As uitstrooien

22-06-2015 14:20 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb genoeg ideeën om dit topic nu te verwijderen...

Bedankt voor de lieve reacties, tips, condoleances.

Ik moet dit sluiten omdat ik van bepaalde reacties niet vrolijk word en niks aan heb, zelf dingen gaan invullen en hun eigen ongezouten mening geven...ik trek dat nu niet......

Degenen die begrip toonden, het verhaal van mij goed gelezen hebben en daardoor goede tips gegeven heeft wil ik hartelijk bedanken.

Ik kan hier zeker wel wat mee....

Net als de steun en condoleances....bedankt ❤️ Erg lief!

Met vriendelijke groet ....
anoniem_238509 wijzigde dit bericht op 23-06-2015 20:20
Reden: Genoeg reacties gekregen....
% gewijzigd
Ach, wat een afschuwelijke situatie.

Als het zo moeizaam gaat, zou ik niet meegaan naar de asverstrooiing.

Als ik jou was, zou ik meer prijs stellen op iets van je vader: een trui of een sjaal, een mooie foto of iets van zijn hobby, dan een beetje as. Hij zit in je hart en daar blijft hij voor altijd.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ga maar zonder stiefmoeder verder en geen contact met haar hebben, dat is minder pijnlijk.

Heel veel sterkte gewenst.
Is het een plek waar je later makkelijk nog een keer heen kan gaan?

In dat geval zou ik mee gaan de as uitstrooien en daar later samen met je broers terugkomen om samen (zonder stiefmoeder) je vader te herdenken.

De as van mijn vader hebben we destijds naar een heel mooie plek gebracht en ik heb een tijdlang een foto van die plek in huis gehad.

Bedenk me nu dat mijn profielfoto hier ook een klein stukje van die plek is...

Gecondoleerd trouwens nog en heel veel sterkte!
quote:Bromelia schreef op 22 juni 2015 @ 14:51:

[...]

Ze heeft ook de erfenis na laten kijken of het goed is gegaan of stiefmoeder het wel mocht houden.

Dat is haar goed recht.

Je vader verliezen is verschrikkelijk..ruzie na een overlijden ook.
quote:Bromelia schreef op 22 juni 2015 @ 14:44:

Als je je stiefmoeder extra wil kwetsen, dan ga je niet mee. Ze weet jullie standpunten allang al, en verwacht ook geen enkele medewerking.

Hoe zou de stiefmoeder de kinderen van vader eigenlijk omschrijven?

Wil m'n stiefmoeder niet kwetsen, m'n loyaliteitsgevoel is op....door alles wat er gebeurd is na de dood van m'n vader...ze weet onze standpunten niet en ze verwacht wél medewerking van onze kant...

De laatste zin snap ik niet...
Hoe zou de stiefmoeder de kinderen van haar partner omschrijven?
TO, maak een aparte middagje van met herkenbare gezellige familie uitjes, om op die manier de goede dingen te herdenken.
quote:Bromelia schreef op 22 juni 2015 @ 14:51:

[...]

Ze heeft ook de erfenis na laten kijken of het goed is gegaan of stiefmoeder het wel mocht houden.ik vind dat je niet zo aardig doet....je vult dingen in die je niet weet...Ik heb de erfenis niet na laten kijken, alleen nagevraagd wat onze rechten zijn als dochter en zonen...
quote:mary57 schreef op 22 juni 2015 @ 14:42:

Wat erg voor jullie dat je zo'n vreselijke stiefmoeder hebben.

Kunnen jullie het niet zo regelen dat de as over 2 urnen verdeeld wordt?

Dan kan zij haar deel op haar manier verstrooien en kunnen de kinderen er nog eens over denken wat zij met hun deel willen doen. Ik zou niets overhaast beslissen, daar krijgen je achteraf misschien spijt van. Het is tenslotte het laatste afscheid van jullie vader.

Goed idee idd.

TO, je hebt altijd recht op een kindsdeel dus wat ik weet kan je stiefmoeder niet met alles er vandoor gaan.

Gecondoleerd en heel veel sterkte.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Bromelia schreef op 22 juni 2015 @ 15:02:

Hoe zou de stiefmoeder de kinderen van haar partner omschrijven?Waarom vraag je dit eigenlijk?heeft niks met mijn topic te maken?
quote:Mylene_Valerie schreef op 22 juni 2015 @ 15:06:

[...]

Goed idee idd.

TO, je hebt altijd recht op een kindsdeel dus wat ik weet kan je stiefmoeder niet met alles er vandoor gaan.

Gecondoleerd en heel veel sterkte.Dank voor je steun en van dat kindsdeel klopt, alleen hebben we daar pas recht op als m'n stiefmoeder overlijd...ze kan als ze wil alles opmaken...wij, z'n kinderen, hebben niks te zeggen omdat er geen testament is...
quote:Beter.Laat schreef op 22 juni 2015 @ 14:51:

Ach, wat een afschuwelijke situatie.

Als het zo moeizaam gaat, zou ik niet meegaan naar de asverstrooiing.

Als ik jou was, zou ik meer prijs stellen op iets van je vader: een trui of een sjaal, een mooie foto of iets van zijn hobby, dan een beetje as. Hij zit in je hart en daar blijft hij voor altijd.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ga maar zonder stiefmoeder verder en geen contact met haar hebben, dat is minder pijnlijk.

Heel veel sterkte gewenst.Heb gelukkig al iets tastbaars van m'n vader, dat is voor mij genoeg...ook een beetje as om te verwerken in een sieraad....daarom ook mijn twijfel mee te gaan naar as verstrooiing.
quote:Mylene_Valerie schreef op 22 juni 2015 @ 15:06:

[...]

Goed idee idd.

Gecondoleerd en heel veel sterkte.http://www.scheidingsraad ... enissen-en-echtscheiding/
quote:Branca schreef op 22 juni 2015 @ 14:56:

Is het een plek waar je later makkelijk nog een keer heen kan gaan?

In dat geval zou ik mee gaan de as uitstrooien en daar later samen met je broers terugkomen om samen (zonder stiefmoeder) je vader te herdenken.

De as van mijn vader hebben we destijds naar een heel mooie plek gebracht en ik heb een tijdlang een foto van die plek in huis gehad.

Bedenk me nu dat mijn profielfoto hier ook een klein stukje van die plek is...

Gecondoleerd trouwens nog en heel veel sterkte!Bedankt voor je steun en is idd een idee om evt later nog eens terug te gaan...bedankt!
quote:Muoitemei schreef op 22 juni 2015 @ 14:43:

[...]

Dat gaat dan ook gebeuren dat we allemaal wat strooien...maar wil eigenlijk niet meer bij haar zijn om haar wéér te moeten troosten, er voor haar zijn, haar aandacht geven etc...

Qua emotie heb ik het ook moeilijk om weer afscheid te moeten nemen van m'n vader......Misschien moet je dat dan ook niet doen? Niet haar gaan steunen en als ze daar wat van zegt zeg je gewoon dat je het even niet op kan brengen omdat je zelf te veel verdriet hebt?
quote:dwarsmaarnietlazy schreef op 22 juni 2015 @ 15:20:

[...]

Misschien moet je dat dan ook niet doen? Niet haar gaan steunen en als ze daar wat van zegt zeg je gewoon dat je het even niet op kan brengen omdat je zelf te veel verdriet hebt?Inderdaad!dat is ook een goeie...bedankt!
Hoe moeilijk ook, maar dat allerlaatste stapje zou ik toch doen. Wel zijn as uitstrooien, het is het laatste wat je kunt doen. En laat je stiefmoeder voor wat ze is, je hoeft toch straks geen contact meer, als je dat niet wilt? Maar vergeet niet, je vader was blijkbaar wel blij met haar, ze zijn 11 jaar samen geweest. Dus hoe zo'n kreng jij haar ook vindt, zij heeft ook recht op verdriet. Dat neemt niet weg dat ze dat jullie ook moet "gunnen" en dat kun je haar toch ook gewoon duidelijk zeggen? Zij moet beseffen dat jij je vader kwijt bent en daarom ook heel veel verdriet hebt. Sterkte.
Als jij je eigen stukje as hebt voor een sieraad, zou ik het verstrooien laten voor wat het is, zeker als dit zo moeilijk voor je is. Je kunt niet van stiefmoeder verwachten dat ze er niet bij is, dus dan zou ik het gewoon laten. Misschien kan je met je broers, bv op de eerste verjaardag van je vader als hij er niet meer is, een soort van dagje samen maken, in het kader van herdenken?
Ik zou een deel van de as opeisen en daarna die stiefheks voorgoed uit mijn leven bannen.

Overigens heb je toch recht op je kindsdeel? Je vader was wel 'n beetje dom dat hij die nieuwe vrouw erfgenaam heeft gemaakt en zijn eigen kinderen heeft vergeten. Maar het schokkends vind ik nog wel dat je vader nooit meer tijd aan jullie heeft besteed sinds hij die vrouw in zijn leven had. Wat 'n ellende zeg... :(
Shoot first, ask questions later!
Gecondoleerd. Het lijkt mij voor alle partijen beter als je niet mee gaat. Zijn vrouw zal ook heus wel aanvoelen dat jij het niet eens bent met de manier waarop alles gaat.

Toen mijn man overleed was ik ook zo overmand van verdriet dat ik idd. minder in de gaten had dat er ook anderen waren met verdriet. Toen mijn moeder echter overleed kon ik dat delen met mijn zussen en hun partners.

Ik denk echt dat het goed is om een andere manier te vinden waarop je afscheid kan nemen. Het is al heel fijn dat je wat as van hem hebt.

Verder kan je natuurlijk gewoon het contact verbreken met zijn vrouw als het je zoveel stress kost, deze tijd is al stressvol genoeg lijkt me.
Allereerst gecondoleerd

Fijn dat je al wat as en een ander persoonlijk item van hem hebt, daar hoef je iig niet meer om te vragen.

Eerlijk gezegd zou ik ook een beetje dubbel in zo'n situatie zitten denk ik. Je wilt niemand kwetsen maar bent zelf wel gekwetst. Dan lijkt het me inderdaad moeilijk om de as samen met haar te verstrooien.

Ik hoop dat je uit de gegeven tips iets kunt halen waar je vrede mee kan hebben.

Hoe denken je broers hier over?
Vreselijk dat het zo loopt

Ik proef uit alles dat de verhouding met je stiefmoeder niet goed is. Maar... zij heeft wel elf jaar lang een relatie met je vader gehad, en zij heeft ongetwijfeld haar eigen verdriet. Het is jammer dat ze in haar verdriet geen begrip voor jullie lijkt te hebben, maar is dat andersom wel zo? Pijnlijk dat jullie het niet met elkaar kunnen delen.

Wettelijk gezien heeft zij gewoon recht op wat van hen samen was; het is je vader die niets geregeld heeft wat dat betreft. Het zou je stiefmoeder sieren als ze jullie wel wat persoonlijke dingen van je vader zou geven, maar dit lijkt me nog niet het moment om daar over te beginnen. Van haar kant gezien zou ze dat kunnen opvatten als: nu is mijn man net dood en nu willen ze meteen zijn spullen bij me komen weghalen.

Denk goed na over wat je wilt met het uitstrooien. Ook als de verhoudingen wel goed zijn, kan niet iedereen het aan om daarbij te zijn. Probeer bij jezelf na te gaan of dat voor jou zo is. Als je niet gaat terwijl je het in je hart wel wilt, dan zou je daar later spijt van kunnen hebben.

Heb je al eens met je stiefmoeder geprobeerd te praten over hoe jij je voelt? Niet op een verwijtende manier, maar gewoon laten merken dat jij ook je plekje wilt hebben in de herdenking?

Ik schrijf deze dingen zonder je stiefmoeder te kennen en zonder te weten hoe de verhouding voorheen was. Maar ik weet dat mensen bij een overlijden, zeker als dat plotseling is, soms zichzelf niet zijn. Daardoor ontstaan er vaak ruzies en andere narigheid.

Probeer het bij jezelf te houden, en op je eigen manier vorm te geven aan het afscheid. Wat je in je hart voelt, kan je stiefmoeder niet bepalen. Dat je het voor jezelf goed afsluit, is het belangrijkste. De herinnering aan je vader kan niemand je afnemen
Misschien gaat die vrouw wel helemaal op in haar eigen verdriet en staat ze er niet bij stil hoe het voor de kinderen is. Zeker als de relatie al jaren stroef is heeft ze misschien met haar man wel een 'front tegen de wereld' gevormd. Als echtgenote ben je de wettelijke erfgenaam en gerechtigd tot het regelen van de uitvaart. Het is triest als dat niet in overleg kan omdat de verhoudingen verstoord zijn.
Je hebt altijd nog recht op je kindsdeel en dit is naar mijn weten verplicht. Ik zou het crematorium bellen, as in 2 strooiers verdelen en op je eigen tijd met je familie ook ergens uitstrooien. Voor de rest geen contact meer opzoeken met haar.
quote:mary57 schreef op 22 juni 2015 @ 14:42:

Wat erg voor jullie dat je zo'n vreselijke stiefmoeder hebben.

Kunnen jullie het niet zo regelen dat de as over 2 urnen verdeeld wordt?

Dan kan zij haar deel op haar manier verstrooien en kunnen de kinderen er nog eens over denken wat zij met hun deel willen doen. Ik zou niets overhaast beslissen, daar krijgen je achteraf misschien spijt van. Het is tenslotte het laatste afscheid van jullie vader.Dat doen ze hoor, kost iets meer maar als je dat zelf betaalt lijkt me dat ze daar niks tegen in kan brengen.
quote:madredefamilia schreef op 22 juni 2015 @ 19:16:

[...]

Dat doen ze hoor, kost iets meer maar als je dat zelf betaalt lijkt me dat ze daar niks tegen in kan brengen.

Nee, dat doen ze niet.

"

De opdrachtgever van de crematie en later de persoon die de as in bezit heeft (thuis heeft staan, dan wel de rechten heeft op de urnennis of het graf waar de urn is bijgezet), beslist over de verdeling van as. En over afgifte van een deel van de as voor het doel dat u noemt.

U hebt geen wettelijke aanspraken op een deel van de as, tenzij uw moeder mondeling of schriftelijk te kennen heeft gegeven dat u wel een deel mocht hebben.

Zie tientallen vergelijkbare vragen in de subrubriek 'Verdelen van as' in de hoofdrubriek 'Cremeren'. "

http://www.uitvaart.nl/ju ... es-en-zeggenschap-over-as
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven