Boze vader

18-12-2015 15:03 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft een onaardig commentaar gegeven op een youtubefilmpje van een klasgenoot. Het commentaar was : Ik vind het saai. Ik heb zoon aangesproken en gezegd dat ik het niet aardig vind van hem en dat hij dan beter geen commentaar had moeten geven. Nu blijkt dat vader van de youtber mijn zoon bij de schouders heeft gepakt en boos heeft toegesproken dat hij zoiets nooit meer mocht doen etc. Die vent is twee bij twee btw. Ik vind dit echt een rare reactie. Mijn zoon mag van mij niks op youtube posten omdat ik weet dat kinderen erg naar kunnen reageren en hij nog niet oud genoeg is om dit te incasseren. We hebben het over 9 jarigen. Maar ik vind een opmerking als ik vind het saai weliswaar onaardig, maar omdat hij niet heeft gescholden ofzo, wel onder vrijheid van meningsuiting vallen. ALS hij het nodig vond om het erover te hebben dan met mij, niet met zoon. Of heb ik ongelijk?
Ik zou die vader bij zijn schouders pakken op het schoolplein, dichtbij hem gaan staan, hem indringend aankijken en zeggen: "De volgende keer dat mijn zoon iets doet wat u niet prettig vindt, wil ik graag dat u naar mij toekomt."

Verder vind ik dat je het goed hebt aangepakt met je zoon.
Een stevig gesprek om 'ik vind her saai'?

Sons vind ik het wel zorgelijk, hoe de wereld van social media en het echte leven steeds meer in elkaar overvloeien. Het verandert de manier waarop je met elkaar praat. Want je weet dingen van elkaar al. Of je ergert je aan dingen die je anders nooit geweten zou hebben. Of je pakt een 9-jarige bij z'n schouders omdat hij iets saai vindt....
Hallo?!
quote:MadameQetesh schreef op 18 december 2015 @ 15:30:

[...]

Dan nog is het gedrag van die man niet normaal. Spreek dan de ouder aan.

Dat zeg ik ook nergens hè, dat ik het gedrag van die man normaal vind. Ik vind het abnormaal.

Daarnaast denk ik ook dat het verstandig is om verder te kijken dan die ene opmerking, juist omdát de reactie van de vader zo overtrokken is. Als het het zoveelste pesterijtje is, in een serie pesterijtjes die draait om hoe saai de jongen is, dan is het nog steeds niet normaal, maar dan kan ik het wel beter plaatsen in de context.

Hoe dan ook lijken zowel een goed gesprek met je kind als met deze vader me op z'n plaats.
quote:glitter@spice66 schreef op 18 december 2015 @ 15:25:

[...]

Zou kunnen. Ik weet dat zoon niet altijd even aardig is.Dan zou ik zeker weten willen weten wat er nog meer speelt dat vader het nodig vond om zijn kind op deze manier te beschermen.
Aangezien je zelf zegt dat zoon wel vaker niet zo aardig is en het zomaar zou kunnen dat er meer is voorgevallen voorafgaande aan dit op zich niet zo'n schokkend commentaar, denk ik dat de vader wel meer gezien en gehoord heeft over en van je zoon.

Niet dat het daarmee gerechtvaardigd is om hem zo vast te pakken, maar ik zou als ouder wel waken voor pestgedrag. Uiteindelijk kan zoiets flink escaleren.
"Ik vind het saai" vind ik niet echt wereld schokkend, maar goed, daar vroeg je ook niet om.

Ik zou de vader er wel vriendelijk doch dringend ervan overtuigen dat ik heel goed in staat ben

om zelf mijn kinderen te corrigeren als ik dat nodig acht.
"Vrijheid van meningsuiting"

Het nieuwe stoplap-argument voor alles.

Los daarvan: die vader is gek.
quote:_Doortje_ schreef op 18 december 2015 @ 15:47:

Een stevig gesprek om 'ik vind her saai'?

Sons vind ik het wel zorgelijk, hoe de wereld van social media en het echte leven steeds meer in elkaar overvloeien. Het verandert de manier waarop je met elkaar praat. Want je weet dingen van elkaar al. Of je ergert je aan dingen die je anders nooit geweten zou hebben. Of je pakt een 9-jarige bij z'n schouders omdat hij iets saai vindt....

+1.

Heeft je zoon een eigen computer met internet? Ik snap dat het tegenwoordig moeilijk is om jonge kinderen weg te houden van internet, maar zo zie je maar weer dat het vaak fout kan gaan. Ik had op mijn 14e ook geen internet moeten hebben als ik kijk wat ik allemaal op Twitter zette bijvoorbeeld.

Verder vind ik de opmerking "ik vind het saai" niet wereldschokkend ofzo. Die vader is niet goed bij zijn hoofd. Tenzij jouw zoon vaker onaardig is tegen dat klasgenootje, maar je geeft zelf al aan dat je dat niet weet. Wel geef je aan dat je zoon regelmatig niet erg aardig is voor anderen, hoe komt dat?

Ik zou dus eerst eens uit gaan zoeken wat er nu precies aan de hand is (achterliggende pesterijen bijvoorbeeld), dat die vader zo reageert.

Edit: mijn post is mosterd zie ik al, dus je weet wat je te doen staat TO
Gelijk hier even een gesprekje met de jongens gehouden. Het antwoord beviel me wel, ze kijken vooral filmpjes van vreemden, bekenden posten zelden of nooit.

Jongste van 12: 'Soms geef ik een complimentje als ik het leuk vind, als het saai is klik ik het weg, zonde van mijn tijd om dan nog iets te gaan tilken.'
quote:MadameQetesh schreef op 18 december 2015 @ 15:30:

[...]

Dan nog is het gedrag van die man niet normaal. Spreek dan de ouder aan.

Maar ook dat weet TO alleen van zoon hè? Ik zou echt zonder er een enorme toestand van te maken eerst de visie van de man aanhoren.

Ik zou er dus als moeder nog even neutraal in staan zonder dat ik mijn kind het idee zou geven dat ik hem niet geloof of dat er een toestand is ontstaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Oh en als ik een creatief atelier gaf vorig jaar liet ik altijd bewust de kinderen elkaar beoordelen. Moesten ze allemaal een compliment geven aan hun linkerbuurman. Zelf als ze het helemaal niet mooi vonden moesten ze iets aardig zeggen, doen ze veel te weinig op school.

Ook liet ik ze altijd een verbeterpunt in gedachten nemen, van hun eigen werk, of van het werk van een onbekende op foto en dat mochten ze dan zeggen mits ze dat netjes konden, heel leerzaam.

Feedback geven moet je leren.
quote:JollyJ schreef op 18 december 2015 @ 16:30:

"Vrijheid van meningsuiting"

Het nieuwe stoplap-argument voor alles.

Los daarvan: die vader is gek.++ 1
Eerst maar eens op een normale manier de man in kwestie aanspreken. Je bent er niet bij geweest, dus je weet niet eens of het wel klopt wat je zoon zegt. Misschien heeft hij behoorlijk overdreven. Meteen uit je plaat gaan tegen die man slaat nergens op.

Los daarvan vind ik 'ik vind het saai' niet aanstootgevend o.i.d. En verder 'vrijheid van meningsuiting'? Ik vind ook wel dat je je zoon mag leren dat hij niet alles hoeft te zeggen of te tikken wat hij vindt. Nu is het nog onschuldig, maar een beetje tact mag iemand best bijgebracht worden, zeker aangezien je aangeeft dat 'ie niet altijd even aardig is.
Afhankelijk van het tokkiegehalte van de betreffende vader zou ik hem er misschien wel op aanspreken.

M.b.t. gedrag van kinderen op internet hebben ze hier op school net een thema gehad daarover. Het ging erom dat je niet alles hoeft te delen. Dat je jezelf altijd af moet vragen 'wat zou ik ervan vinden als iemand dit bij mij zou doen?'. En hier in huis geldt de regel 'als je niets aardigs kunt zeggen mag je gerust je mond houden'.
Ik ga idd een gesprek beginnen op neutrale manier. We gaan ook aan t werk met zoons non diplomatieke houding.
Zou eerst heel vriendelijk die vader vragen wat er nou allemaal aan de hand is en waarom hij het nodig of zelfs gepast vond mijn kind beet te pakken. Zou als er meer speelt wel serieus op ongaan en kijken of je als ouders de situatie tussen die kinderen kunt verbeteren.

Om vervolgens aan het einde van het gesprek die man heel erg duidelijk te maken dat hij voortaan beter mij kan bellen dan aan mijn kind te zitten omdat ik de volgende keer misschien helemaal niet meer volwassen of beschaafd zou reageren op fysieke intimidatie van een volwassen 2x2 vent tegenover een kind van 9. Istie helemaal besodemietert zeg!

Al zijn er wel uitzonderingen. Mijn man heeft ook een keer een ventje van een jaar of 9 op het schoolplein te pakken gehad nadat hij de dag ervoor mijn zoon toen net 5 zijn ring van zijn vinger had getrokken en niet meer terug wilde geven. We wisten niet wie die ouders waren of hoe dat manneke heete. Dus is papa mee naar school gegaan en hebben ze samen hem op staan te wachten. Nooit meer wat van gehoord terwijl ik alweer op het ergste voorbereid was, van gesprekken met de directeur tot hysterische ouders aan mijn deur.
Overigens leef ik bij de oerouderwetste en bijna vergeten wijsheid: als je niets goeds te zeggen hebt zeg dan niks!
...maar verder verbaasd het me wel dat er mensen zijn die wel tegen de vrijheid van meningsuiting zijn. Ik vind dat mijn zoon, zonder schelden en dreigen, een mening mag geven. Ook al is hij pas 9. Ook als die onaardig is. Maar dan moet hij zelf OOK zon mening kunnen incasseren. Zoon heeft recentelijk een optreden gegeven waar ook niet iedereen enthousiast over was. Geen haar op mn hoofd dat ik dan die kinderen daar op aanspreek. Wel tegen zoon gezegd dat het snertkinderen zijn en waarschijlijk jaloers, maar dat hij zich van hen niets moet aantrekken. Als ik had gedacht dat zoon ernstig gekwetst zou zijn door dit, dan zou ik hem weerhouden van optreden. maar ik vind dat het incasseren van negativiteit wel bij de opvoeding hoort. Hoe ga je om met kritiek? Binnen grenzen natuurlijk. Gescheld, gedreig etc mag nooit.
quote:khemam schreef op 18 december 2015 @ 17:18:

Overigens leef ik bij de oerouderwetste en bijna vergeten wijsheid: als je niets goeds te zeggen hebt zeg dan niks!Nee, niet mee eens. maar wel van mening dat mijn mening er vaak niet toe doet of onbelangrijk is, dus dan hou ik mn klep maar. Dat probeer ik ook zoon aan te leren. Als je iets maakt of uitdraagt dan komt er onherroepelijk kritiek.
Nee dat is niet onaardig, dat is gewone feedback. Dat is te verbeteren. Normaal vraagt de ander dan waarom hij dat vindt en dan noemt hij verbeterpunten..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:glitter@spice66 schreef op 18 december 2015 @ 17:22:

...maar verder verbaasd het me wel dat er mensen zijn die wel tegen de vrijheid van meningsuiting zijn. Ik vind dat mijn zoon, zonder schelden en dreigen, een mening mag geven. Ook al is hij pas 9. Ook als die onaardig is. Maar dan moet hij zelf OOK zon mening kunnen incasseren. Zoon heeft recentelijk een optreden gegeven waar ook niet iedereen enthousiast over was. Geen haar op mn hoofd dat ik dan die kinderen daar op aanspreek. Wel tegen zoon gezegd dat het snertkinderen zijn en waarschijlijk jaloers, maar dat hij zich van hen niets moet aantrekken. Als ik had gedacht dat zoon ernstig gekwetst zou zijn door dit, dan zou ik hem weerhouden van optreden. maar ik vind dat het incasseren van negativiteit wel bij de opvoeding hoort. Hoe ga je om met kritiek? Binnen grenzen natuurlijk. Gescheld, gedreig etc mag nooit.Huh? Dus je zet de kinderen die het niet zo denderend vond weg als jaloerse snertkinderen tegenover je kind? Say what? Echt, mijn wenkbrauwen zitten in mijn haargrens. Feedback ONTVANGEN is ook iets om te moeten leren. Als jij leert aan je zoon dat het aan de ander ligt als het niet goed is, vraag ik me af wat voor zoon nu en later gaat worden. Iemand die bij kritiek gaat jijbakken. Dat lijkt me niet de bedoeling toch?
Ik vind vrijheid van meningsuiting erbij halen bij een kind dat een negatieve reactie geeft op een internetfilmpje van een schoolgenoot net zo raar als vrijheid van meningsuiting erbij halen als een kind in de bus zegt "mevrouw, uw kapsel ziet er niet uit en uw adem stinkt ook"

Dat is voor mij geen vrijheid van meningsuiting. Dat is voor mij basiskennis van omgangsvormen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Nogmaals TO: heb jij zicht op welke filmpjes van YouTube je zoon bekijkt, danwel bekritiseerd?
Nou ja.. dat dus..
quote:glitter@spice66 schreef op 18 december 2015 @ 17:22:

Zoon heeft recentelijk een optreden gegeven waar ook niet iedereen enthousiast over was. Geen haar op mn hoofd dat ik dan die kinderen daar op aanspreek. Wel tegen zoon gezegd dat het snertkinderen zijn en waarschijlijk jaloers, maar dat hij zich van hen niets moet aantrekken.

Dus omdat die kinderen dat optreden niks vonden, noem je ze snertkinderen en zijn ze jaloers? Je bent duidelijk geen voorstander van het geven van het goede voorbeeld aan je kinderen.

En aan de ene kant zeg je dat je zoon zijn mening mag uiten, maar als andere kinderen dat doen, zijn het snertkinderen.
Ik vind het pas écht onaardig om te huichelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven