Drieminutentoets - kaarten?
dinsdag 3 november 2015 om 19:41
dinsdag 3 november 2015 om 19:47
Die kaarten staan niet online. Want het is de bedoeling dat die niet geleerd worden. Dan test je namelijk niet of een kind kan lezen, maar of een kind de kaarten kan onthouden.
Ik zal dat dus niet doen. Ga opzoek naar een woordlijst op een bepaalde avi en stel 50 woorden ofzo als doel. En lukt dat niet, dan "heb je het niet gehaald"
Ik zal dat dus niet doen. Ga opzoek naar een woordlijst op een bepaalde avi en stel 50 woorden ofzo als doel. En lukt dat niet, dan "heb je het niet gehaald"
dinsdag 3 november 2015 om 19:48
Gekocht. Ik heb alle boeken en werkboeken van kern 1 tm 12. We zijn nu halverwege kern 7. Maar ik kreeg dat als tip van een leerkracht. Helaas is ze gepensioneerd en heeft het juiste materiaal niet meer dus ik dacht ik vraag het hier.
Marktplaats kan ik ook nog doen idd. Nog niet aan gedacht. En anders verzin ik iets anders.
Marktplaats kan ik ook nog doen idd. Nog niet aan gedacht. En anders verzin ik iets anders.
dinsdag 3 november 2015 om 19:54
Bijzondere tip! Ik zou het niet doen. Wat is je doel? Dat je kind de DMT straks goed maakt of dat je kind goed leert lezen?
Oefenen met woordjes lezen kan geen kwaad, omdat sommige kinderen er ook zenuwachtig van worden. Maar maak dan inderdaad zelf kaarten. Aan de andere kant oefenen ze op school ook met woordjes lezen.
Lezen leer je door leeskilometers te maken. Dus het beste is naar de bieb, samen boekjes uitzoeken en lekker lezen. Blijft het een stuk leuker van.
Oefenen met woordjes lezen kan geen kwaad, omdat sommige kinderen er ook zenuwachtig van worden. Maar maak dan inderdaad zelf kaarten. Aan de andere kant oefenen ze op school ook met woordjes lezen.
Lezen leer je door leeskilometers te maken. Dus het beste is naar de bieb, samen boekjes uitzoeken en lekker lezen. Blijft het een stuk leuker van.
dinsdag 3 november 2015 om 20:02
De EMT (een minuut test) is inmiddels niet meer cotan gecertificeerd en dus geen officieel toetsmateriaal meer.
Is dat niet een beter idee?
http://www.pearsonclinica ... herziening-emt-en-klepel/
Is dat niet een beter idee?
http://www.pearsonclinica ... herziening-emt-en-klepel/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 3 november 2015 om 20:02
De DMT toets zegt alleen of de kinderen snel bepaalde woorden kunnen lezen. Als je vll hebt gekocht, dan kun je beter oefenen met de veilig en vlot boekjes en de leeskaarten/ toetsen die aan het einde van elke kern zitten.
Zit je al bij de wereldschool? Zij hebben ook alles!
Zit je al bij de wereldschool? Zij hebben ook alles!
anoniem_192374 wijzigde dit bericht op 03-11-2015 20:03
Reden: spelling
Reden: spelling
% gewijzigd
dinsdag 3 november 2015 om 20:10
Nee zo werkt de dmt niet inderdaad. Maar ik zeg ook dat ze geen dmt moet doen. En raad een alternatief idee aan.
Dmt toets : 3 kaarten met woorden. Waarvan je een aantal woorden in een minuut moet halen voor een niveau. Per (deel van het) jaar wordt er verwacht dat je er meer in 1 minuut leest. Normering weet ik niet uit mijn hoofd. Vul altijd gewoon de score in. Het meet dus alleen hoeveel woorden je in een minuut hardop leest.
Zonder dmt vind ik het best een goed alternatief. 50 woorden goed lezen op een m3 woordenlijst lijkt me net zo nuttig als een dmt afnemen bij thuisonderwijs.
Dmt toets : 3 kaarten met woorden. Waarvan je een aantal woorden in een minuut moet halen voor een niveau. Per (deel van het) jaar wordt er verwacht dat je er meer in 1 minuut leest. Normering weet ik niet uit mijn hoofd. Vul altijd gewoon de score in. Het meet dus alleen hoeveel woorden je in een minuut hardop leest.
Zonder dmt vind ik het best een goed alternatief. 50 woorden goed lezen op een m3 woordenlijst lijkt me net zo nuttig als een dmt afnemen bij thuisonderwijs.
dinsdag 3 november 2015 om 20:26
Zoek eens op estafettetoetsen. Daar kun je je aanmelden als gebruiker en dan toetsmaterialen downloaden. Daar staat ook een normering bij. Dan heb je een idee.
( www.estafette-lezen.nl )
Verder kun je ook bij AVI-lezen.nl (uit mijn hoofd, ik weet niet 100% zeker of het zo heet) kijken en zien hoe je kind is tov tempo wat de computer op een karaokemanier aangeeft.
( www.estafette-lezen.nl )
Verder kun je ook bij AVI-lezen.nl (uit mijn hoofd, ik weet niet 100% zeker of het zo heet) kijken en zien hoe je kind is tov tempo wat de computer op een karaokemanier aangeeft.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 3 november 2015 om 20:28
quote:liubi schreef op 03 november 2015 @ 19:44:
Dat gaat niet want wij wonen in het buitenland. Dit is uitsluitend thuisonderwijs. Misschien dat er een juf/meester is?
Ik kreeg als tip van iemand dat ik zo de snelheid van het lezen kon meten maar als iemand anders andere tips heeft, hoor ik het graag!Waarom zou je die toets willen doen ? Snelheid van lezen zegt niet zoveel over de ontwikkeling van de leesvaardigheid is mijn ervaring. Dat lijkt mij juist zo fijn van thuisonderwijs, dat al die onzin aan je voorbij gaat. Je merkt toch zelf wel of een kind vooruit gaat met lezen ?
Dat gaat niet want wij wonen in het buitenland. Dit is uitsluitend thuisonderwijs. Misschien dat er een juf/meester is?
Ik kreeg als tip van iemand dat ik zo de snelheid van het lezen kon meten maar als iemand anders andere tips heeft, hoor ik het graag!Waarom zou je die toets willen doen ? Snelheid van lezen zegt niet zoveel over de ontwikkeling van de leesvaardigheid is mijn ervaring. Dat lijkt mij juist zo fijn van thuisonderwijs, dat al die onzin aan je voorbij gaat. Je merkt toch zelf wel of een kind vooruit gaat met lezen ?
dinsdag 3 november 2015 om 20:38
http://danielbilliau.classy.be/potatoes ... n/menu.htm
Deze site geeft je misschien wat meer objectieve info over wat een kind op bepaald niveau zou moeten kunnen en dan zou hiervoor vooral de Avi beheersing oefeningen gebruiken omdat in die teksten een balkje op het juiste leestempo meedraait.
Alleen deze is pagina is nog onderverdeeld met de oude Avi-indeling (1999).
Via onderstaande link kan je de oude Avi omzetten naar het niveau van de Avi (2009) van nu.
http://www.de-edelsteen.n ... en/AVI%20omrekentabel.pdf
Deze site geeft je misschien wat meer objectieve info over wat een kind op bepaald niveau zou moeten kunnen en dan zou hiervoor vooral de Avi beheersing oefeningen gebruiken omdat in die teksten een balkje op het juiste leestempo meedraait.
Alleen deze is pagina is nog onderverdeeld met de oude Avi-indeling (1999).
Via onderstaande link kan je de oude Avi omzetten naar het niveau van de Avi (2009) van nu.
http://www.de-edelsteen.n ... en/AVI%20omrekentabel.pdf
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 3 november 2015 om 20:48
Maar iedereen die besluit om jou de DMT toetsmaterialen met sleutel toe te sturen is in in mijn ogen niet ethisch bezig met zijn/haar vak.
Dat is echt 'not done' al snap ik ook echt jouw vraag.
Dat is echt 'not done' al snap ik ook echt jouw vraag.
dinsdag 3 november 2015 om 20:53
quote:Enn schreef op 03 november 2015 @ 20:48:
Maar iedereen die besluit om jou de DMT toetsmaterialen met sleutel toe te sturen is in in mijn ogen niet ethisch bezig met zijn/haar vak.
Dat is echt 'not done' al snap ik ook echt jouw vraag.Inderdaad, zo werkt dat natuurlijk niet...
Dat is echt 'not done' al snap ik ook echt jouw vraag.Inderdaad, zo werkt dat natuurlijk niet...
Girls compete with each other, women empower one another
dinsdag 3 november 2015 om 21:07
Ik heb geen pedagogische achtergrond, maar ben jaren leesmoeder geweest en snapte vaak niet waarom kinderen in een bepaald AVI niveau waren ingedeeld. Soms (veel) te laag, omdat ze heel zorgvuldig lazen en dus niet snel genoeg waren op de test of juist te hoog omdat ze wel snel konden lezen maar duidelijk geen enkel tekstbegrip hadden. Uiteindelijk trekt het allemaal wel recht, want de kinderen die te laag worden ingeschat maken vervolgens vaak wel grote sprongen, maar ook een beetje jammer, want het lezen wordt daarmee ook een beetje saai. Andersom leken kinderen die eigenlijk in een te hoog niveau lazen juist daardoor te blijven steken. Snap wel dat je met tig kinderen in een klas een objectieve methode wil hebben om e.e.a. te meten omdat je niet genoeg tijd hebt om kinderen individueel goed in de gaten te houden que ontwikkeling, maar dat heb je wel bij thuisscholing.
dinsdag 3 november 2015 om 21:14
quote:Goede-Fee schreef op 03 november 2015 @ 19:43:
Wij kregen de woordjes altijd mee, en dan oefenen.
Vraag het even aan de leerkracht.
Je kreeg toch niet de lijsten van de DMT mee?
Dat is echt totaal niet de bedoeling.
De kinderen krijgen (of kregen) juist afwisselende versies, zodat ze op het volgende toetsmoment niet exact dezelfde lijst kregen.
TO: ik snap je vraag wel, maar die lijsten zijn daar echt niet voor bedoeld. Ik vind het een vreemd advies.
Wij kregen de woordjes altijd mee, en dan oefenen.
Vraag het even aan de leerkracht.
Je kreeg toch niet de lijsten van de DMT mee?
Dat is echt totaal niet de bedoeling.
De kinderen krijgen (of kregen) juist afwisselende versies, zodat ze op het volgende toetsmoment niet exact dezelfde lijst kregen.
TO: ik snap je vraag wel, maar die lijsten zijn daar echt niet voor bedoeld. Ik vind het een vreemd advies.
dinsdag 3 november 2015 om 21:27
Ik heb vorige jaar op een school gebruik gemaakt van de onderstaande kaarten om te oefenen. De officiële dmt kaarten worden alleen tijdens de afname gebruikt omdat sommige kinderen woorden en de volgorde onthouden als ze hem een paar keer hebben gezien en dan krijg je geen betrouwbare score. Deze kaarten hebben woorden met dezelfde moeilijkheidsgraad als de dmt kaarten. Ik gaf ze ook de zwakke lezers mee als oefenmateriaal voor thuis. Er zit volgens mij ook een beoordelingsformulier bij.
Weet niet of het mag, als ik de link toch niet mag plaatsen haal ik hem wel weer weg.
http://www.leerkans.com/cito-dmt/
Weet niet of het mag, als ik de link toch niet mag plaatsen haal ik hem wel weer weg.
http://www.leerkans.com/cito-dmt/