Peuter te dik?

20-08-2015 15:52 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje wordt 20 maand (ex-prematuur, 7 weken te vroeg geboren) en wordt al sinds een hele tijd aanzien als ‘te dik’ volgens de curves.

Bij de laatste controle in juli woog ze 12kg.

Haar exacte lengte weet ik niet meer maar ze draagt broekjes maat 86, dus ik denk dat ze daar rond draait of enkele cm’s kleiner is.

Gisteren nam ik haar mee op de weegschaal en kwam ik uit op 12,9 kilo!

Ze komt dus nog altijd snel bij.

Rare is dat ik niet weet hoe het komt. Ze lust echt alles, lekker veel fruit, alle groenten, ze eet gewoon grote stukken broccoli of tomaat uit haar vuistje... Ze geniet ook echt van eten en staat nogal op haar strepen wat dat betreft, dat was al vanaf dag 1 in de couveuse duidelijk...

Ze eet wel weinig brood, en dan op haar boterham gewoon confituur, of een plakje kaas of andere sneetjes.

Zeker nooit choco, of dingen met mayonnaise.

Ze drinkt Nutrilon groeimelk, wel meestal een goeie fles ’s morgens en ’s avonds (240ml)

Warm eet ze meestal aardappeltjes of pasta met vlees/vis en groentjes. Saus eet ze bijna nooit.

Als 4-uurtje krijgt ze fruit. Bij ons thuis is dat zonder koek, bij de crèche misschien wel. Ze is wel gek op bananen, maar ander fruit lust ze ook heel graag.

Tussendoortjes of koekjes krijgt ze bij mij weinig. Een snoepje mag wel eens, maar zeker nooit 2 of 3. Op een feestje mag ze wel eens een paar chipjes of een paar hapjes ijs/taart

Volgens mij eet zij eigenlijk gewoon gezond.

Verder is ze ook heel actief, ze loopt van haar 14 maand en zit geen seconde stil, ze springt graag op de trampoline, rent in de tuin, klautert overal op,...

Volgens de dagmoeder moet ik dat allemaal relativeren, men weet wel altijd iets volgens haar.

Toch heb ik er het wat lastig mee, vooral omdat ik zelf al heel mijn leven worstel met de kilo’s. Ze is ook nogal kortademig, deels doordat bij de geboorte haar longetjes nog niet 100% rijp waren.

Mijn zoon was ook een dikke peuter, maar was ook groot, dus alles was in verhouding. Nu is hij 5 en slank.

Verder weet ik ook niet wat ik nog kan doen.

Mama’s met ervaringen?
Ze eet gezond en beweegt veel, zou me geen zorgen maken. Denk dat de dagmoeder gelijk heeft hoor. Projecteer je eigen problemen met gewicht niet op je kind, pas daar mee op. Dan krijgen ze later juist een verstoorde relatie met eten.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Het klinkt gewoon als een goede eter, met gezonde dingen en soms ongezonde dingen. Hoe zijn de hoeveelheden die ze eet? Mogelijk zit het daar in. Maar goed, als ze actief is, makkelijk en veel beweegt, dan heeft ze de energie ook nodig, lijkt me. Projecteer vooral je eigen onzekerheid niet op je dochter, dat is geen gezonde start.
Met 13 kilo bij 86 cm zit ze wel aan de bovenkant van de curve.

En toch: die kinderen zijn er ook. Dat betekent echt niet meteen dat je een ernstig dik kind hebt, alleen wat zwaarder dan gemiddeld.
Waarom krijgt ze geen gewone melk?
De curves.......Wat ben ik blij dat mijn kids nooit in Nederland opgegroeid zijn..... want die waren altijd te dik..... Heb net gekeken in hun groeiboek..... Oudste was 15 kg, middelste 14,8 en jongste 15,7 kg op die leeftijd.....

Mijn lieve kinderarts zei altijd; kinderen eten dat wat ze nodig hebben, en maak er vooral geen drama van als ze iets niet eten......

En helemaal op die leeftijd: het is nog lang geen schoolkind.... geniet ervan dat ze zo`n dankbare eetster is!
Is die groeimelk nog wel nodig dan?

Kun je die niet beter vervangen door een bekertje halfvolle melk?
12 of 12,9 kg is toch niet zo enorm schokkend voor een kind van 20 maanden?

Mijn zoon is bijna 22 maanden en weegt ook tussen de 12,5 en 13 kg. Heeft ook broekmaat 86 (en shirten maat 92)
Hier eet en doet dochter zo'n beetje hetzelfde, is 19 mnd. En ze heeft een lekker buikkie en bolle toet. Had zoon ook, die is nu gewoon gemiddeld. Je zou kunnen kijken of je de nutrilon eraf kan halen, dat heeft ze echt niet meer nodig. Gewone halfvolle melk voldoet.
Die van mij was met zeven maanden elf kilo. Obesitas preek gehad van het cb, maar verder niet echt iets mee gedaan. Nu is ze een stok. Ik zou uitgaan van je ervaring met de eerste.
Zoals ik het zo lees, lees ik niks geks. Wie weet is het deels ook de bouw van je dochter. Onze dochter van 14 maanden is een lange met haar eigen gewicht en daar zeggen ze ook altijd: ze volgt haar eigen curve. Ze eet goed, beweegt goed... Ik maak me er geen zorgen om. Even ter vergelijking: dochter is 6 maanden jonger dan de jouwe en draagt ook maat 86.

Ik zou op deze leeftijd niet te veel gaan ontzeggen en niet te dwangmatig met haar voedselpatroon omgaan. Ze moet ook leren dat de basis goed moet zijn en snoepen en lekkers voor op brood voor af en toe is. Niet gaan experimenteren met andere voedingsmiddelen, geen voedingsstoffen en calorieën gaan ontzeggen.

Probeer inderdaad te relativeren en betrek het niet op jezelf! Het heeft niets met jezelf te maken.
Je kind is wel te dik en dat is ook niet gek met die grote hoeveelheid groeimelk die ze krijgt.

van te veel gezond eten wordt je ok gewoon dik.

ze is notabene gewoon kortademig door haar overgewicht. Mijn kind heeft lang aa n de beademing gezeten. Heeft BPD gehad maar is e cht niet kortademig.

Juist als ze een kleinere longcapaciteit heeft door haar vroeggeboorte moet je het haar niet extra moeilijk maken door overgewicht. Zou dus e cht die ochtendfles schrappen.
Dochter drinkt voor het ontbijt de helft van de melk, 120 ml. Wat zegt het CB over de melk? Dat zou het enige punt zijn waar ik denk dat daar nog wat te veranderen valt.
quote:sugarmiss schreef op 20 augustus 2015 @ 16:10:

Je kind is wel te dik en dat is ook niet gek met die grote hoeveelheid groeimelk die ze krijgt.

ze is notabene gewoon kortademig door haar overgewicht. Mijn kind heeft lang aa n de beademing gezeten. Heeft BPD gehad maar is e cht niet kortademig.

Juist als ze een kleinere longcapaciteit heeft door haar vroeggeboorte moet je het haar niet extra moeilijk maken door overgewicht. Zou dus e cht die ochtendfles schrappen.

Nee hoor, bovenin de curve, maar nog niet buiten de curve.

Dat van die kortademigheid zou ik wel een probleem vinden TO. Sta je nog onder controle bij een kinderarts?
anoniem_54027 wijzigde dit bericht op 20-08-2015 16:15
Reden: .
% gewijzigd
Ach niet te druk maken. Alleen de melk zou je aan kunnen passen.

Mijn dochter is steeds te dun volgens de lijntjes (ook 20 maanden, maar 9 kilo) Krijg je ook Cb-preken hoor, maar dan over volle producten en roomboter en eet ze wel genoeg? Tsja ik heb zo iets van: soms eet ze veel, soms weinig, soms ongezond en meestal gezond. Tsja en dit hoort dan blijkbaar bij haar.
Ik ben zelf ook een prematuur, woog slechts 3 pond bij mijn geboorte. Daarna werd ik ook een vet kind tot mijn 3e. Daarna is alles goed gekomen. Schijnt normaal te zijn bij prematuren. No worries!
quote:sugarmiss schreef op 20 augustus 2015 @ 16:10:

Juist als ze een kleinere longcapaciteit heeft door haar vroeggeboorte moet je het haar niet extra moeilijk maken door overgewicht. Zou dus e cht die ochtendfles schrappen.Als je goed leest zie je dat ze waarschijnlijk gewoon kortademig is vanwege premature geboorte waarbij de longen nog niet goed zijn gerijpt. Beter lezen dus en jouw kind niet de maat nemen.
quote:NYC schreef op 20 augustus 2015 @ 16:03:

12 of 12,9 kg is toch niet zo enorm schokkend voor een kind van 20 maanden?

Mijn zoon is bijna 22 maanden en weegt ook tussen de 12,5 en 13 kg. Heeft ook broekmaat 86 (en shirten maat 92)

Misschien als het kind heel kort is? Het is gek natuurlijk als een kind met lengte in de onderste curve hangt en qua gewicht in de bovenste curve. Of andersom.

Ik ging trouwens als een gek heel hard rekenen, mijn zeer gemiddelde kind van 11 maanden zit tussen de 9 en 10 kilo in, maar kinderen groeien natuurlijk minder hard als ze ouder worden
Je hebt ook prematuren die als peuter te dik waren en als volwassene nog steeds.

Je hebt ook prematuren die altijd slank zijn geweest.

Ik zou er niet te hard op rekenen dat een kind zomaar ineens op magische wijze afslankt. Natuurlijk hoeft zo'n jong kind niet op dieet. Als ze groeit dan komen lengte en gewicht vanzelf in verhouding bij een goed eetpatroon. Maar dan moet je er dus niet overbodige calorien hier in de vorm van grote hoeveelheden blijven instoppen.
Ik lees niets geks, klinkt als mijn eigen exemplaar, is wel een paar maanden ouder, maar zit lijkt qua kledingmaat, gewicht, voedingspatroon en beweging redelijk vergelijkbaar. Het enige is dat wij geen opvolgmelk geven. Ze drinkt gewone melk, of water, bij maaltijden of tussendoortjes. Na het avondeten krijgt ze niets meer.

Op het CB kwam ze de laatste keer wat gewicht betreft wel wat aan de bovenkant uit in vergelijking tot haar lengte. Ik heb gevraagd of ik me daar zorgen over moest maken. Nee dus. Er was niets extreems en het zou waarschijnlijk vanzelf wel weer bijtrekken. Inmiddels zijn we weer een paar maandjes verder en lijkt het 'babyvet' inderdaad vanzelf te verdwijnen. Geen zorgen over maken volgens mij, maar gewoon lekker verder zoals je nu doet, eventueel de opvolgmelk nog eens heroverwegen.
Hier ook een moeder van een wat zware peuter die dol is op eten en uit zichzelf niet snel zal aangeven dat hij genoeg heeft. Wij beperken nu zijn porties een beetje voor hem (groente en fruit mag hij zo veel als hij wil), en zien nu al effect. Verder zou ik als ik jou was de melk aanpassen, en even kijken wat dat doet. Hier in NL geldt de stelregel dat kinderen van die leeftijd hooguit 300 cc aan melkproducten binnen mogen krijgen. Groeimelk is op die leeftijd al helemaal niet meer nodig, zeker niet als ze zo goed eet.
quote:nev schreef op 20 augustus 2015 @ 16:27:

[...]

Als je goed leest zie je dat ze waarschijnlijk gewoon kortademig is vanwege premature geboorte waarbij de longen nog niet goed zijn gerijpt. Beter lezen dus en jouw kind niet de maat nemen.

Heb ik gelezen. Als je te vroeg geboren wordt en de longen nog niet rijp zijn en dus niet zelf kan ademen kom je aan de beademing. Daardoor gaan er longblaasjes kapot. Mijn kind heeft zelfs BPD gekregen. Google maar eens.

Maar het mooie is als het kind groeit krijgt het ook merr longblaasjes tot ongeveer je 12e.

Dus groei je daar over heen.

Maar hoe zwaarder een lichaam wordt belast hoe meer zuurstof het gebruikt.

Als de longen dus toch al niet optimale capaciteit hebben dan is het zeker niet verstandig om te zwaar te zijn.
Dochter is 23 maanden, weegt 13,5kg lengte rond de 93cm en kledingmaat 98. Ik zie dus niks geks in je op eigenlijk....
Ik zou de groeimelk vervangen door gewone melk en een boterham. En 's avonds die melk niet meer geven. Gewoon avondeten volstaat prima. Zeker als ze goed eet. Je zou een bakje yoghurt na kunnen geven.
Mijn dochter is 22 maanden, 92cm en 15kg. Ja, te zwaar volgens het cb, maar zeker niet dik. Gewoon lekker stevig.

Ze is een supergoede eter, snoept zelden en is beweeglijk.. Ik maak me geen zorgen. Manlief en ik zijn beiden ook groot, maar niet te zwaar. En ook geen overgewicht in de familie.

Dochter 2 woog trouwens met 6 maanden al 10 kg.. Nu met ruim 8 maanden nog steeds hetzelfde

Geloof dat ik wel de records heb
anoniem_174353 wijzigde dit bericht op 20-08-2015 16:59
Reden: typo
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven