Non Violent Communication

08-07-2015 23:00 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ooit van gehoord en misschien een cursus gevolgd? En hielp dit jou in je relaties en communicaties in je leven? Ik ben ontzettend benieuwd.
je bedoelt dat je wilt leren een andere niet meer uit te schelden?
Klinkt als een cursus waar meer forummers wat aan zouden kunnen hebben.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juli 2015 @ 23:04:

je bedoelt dat je wilt leren een andere niet meer uit te schelden?Haha, nee het gaat iets verder.
quote:Bieb2.0 schreef op 08 juli 2015 @ 23:05:

Klinkt als een cursus waar meer forummers wat aan zouden kunnen hebben.Dat vraag ik me dus af.
Haha anger problems to
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Nee nog nooit van gehoord. Ben (oprecht) benieuwd wat dat dan is, als iemand uitschelden blijkbaar nog niet "ver" genoeg is. Ik wil je topic niet verpesten, dus als je het niet wilt uitleggen, negeer mijn vraag
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Tvp, ik ben er bekend mee maar reageer later.
http://www.transformatio.nl/tag/nonviol ... unication/

Stap 1: Waarnemen

Wat neem je waar? Observeer wat er gebeurt en beschrijf de situatie zonder oordelen. Een waarneming is wat je met een videocamera kunt registreren. De Indiase filosoof J. Krishnamurti heeft eens gezegd dat waarnemen zonder te oordelen de hoogste vorm van menselijke intelligentie is. Dus niet ‘ je bent te laat’, maar ‘je bent later dan ik had gedacht of dan we hadden afgesproken’. Het gaat om een klein verschil, maar hierdoor laat je merken hoe jij de situatie interpreteert. Dan ontstaat er ruimte voor de ander om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hierdoor wordt het gemakkelijker voor jou om je in hem of haar in te leven.

Stap 2: Voelen

Wat doet de waarneming met je? Wat voel je? Soms denken mensen dat het onprofessioneel is om je gevoelens te tonen op de werkvloer. Vooral bij managers wordt deze openheid vaak gezien als een teken van zwakte. Bij botsingen en conflicten ervaren mensen echter meer verbondenheid als ze over hun gevoelens kunnen spreken. De manager uit het voorbeeld zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: ‘Je bent later dan ik had gedacht, hierdoor voel ik me geïrriteerd’. Het tonen van gevoelens stimuleert de ander om zich met jou te verbinden waardoor je sneller tot een oplossing komt. De valkuil is hier dat je de ander verantwoordelijk maakt voor jouw gevoelens: ‘Ik voel me geïrriteerd omdat jij zo laat bent.’ Dat is niet behulpzaam omdat je dan de oorzaak van jouw gevoel buiten jezelf zoekt. Het is makkelijker voor de ander om contact met jou te maken als je dichtbij jezelf blijft.

Stap 3: Behoefte

Waar heb je behoefte aan? De kunst bij deze stap is om jouw behoefte te onderkennen en onder woorden te brengen – iets wat niet meevalt omdat er in de Nederlandse cultuur weinig aandacht lijkt te zijn voor het aangeven van behoeften. Het identificeren van behoeftes is cruciaal omdat elke behoefte een specifieke aanpak vraagt. Medewerkers die hun teamleider als afstandelijk omschrijven kunnen verschillende onvervulde behoeftes hebben. De één wil misschien meer waardering terwijl de ander behoefte heeft aan ondersteuning. De uitdaging voor de teamleider is om te achterhalen wat er bij wie speelt. Waar heeft de manager in het voorbeeld behoefte aan? Wellicht aan duidelijkheid of aan samenwerking. Hij zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: ‘Je bent later dan ik had gedacht, hierdoor voel ik me geïrriteerd omdat ik behoefte heb aan duidelijkheid.’

Stap 4: Verzoek

Wat is het wat je wilt? Formuleer een helder en haalbaar verzoek. Gebruik daarbij positieve woorden, dus niet: ‘Ik wil niet dat je de cijfers zo laat aan mij geeft’, maar: ‘Zou je mij tijdig willen informeren als het later wordt dan je hebt aangegeven?‘. Vaak lukt het ons beter om aan te geven wat we niet willen, dan wat we wel willen. Tijdens een workshop van Rosenberg beschreef een vrouw, die het beu was dat haar man zoveel tijd aan zijn werk besteedde, hoe haar verzoek juist averechts had gewerkt: ‘Ik vroeg hem niet zoveel tijd aan zijn werk te besteden. Drie weken later reageerde hij door aan te kondigen dat hij zich voor een golftoernooi had ingeschreven.’ Ze had hem met succes duidelijk gemaakt wat ze niet wilde – dat hij zoveel tijd aan zijn werk besteedde, maar ze was er niet in geslaagd duidelijk te verzoeken wat ze wél wilde – dat hij tenminste één avond in de week thuis zou doorbrengen met haar en de kinderen. De valkuil bij deze stap is de houding waarmee je het verzoek doet. De persoon aan wie je het verzoek richt moet ook ‘nee’ kunnen zeggen. Als je daar geen ruimte voor laat, dan wordt het een eis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het was een nuttige cursus.

Het maakt in mijn ogen niet uit naar welke cursus over communicatie je zou gaan want als jij daadwerkelijk een verandering zou willen aanbrengen in de wijze waarop jij communiceert biedt elke cursus wel wat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ligt eraan in welk verband je het wil toepassen? Professioneel ervaring mee, thuis gebruik ik het nooit. Niet nodig want nooit ruzie.
he Basics of Nonviolent Communication (NVC)

Most of us have been educated from birth to compete, judge, demand and diagnose — to think and communicate in terms of what is “right“ and “wrong“ with people.

We express our feelings in terms of what another person has “done to us.” We struggle to understand what we want or need in the moment, and how to effectively ask for what we want without using unhealthy demands, threats or coercion. As founder of Nonviolent Communication (NVC), Marshall Rosenberg, Ph.D. says,

“What others do may be a stimulus of our feelings, but not the cause.”

http://www.nonviolentcommunication.com/ ... outnvc.htm

- Marshall B. Rosenberg, Ph.D.,

Nonviolent Communication: A Language of Life
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wel een beetje Viva-'isch' dus.
Ik wil het zowel in mijn werk als in mijn prive leven toepassen. In mijn priveleven heb ik moeite met mezelf te zijn als ik iemand nieuw leer kennen en die persoon aardig vind.

Op mijn werk heb ik wel eens problemen en discussies met collega's en mijn baas. Is niet scheldend of schreeuwend maar voel me soms onbegrepen en vice versa begrijp ik hun ook niet altijd.

Hoi Enn, wat fijn om van iemand te horen die de cursus heeft gedaan. Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik bij elke cursus baat zou kunnen hebben als ik mezelf wil verbeteren in communicatie. Heb je één cursus gedaan of meerdere?
Ik heb een paar workshops gevolgd en een boekje gelezen. Dat is al een paar jaar geleden en ik vind het nog steeds nuttig.

Op mijn werk heb ik het wel eens gebruikt als ik iemand op zijn werkwijze wilde aanspreken, terwijl ik mezelf redelijk ongemakkelijk voelde om die kritiek te brengen. Ik heb gemerkt dat alleen stap 1 (dus zakelijk benoemen wat je gezien/opgemerkt hebt) vaak al een opening geeft voor een open gesprek. Dan liep de rest redelijk vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven