Werk & Studie alle pijlers

Ziekmelding

10-11-2015 10:14 75 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag om een gesprek met mijn werkgever en de arboarts. Ik zit momenteel thuis omdat ik psychisch helemaal in de knoop zit.

De werkgever wil me zsm weer aan t werk. Het gaat echter slechter ipv beter en ik wacht nu op mijn eerste afspraak bij de psychiater/psycholoog. Daar ben ik inmiddels aangemeld.

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet zeggen tegen werkgever en Arbo waardoor ze inzien dat ik meer tijd nodig heb en langdurig afwezig zal zijn. De huisarts zegt dat ik moet aangeven dat werken niet gaat en niet bijdraagt aan het herstel op dit moment. Hoe kan ik doordringen bij ze?

Wie heeft DE tip voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Succes!!
Succes!
quote:groenebroek schreef op 10 november 2015 @ 11:29:

[...]

Onzin.

Kijkt inderdaad naar wat je kunt, in het geval van TO wordt dat dus waarschijnlijk voorlopig heel rustig aan doen en wellicht een paar uur per week op therapeutische basis aan het werk.

Dat is tegenwoordig behoorlijk normaal bij depressies en burn-outs. Bijkomend voordeel dat je ook als werknemer niet alle contact met je collega's verliest en betrokken blijft bij het arbeidsproces. Dat schijnt je herstel ten goede te komen.

Waarom zeg je onzin, je bevestigd wat ik zeg.

En dat werken dat ziet TO niet zitten, zij wil hooguit 1 keer per week gebeld worden terwijl ze wacht op een afspraak en /of behandeling. Therapeutisch werken ziet ze niet zitten want ze wil een langere tijd uit running zijn en vraagt daarvoor tips. Therapeutisch werken vind ik ook gewoon werk.
Omdat op therapeutische basis aan het werk gaan voor een paar uur per week (vaak de eerste tijd maar 2x 2uur) toch echt iets anders is, dan wat jij stelt, namelijk te horen krijgen dat je je aanstelt en daarom maar weer gewoon aan het werk moet.
quote:AnDu schreef op 10 november 2015 @ 12:01:

En dat werken dat ziet TO niet zitten, zij wil hooguit 1 keer per week gebeld worden terwijl ze wacht op een afspraak en /of behandeling. Therapeutisch werken ziet ze niet zitten want ze wil een langere tijd uit running zijn en vraagt daarvoor tips. Therapeutisch werken vind ik ook gewoon werk.Wat groenebroek zegt; therapeutisch werken is geen gewoon werk, maar bedoeld om contact te blijven houden met het bedrijf en je collega's, om in een bepaald ritme te blijven en omdat is gebleken dat je van alleen maar thuiszitten ook niet beter wordt. En TO kan wel langere tijd uit de running willen zijn, maar het kan heel goed zijn dat de arbo-arts het voor haar herstel beter vindt dat ze een paar uur per week gaat werken.
quote:AnDu schreef op 10 november 2015 @ 12:01:

En dat werken dat ziet TO niet zitten, zij wil hooguit 1 keer per week gebeld worden terwijl ze wacht op een afspraak en /of behandeling. Therapeutisch werken ziet ze niet zitten want ze wil een langere tijd uit running zijn en vraagt daarvoor tips. Therapeutisch werken vind ik ook gewoon werk.

Helaas, dat mag TO niet zelf bepalen. Therapeutisch werk én elke dag bellen mag bepaald worden door de werkgever. Die werkgever moet zich daarbij 'goed werkgever' tonen en redelijk zijn. Dit kan als zijn wens ondersteund wordt door de bedrijfsarts.

Als TO het hier niet mee eens is, dan kan TO een second opinion aanvragen bij het UWV.

De huisarts heeft niets te vertellen over wel of niet werken. De huisarts kan hooguit adviseren.
...
quote:prik schreef op 10 november 2015 @ 12:08:

[...]

Wat groenebroek zegt; therapeutisch werken is geen gewoon werk, maar bedoeld om contact te blijven houden met het bedrijf en je collega's, om in een bepaald ritme te blijven en omdat is gebleken dat je van alleen maar thuiszitten ook niet beter wordt. En TO kan wel langere tijd uit de running willen zijn, maar het kan heel goed zijn dat de arbo-arts het voor haar herstel beter vindt dat ze een paar uur per week gaat werken.Oke, laat ik het zo formuleren; ik vind therapeutisch werk ook gewoon werk, ongeacht hoe de invulling eruit ziet. Of werk of thuiszitten,daar trek ik zwart/wit gezien de lijn.
quote:AnDu schreef op 10 november 2015 @ 12:16:

Oke, laat ik het zo formuleren; ik vind therapeutisch werk ook gewoon werk, ongeacht hoe de invulling eruit ziet. Of werk of thuiszitten,daar trek ik zwart/wit gezien de lijn.

Van thuiszitten herstellen mensen over het algemeen niet sneller dan van een paar uur per week werken. Integendeel zelfs. Daarom hanteren de meeste bedrijven en arbo-artsen tegenwoordig de regel dat er zo snel mogelijk weer begonnen wordt met een paar uur per week werken.

Als TO zelf wil bepalen hoe lang ze thuisblijft dan moet ze gewoon ontslag nemen, dan heeft ze niets meer met de werkgever en de arbo-arts te maken.
quote:prik schreef op 10 november 2015 @ 12:20:

[...]

Van thuiszitten herstellen mensen over het algemeen niet sneller dan van een paar uur per week werken. Integendeel zelfs. Daarom hanteren de meeste bedrijven en arbo-artsen tegenwoordig de regel dat er zo snel mogelijk weer begonnen wordt met een paar uur per week werken.

Als TO zelf wil bepalen hoe lang ze thuisblijft dan moet ze gewoon ontslag nemen, dan heeft ze niets meer met de werkgever en de arbo-arts te maken.

+1

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat mensen echt zelden beter worden van thuis blijven. Het heeft juist een negatief effect.
...
En even aanvullend op wat hierboven al gezegd wordt: een ArboArts zal altijd kijken naar duurzame inzetbaarheid van de werknemer. Het gaat er dus om dat de werknemer niet zo snel mogelijk wordt ingezet, maar dat wordt gekeken hoe herhaalverzuim voorkomen kan worden. En dus zal hij of zij ook altijd kijken of het daarvoor beter is dat iemand nu wat langer thuis zit.

Onderzoek wijst inderdaad uit dat mensen die een beetje aan het werk blijven sneller kunnen terugkeren in hun werk. Dit komt onder meer omdat er enige structuur in de week blijft, omdat de drempel om weer aan het werk te gaan lager is, omdat er binding blijft met collega's en omdat je, in principe, als je bijvoorbeeld 2x2 uur per week werkt, wat meer 'hapklare' brokjes werk doet, waardoor je jezelf succesvol blijft voelen in je werk, in plaats van dat er alleen maar angst en negatieve emoties aan vastzitten.

Verder is wettelijk geregeld wat jij en je werkgever moeten doen aan re-integratie. Jij moet zoveel mogelijk je best doen weer snel terug te keren in je werk (en het kan ook dat dat alleen kan als je een maand rust krijgt!), je werkgever moet kunnen aantonen dat zij alles hebben gedaan om jouw herstel te bevorderen.

Het is waar dat je werkgever niet hoeft te weten van jouw medische klachten, maar het zal zeker goodwill kweken om dit wel (in enige mate) te delen.

Geef ook aan naar de Bedrijfsarts hoe de relatie met je werkgever is. Je zegt dat hier iets niet goed gaat omdat je werkgever het jou niet gunt aan je herstel te werken. Dit kan gezien worden als arbeidsconflict en de Bedrijfsarts kan aangeven dat dit opgelost moet worden en dat een voorwaarde is voor jouw terugkeer.
Hoe is het gegaan MVW?
Niet zo als gewenst, ik heb over tijdje weer gesprek arbo.

Jammer. Is niet bevordelijk voor herstel.
quote:MVW schreef op 10 november 2015 @ 14:41:

Jammer. Is niet bevordelijk voor herstel.

Maar gesprekken met de bedrijfsarts blijf je houden zo lang je ziek bent.De bedrijfsarts begeleid je weer naar werken, dus het is niet zo gek dat je een vervolgafspraak gaat krijgen bij de Arbo. Het is echt niet zo dat de bedrijfsarts gaat zeggen van MVW, jij mag zo lang je behandeling loopt lekker thuis blijven en niet aan werken denken. Bedrijfsarts moet de vinger aan de pols houden in opdracht van je werkgever. Zo lang je inderdaad niet kunt werken hoeft dat ook niet, maar zodra dat wel weer mogelijk is wordt gekeken of je voor een paar uur per week weer aan de slag kunt. Hier moet je ook aan meewerken, net als aan vervangende arbeid, anders wordt dat als werkweigering gezien en dan mag je ook ontslagen worden. Gaat het werken echt niet kun je dat laten weten als je het hebt geprobeerd.

Ik wil je hier echt niet mee ontmoedigen, maar dit is nu eenmaal hoe de regels zijn. Ik snap best dat als je geestelijk helemaal met jezelf in de knoop zit je werk geen topprioriteit is, maar weten waar je aan toe bent en wat er van je verwacht wordt is wel heel belangrijk, naast het werken aan je uiteindelijke herstel.

http://www.penoactueel.nl ... eigert-ontslaan-1533780W/
Kun je nu eerst thuisblijven of moet je wel een aantal uren werken? Wat is over een tijdje weer een afspraak, een week of maand? Heb je enig idee wanneer je kunt starten met therapie? Heeft de ha nu je diagnoses gesteld?
niks moet en alles mag
quote:MVW schreef op 10 november 2015 @ 14:41:

Jammer. Is niet bevordelijk voor herstel.Neem ontslag als je niet wilt werken.
quote:AnDu schreef op 10 november 2015 @ 19:22:

[...]

Neem ontslag als je niet wilt werken.

Jij snapt echt werkelijk niet waar je over praat! Ik wil zeker werken, echter lukt het mij nu niet!

Hoop dat je er zelf ooit voor komt te staan! Achterlijke opmerking!
Wat jij wilt, dat kan dus niet: thuisblijven met loondoorbetaling, maar zonder contact met je werkgever tot je zelf weer zin hebt om contact op te nemen.

Je werkgever mag vragen dat je komt werken, veel contact hebt en regelmatig naar de arbo gaat. Als de werkgever echt iets onredelijks vraagt, dan vraag je een deskundigenoordeel aan bij het UWV.

Sterkte!
...
quote:MVW schreef op 10 november 2015 @ 19:45:

[...]

Jij snapt echt werkelijk niet waar je over praat! Ik wil zeker werken, echter lukt het mij nu niet!

Hoop dat je er zelf ooit voor komt te staan! Achterlijke opmerking!

Als over een tijdje nog een gesprek met de arbo arts invloed heeft op je herstel dan werk je daar zelf aan mee en wil je gewoon niet. Soms moet je er gewoon zelf je schouders eronder zetten en het balletje laten waar dat het hoort, bij je eigen inzet. De tijd die je steekt in het op internet zoeken naar dat je niet hoeft te werken kun je beter in jezelf steken.

Want ik vind het wel erg typisch dat je nog niet weet of je een afspraak hebt bij de psychiater of de psycholoog, als je iets had willen doen dan stond de afspraak er al en wist je bij welke van de 2 je moet zijn.
AnDu heeft gewoon gelijk. En ik weet waar ik over praat, zowel vanuit de regeltjeskant als de ervaring met burn-out.

Als jij bij je werkgever aankomt met: 'ik krijg mijn huishouden niet op orde', dan mag de werkgever van je vragen dat je dat zelf op een andere manier regelt. Even hard: werk gaat voor privé.
...
wat vervelend voor je! hopelijk lukt het je om naar je werk wat zakelijker op te blijven stellen, dus ze idd buiten de medische details te laten, als ze toch helemaal niet meeleven met je.

Maar probeer wel de afspraken met Arbo goed na te komen en sta daar voor open. Ik denk dat het je helpt als ze merken dat je mee wilt werken aan herstel.

Zorg ook dat je zsm een goede psych vind, heeft de HA je al door kunnen verwijzen? Hoop voor jou en je kindje dat je snel hulp vind.
doe dan maar thee
Lezen is schijnbaar voor sommige erg moeilijk.

Ik heb contact met de werkgever, ik bel meerdere keren per week, ga langs en heb op eigen verzoek meerdere gesprekken met Arbo.

Mijn enige verzoek is mij een paar weken tijd voor herstel te geven.

Het is erg makkelijk oordelen over een ander! Totdat je er zelf voor staat! Dan spreek ik jullie nog wel een keer!
Ik heb er zelf voor gestaan. Jouw aversie herken ik. Het is onderdeel van je ziekte.
...
Als je geestelijke gesteldheid een kwestie is van een paar weken dan neem je vakantie. Dan ben je een huilie met je opstelling dat het je herstel in de weg staat als je moet bellen met ze en over een tijd een gesprek met de arbo moet hebben, dan heb je niet iets geestelijks waar je je ziek voor hoeft te melden.
heb ervoor gestaan, dank u. Maar het is toch niet realistisch om te verwachten dat men je wel een paar weken met rust laat , omdat jij dat beter vindt? Als jij iemand in dienst had zou je dat vast ook niet doen.

Gaat gewoon niet gebeuren, en wie zegt dat het beter is voor je om weken aan je lot te worden overgelaten? Een paar weken onverstoorde rust heet bij ons vakantie. Als je ziek bent is de wg zelfs verplicht contact te houden en zijn jullie beiden verplicht je in te spannen voor herstel.

je kunt het hooguit hebben over de frequentie en manier waarop het contact plaats vind. Dat mag niet te belastend voor je zijn vind ik. Ik zou proberen opnieuw te bedenken wat je acceptabel vind , maar daarbij wel reëel te blijven. sterkte.
doe dan maar thee
quote:AnDu schreef op 10 november 2015 @ 19:22:

[...]

Neem ontslag als je niet wilt werken.Rotopmerking

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven