Arbeidsongeval
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:31
.. Afgelopen maandag heb ik op mijn werk (groenteboer) een ongeluk gehad. Ik snij verse groenten, en ben uitgeschoten en toen zat ik in het mes.. Resultaat, halve vingertop kwijt, ziekte wet, gehoord dat mijn contract niet verlengd word(niet in verband met het ongeluk,Zeggen ze) en levenslange beschadiging aan mijn vinger..
Nu vraag ik me af of ik dit moet melden? Mijn baas heeft geen melding gemaakt, en het is ook mijn eigen schuld dat ik in de machine zat natuurlijk.. Ik gleed zelf weg.
Wat is verstandig? Moet ik nu een melding maken? Of moet ik het laten gaan..
Nu vraag ik me af of ik dit moet melden? Mijn baas heeft geen melding gemaakt, en het is ook mijn eigen schuld dat ik in de machine zat natuurlijk.. Ik gleed zelf weg.
Wat is verstandig? Moet ik nu een melding maken? Of moet ik het laten gaan..
The quiest people have the loudest minds
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:35
Meteen melden! Niet wachten. Je werkgever kan niet zomaar zeggen dat het je eigen schuld is en dat het daarmee klaar is, zoiets valt onder bedrijfsongeval en je werkgever is hiervoor verzekerd en dit mag dus niet zomaar wat hij doet. Melden en werk van maken, en dat heeft niets te maken met dat je contract gaat stoppen, dit is namelijk gebeurd nu je nog een contract hebt toch?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:35
Hoe, waar, wat? Ik heb geen idee wat ik het beste kan doen. De arbeidsinspectie bellen? Of bellen naar het hoofdkantoor van de zaak? Gesprek aan gaan met mijn leidinggevende of toch de hoge baas bereiken? Heb dit nooit meegemaakt, zou niet weten hoe ik dit moet aanpakken..
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:37
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:42
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:53
Ligt eraan, dit zal de arbeidsinspectie gaan beoordelen. Het kan zijn dat het hier bij blijft, als het ongeluk aan de werkgever te wijten is zal er een vervolg/onderzoek komen ( Bijvoorbeeld door werken onder hoge druk, of niet goed functioneren van apparatuur) Maar je bent gewoon verplicht het te melden, en ze kijken dan verder wat het vervolg is. Kijk anders een op juridisch loket hier staat veel informatie erover. Succes!
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:53
Ik zou maar heel snel contact opnemen met juridische bijstand, want waarschijnlijk is je werkgever ook nog schadeplichtig omdat jouw hand voor altijd verminkt is. Het niet verlengen van het contract staat er in dit geval (denk ik) los van. Dat mag namelijk ook als je ziek bent. Maar ik zou het zeker melden bij de arbeidsinspectie.
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:54
Heb je je bij de bedrijfsarts gemeld? Ik zou zeker melding van het ongeval maken, stel dat je tijdelijk niet kan werken door die verwonding of als er later toch iets ernstigers aan de hand blijkt? Bovendien is je werkgever verantwoordelijk voor jouw veiligheid op het werk, en zouden ze zelfs een boete kunnen krijgen omdat ze verzuimd hebben een veilige werkplek aan te bieden. En dat heeft overigens niets met jouw eigen verantwoordelijkheid te maken, het is de verplichting van de werkgever.
vrijdag 30 oktober 2015 om 18:56
Inderdaad wat minke ook zegt, je bent levenslang beschadigd aan je hand, wie gaat die ziektekosten allemaal vergoeden? juist, dus melden. Anders draai jij voor alle kosten op terwijl het ook een verantwoordelijkheid van je werkgever was aangezien dit onder werktijd is gebeurd. Kijk bij juridisch loket en zij zullen je wel vertellen hoe of wat.
vrijdag 30 oktober 2015 om 19:34
Kom er net achter dat mijn baas mij gewon ziekengeld heeft, alsin een griepje. Maar de komende maand zal ik nog niet kunnen werken.. Dus dit is een valse opgave en niemand trapt in een griepje van 4 weken.. Ik ga morgen naar de baas informatie vragen, waarom hij het niet opgegeven heeft(al weet ik het antwoord al wel..)
vrijdag 30 oktober 2015 om 19:56
Laat je niet afschepen met ziektegeld, je bedoeld dat je nu ziek gemeld staat en gewoon door betaald krijgt? Dat is iets heel anders dan de vergoeding voor een bedrijfsongeval, echt melden. Als je zo'n lakse baas hebt zou ik zelf direct naar arbeidsinspectie en juridisch loket stappen, niet wachten hoor. Maandag meteen achter aan gaan
vrijdag 30 oktober 2015 om 20:08
Maak eens een tijdlijn TO?
Wanneer sneed je jezelf?
Hoe reageerde je werk?
Ben je in het ziekenhuis geweest en wat is nu het verdere verloop van herstel?
Wanneer kreeg je te horen dat je contract niet werd verlengd en tot wanneer loopt deze nog?
Heb jij nog verdere actie genomen nadat je wist dat je contract stopte?
Heeft de bedrijfsarts je al benaderd?
Wanneer sneed je jezelf?
Hoe reageerde je werk?
Wanneer kreeg je te horen dat je contract niet werd verlengd en tot wanneer loopt deze nog?
vrijdag 30 oktober 2015 om 20:47
quote:Gravinnetje schreef op 30 oktober 2015 @ 20:08:
Wanneer sneed je jezelf?
Hoe reageerde je werk?
Dit dus.
Ik wil je niet beledigen en weet ook niets van evt. schade op lange termijn. Puur feitelijk vind ik het vreemd dat je je juist nu ongevaldingen afvraagt.
Wanneer sneed je jezelf?
Hoe reageerde je werk?
Dit dus.
Ik wil je niet beledigen en weet ook niets van evt. schade op lange termijn. Puur feitelijk vind ik het vreemd dat je je juist nu ongevaldingen afvraagt.
vrijdag 30 oktober 2015 om 21:00
quote:thee schreef op 30 oktober 2015 @ 20:47:
[...]
Dit dus.
Ook dezelfde vraag.
En: zat je nog in een proefperiode?
[...]
Dit dus.
Ook dezelfde vraag.
En: zat je nog in een proefperiode?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
vrijdag 30 oktober 2015 om 21:11
Het maakt weinig uit wat haar contract is, het is gebeurd op haar werk, tijdens werktijd, dus is het een bedrijfsongeval. Of haar contract nou afloopt of niet, en meestal meld je dit bij je werkgever en die geeft het door aan arbeidsinspectie, maar als je dus zo'n lakse baas hebt meld je het gewoon zelf. Want je moet gewoon kijken waar je in dit geval recht op hebt.
Die tijdlijn is een goed idee, zo heb je alle informatie bij een, deze vragen zullen je ook gesteld worden door bedrijfsarts/arbeidsinspectie/juridisch loket ed.
Haar contract staat hier gewoon los van.
Die tijdlijn is een goed idee, zo heb je alle informatie bij een, deze vragen zullen je ook gesteld worden door bedrijfsarts/arbeidsinspectie/juridisch loket ed.
vrijdag 30 oktober 2015 om 21:19
Maandag ochtend heb ik me gesneden. Collega heeft me verbonden en de baas heeft huisarts gebeld. Daar ben ik nu dagelijks geweest voor schoon verband en controles. Het weekend moet ik naar de huisartsenpost om het te verschonen en maandag weer Naar de huisarts etc. Het verdere verloop van t herstel kunnen ze weinig van zeggen. Flinke vleeswond die van binnen dicht moet groeien maar kan er van uit gaan dat het nog weken duurt. Afgelopen donderdag liep ik naar het werk en daar werd het verteld omdat de financieel adviseur van het bedrijf langs kwam. Mijn contract loopt tot 28 november dit jaar en dan ben ik 1 jaar en een maand in dienst geweest. De bedrijfsarts heb ik niks van gehoord, waarschijnlijk omdat mijn baas doorgegeven heeft dat ik gewoon ziek was..
vrijdag 30 oktober 2015 om 21:20
quote:wished- schreef op 30 oktober 2015 @ 21:11:
Het maakt weinig uit wat haar contract is, het is gebeurd op haar werk, tijdens werktijd, dus is het een bedrijfsongeval.
Klopt
Of haar contract nou afloopt of niet, en meestal meld je dit bij je werkgever en die geeft het door aan arbeidsinspectie, maar als je dus zo'n lakse baas hebt meld je het gewoon zelf. Want je moet gewoon kijken waar je in dit geval recht op hebt.
De arbeidsinspectie gaat niet over schadevergoedingen. Het enige waar zij naar kijken is of de werkomgeving veilig is. En zo niet, dan kan de werkgever een boete krijgen. Maar nog veel belangrijker is dat ze onderzoeken waardoor het mis gaat en de werkgever maatregelen laten treffen om nieuwe ongelukken te voorkomen. Dit is ook waarom een melding bij de arbeidsinspectie verplicht is (voor de werkgever), zodra er sprake is van een ongeval met lichamelijk letsel.
Het maakt weinig uit wat haar contract is, het is gebeurd op haar werk, tijdens werktijd, dus is het een bedrijfsongeval.
Klopt
Of haar contract nou afloopt of niet, en meestal meld je dit bij je werkgever en die geeft het door aan arbeidsinspectie, maar als je dus zo'n lakse baas hebt meld je het gewoon zelf. Want je moet gewoon kijken waar je in dit geval recht op hebt.
De arbeidsinspectie gaat niet over schadevergoedingen. Het enige waar zij naar kijken is of de werkomgeving veilig is. En zo niet, dan kan de werkgever een boete krijgen. Maar nog veel belangrijker is dat ze onderzoeken waardoor het mis gaat en de werkgever maatregelen laten treffen om nieuwe ongelukken te voorkomen. Dit is ook waarom een melding bij de arbeidsinspectie verplicht is (voor de werkgever), zodra er sprake is van een ongeval met lichamelijk letsel.
vrijdag 30 oktober 2015 om 21:20
Het is niet jouw schuld, ook al gleed je weg. in principe hadden ze jou een handschoen aan moeten geven die bestand is tegen messen
Jouw baas is de eindverandwoordelijk voor jou.,
Toch melding gaan maken,want jij hebt voor rest van jouw leven een vinger die niet goed bruikbaar meer is.
Het is een bedrijfsongeval en dat moet worden door gegeven aan de arbeidsinspectie, zodat er geen volgende personeelslid een vingertop verliest.
Jouw baas is de eindverandwoordelijk voor jou.,
Toch melding gaan maken,want jij hebt voor rest van jouw leven een vinger die niet goed bruikbaar meer is.
Het is een bedrijfsongeval en dat moet worden door gegeven aan de arbeidsinspectie, zodat er geen volgende personeelslid een vingertop verliest.