Huidskleur issue

07-07-2015 18:09 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Normaal ben ik een meelezer, maar nu zou ik wat goede raad fijn vinden!

Ik weet niet zo goed waar dit bericht thuis hoort, maar ik denk dat deze plek niet verkeerd is.

Mijn dilemma: ik ben in een liefdevol gezin opgegroeid, met mijn (blanke) moeder, (blanke) stiefvader en (blanke) zusje. Veel mensen om mij heen vroegen altijd aan mij of mijn ouders hoe 'het' precies zat. Vragen zoals 'Waar heb jij je kleurtje vandaan?' of 'ben je geadopteerd?' kreeg ik regelmatig te horen. Toen ik jong was vond ik dat moeilijk ik wilde graag zoals de andere zijn, blank.

Inmiddels ben ik trots op mijn kleur, maar toch loop ik soms nog tegen misplaatste opmerkingen aan (of soms misschien wel discriminerende grappen), , bijvoorbeeld waar kom je 'echt' vandaan, slaafje of mannen die 'tellen' met de hoeveelheid donkere vrouwen zij hebben gekust.

Ik probeer me hier niet zoveel van aan te trekken, maar ik merk dat ik er toch wel heel erg mee zit.

Hoe denken jullie hierover?

Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Madeliefjes
Ik denk dat grappen, plagerijtjes en regelrechte lompheid niet aardig zijn, maar er wel bij horen in het leven. Een beetje olifantenhuid kweken, anders word je vooral erg ongelukkig.
Hoe kan het dan dat jij blijkbaar donker bent terwijl je ouders blank zijn? Ben je van de (chocolade) melkboer?
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 18:12:

Hoe kan het dan dat jij blijkbaar donker bent terwijl je ouders blank zijn? Ben je van de (chocolade) melkboer? QED
Ik mis het discriminerende geloof ik

(nou ja,op dat slaafje zijn na dan)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik houd in mijn achterhoofd dat het domheid en onwetendheid is van mensen die zulke vragen stellen. Ik laat het zo veel mogelijk van me afglijden. Maar ik snap wel wat je bedoelt, vooral de vraag waar ik écht vandaan kom nadat ik mijn geboorteplaats heb genoemd, vind ik behoorlijk kwetsend. Alsof ik vanwege mijn kleur niet echt uit mijn geboorteplaats kan komen. Feit is dat veruit de meeste mensen die naar de oorsprong van je kleur vragen denken dat ze nieuwsgierig zijn en niet doorhebben dat het best kwetsend/brutaal kan zijn. Ze beseffen niet dat ze je met zulke vragen buitensluiten. Op basis van je kleur hebben ze namelijk al besloten dat je er niet bijhoort. Maar echt waar, ze hebben het meestal niet eens door, ik probeer dat soort mensen te zien als kleine kinderen die vragen stellen omdat ze niet beter weten.
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 18:12:

Hoe kan het dan dat jij blijkbaar donker bent terwijl je ouders blank zijn? Ben je van de (chocolade) melkboer? Dat begrijp ik ook niet
quote:Annelaure schreef op 07 juli 2015 @ 18:17:

Ik houd in mijn achterhoofd dat het domheid en onwetendheid is van mensen die zulke vragen stellen. Ik laat het zo veel mogelijk van me afglijden. Maar ik snap wel wat je bedoelt, vooral de vraag waar ik écht vandaan kom nadat ik mijn geboorteplaats heb genoemd, vind ik behoorlijk kwetsend. Alsof ik vanwege mijn kleur niet echt uit mijn geboorteplaats kan komen. Feit is dat veruit de meeste mensen die naar de oorsprong van je kleur vragen denken dat ze nieuwsgierig zijn en niet doorhebben dat het best kwetsend/brutaal kan zijn. Ze beseffen niet dat ze je met zulke vragen buitensluiten. Op basis van je kleur hebben ze namelijk al besloten dat je er niet bijhoort. Maar echt waar, ze hebben het meestal niet eens door, ik probeer dat soort mensen te zien als kleine kinderen die vragen stellen omdat ze niet beter weten.Grappig, maar je legt nu vooral uit dat het projectie is en slachtoffergedrag. Gecombineerd met nogal arrogant denken over je medemens.
Racisme is kwetsend, dus ik vind het niet gek dat je je dat aantrekt. Er heel erg mee zitten is dan weer niet nodig, mensen die zo met je omgaan zijn dom in het algemeen en bedoelen dat niet persoonlijk. Misschien helpt het om jezelf eraan te herinneren dat jouw huidskleur niet het probleem is, maar hun mentaliteit. En daar hoef jij dus verder helemaal niets mee te doen.

Nuancering: als ik je net leer kennen en ik zie dat je hele familie een andere kleur heeft dan jij, dan zou ik daar ook nieuwsgierig van worden. Iemand leren kennen houdt nu eenmaal vaak in dat je vragen stelt over familie, verleden, etc.

Ik zou nooit vragen 'waar kom je echt vandaan' als jij al gezegd hebt 'uit Waddinxveen', want ik weet dat dat een beladen vraag is. Maar als zo duidelijk is dat jij afwijkt van je familie en je dus niet een biologisch kind bent, zou ik er niet van uitgaan dat vervolgvragen daarover vervelend bedoeld zijn. Al kan ik me voorstellen dat je het op gegeven moment gewoon zat bent.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:miedo schreef op 07 juli 2015 @ 18:19:

[...]

Dat begrijp ik ook nietBlanke moeder en blanke stiefvader, niet blanke vader.
Het is wel discriminerend want aan een blank kind wordt niet om een verklaring gevraagd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je er zelf geen issue van maakt, dan kunnen mensen vragen wat ze willen, het glijdt van je af.
quote:viva-amber schreef op 07 juli 2015 @ 18:21:

Het is wel discriminerend want aan een blank kind wordt niet om een verklaring gevraagd.Zeker te weten van wel als dat blanke kind met 2 donkere ouders rondloopt.
Shoot first, ask questions later!

Het is wel discriminerend want aan een blank kind wordt niet om een verklaring gevraagd.Een blank kind van zwarte ouders en met zwarte broers/zussen? Welzeker wel.
Eh..nou ik had het hoogstwaarschijnlijk ook gevraagd hoor, ik ben kaaskop. Ik zie daar idd geen kwaad in. Er is toch ook nog zoiets als oprechte nieuwsgierigheid? Belangstelling? Zoiets vraag ik ook niet aan een vreemde natuurlijk.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:JollyJ schreef op 07 juli 2015 @ 18:19:

[...]

Grappig, maar je legt nu vooral uit dat het projectie is en slachtoffergedrag. Gecombineerd met nogal arrogant denken over je medemens.Projectie en slachtoffergedrag? Hoe dan? Het is toch dat als iemand vraagt waar je vandaan komt en je zegt Utrecht, dat die persoon dan denkt dat dat niet klopt als die daarna vraagt waar je écht vandaan komt? En als je dan weer naar waarheid je geboorteplaats noemt komt standaard de vervolgvraag 'waar komen je ouders dan vandaan? of hoe kom je aan je kleur? Slachtoffergedrag zie ik niet, en arrogant denken ook niet. Ik denk echt dat veruit de meeste mensen zich van geen kwaad bewust zijn.
Ik herken dit wel. Ik groeide op in een klein boerendorp met een blanke vader en een donkere moeder.

Mijn broer en ik zijn echter wel afgerekend op onze huidskleur. Hij vooral omdat hij veel donkerder is dan ik. Mijn ouders relativeerden, maar van binnen deed het toch heel veel pijn toen.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Heb je een donkere vader?

Dat iemand 'slaafje' tegen je zegt vanwege je huidskleur, vind ik wel echt te ver gaan. Wat een idioot.
quote:Annelaure schreef op 07 juli 2015 @ 18:17:

Ik houd in mijn achterhoofd dat het domheid en onwetendheid is van mensen die zulke vragen stellen. Ik laat het zo veel mogelijk van me afglijden. Maar ik snap wel wat je bedoelt, vooral de vraag waar ik écht vandaan kom nadat ik mijn geboorteplaats heb genoemd, vind ik behoorlijk kwetsend. Alsof ik vanwege mijn kleur niet echt uit mijn geboorteplaats kan komen. Feit is dat veruit de meeste mensen die naar de oorsprong van je kleur vragen denken dat ze nieuwsgierig zijn en niet doorhebben dat het best kwetsend/brutaal kan zijn. Ze beseffen niet dat ze je met zulke vragen buitensluiten. Op basis van je kleur hebben ze namelijk al besloten dat je er niet bijhoort. Maar echt waar, ze hebben het meestal niet eens door, ik probeer dat soort mensen te zien als kleine kinderen die vragen stellen omdat ze niet beter weten.

Goed omschreven en precies hoe ik het ervaar en mee omga. Er bestaat ook een hilarisch filmpje over, zal hem even googlen.

Men denkt belangstelling te tonen. En naar ik begrijp krijgt iedereen dit soort gedoe over hun uiterlijk of anders opvallends.

Het is helaas niet voorbehouden aan mensen met een kleurtje.

Maar: Ik deel je mening over hoe achterlijk sommige mannen doen. Denken dat je letterlijk loslopend wild bent, rare vooroordelen over hoe je in bed zou zijn etc.

Een man die ik ken heeft sinds kort een Surinaamse vriendin. Als je hoort wat die voor onzin uitkraamt, hij gaat van het weekend naar zijn big mamma (de dame heeft een keurig maatje 38 zo te zien), ze had haar baan te danken aan haar kleur want ze kan 'helemaal niks' behalve sexy zijn en is lekker bijdehant want nou die dames laten zich niet de kaas van het brood eten en hij heeft ook niks te vertellen grinnik grinnik.

Stuitend.
quote:Annelaure schreef op 07 juli 2015 @ 18:26:

[...]

Projectie en slachtoffergedrag? Hoe dan? Het is toch dat als iemand vraagt waar je vandaan komt en je zegt Utrecht, dat die persoon dan denkt dat dat niet klopt als die daarna vraagt waar je écht vandaan komt? Slachtoffergedrag zie ik niet, en arrogant denken ook niet. Ik denk echt dat veruit de meeste mensen zich van geen kwaad bewust zijn.

Ik denk inderdaad dat de meeste mensen zich van geen kwaad bewust zijn. Maar dat is geen domheid zoals jij het benoemt en geen discriminatie. Het is gewoon niet kwaad.

Jij maakt er kwaad van, en verklaart dat met domheid: slachtoffergedrag en arrogantie dus.
Ik kan wel roepen; trek je er niks van aan, maar je schiet er weinig mee op he . Mijn dochter gaat in de zomervakantie met een Afrikaans gezin op vakantie, ik ben eens benieuwd dan hoe mensen daarop gaan reageren, want ze is voor haar doen lekker bruin, maar tegenover een Afrikaans velletje.... Nouja, laten we het erop houden dat de term duo penotti wel gepast is .

Misschien kun je wat standaard antwoorden bedenken op standaard grapjes. Als iemand slaafje roept; voor 20 euro per uur poets ik uw badkamer (nouja, tegen vrouwen). Waar je echt vandaan komt? Uit de boerenkool natuurlijk. Of je bent gebracht door de ooievaar.

*is nu wel nieuwsgierig naar het land van herkomst*

En ja, we hebben ook vrienden die echt gewoon hier vandaan komen maar in de zomer worden die kinderen dus echt zo bruin als een neger. Beide ouders hebben zwart haar, dus de kinderen ook. Plus die enorm donkere tint, tja, ze hebben gewoon wat meer pigment. Of beter; dochter en ik zijn nogal gespikkeld door de sproeten en moedervlekken. Pigment zat dus, alleen de verdeling laat wat te wensen over.

Edit; op kleurgezeur kun je dus ook altijd nog terug zeggen; mijn pigment is goed verdeeld .
Wasquote:JollyJ schreef op 07 juli 2015 @ 18:19:

[...]

Grappig, maar je legt nu vooral uit dat het projectie is en slachtoffergedrag. Gecombineerd met nogal arrogant denken over je medemens.

Hier wordt een mens wel een beetje arrogant van hoor.

En nee, dit is niet overdreven.

https://m.youtube.com/watch?v=DWynJkN5HbQ
quote:haakje schreef op 07 juli 2015 @ 18:28:

[...]

Goed omschreven en precies hoe ik het ervaar en mee omga. Er bestaat ook een hilarisch filmpje over, zal hem even googlen.

Men denkt belangstelling te tonen. En naar ik begrijp krijgt iedereen dit soort gedoe over hun uiterlijk of anders opvallends.

Het is helaas niet voorbehouden aan mensen met een kleurtje.

Maar: Ik deel je mening over hoe achterlijk sommige mannen doen. Denken dat je letterlijk loslopend wild bent, rare vooroordelen over hoe je in bed zou zijn etc.

Een man die ik ken heeft sinds kort een Surinaamse vriendin. Als je hoort wat die voor onzin uitkraamt, hij gaat van het weekend naar zijn big mamma (de dame heeft een keurig maatje 38 zo te zien), ze had haar baan te danken aan haar kleur want ze kan 'helemaal niks' behalve sexy zijn en is lekker bijdehant want nou die dames laten zich niet de kaas van het brood eten en hij heeft ook niks te vertellen grinnik grinnik.

Stuitend.

Mensen zijn nogal lomp. Grappen over de chocolade-melkboer komen op dit forum al binnen enkele seconden. Ja, dat is lomp. Maar je kan je ook realiseren dat dat nu eenmaal is hoe het gaat. En dat is bepaald niet alleen als je toevallig een andere kleur hebt. Als blank kind onder zwarten, als chinees onder mexicanen, als hollanderonder limburgers, als roodharige onder bruinharigen, als dik kind onder slanke kinderen, etc. Etc. Etc.

Allemaal niet zo fraai, en allemaal geheel normaal menselijk gedrag. Wen er aan, of voel jezelf heel zielig. Wat je het beste past.

Het is wel discriminerend want aan een blank kind wordt niet om een verklaring gevraagd.Zou je denken? Misschien ben ik naïef maar als een gekleurd stel en wit kind heeft, zou dan dit kind niet soortgelijke opmerkingen krijgen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:JollyJ schreef op 07 juli 2015 @ 18:28:

[...]

Ik denk inderdaad dat de meeste mensen zich van geen kwaad bewust zijn. Maar dat is geen domheid zoals jij het benoemt en geen discriminatie. Het is gewoon niet kwaad.

Jij maakt er kwaad van, en verklaart dat met domheid: slachtoffergedrag en arrogantie dus.Ik heb het woord discriminatie niet gebruikt, en hoewel ze het niet kwaad bedoelen doet het wel kwaad. Het doet pijn, daarom opent TO een topic er over, om te vragen hoe ze er mee om moet gaan. En ik denk echt dat als de mensen zich even zouden verplaatsen in hoe het voor een ander is ze de vraag anders zouden stellen of zich er sowieso niet mee zouden bemoeien. Je niet in de ander verplaatsen vind ik een vorm van domheid. Maar ik vind niet dat mij dat arrogant maakt en ook niet hoe ik mezelf als slachtoffer zie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven