaanse mamas. Je moet de vezels exact op de juiste wijze tegen elkaar aanschuren.

Probeer maar eens de rode aarde van Afrika uit witte shirts te krijgen.
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2015 @ 12:53:

[...]

Haha, ja dat snap ik. Het was even een tegenreactie tegen de 'pubermishandeling' reacties.

En dat waardeer ik

Ik heb een aantal mensen maar verder genegeerd. Zorg over mijn kinderen doe ik zelf wel, en het "je zal wel mislukken!"-deel van de reacties begint behalve eentonig vooral wat sneu te worden. Maar gelukkig zijn dat maar enkelingen.
quote:fleetfox schreef op 18 mei 2015 @ 14:00:

Wat mooi dat je het overweegt Jolly! Petje af als het je zou lukken. Ik kan me wel inleven in jullie idee. Het idee van een 'hutje op de hei' en afgesloten zijn van de maatschappij die steeds veeleisender wordt... Heerlijk lijkt mij dat! Ik merk wel dat ik steeds minder op het internet ben (en wil zijn), meer tijd steek in boeken lezen en in koken, maar de volledige omslag zal er nooit komen. Wel vind ik je verhaal eentje vol inspiratie en ik ben dan ook benieuwd hoe het je afgaat.Dank je. En mooi motto heb je
quote:ikeaverslaafde schreef op 18 mei 2015 @ 14:08:

Wat spannend, zeg! Ik fantaseer zelf ook wel eens over zo'n leven, maar ben bang dat ik zelfs dan weer van alles vind om over te piekeren. Piekeren schijnt lastig af te leren te zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven