schoonmaak rituelen

27-09-2015 13:40 136 berichten
ik ben benieuwd aar jullie schoonmaak rituelen.

mijn schoonmaak rituelen zijn als volgt

- wc pot eerst met een beetje cif en daarna kokend heet water en dan bleek middel laat ik de c borstel inweken en daarna wc een en dan neem ik van boven naar beneden af de hele wc inc tegels met dettol en kokend heet water afgekoeld en dan de vloer.

ik dweil met kokend heet water de tegels in de keuken en de vloer in de woonkamer eerst met bleekmiddel daarna dettol.

ik strijk maar daarvoor heb ik wel een beetje hulp nodig van nibro strijkhulp ik strijk de kleding niet als ze helemaal opgedroogd zijn maar een beetje vochtig want dan kan je ze het best strijken. oja ik strijk alles theedoeken onderbroeken vaatdoekjs etc

keukenblad maak ik ook eerst schoon met dettol en dan met een schone en hete doekje.

de badkamer zelfde als mijn wc en dat is het een beetje.

nu jullie.
quote:vivamam schreef op 27 september 2015 @ 14:31:

Sorry maar ik geloof er geen fluit van TO.

Als het ene topic een beetje uitgeblust is dan open je een volgend topic die niet helemaal geloofwaardig is..Precies. Je zoekt gewoon een onderwerp waarvan je weet dat je commentaar kunt verwachten en het hele gezanik begint van voor af aan.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is slecht voor je luchtwegen!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sjips, weer vergeten te loepen.

Succes ermee, TO!
Geen ritueel.

Maak schoon als ik denk: jeetje wat een stof.

Of goh word wel weer keertje tijd.

Gewoon met wat blue wonder en een doekje.

Voor de wc gebruik ik van die wegwerpdingen, vind ik iets hygienischer.

Maar ik als gastouder is het wel iets anders natuurlijk. Dan moet je het goed bijhouden. Hoewel ik het ritueel overdreven vind snap ik wel dat het elke dag echt goed schoon moet.

Zusenzoo dat wist ik helemaal niet dat je geen dettol mag gebruiken. Andere schoonmaakmiddelen wel gewoon?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Ik gebruik echt weleens dettol maar alleen als iemand snotverkouden is of aan de race. Mijn huis hoeft niet naar een ziekenhuis te ruiken.
verba volant, scripta manent.
quote:Isabela schreef op 27 september 2015 @ 14:33:

[...]

Precies. Je zoekt gewoon een onderwerp waarvan je weet dat je commentaar kunt verwachten en het hele gezanik begint van voor af aan.Doeii tot zien je hoeft het niet te lezen. Daagh.
Ik vind je niet vies hoor, chief seattle.

Mijn ideale hulp doet elke week:

Keuken: combimagnetron, koffiezetapparaat, fornuis, afzuigkap, gootsteen, tegels, aanrecht, buitenkant kastjes

Woonkamer: eettafel, koffietafel

Wc: fonteintje, tegels, knop voor doortrekken, pot van buiten en binnen, deurklink

Slaapkamer: nachtkastjes, spiegels

Badkamer: douchetegels + deur + vloer, bad vanbinnen, wc op dezelfde manier als wc beneden, wastafel + tegels rondom, spiegel

Studeerkamer: bureau + koffietafel afnemen.

Stofzuigen en dweilen.

Idealiter doet ze dan elke week een van de volgende klussen:

Koelkast schoonmaken

Binnenkant keukenkastjes

Alle tegels van de badkamer

Afstoffen in huis

Deuren schoonmaken

Trappen schoonmaken

Ramen lappen beneden

Ramen lappen boven

Kastjes in de hal schoonmaken

Prullenbak schoonmaken

Washok schoonmaken

Etc.

Mijn vader had zo'n hulp met zo'n systeem. Heeeeerlijk was dat, huis was altijd zo netjes schoon en bijgehouden. Ik ben het op minder dan de helft van zo'n lijst al zat
Ik gebruik voornamelijk schoonmaakazijn. Maakt prima schoon, ontsmet en je hebt maar twee theelepels in een emmer water nodig dus hoewel het spul niet echt lekker ruikt, ruik je er eigenlijk verder ook niks van.

Dettol heb ik wel in huis overigens, ivm beestenboel. Als er eentje ziek is gaat er nog wel eens een scheutje dettol in de emmer ipv de schoonmaakazijn.

Maar TO, wat je doet doe je teveel en ik mis nog een hoop dingen. Eerst bleek en dan nog eens dettol én kokend heet water? Je bezorgt jezelf nog een longziekte.
quote:Zusenzoo schreef op 27 september 2015 @ 14:26:

Ik mag in de gastouderopvang geen bleek en geen dettol gebruiken van de GGD.

Gewoon antikalk voldoet voor de toilet en allesreiniger voor nou ja, alles.

Wel heb ik een kleurcode voor mijn doekjes.

Geel = toiletten

Oranje= badkamer

Groen en blauw = voor de keuken

Rood= voor het meubilair

Niet omdat het moet, maar omdat ik het wel handig vind en de neuroot in mij er blij van word.Ooh echt dat heb ik niet meegekregen ook niet toen de veiligheid van mijn huis werd gecheckt.
quote:MarianneDavids schreef op 27 september 2015 @ 14:35:

Ik gebruik echt weleens dettol maar alleen als iemand snotverkouden is of aan de race. Mijn huis hoeft niet naar een ziekenhuis te ruiken.Ik hou van de geur van dettol
quote:Tas28 schreef op 27 september 2015 @ 14:30:

[...]

Steen in de keuken en vinyl in de woonkamer en gang. Het ziet er nog netjes uit. Wel wazig

Waarschijnlijk heb je de toplaag eraf gepoetst waardoor het vuil zich beter kan hechten.

Zo ook met cif in de wc pot, dat schuurt de laag van het porselein af. Zo blijft vuil juist beter zitten.
quote:Chiefseattle schreef op 27 september 2015 @ 14:18:

Vinden jullie me nou heel vies? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Ik heb twee grote honden, drie katten, twee konijnen en twee cavia's. En een vriend, die de zwaardere klussen doet zoals dierentoiletten verschonen en zakken met gebruikt bodemmateriaal etc slepen. Ik denk dat ik per dag ongeveer twee-drie uur bezig ben met opruimen en schoonmaken. Groffe schatting hoor. Met zoveel dieren, heb je ook meer was.

Nee hoor maar ik ben dan ook een smeervarken als ik sommigen hoor en lees .

Veranderd vast nog als de kleine er is.

Ik heb net als jij een hekel aan poetsen. Die twee/drie uur haal ik bij lange na niet.

Maar geen dieren in huis dat scheelt.

En altijd als ik de wc uitgebreid gedaan heb komt vriend eraan met zijn telefoon in de hand en dan weet ik wel hoe laat het is. Echt gewoon in 99% van de gevallen. Bij die andere 1% duurt een uur voor hij er is.

Hij doet het er gewoon om volgens mij .

Ik heb lang in de schoonmaak gewerkt bij anderen vind ik het niet erg bij mezelf vreselijk.
Gooien jullie als jullie de wc hebben schoongemaakt altijd het doekje weg of gebruiken jullie het doekje nog een andere keer voor de wc?

Ik gooi altijd het doekje na 1x wc schoon gemaakt te hebben weg.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Bleekmiddel op een vloer waar kinderen rondkruipen? Dat is veel slechter dan een paar bacteriën. Bleek is ongezond en slecht voor het milieu.

Als je dan bang bent voor bacteriën gebruik dan een stoomreiniger.

Mijn ritueel:

Badkamer:

Eerst de pot insprayen met schoommaakazijn,

Dan de spiegel, klink, kranen, wasbak,kastjes, douche met schoommaakazijn en een schuursponsje.

Daarna met een microvezeldoekje en heet water afdoen, nadrogen met droge doek.

Wc zelfde verhaal, behalve de pot: die doe ik met wc-borstel en daarna doorspoelen.

Tegels gewoon met een doekje en azijn.

De keuken kastjes enkel met heet water en daarna een droge doek.

Handvatten, klinken, aanrecht, fornhuis, enz met allesreiniger.

Stoffen met microvezeldoekje, drupje allesreiniger en daarna nadrogen.

Vloeren: zuigen en daarna dwijlen met warm water en een drupje allesreiniger.

De vloertegels in de badkamer en keuken schrob ik 1x per maand voor de rest gewoon dwijlen.
quote:Keuken1987 schreef op 27 september 2015 @ 14:42:

Gooien jullie als jullie de wc hebben schoongemaakt altijd het doekje weg of gebruiken jullie het doekje nog een andere keer voor de wc?

Ik gooi altijd het doekje na 1x wc schoon gemaakt te hebben weg.Ik doe het gelijk in de was met de andere schoonmaak doekjes. Anders word het een dure grap.

Ik gooi altijd het doekje na 1x wc schoon gemaakt te hebben weg.Doekjes spaar ik op en gaan in een kookwas.

Ik gooi altijd het doekje na 1x wc schoon gemaakt te hebben weg.Daarom gebruik ik voor de wc wegwerpdoekjes. Anders wordt een te duur grapje.

Ik gooi altijd het doekje na 1x wc schoon gemaakt te hebben weg.Nadat ik de WC heb schoongemaakt gebruik ik ze voor het aanrecht en de gootsteen. De WC borstel gaat mee in de vaatwasser.
quote:Tas28 schreef op 27 september 2015 @ 14:44:

[...]

Ik doe het gelijk in de was met de andere schoonmaak doekjes. Anders word het een dure grap.

Is ook prijzig elke keer weg gooien. Daarom vraag ik mij af hoe anderen dat doen.

Op hoeveel graden was je het dan?

Wat voor schoonmaak doekjes gebruik je dan?

De mijne gaan stuk in de was.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:Tas28 schreef op 27 september 2015 @ 14:38:

[...]

Ik hou van de geur van dettol

Dan mik je toch dettol in de emmer, ik vind het ook best lekker ruiken.

Maar al te schoon is ook niet alles. Ik heb jarenlang in een slagerij gewerkt maar kokend heet water werd niet gebruikt, omdat de eiwitten zich dan hechten aan het oppervlak, met als gevolg een witte uitslag. Wel gooiden we nagenoeg kokend water over de vloer om te schrobben, maar in een slagerij is de vloer zelf koud, op het moment dat het water de vloer raakt is het dus al flink afgekoeld.

Bleek in de wc pot is op zich niet zo´n punt, mits je geen halve fles per keer gebruikt, maar je zegt zelf dat kinderen over de vloer kruipen. Diezelfde kinderen stoppen vanalles in hun mond. En jij poetst met bleekmiddel. Bleek is gevaarlijker voor een klein kind dan stof hoor.
Action heeft van die rollen met wegwerpdoekjes, niet doorspoelen. Op de boot gebruik ik kant en klare vochtige doekjes, als ik daar alles met water en sop ga doen is de watertank snel leeg.
Wegwepdoekjes voor de wc, want ik draai niet genoeg kookwassen en dan liggen die doekjes er te lang naar mijn zin.
quote:MarianneDavids schreef op 27 september 2015 @ 14:46:

[...]

Nadat ik de WC heb schoongemaakt gebruik ik ze voor het aanrecht en de gootsteen. De WC borstel gaat mee in de vaatwasser.Wat wc borstel in de vaatwasser? Dat heb ik nooit gehoord is toch niet hygiënisch? Ik laat hem in de pot zitten gooi er kokend heet water en laat hem weken. En dan haal ik hem eruit en zet ik hem in de schoonmaak kast.
quote:MarianneDavids schreef op 27 september 2015 @ 14:50:

Action heeft van die rollen met wegwerpdoekjes, niet doorspoelen. Op de boot gebruik ik kant en klare vochtige doekjes, als ik daar alles met water en sop ga doen is de watertank snel leeg.Wibra heeft ze ook, zelfde rollen. Echt ideaal.
quote:Keuken1987 schreef op 27 september 2015 @ 14:47:

[...]

Is ook prijzig elke keer weg gooien. Daarom vraag ik mij af hoe anderen dat doen.

Op hoeveel graden was je het dan?

Wat voor schoonmaak doekjes gebruik je dan?

De mijne gaan stuk in de was.Ik gebruik die gele doekjes, bij wibra, action of zeeman voor een paar euro te koop. Gebruik ze voor vanalles en nog wat, daarna gaan ze op 60 graden bij handdoeken of jeans ofzo. Na twee of drie keer beginnen ze uit elkaar te vallen en dan gebruik ik ze nog voor de wc en dan gaat ie de vuilnisbak in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven