Hoogbegaafdheid.

30-10-2015 01:43 187 berichten
Mijn dochter is erg snel met haar ontwikkeling. Nu hebben enkele mensen geopperd dat zij wellicht hoogbegaafd is. Ik denk zelf van niet omdat zij sociaal ook erg sterk is en geen trekjes wat ook bij autisme kan horen vertoond.

Nu is mijn vraag, bestaan er binnen hoogbegaafdheid ook verschillende varianten? En kan er op erg jonge leeftijd < 2 jaar al getest worden op hoogbegaafdheid?
Alle reacties Link kopieren
Uhm hoogbegaafdheid en autisme staan los van elkaar. Er zijn meer mensen hoogbegaafd en niet autistisch dan hoogbegaafd en wel autistisch.

En op je tweede vraag nee. De wisc iii ís vanaf een jaar of 6 en dan ís het nog niet met zekerheid vast te stellen.

Ieder kind heeft zijn/haar eigen ontwikkeling en de ene ís heel snel en staat dan even stil en het volgende kindje heeft een aanloopje nodig. Met <2 is dat echt niet vast te stellen.

Oftewel je omgeving heeft er geen verstand van . Geniet nu maar van je heerlijke kindje en laat het hoogbegaafd zijn etc gewoon los.

Je maakt je geen zorgen over autisme gezien haar "sociaal" zijn. Dus laat ze maar kletsen.
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Bedankt Kia-Ora.

Ik bedoel ook niet dat hoogbegaafdheid en autisme hand in hand gaan maar het beeld dat ik heb van hoogbegaafde mensen is dat ze op sociaal vlak afwijken omdat ze anders denken en beredeneren. En wat ik gezien heb is dat kinderen die op hoogbegaafdheid getest zijn ook op autisme getest werden en daarna pas op hoogbegaafdheid uitkwamen.

Ik ben blij om te horen dat het pas op een hogere leeftijd getest kan worden. Ik ben erg bang dat ik haar tekort doe als ik er niet tijdig op in speel en ze wel hoogbegaafd zou zijn.
quote:AnDu schreef op 30 oktober 2015 @ 02:05:

Bedankt Kia-Ora.

Ik bedoel ook niet dat hoogbegaafdheid en autisme hand in hand gaan maar het beeld dat ik heb van hoogbegaafde mensen is dat ze op sociaal vlak afwijken omdat ze anders denken en beredeneren. En wat ik gezien heb is dat kinderen die op hoogbegaafdheid getest zijn ook op autisme getest werden en daarna pas op hoogbegaafdheid uitkwamen.

Ik ben blij om te horen dat het pas op een hogere leeftijd getest kan worden. Ik ben erg bang dat ik haar tekort doe als ik er niet tijdig op in speel en ze wel hoogbegaafd zou zijn.

Net zoals mensen met een gemiddelde intelligentie zijn er bij hoog en laag begaafden gradaties in sociaal gedrag. Intelligentie staat daar gewoon los van. Misschien komt een persoon van bovengemiddelde intelligentie minder sociaal over omdat deze persoon zich misschien in andere dingen interesseert of anders nadenkt. Maar dit heeft dus niets met intelligentie te maken.

Je kunt niet te kort doen hoor. Je komt er vanzelf wel achter. Maar de kans ís vrij groot dat je het 'test circuit' niet in gaat/hoeft. Omdat maar 2.5 procent van de bevolking hoogbegaafd is net zoals dat maar 2.5 procent laag begaafd ís. Dus grote kans dat je meisje bij de overige 95 procent hoort . En mocht ze er wel bij horen dan merk je het snel genoeg en dan zien we je over minimaal een jaartje of 4/5 hier weer schrijven .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Bedankt Kia-Ora.
Graag gedaan .
Nu ben ik wel benieuwd waarom die mensen aan hoogbegaafdheid denken eigenlijk heb je wat voorbeelden?
Je heb ook gewoon lekkere vlotte kinderen. Je zou het meerbegaafd kunnen noemen. Die praten vroeg in volzinnen, leren zichzelf lezen, snappen emoties bij anderen om maar wat te noemen. Die kinderen zijn straks de pluskinderen in de klas. Tussen meerbegaafd en hoogbegaafd zit echt nog héél veel ruimte.
Ik vraag me af waarom die mensen dat denken. Ze is pas 1!

Mijn kinderen liepen ook allebei erg voor in hun ontwikkeling op die leeftijd. De een is nu heel gemiddeld qua intelligentie, de ander is heel slim en loopt op school een flink stuk voor op haar klasgenoten. Maar nog steeds ben ik er nog nooit mee bezig geweest of ze hoogbegaafd zou kunnen zijn. Laat staan dat ik het zou willen laten testen.
Testen is het laatste wat je wil inderdaad. Dat betekent dat je kind ergens vastloopt, thuis of op school. Geniet gewoon lekker van je snelle dreumes.

Ik ben ook wel benieuwd naar voorbeelden trouwens.
Lieve bezorgde moeder, laat je kind lekker zichzelf zijn en zich heerlijk, zorgeloos ontwikkelen. Op haar eigen manier.

Testen kan over een paar jaar ook nog wel.

Eerst fijn peuteren en kleuteren.

Geniet er van!
helemaal eens met eleonora. Lekker laten gaan, geniet van haar en maak je niet te veel zorgen. Als ze ergens interesse in heeft, ga er dan in mee en laat je niet beïnvloeden door 'hoe het hoort op die leeftijd'. mijn oudste ging las vloeiend toen ze 3 was, liep erg voor op alle gebieden dus ook rekenen, puzzelen, tekenen, … . ze is nu 13, zit in de 3e van het gymnasium en het gaat prima. ze haalt nog steeds hoge cijfers. Sociaal/emotioneel is soms moeilijk maar ook dat gaat goed. Nooit een test gedaan, alleen erg goed contact met school gehouden om te zorgen dat het goed bleef gaan. een goede school kiezen is straks erg belangrijk.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Nee, nog niet te testen. Ene kind loopt nu eenmaal voor op sommige dingen en achter op andere dingen. Laat je niet gek maken door de omgeving en blijf haar stimuleren in haar ontwikkeling.
Ik vraag me ook altijd af hoe ouders op het idee komen dat het wel eens zo zou kunnen zijn.

Bij 1 van mijn zoontjes is het door een peuter juf ook toen ook geopperd.

Ik zelf was er nooit opgekomen.

Iedere ouder vind zijn kind slim de 1 is wat vlotter en leergieriger dan de andere.

En waarom de peuterjuf dat dacht?

Hij bleek op zijn 3e letters te kennen en cijfers en kon puzzels maken van 70 stukjes of zoiets.

Op de basis school bleek hij helemaal niet zo hoofdbegaafd te zijn, ik heb het daar ook nog nooit aangedragen.

Hij kan wel goed leren dat dan weer wel maar tussen hoogbegaafheid en wat slimmer zit nog een heel stuk tussen.
Je kan op jonge leeftijd wel een niveaubepaling doen (BSID) en daarna (+/- 2-7 jaar) intelligentie onderzoek middels de WPPSI. Maar dat lijkt me in deze situatie niet noodzakelijk of gewenst. Je kind is 1 (!!!) weet je hoeveel kinderen van 1 er 'voor' lopen? Snel zijn met ontwikkelingstaken, slim, pienter of wijs overkomen? Dat hoeft nog niks te zeggen over haar intelligentie of hoe haar verdere ontwikkeling zal verlopen. En zorg ook dat je haar niet gaat overvragen, vooral in haar peuter- en kleuterjaren, omdat je denkt dat ze alles al zo goed snapt en kan.

Laat je kind zich lekker ontwikkelen in haar tempo. Tenzij het niet goed gaat met je kind is er geen enkel reden om nu iets te doen. Laat haar!
Wat zou je aan de kennis hebben, gesteld dat er al getest kan worden op deze leeftijd?

De school van een buurmeisje had tegen haar moeder gezegd dat ze hoogbegaafdheid vermoeden. Moeder deed er niks mee. Kind was een heerlijk kind, deed het inderdaad meer dan gemiddeld goed op school, maar had ook vriendinnen en zo. Ze is in een sneltreinvaart door haar universitaire studie gegaan en heeft een heel goede baan. Studeert intussen weer iets heel anders. Het kind (inmiddels volwassen) is een heel prettig persoon geworden, bovengemiddeld slim, dat wel. Nou en?

Een andere vriendin van me heeft een hoogbegaafde zoon en loopt met hem allerlei instanties af. Labeltje hier, etiketje daar, want hij is hoogbegaafd. Ze blogt erover, zoekt naar de juiste scholen, praat over haast niets anders. Ik vraag me af of het kind zelf daar nou zo blij van wordt. Het enige waar ik aan denk als ik haar zoon zie, is het woord hoogbegaafd, in plaats van het kind zelf te zien.

Laat je kind dus lekker spelen, zich ontwikkelen. En ja, elk kind, hoogbegaafd of niet, kan tegen ontwikkelingsproblemen aanlopen. Daar moet je mee dealen als dat kind erdoor belemmerd wordt. En zo niet, lekker laten gaan. Trek je niets aan van wat anderen roepen, het is JOUW kind. Jij kent haar het beste. Laat je kind vooral kind zijn, de rest volgt wel.
Een snelle ontwikkeling hoeft niet persee hoogbegaafdheid te betekenen, en mocht ze dit wel zijn hoeft ze absoluut geen autisme te hebben. Ik las pinkeltje toen ik 3 was en na twee maanden groep 1 ben ik in groep 3 geplaatst. Mijn dochter is ook hoogbegaafd en dat merkte ik aan haar skills. Tekeningen waren zeer creatief en netjes afgewerkt. Tellen deed ze binnen no time en lezen had ze na drie maanden al onder de knie (12+ boeken lezen in groep 3) verder is ze sociaal wat onhandig (ook introvert net als mama) maar zeker niet autistisch. Misschien helpt het om mijn ervaring naast die van jou te vergelijken maar ieder kind is anders.
Niet testen. Is nu ook nog niet te testen, maar sowieso: testen doe je als er een probleem is, als je kind ergens tegenaan loopt in zijn/haar ontwikkeling. Zolang ze zich gewoon lekker ontwikkelt, of dat nou sneller is dan gemiddeld of niet, is er geen enkele aanleiding te testen.

En zoals iemand al schreef: er is nog heel wat ruimte tussen 'een slim en vlotlerend kind' en 'hoogbegaafd', maar op eenjarige leeftijd doet dat er totaal niet toe. Stimuleer haar in dat waar ze aan toe is en waar ze lol in heeft.

Mijn schoonmoeder 'diagnosticeerde' mijn zoon ook op de leeftijd van anderhalf ofzo als hoogbegaafd . Het is gewoon een slim kind dat vlot in lange zinnen leerde praten, en érg vroeg interesse in letters en woordjes kreeg. Met 2,5 kende hij alle letters en las korte woordjes. Maar dat doet-ie nu met 4 jaar nog steeds, de interesse ging in de tussentijd namelijk volledig over naar tractors en brandweerauto's . Sinds kort gaat hij naar school, we zullen wel zien hoe het daar gaat. Het is nog steeds een pienter jochie maar hij heeft echt geen enorme voorsprong meer ofzo, er zijn wel meer kleuters die al letters en korte woordjes kunnen.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 09-12-2017 09:57
99.82% gewijzigd
Zoals anderen ook al hebben gezegd, sociaal gedraag staat los van intelligentie. Hoogbegaafd en extrovert, of veel vrienden hebben kan echt samen gaan. Ik ben zelf hoogbegaafd en nooit sociale problemen gehad.

Wel heb ik me enorm verveeld op school, dus als je dochter over een paar jaar nog steeds voorloopt op leeftijdsgenoten dan zou ik je wel aanraden een school te kiezen waar ze de diepte en breedte in willen gaan, of misschien zelfs versnellen.

De school waar ik vroeger op zat weigerde mee te werken en heb daardoor een heel vervelende schooltijd gehad (door de eeuwige verveling) ondanks de vele vrienden, speelafspraakjes etc.
anoniem_123625 wijzigde dit bericht op 30-10-2015 08:18
Reden: Spelling
% gewijzigd
quote:swifty schreef op 30 oktober 2015 @ 07:52:

[...]

Het sociaal onhandige zit hem juist in het contact met anderen die niet zoveel weten...Als je kind een potlood in de kleur rood vraagt en je krijgt de blauwe. Of na weer vragen een gele. Dat kan frustrerend zijn, die mismatch...Het verschil in weten bij samenwerken en communiceren, dat jij al wel weet welke kleuren er zijn en de ander niet, zorgt voor sociaal afwijken. Maar niet in erge zin, je snapt al meer, en de rest niet. dat zorgt voor dit soort concrete misverstanden. En als je dat de hele dag hebt.....aaarghJa dat is gruwelijk frustrerend. Maar je went er aan uiteindelijk...Moest er na een tijdje echt aan wennen toen kinderen van mijn leeftijd wel begrepen wat ik bedoelde.
quote:Eleonora-1 schreef op 30 oktober 2015 @ 06:51:

Lieve bezorgde moeder, laat je kind lekker zichzelf zijn en zich heerlijk, zorgeloos ontwikkelen. Op haar eigen manier.

Testen kan over een paar jaar ook nog wel.

Eerst fijn peuteren en kleuteren.

Geniet er van!

Precies laat je kind haarzelf zijn!

Als ze willen tellen, sommetjes maken, schrijven/lezen whatever laat haar dat doen. Wil ze dat niet? Ook prima.

Testen zou ik pas gaan doen als je vast gaat lopen met kind, bijvoorbeeld qua opvoeding of op school.
Een stempeltje verandert niks aan je kind. Het is alleen een middel tot betere begeleiding.

Ik zou dus pas gaan testen (op wat dan ook) als blijkt dat je kind extra hulp nodig heeft.
Daar is nu echt niks over te zeggen. De ene is snel met dit, de ander is weer snel met dat.

Mijn zoon is hoogbegaafd getest vlak voor zijn zesde, nadat de gedragsproblemen op school kwamen. Puur uit verveling, bleek later.

De uitkomst van de test was een grote schok voor ons, hij was zeer sociaal, altijd met vriendjes in de weer en kreeg de ene uitnodiging na de andere voor verjaardagspartijtjes. Ik wist dat hij snel kon leren, maakte sommen tot 100 op z'n vierde, en kende alle verkeersborden. Maar hij ging ook pas praten op z'n derde, en kon pas fietsen op z'n zesde. Een IQ van 150 hadden we nooit vermoed.

Thuis hadden we veel tijd voor hem, als hij vragen had of wilde weten hoe dingen werkten legden we het uit, en als we het zelf niet wisten gingen we samen met hem het opzoeken op Google. Zo hebben we altijd een heel tevreden kindje gehad. Op school was daar natuurlijk geen tijd voor, hij kreeg soms antwoorden als: 'Maar dat hoef je nu helemaal nog niet te weten, ga maar lekker spelen!' Dat was dus iets wat hij echt niet begreep, waarom mocht hij dat niet weten?

M'n tip is dan ook geef je kindje waar het om vraagt, qua informatie en uitdaging.

Geniet lekker van je kindje, mochten er ooit problemen komen (wat ik natuurlijk niet hoop!) is het echt vroeg genoeg om aan testen te denken.
Ik kwam er pas op mijn 30ste achter waarom de meerderheid van de wereld mijn redenatie niet snapt. Zonder hulp, zonder stickers, zonder testjes, zonder psychotherapie ben ik onbeschadigd door mijn jeugd en adolescentie gekomen. Wel steeds qua schoolniveau gezakt tussen VWO 1 en Mavo4 door onderpresteren; dat is een leerpuntje bij mijn kinderen. Ik neem het niemand kwalijk, ze wisten niet beter.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven