2de kerstdag alleen

03-12-2015 12:23 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Familie moet werken op 2de kerstdag en vriendinnen hebben andere plannen met hun man en kinderen.

Het is al een shitmaand voor mij ivm overlijden van mn vader 10jaar geleden..

Vriendinnen die ik nog heb krijg ik steeds meer t gevoel dat ze niet echt vriendinnen zijn. In t verleden heb ik tijdens ruzie steeds mn excuses aangeboden om de vrede te bewaren. Nu doe ik dat eens niet en hebben ze mij laten vallen...

Overige vriendinnen daar stel ik leuke dingen voor, activiteiten om samen te doen met hun zoontjes. Krijg ik daar 0reactie op..

Denk dat ik erg ben veranderd en dat deze vriendinnen misschien niet meer bij me passen. Maar goed je kunt vriendschappen niet zomaar opstarten..

Ik zit nu ook in therapie en mn psycholoog geeft ook aan dat t goed is dat ik nu meer voor mezelf opkom. Maar dat t ook erg hard is om er nu achter te komen dat niemand echt een vriendin is van me..
quote:salinarosseno schreef op 04 december 2015 @ 10:06:

[...]

Ja joh, het zijn toch allemaal verplichtingen die opgedragen wordt door familie. Terwijl iedereen maar roept 'puf, zou blij zijn als de feestdagen weer voorbij zijn'. Dat is toch vreselijk.

Vroeger eerst dat vreselijke gedoe met Sinterklaas, dan 2 dagen kerst en oud en nieuw en op een gegeven moment kwam kerstavond er ook nog verplicht bij.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt. Ben gewoon 2 weken op reis gegaan tijdens die feestdagen.

Heerlijk naar het zonnetje.

Ik woon nu in Indonesie en dank God op mijn knieeen dat er hier geen kerst wordt gevierd.

Is dat niks voor je TO, een paar dagen naar de zon of zo?Omg zo jaloers!!!
Ooh mijn vingers jeuken enorm want ik vind hier ook van alles van. Maar wat is de vraag eigenlijk?
Ik vind het niet erg om met kerst alleen te zijn. Er zijn gewoon verschillende manieren om de kerst door te brengen. Ok, een gezellig vijfgangendiner met familie of vrienden aan een mooi gedekte tafel is ook leuk, en dat mis ik ook wel.

Maar ik geniet ook van twee dagen niks hoeven. Ik ga altijd een dagje naar de sauna. Daar hangt een feestelijke sfeer op die dagen, en dan hoef ik zelf niet te koken. Tweede dag rommel ik dan wat in huis.

Heb trouwens ook wel eens oud en nieuw in mijn eentje gevierd. Ook zo'n opgeklopt moment waarop je kennelijk niet alleen hoort te zijn.

Ik denk dat het van je mindset afhangt hoe je kerst in je eentje ervaart. En die mindset is waarschijnlijk wel anders is als je je echt nergens welkom voelt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Nicotientje schreef op 04 december 2015 @ 10:18:

Ooh mijn vingers jeuken enorm want ik vind hier ook van alles van. Maar wat is de vraag eigenlijk?Nou, vertel...
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 04 december 2015 @ 10:26:

[...]

Nou, vertel...

Het is een gewone zondag, behalve als je er wat anders van maakt. En als je nergens welkom bent snap ik echt wel dat dat lullig is maar dan is er wat anders aan de hand als alleen met kerst zit ik alleen achtige tafrelen.

Mindset idd.

En bij degenen waar ik kerst mee vier kan er altijd nog wel een leukerd bij. Zowel bij familie als anders.

Valt een beetje tegen nu ik t zo lees, sorry Merano
Het punt is inderdaad dat ik me nergens welkom voel. En het besef dat mijn vriendschappen eigelijk erg oppervlakkig zijn. Als er echt een keer iets is, laat niemand wat horen. Maar dat staat buiten kerst..

Het is vooral met zo'n dagen dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt.

En datik me afvraag wat ik verkeerd/fout heb gedaan dat het zo is gelopen.

Ik heb uit angst om alleen te zijn juist me alleen maar aangepast aan een ander.

En dat heeft misschien alleen maar averechts gewerkt?

Ik heb de neiging om de vriendinnen waarbij ik steeds mn excuses moet aanbieden om t toch goed te maken toch zelf te bellen...

Ik kan gewoon niet goed alleen zijn.
quote:lux. schreef op 04 december 2015 @ 10:03:

[...]

Dit stond er net nog niet... Maar goed dat is ook niet waar, want voor eerste kerstdag is TO wel uitgenodigd.

Ik ken verder niemand die nergens wordt uitgenodigd met kerst, ken jij er veel? En waar is die familie dan? Juist mensen zonder familie worden eerder uitgenodigd, naar mijn idee, dan mensen die wel familie hebben, maar wiens familie geen aandacht voor ze heeft.

Waar is het verantwoordelijkheidsgevoel van die familie?

En ik denk inderdaad dat het waar is dat je niet bij het gezin van een vriendin hoort, dat op tweede kerstdag samen eet. Ik zou mij dus ook niet minder eenzaam voelen als ik toch uitgenodigd word, want het blijft een gezin dat niet het mijne is.

ik ben zelf zo iemand. Ik heb geen ouders broer of zus. Gelukkig ben ik geen single. Schoonfam woont in buitenland, dus zien wij ook niet. Wij zijn elk jaar alleen met kerst. Gelukkig hebben we elkaar. Maar wij worden nooit uitgenodigd. Van mijn fam horen we ook nooit iets. Stel dat ik alleen was geweest dan vrees ik dat ik ook alleen had gezeten.

verantwoordelijkheidsgevoel is er niet meer. Het is allemaal ieder voor zich. Zie ik ook in dit topic.
Alleen zijn kun je leren. Het is misschien wel goed choco, om het een keer te doen. Je wordt er sterker van als je minder afhankelijk bent van anderen.

Je hoeft je er niet voor te schamen. Iedereen heeft in zijn leven dit soort transitiemomenten waarop je je realiseert dat je opnieuw naar je vrienden en kennissen moet gaan kijken en ook nieuwe contacten moet gaan leggen. Als je voor het eerst op jezelf gaat wonen, als je relatie afgelopen is, als je verhuist, als de kinderen de deur uitgaan, enz...

Dit is voor jou zo'n moment, nu je assertiever bent geworden en je oude vriendschappen gaat evalueren, en opnieuw vorm geven of loslaten.

Gewoon erdoorheen gaan. Je kunt het.

En hier gezellig komen kletsen op tweede kerstdag kan altijd, tussen de filmpjes door!

Als mensen zeggen dat ze eenzaam zijn doordat al de contacten verwateren vinden sommigen dat steeds erg maar soms zorgt men er zelf voor zoals vb mijn zus.

TO daarmee zeg ik niet dat het in dit geval aan jou ligt. Wat de reden is weten wij niet. Wij kunnen de situatie niet beoordelen. Daarover weten we te weinig.
quote:choco159 schreef op 04 december 2015 @ 10:37:

Het punt is inderdaad dat ik me nergens welkom voel. En het besef dat mijn vriendschappen eigelijk erg oppervlakkig zijn. Als er echt een keer iets is, laat niemand wat horen. Maar dat staat buiten kerst..

Het is vooral met zo'n dagen dat je met je neus op de feiten wordt gedrukt.

En datik me afvraag wat ik verkeerd/fout heb gedaan dat het zo is gelopen.

Ik heb uit angst om alleen te zijn juist me alleen maar aangepast aan een ander.

En dat heeft misschien alleen maar averechts gewerkt?

Ik heb de neiging om de vriendinnen waarbij ik steeds mn excuses moet aanbieden om t toch goed te maken toch zelf te bellen...

Ik kan gewoon niet goed alleen zijn.

Maar misschien moet je daar dan ook eens iets mee. Ik heb best veel vrienden, maar maar 2 vrienden die echt zulke goede vrienden zijn dat ze ook komen als ik ziek ben enzo. En dan nog. Zij werken allebei meer dan full time, hebben zelf een relatie, dus stel ik ben ziek, dan komen ze niet elke avond, dat is ook een onrealistische verwachting. Wel staat de deur over en weer altijd open voor elkaar met die twee meiden en delen we alles. Dat heb ik verder alleen met mijn zusje en mijn man, dus ik heb 4 mensen om me heen bij wie ik me echt welkom voel. Dat is al heel veel denk ik. Met 2 daarvan maar vier ik kerst, soms zelfs met 1 daarvan.

Ik heb niet per se de behoefte om die vriendinnen vaak te zien, een woont zelfs in het buitenland, maar als er iets is bel ik haar meteen. Dat gevoel zit hem niet in wie er aan tafel zit met kerst, naar mijn idee. Kerst is wat mij betreft vooral het commerciele excuus om iedereen geld uit te laten geven dat hij eigenlijk niet heeft
quote:mila81 schreef op 04 december 2015 @ 10:46:

[...]

ik ben zelf zo iemand. Ik heb geen ouders broer of zus. Gelukkig ben ik geen single. Schoonfam woont in buitenland, dus zien wij ook niet. Wij zijn elk jaar alleen met kerst. Gelukkig hebben we elkaar. Maar wij worden nooit uitgenodigd. Van mijn fam horen we ook nooit iets. Stel dat ik alleen was geweest dan vrees ik dat ik ook alleen had gezeten.

verantwoordelijkheidsgevoel is er niet meer. Het is allemaal ieder voor zich. Zie ik ook in dit topic.

Maar als je dat zo mist, waarom dan zelf niet mensen uitnodigen?

Wij hebben - voor o&n dan - gewoon zelf vrienden uitgenodigd en zij vonden het een leuk idee.

Voor kerst organiseren wij expres het diner zodat we zelf kunnen kiezen met wie we kerst vieren.

En als mensen niet op je uitnodiging ingaan, waarom is dat dan?

Ik denk persoonlijk omdat hun ouders anders alleen zitten met kerst, bijvoorbeeld. En mensen voelen zich verantwoordelijker voor hun ouders dan vrienden. Dus dan kun je wellicht een vriendin met de ouders uitnodigen, misschien willen ze wel?

Omgekeerd is het dan toch ook geen probleem als er een (of 2) meer mee komt/komen?
quote:choco159 schreef op 03 december 2015 @ 13:51:

Ja snap die nieuwe levensfase wel hoor. Maar 2vriendinnen zijn alleenstaand..die gaan bij hun ouders eten.

Ik zal er zelf toch iets van moeten maken maar erg hard vind ik t wel..alsof de vriendschappen nooit veel betekend hebben. Als ik er geen moeite in steek of in hun ogen moeilijk doe hoor ik niks meer..

En ookal steek ik er moeite in wordt er allesbehalve op gereageerd. En dan heb ik t over mn vrijgezelle/alleenstaande vriendinnen..

Misschien verwacht jij andere dingen van een vriendschap dan die vriendinnen?

Mijn langdurige vriendschappen is met vriendinnen, die ik echt zelden zie. Ik was degene met kinderen en had gewoon niet zoveel tijd als zij. Zij vonden toen weer andere mensen om mee te doen, wat wij altijd samen deden. Inmiddels heb ik weer meer tijd en zie ik een aantal weer meer, maar ook ik ben andere vriendschappen aangegaan.

Ik heb vriendinnen om mee naar theater te gaan, ik heb vriendinnen om mee te kletsen, ik heb vriendinnen om weer andere dingen mee te ondernemen. Zo gaat dat

Dit jaar zijn we 2e kerstdag thuis en zou elke vriendin aan mogen schuiven van mij. Mijn ouders komen gourmetten (what else ) en daar kan makkelijk nog iemand bij. Andere jaren gingen we wel naar mijn ouders en bleven daar slapen, aangezien derde kerstdag hun trouwdag is. Dan is dat al een stuk moeilijker in te plannen met vriendinnen, natuurlijk. Ook bij mijn zus zou ik, als ik erheen ging, blijven slapen en zou een vriendin niet zo makkelijk aan kunnen schuiven.

Eerste kerstdag is voor schoonfamilie en die zijn wel heel gastvrij en makkelijk, maar ik weet niet of ik zomaar elke vriendin mee zou willen nemen.
Later is nu
Misschien zie ik het inderdaad wat te negatief. Ik ga er gewoon vanuit dat het fase is. En wil inderdaad niet reageren zoals ik altijd doe maar door de zure appel heen bijten.

Met 2de kerstdag ga ik gezellig kletsen op het forum en misschien een singlereis boeken 😃
In de meeste landen waar Tweede Kerstdag niet gevierd wordt, is Kerstavond juist heel belangrijk (zowel door de mis als doordat er de volgende dag cadeauthes onder de boom staan die in je slaap worden neergezet). Twee dagen is altijd de norm geweest. In het land waar ik woon is Boxing Day ook een gewone chille vrije dag, maar op de 24e werkt niemand (uitgezonderd ziekenhuispersoneel et cetera, natuurlijk).

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het in je eentje 'voor jezelf leuk maken' op kerst geen aantrekkelijke optie is. O&N en mijn eigen verjaardag sla ik ook vaak genoeg over, maar kerst vind ik juist heel belangrijk. Naar de sauna gaan (waar ik dol op ben) zou dat gemis niet wegnemen. Mijn moeder roept altijd al weken van te voren dat we ook andere plannen mogen maken met kerst omdat 'de feestdagen geen verplichtingrn mogen zijn'. Mijn zus en ik herinneren haar er dan aan dat wij kerst wel 'verplichten' omdat het zo gezellig is.

Aan onze gezins- en familiedinners zijn door de jaren heen al vaker vrienden aangeschoven, zowel van mij als van andere familieleden (bv. een internationale student die niet naar het thuisland kon en een vriendin wier relatie net uit was en, ondanks dat ze ook twee dagen bij haar ouders terecht kon, de afleiding en afwisseling wel kon gebruiken, maar ook 'gewone' vrijgezellen). Niemand van hen heeft zich eenzaam gevoeld aan onze tafel hoor. Als ze het jaar daarop niks te doen hebben willen ze juist altijd graag terugkomen omdat het zo gezellig en lekker was.

De term 'vreemde' lijkt me hier ook wat ongepast. Het zijn geen vreemden maar naasten van mijn naasten. Een vriendin van je nichtje is toch net zozeer een 'vreemde' als haar nieuwe vriend zou zijn. Dan zeg je toch ook niet: "Nee nicht, neem jij je nieuwe vriend maar niet mee, want ik wil alleen maar bekende gezichten aan tafel zien."

Ow en moeilijke relatie met familie, check. Zoals de meeste mensen, eigenlijk. Maar juist op zulk soort dagen valt dat allemaal niet zo zwaar (goed, twee familieleden maken altijd wel een keer ruzie maar dat wordt wel weer afgekapt door anderen. Hoort erbij, denk ik dan maar).

quote:amarna schreef op 04 december 2015 @ 10:01:

[...]

Ik houd niet van kerst en van andere feestdagen. Ik doe braaf mee, maar ik ben altijd blij als het januari is en weer "gewoon" kunnen doen.Ik ontken ook nergens het bestaan van mensen die niet van kerst houden? Maar persoonlijk ken ik ze niet.
Liever elitair dan een pauper!
quote:pommiaan schreef op 04 december 2015 @ 00:15:

Ach dat is niet leuk TO . Maar het ligt meestal vooral aan sociale druk. Als íedereen in de wereld die aan kerst doet, 2e kerstdag in hun eentje zou vieren. Dan zou jij je er niet rot bij voelen om alleen te zijn, toch? Dus waarom nu wel?

Volgens mij zijn wij één van de weinige landen die een tweede kerstdag vieren. Andere landen zijn met een kerstavond en kerstdag klaar.

Ik denk dat de sociale druk vooral uit jezelf komt. Ik zie hier mensen, voor wie kerst heel belangrijk is (misschien christelijk opgevoed) en anderen voor wie dat wel meevalt. Voor mij zijn het eigenlijk gewoon 2 vrije dagen (maar 1 extra dit jaar) die we toevallig met familie doorbrengen. Gezellig, maar als het een keer niet met anderen is ook geen ramp. Als ik alleen zou zijn zou ik daar ook geen probleem mee hebben, omdat ik graag alleen ben.

Maar dat zijn zaken die voor iedereen anders zijn, waardoor een dergelijke vraag ook door iedereen anders ingevuld wordt.

Verder lees ik altijd over al die ouderen, die maar geen bezoek krijgen. Daarvan zitten er met kerst mogelijk ook wel een aantal te smachten naar bezoek. Mogelijk dat je nu nog bij bepaalde instanties kunt kijken waar je aan zou kunnen sluiten of op bezoek zou kunnen gaan, TO?
Later is nu
Vriendinnen met ouders uitnodigen is een leuk idee! Als je twee vriendinnen met ouders uitnodigt heb je een dinner voor zeven man, dus goed te doen ook.
Liever elitair dan een pauper!
quote:mila81 schreef op 04 december 2015 @ 10:46:

[...]

Ik zie meer mensen, die juist vanalles met iedereen doen, of ze dat nou willen of niet (verplichtingen) dat is niet echt 'ieder voor zich' in mijn ogen. Maar het is natuurlijk maar hoe je de dingen bekijkt.

Verder is TO niet de héle kerst alleen, want eerste kerstdag is ze met haar moeder. Wat doet je moeder eigenlijk 2e kerstdag TO en waarom ben je niet met/bij haar?
Later is nu
Ik lees hier ruzies en verantwoordelijkheidsgevoel wat niet meer zou bestaan.

Ik heb geen ruzie met mijn vrienden en verantwoordelijkheidsgevoel? Really. Leg het niet buiten jezelf dan blijf je wachten. Zet zelf een stap.

En dan nog blijft t voor mij geen punt om met kerst een dagje alleen te zijn.

Ja lekker met de kabeltruien, de kinderen en de golden retriever voor de open haard ziet er ook leuk uit maar wie heeft er zo'n Libelle kerst eigenlijk? Sauna is idd ook lekker of dagje thuis klooien, heerlijk!
Mijn moeder moet 2de kerstdag werken. En ik heb ouders met vriendinnen uitgenodigd maar ivm kids ging dat allemaal wat lastig.

Als het aan mezelf ligt dat ik dan alleen ben heb ik geen idee waaraan. Het is niks bewust in ieder geval.

Volgensmij is dat juist mijn valkuil er overal bij willen horen..
quote:Dreamer schreef op 04 december 2015 @ 11:24:

[...]

Ik zie meer mensen, die juist vanalles met iedereen doen, of ze dat nou willen of niet (verplichtingen) dat is niet echt 'ieder voor zich' in mijn ogen. Maar het is natuurlijk maar hoe je de dingen bekijkt.

Verder is TO niet de héle kerst alleen, want eerste kerstdag is ze met haar moeder. Wat doet je moeder eigenlijk 2e kerstdag TO en waarom ben je niet met/bij haar?Ik heb ook het idee dat de sociale druk juist hoog is. Met kerst moet ik niet alleen zorgen dat familie niet alleen zit, maar ook vrienden niet alleen zitten. Feestdagen moeten met eigen familie, schoonfamilie, stieffamilie. Als je zegt dat je in het weekend liever thuis bent en niet naar allerlei verjaardagen gaat is dat saai, dus mensen zitten weekend na weekend op feestjes (ik niet trouwens, ben erg selectief in verjaardagsbezoek en vier mijn eigen verjaardag ook nauwelijks, onderhand word ik niet eens meer uitgenodigd ). Ik heb eigenlijk juist het idee dat veel mensen nogal gebukt gaan onder alle sociale verplichtingen icm met baan & gezin en dat veel mensen juist liever wat meer tijd voor zichzelf hadden.
quote:choco159 schreef op 04 december 2015 @ 11:43:

Mijn moeder moet 2de kerstdag werken. En ik heb ouders met vriendinnen uitgenodigd maar ivm kids ging dat allemaal wat lastig.

Als het aan mezelf ligt dat ik dan alleen ben heb ik geen idee waaraan. Het is niks bewust in ieder geval.

Volgensmij is dat juist mijn valkuil er overal bij willen horen..Kids komen toch gewoon mee? Of snap ik t niet?
Sorry, ik ben in deze niet erg invoelend geloof ik.

Ben wel single en ook een gedeelte van de kerst alleen soms en ik vind het niet anders als een andere dag.

Alleen driving home voor Christmas kan ik niet horen
quote:choco159 schreef op 04 december 2015 @ 11:43:

Volgensmij is dat juist mijn valkuil er overal bij willen horen..

Maar waarom is het dan nog zo erg om tweede kerstdag alleen te zijn, wat zijn concreet je verwachtingen? Ik knijp juist in mijn handjes dat er tweede kerstdag geen events zijn, waarom valt je dat zo zwaar? Waarom voel jij je eenzaam als je lekker een vrije dag hebt? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen. Bij allebei de dagen kan ik me wel nog wat voorstellen, maar je hebt al kerst gevierd!

Misschien als je je concrete verwachtingen voor tweede kerstdag opschrijft, dat er nog een manier is waarop je dat mogelijk kunt maken? Wil je nog meer kerstgevoel ervaren? Lekker naar een kerstmarkt gaan, wil je niet alleen zijn? Misschien is zo'n singles event dan wat voor je, wil je graag nog een keer lekker eten, kook uitgebreid voor jezelf en ga als je moeder klaar is met werken nog even een kop thee drinken, wil je heel graag je vriendinnen zien, vraag of ze wel 's ochtends tijd hebben voor een kop koffie... Er zijn zoveel meer opties dan alleen maar het kerstdiner toch?
quote:Nicotientje schreef op 04 december 2015 @ 11:51:

[...]

Kids komen toch gewoon mee? Of snap ik t niet?

Ik snap het ook niet.

Ik zou zeggen je nodigt Marieke uit, met haar vriend Piet en hun kinderen Jantje en Liesje en de opa en oma. Hoppa, kerstdiner. Als je het feest compleet wil nodig je opa en oma van Piet's kant ook uit.
quote:lux. schreef op 04 december 2015 @ 11:03:

[...]

Maar als je dat zo mist, waarom dan zelf niet mensen uitnodigen?

Wij hebben - voor o&n dan - gewoon zelf vrienden uitgenodigd en zij vonden het een leuk idee.

Voor kerst organiseren wij expres het diner zodat we zelf kunnen kiezen met wie we kerst vieren.

En als mensen niet op je uitnodiging ingaan, waarom is dat dan?

Ik denk persoonlijk omdat hun ouders anders alleen zitten met kerst, bijvoorbeeld. En mensen voelen zich verantwoordelijker voor hun ouders dan vrienden. Dus dan kun je wellicht een vriendin met de ouders uitnodigen, misschien willen ze wel?

Omgekeerd is het dan toch ook geen probleem als er een (of 2) meer mee komt/komen?

precies dit eigenlijk. Mensen uitnodigen heb ik vaker gedaan maar mensen kunnen niet want gaan al naar familie.

natuurlijk voelen mensen zich verantwoordelijker voor familie dan vrienden. Maat wat als je geen familie hebt? Dan wordt je dus met de neus op de feiten gedrukt dat je eigenlijk nergens bij hoort, nergens deel van uit maakt. Niemand voelt zich verantwoordelijk voor jou want ieder voor zich enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven