Verklaring; van slachtoffer naar dader

26-09-2015 07:05 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom hoor je vaak dat volw brouw due mishandelt wordt als kind dat ook Wetd?

Of als kind seksueel misbruikt en als volwassene zelfisnruiken?

Incest ban generatie op generatie?!

Hoe verklaar je dit soort mechanismen?

Graag psychologen aan het woord. Vraag mr dit al jaren af
En nu in begrijpbaar Nederlands?
Is dit nou een slaapdronken geschreven tekst of was de wijn ontzettend lekker?
Sorry,ben gen psycholoog
quote:Zifa schreef op 26 september 2015 @ 07:15:

Sorry,ben gen psycholoogDat is geen probleem, maar je Nederlands is zo belabberd dat het gewoon echt niet duidelijk is wat je bedoelt.
Dat komt omdat mensen leren door anderen te kopieren. En jong geleerd, is oud gedaan. Gelukkig leren velen als ze zelf volwassen worden hoe slecht het is en gaan het dan zelf niet doen. Maar als je als kind nooit geslagen bent, zal dat ook niet snel in je opkomen als volwassene. Pedofilie is wel iets ingewikkelder, omdat het een sexuele voorkeur is en daar schijn je, heb ik gelezen hoor, ook een aanleg voor te moeten hebben. Maar er wordt niet zoveel onderzoej naar gedaan, niemand wil met pedofielen werken. Nou ja, iig liever niet.
Ik ben ook geen psycholoog hoor, goddank niet.
quote:Sharon-Viva schreef op 26 september 2015 @ 07:16:

[...]

Dat is geen probleem, maar je Nederlands is zo belabberd dat het gewoon echt niet duidelijk is wat je bedoelt.

Let je er wel op wie je quote?

En ik schreef dit omdat volgens to alleen psychologen kunnen reageren
quote:Sharon-Viva schreef op 26 september 2015 @ 07:07:

En nu in begrijpbaar Nederlands?Begrijpbaar is helemaal geen woord.
quote:Sharon-Viva schreef op 26 september 2015 @ 07:16:

[...]

Dat is geen probleem, maar je Nederlands is zo belabberd dat het gewoon echt niet duidelijk is wat je bedoelt.

Wat zeur jij. Te vroeg op moeten staan?

TO heeft een hele goede vraag, naar mijn idee. En omdat jij het niet begrijpt, hier dan nog een keer:

TO vraagt zich af hoe het kan dat mensen die zelf als kind slachtoffer waren van mishandeling, op volwassen leeftijd zélf op hun beurt hun kinderen weer kunnen gaan mishandelen.
Omdat je vaker hoort dat een vrouw een man zoekt die als haar vader is en dan sneller mishandeling accepteert.

Het ligt ook een beetje aan hoe zeker of onzeker je bent hoor.

Ik heb een mishandelingsverleden helaas (door beide ouders) maar sta wel heel sterk in mijn schoenen en zou nooit een man accepteren die me zou slaan. Ook lijk ik totaal niet op mijn ouders (heb ook geen contact meer met ze), heb zelf een zoontje van ruim 6 maanden nu en geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om ooit fysiek geweld te gebruiken tegenover hem, trouwens tegenover niemand!

Het kan dus 2 kanten opgaan, of je volgt het voorbeeld van je ouders of juist helemaal niet!
Je praat verkouden.

En als je antwoord van een psycholoog wilt moet je daar een afspraak maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb geen antwoord, ik ben geen psycholoog.

Maar je moet wel even je tekst herlezen, voordat je op de verstuurknop drukt.

Het is nu niet duidelijk wat je bedoelt met je slecht geschreven zinnen.

We kunnen wel raden wat je bedoelt, maar het lijkt me beter als je het herschrijft.
quote:waranaka schreef op 26 september 2015 @ 07:31:

[...]

TO heeft een hele goede vraag, naar mijn idee. En omdat jij het niet begrijpt, hier dan nog een keer:

TO vraagt zich af hoe het kan dat mensen die zelf als kind slachtoffer waren van mishandeling, op volwassen leeftijd zélf op hun beurt hun kinderen weyer kunnen gaan mishandelen.Dit terwijl zij dondersgoed weten wat het aanricht en hoe het allemaal niet hoort. Ik vind het wel een goede vraag maar weet het antwoord niet.
Ik vind hier wel wat van maar ben geen psycholoog. Boerenverstand telt niet mee? Kan ook verhelderend zijn hoor.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Jezus Keutel wanneer laat je nou eens Google installeren op je computer?

http://www.mobiel-pleegzo ... ratie-kindermishandeling/
quote:waranaka schreef op 26 september 2015 @ 07:31:

[...]

TO vraagt zich af hoe het kan dat mensen die zelf als kind slachtoffer waren van mishandeling, op volwassen leeftijd zélf op hun beurt hun kinderen weer kunnen gaan mishandelen.Nee hoor, ik heb gewoon helemaal niet geslapen. Misschien dat ik daarom wel wakkerder ben dan de rest. En als dat echt de vraag is van de TO (wat ik betwijfel) dan is het antwoord: je doet datgene wat je hebt geleerd te doen? Dus als je hebt geleerd dat mishandelen de right thing is, dan ga jij ook mishandelen. Tenzij iemand je in de tussentijd laat inzien dat dat niet normaal is. Maar dat zal jij vast wel weer een ongepast antwoord vinden?
Hoe kun je je iets nu al jaren afvragen en daar vervolgens niets mee doen? Is je Google stuk ofzo?

Ik heb geen graad in de psychologie, maar wel onderzoek gedaan naar mishandeling, verwaarlozing en seksueel misbruik bij kinderen. Telt dat ook?

In dat geval zou ik zeggen: dit onderwerp is juist een discussie waard, zo'n eenduidig, eenvoudig antwoord hierop is er niet. Het heeft te maken met emotionele ontwikkeling, trauma, copingstrategieën, stressmechanismen, niet 'beter weten': puur rationeel weet iemand die zelf zijn/haar kind is gaan slaan na mishandeling in de jeugd wel dat het niet goed is, maar is op momenten van machteloosheid kan zo iemand naar de mechanismen grijpen die hij/zij in haar vroegste jeugd heeft geleerd.

Heel veel mishandelende ouders hebben er ontzettend veel spijt van als het weer gebeurd is en voelen zich vreselijk over zichzelf. Dat is misschien moeilijk te begrijpen, maar deze mensen hebben niet het gevoel dat het een bewuste keuze is om hun kind te slaan, het overkomt ze voor hun gevoel.

Seksueel misbruik is eigenlijk hetzelfde verhaal. Vaker wel dan niet wil de misbruikende ouder dolgraag hulp, maar durft er niet om te vragen uit angst voor de gevolgen. Daarom deden wij als team kindermishandeling geen aangifte tenzij er een direct gevaar bestond voor het kind in kwestie. Het is heel delicate materie, waarbij je de ouder niet zomaar weg kunt zetten als 'bad guy'. Daar is het kind vaak niet mee geholpen, want dan durven ouders niet meer te komen.

Heb je hier iets aan?
Ik ben geen psycholoog, maar ik heb wel professioneel (werkend als begeleider in een kliniek) te maken gehad met pedofielen.

Er is niet 1 reden waarom iemand die vroeger zelf misbruikt is, dat nu bij anderen doet.

Een reden kan zijn dat de sociaal emotionele ontwikkeling zoveel geweld is aangedaan, dat ze niet in staat zijn om emotioneel op een volwassen niveau te functioneren. En dus ook geen relaties met volwassenen aan kunnen gaan. Kinderen voelen dan 'veilig', want dan hebben zij de macht. Gelijkwaardigheid hebben ze nooit geleerd.

Maar er zijn bijvoorbeeld ook kinderen die incestueus misbruikt worden en waarvan de dader dus ook een relatie heeft, daar speelt dan weer wat anders.

Een pedofiel door geaardheid is weer heel wat anders. Die hoeft niet zelf misbruikt te zijn. Je kan iemand ook geen homo of hetero maken. Zo word je geboren. Zo iemand zal ook niet per se kinderen misbruiken. Om iemand pijn te kunnen doen voor je eigen genot, moet er namelijk nog meer mis met je zijn.

Denk maar aan jezelf. Zou jij dat kunnen? Als je geboren bent met een pedofiele geaardheid ben je in principe qua geweten niet anders dan iedereen.

Al geloof ik wel dat zo'n stichting Martijn je als pedofiel precies vertelt wat je wil horen en dat je dan zou kunnen gaan geloven dat er wel mogelijkheden zijn voor een relatie met een kind. En dat is gevaarlijk.

Zo iemand zou juist professionele therapie moeten krijgen om te leren omgaan met het feit dat ze met hun geaardheid nooit iets kunnen doen qua sex/relatie. Alleen de stap om hulp te zoeken daarbij en de schaamte is vaak groter dan contact leggen met zo'n stichting.

Maar het is dus best complex en niet simpel te verklaren allemaal.
Ik weet wel, ik was in de pubertijd toen ik van dit fenomeen hoorde en voor mij was dat reden nummer 1 om niet aan kinderen te beginnen. Ook al is er een kleine kans dat ik mijn eigen kinderen zoiets aan zou doen, je weet maar nooit. Mensen die dat doen, nemen niet een bewuste beslissing om hun kinderen wat aan te doen, volgens mij. Mijn ouders denken nog steeds dat ze niet zoveel verkeerd hebben gedaan terwijl mijn dsm iets anders zegt. Ik hou teveel van kinderen om ze zelf te krijgen, later in mijn leven kwamen er nog meer redenen bij om er niet aan te beginnen maar een hele tijd was dit fenomeen mijn reden om kinderloos te blijven. Ik zweer het.
quote:_origami_ schreef op 26 september 2015 @ 07:26:

[...]

Begrijpbaar is helemaal geen woord.En de hele Op is niet te begrijpen, dan zit je dus op dezelfde lijn als ik...
Verschillende oorzaken.

Als je een nare jeugd hebt gehad ben je gewend dat je overal veel moeite voor moet doen. Je hoopte als kind dat als je erg je best zou doen je ouders zouden veranderen.

Die hoop zet je door in je partnerkeuze. Dus je valt op iemand voor wie je je best moet doen. Ook vanwege een probleem met eigenwaarde. Je denkt dat je niet beter verdient.

Doordat mensen vaak ook op andere vlakken niet hebben geleerd goede keuzes te maken en met tien nul achter zijn begonnen, spelen er vaak ook andere problemen.

Er is een theorie, why poor people make poor choices, die stelt dat als je veel problemen hebt je eigenlijk alleen maar bezig bent met van minuut tot minuut overleven.

Daarom is het lastiger om op langere termijn handige beslissingen te nemen.

Hier ontstaat stress door.

Daardoor kan de ouder uit onmacht en doordat het overbelast is terugvallen op bekend gedrag. Vaak zijn deze ouders niet bekend met leeftijdsadequaat gedrag herkennen.

Dus zien acties van kinderen als 'expres' en treiteren etc. Of geven geen niet goed grenzen aan omdat ze het zo graag anders willen doen als dat zij hebben ervaren.

Mijn ervaring is dat het juist zo verdrietig is dat deze mensen zo ontzettend hun best doen maar juist verkeerd. En dan doorslaan. Ook omdat ze hun eigen grens niet herkennen en dan ineens zo driftig worden.

Heel verhelderend zijn de docu's 50 cent en de rekening van cathelijne. Dan zie je precies de hoogspanning in zo'n huishouden.

Maar er zijn natuurlijk ook mensen met welgestelde achtergronden met misbruik. Misschien speelt daar alleen het terugvallen in bekend gedrag. Iemand???
Oe herkenbaar, vruchtgebruik, ik geloof dat het een goeie beslissing is geweest om nooit aan kinderen te beginnen zelf. Een nervous breakdown is mij niet onbekend. En ook wat je vertelt over zo'n huishouden en hoe mensen tot mishandelen komen, zo waar. Mijn stiefvader dacht altijd dat ik bewust en expres wangedrag vertoonde terwijl ik geen idee had wat ik nou weer verkeerd had gedaan. Altijd op de tenen lopen.

Mijn partner is idd veel werk, gelukkig is hij wel lief, hij zal me niet mishandelen maar hij is bipolair. Dat weten we pas een paar jaar, we zijn al heel lang samen, maar het verbaast me niks dat ik hem heb gekozen. Ik had ook iemand kunnen kiezen die altijd op mij gefocused is maar mijn man zit af en toe op een andere planeet. En ik hou ook niet van mannen die mijn voeten kussen, ik wil blijkbaar geen braverik. Dat komt door mijn jeugd. Hij behandelt me meestal goed hoor maar ik heb wel geaccepteerd met de jaren dat hij af en toe 'raar' doet, een ander had dat waarschijnlijk niet geaccepteerd. Maar in vergelijking waar ik vandaan kom, is hij een engel met een aureool. Ik ben heel wat ellende gewend namelijk.
quote:Chiefseattle schreef op 26 september 2015 @ 08:36:

Ik weet wel, ik was in de pubertijd toen ik van dit fenomeen hoorde en voor mij was dat reden nummer 1 om niet aan kinderen te beginnen. Ook al is er een kleine kans dat ik mijn eigen kinderen zoiets aan zou doen, je weet maar nooit. Mensen die dat doen, nemen niet een bewuste beslissing om hun kinderen wat aan te doen, volgens mij. Mijn ouders denken nog steeds dat ze niet zoveel verkeerd hebben gedaan terwijl mijn dsm iets anders zegt. Ik hou teveel van kinderen om ze zelf te krijgen, later in mijn leven kwamen er nog meer redenen bij om er niet aan te beginnen maar een hele tijd was dit fenomeen mijn reden om kinderloos te blijven. Ik zweer het.

Wat verdrietig.

Maar ik begrijp het heel goed.

Ik ben ouder en heb mezelf geschoold maar nog.. Altijd bewust blijven.

En dan jezelf betrappen op maandenlang met de verjaardag bezig zijn (want ojee als dat niet leuk is). Nuchtere vriend die me terugfloot omdat het bij mij doorslaat in verwennen.

Dus om daar niet voor te kiezen snap ik heel goed.
Dat is toch met vanalles zo? Waarom worden kinderen van tienermoeders eerder zelf tienermoeder? Waarom zijn kinderen van verslaafden gevoeliger voor verslavingen? Waarom doe/ zeg ik dingen waar ik zo'n hekel aan had als m'n moeder ze deed/ zei?

Daar is denk ik geen simpele verklaring voor. Het gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven