Koopsom woning erg laag?

30-05-2015 10:01 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een aantal huizen aan het bezichtigen voor onze 1e koopwoning.

Nu heb ik van 1 van deze woningen de koopsom opgevraagd bij het kadaster.

Ik kreeg een sms terug en hierin staat vermeld dat de koopsom iets minder dan 16000 euro is.

Is dit een fout of kan dit echt? En als dit echt kan, betekend het dan dat er op dat huis nog een hypotheek van 16000 euro rust of hebben ze hem voor dat bedrag aangekocht? (lijkt me onwaarschijnlijk ...)

De woningen zijn in 1999 gebouwd en de verkopers zijn 1e eigenaar.

Hij staat nu voor 195.000 te koop..
verkeerd gelezen
Ook al is het zo, wat maakt het voor jou uit. De verkopers verkopen hun huis voor de prijs die zij ervoor willen hebben of die ze er op z'n minst voor kunnen krijgen.
Fortis et liber
Ik las zestien duizend euro.
Fortis et liber
quote:thaisweetchili schreef op 30 mei 2015 @ 10:06:

Ik las zestien duizend euro.Oh, je hebt gelijk, dat staat er ook
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Klinkt meer als de prijs van een losse parkeerplaats of zo.
quote:lechatrose schreef op 30 mei 2015 @ 10:05:

Die 160.000 euro is de aankoopprijs. Aangezien de verkopers de eerste eigenaren zijn gaat het hier om de vrij op naam prijs. Die ligt een stuk lager dan de prijs van een bestaande woning. Bij de aanschaf van een nieuwbouwwoning komen alleen nog een boel extra kosten kijken. Vaak kosten voor de keuken, badkamer, tuin en eventueel meerwerk.

Dus 195.000 lijkt me een heel reële vraagprijs.

Het is geen 160.000 maar 16.000 vandaar dat ik dacht dat het niet zou kloppen...

Of de vraagprijs nou reeel is of niet doet er niet toe.. Wij vinden de woning wel zoveel waard, maar vond dat smsje wel erg bijzonder..
Ik weet niet wat het kadaster voor gegevens uitgeeft, maar het lijkt me het waarschijnlijkst dat er een nul is vergeten en dat het huis is 1999 is gekocht voor 160.000 euro.
Duidelijk een nulletje vergeten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Katherina schreef op 30 mei 2015 @ 10:08:

Ik weet niet wat het kadaster voor gegevens uitgeeft, maar het lijkt me het waarschijnlijkst dat er een nul is vergeten en dat het huis is 1999 is gekocht voor 160.000 euro.Maar is het toentertijd gekocht voor 160.000 Euro of nog voor 160.000 gulden? De euro was nog niet ingevoerd in 1999.
Vraagt u de aankoopprijs op van een nieuw gebouwde woning? Dan kan het zijn dat ‘slechts’ de waarde van de bouwkavel in de koopakte is opgenomen. De waarde van de woning is in dat geval niet bij het Kadaster bekend.

http://www.kadaster.nl/we ... ten/Koopsominformatie.htm
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:Wollstonecraft2 schreef op 30 mei 2015 @ 10:13:

[...]

Maar is het toentertijd gekocht voor 160.000 Euro of nog voor 160.000 gulden? De euro was nog niet ingevoerd in 1999.Daar heb je een punt....:)
Nou zal de bouwkavel ook wel meer waard zijn geweest dan 16000 gulden/euro's, maar mogelijk is het in delen gegaan of iets dergelijks.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:Katherina schreef op 30 mei 2015 @ 10:08:

Ik weet niet wat het kadaster voor gegevens uitgeeft, maar het lijkt me het waarschijnlijkst dat er een nul is vergeten en dat het huis is 1999 is gekocht voor 160.000 euro.Dat is knap, zeker omdat we toen nog de ouderwetse florijnen hadden, oftewel guldens
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In guldens kan het wel kloppen inderdaad, ons huis is 20 jaar geleden door de vorige eigenaar gekocht in guldens voor hetzelfde bedrag als wij 5 jaar geleden in euro's betaald hebben.

Maar goed dat is allemaal gissen natuurlijk. Het lijkt mij dat het kadaster geen bedragen in guldens doorgeeft, maar de bedragen dan omrekent naar euro's. Guldens zijn er immers niet meer.
quote:viennas schreef op 30 mei 2015 @ 10:22:

In guldens kan het wel kloppen inderdaad, ons huis is 20 jaar geleden door de vorige eigenaar gekocht in guldens voor hetzelfde bedrag als wij 5 jaar geleden in euro's betaald hebben.

Maar goed dat is allemaal gissen natuurlijk. Het lijkt mij dat het kadaster geen bedragen in guldens doorgeeft, maar de bedragen dan omrekent naar euro's. Guldens zijn er immers niet meer.Dat lijkt me ook logisch, maar of het ook echt zo is?
Er zijn verder allerlei scenario's mogelijk

1) kadaster is een 0 vergeten

2) het was een echt bouwval met allerlei problemen is is voor fl 33.000 toen verkocht. De pier in Scheveningen is ooit ook voor fl. 1,00 verkocht. En daarna goed opgeknapt of een nieuwe woning geplaatst

3) de woning is onderling voor een veel lager bedrag verkocht dan de marktwaarde

4) het was alleen een bouwkavel

Vraag het je aankoopmakelaar eens om na te gaan hoe het toen gegaan is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 30 mei 2015 @ 10:26:

2) het was een echt bouwval met allerlei problemen is is voor fl 33.000 toen verkocht. De pier in Scheveningen is ooit ook voor fl. 1,00 verkocht. En daarna goed opgeknapt of een nieuwe woning geplaatst

3) de woning is onderling voor een veel lager bedrag verkocht dan de marktwaarde

Vraag het je aankoopmakelaar eens om na te gaan hoe het toen gegaan is.

Er stonden nog geen huizen, nieuwbouwplan.. Dus de 2e gaat niet op...

Ik denk dat het idd om kavels gaat dan... Het is een rijtje woningen die allemaal tegelijkertijd gebouwd zijn... (16 2 onder1 kap woningen)
quote:hamerhaai schreef op 30 mei 2015 @ 10:26:

Vraag het je aankoopmakelaar eens om na te gaan hoe het toen gegaan is.Huis is in 1999 gebouwd dus een bouwval zal het niet zijn
Ik via de site van het kadaster gegevens van de hele straat opvragen. Dan krijg je gegevens over meerdere huizen (mits ze verkocht zijn) en dan heb je ook recentere info.
quote:Wollstonecraft2 schreef op 30 mei 2015 @ 10:26:

[...]

Dat lijkt me ook logisch, maar of het ook echt zo is?Ja, die worden omgerekend door het kadaster, maar normaliter is het daardoor geen 'mooi rond' bedrag meer, maar meer zoiets als 163.545 (bijvoorbeeld)
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Mijn moeder heeft recent haar huis verkocht voor ¤ 400.000,-. Aanschafprijs: f 10.000,- dus pakweg ¤ 5.000,-

Het kadaster houdt geen rekening met talloze verbouwingen en pakweg 50 jaar inflatie
quote:Wollstonecraft2 schreef op 30 mei 2015 @ 10:26:

[...]

Dat lijkt me ook logisch, maar of het ook echt zo is?Ja
Kan het zijn dat de servicekosten reusachtig zijn, of dat er een VVE was met achterstallig onderhoud zonder geld in kas?
Wat is het nut van een koopsom opvragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven