men's issues

21-12-2015 16:34 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik neem een groot risico om dit topic hier te openen, maar wil wel een poging nemen.

Wat vinden mensen hier van men's issues? En dan bedoel ik aan bewegingen die gelijk staan feminisme, maar dan gericht op de problemen die mannen mee te maken krijgen in de hedendaagse maatschappij.

Zelf ben ik geen vrouwenhater ofzo en ik doe mijn best om in te leven in vrouwenissues en de standpunt van feministen te begrijpen. Ook radicale feministen. Maar ik vind ook dat er dingen zijn die oneerlijk zijn tegenover veel mannen die de maatschappij maar normaal vindt. Dus mijn vraag hier aan de vrouwen die in dit soort onderwerpen interesseren, wat vinden jullie ervan?
Dat we in een patriarchale samenleving leven.
Geen idee. Aan wat voor zaken moet ik dan denken??
Wat voor dingen vind je oneerlijk?
Wat heb jij dan voor mannenproblemen? Waar word je achtergesteld?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Jareth schreef op 21 december 2015 @ 16:35:

Dat we in een patriarchale samenleving leven. Dat klopt zeker. En ook een groot groep mannen hebben hier last van, vind je niet? De patriachale samenleving werkt goed voor mannen die het al goed hebben. Dus rijke of in ieder geval welvarende, blanke mannen met een normale gezondheid en stabiele gezinssituatie.
quote:Monatala schreef op 21 december 2015 @ 16:38:

Wat heb jij dan voor mannenproblemen? Waar word je achtergesteld?

Nou, mijn ervaring van dingen waar ik tegenaan loopt vanwege het feit dat ik een man ben, merk ik vooral op het gebied van mentale gezondheid. Als je wat eerdere topics van mij zou lezen, zou je lezen dat ik twee psychoses heb gehad. En daarnaast heb ik weleens last van angst en depressie klachten, en post traumatische stress stoornis. Ik heb gelukkig de best van kunnen maken, maar ik moet zeggen dat de eerste paar jaren was mijn omgeving en de maatschappij in het algemeen heel hard.

Zoiezo, mannen die kwetsbaar zijn is de maatschappij heel hard tegen, vind ik. Wat de reden van die kwetsbaarheid ook is.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 16:42:

[...]

Nou, mijn ervaring van dingen waar ik tegenaan loopt vanwege het feit dat ik een man ben, merk ik vooral op het gebied van mentale gezondheid. Als je wat eerdere topics van mij zou lezen, zou je lezen dat ik twee psychoses heb gehad. En daarnaast heb ik weleens last van angst en depressie klachten, en post traumatische stress stoornis. Ik heb gelukkig de best van kunnen maken, maar ik moet zeggen dat de eerste paar jaren was mijn omgeving en de maatschappij in het algemeen heel hard.

Zoiezo, mannen die kwetsbaar zijn is de maatschappij heel hard tegen, vind ik. Wat de reden van die kwetsbaarheid ook is.Maar dat geldt in het algemeen: men is sowieso erg hard voor mensen met psychishe klachten. Vaak wordt toch gedacht stel je niet zo aan, even schouders eronder en klaar.
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2015 @ 16:43:

[...]

Maar dat geldt in het algemeen: men is sowieso erg hard voor mensen met psychishe klachten. Vaak wordt toch gedacht stel je niet zo aan, even schouders eronder en klaar.Ik denk dat de maatschappij veel harder is op mannen als het om psychische klachten gaat. De sociale omgeving zal sneller begrip en steun voor een meisje hebben dan voor een man, denk ik.
Daar is feminisme toch óók voor? Die zijn niet puur voor vrouwen, maar voor gelijkwaardigheid. Als er één beweging is die rolpatronen en stereotypen de deur uit wil hebben dan is dat het feminisme wel. Daar hoeft toch geen mannenbeweging tegenover te staan?
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 16:39:

[...]

Dat klopt zeker. En ook een groot groep mannen hebben hier last van, vind je niet? De patriachale samenleving werkt goed voor mannen die het al goed hebben. Dus rijke of in ieder geval welvarende, blanke mannen met een normale gezondheid en stabiele gezinssituatie.

Niet alleen die mannen hoor, ook alle andere mannen hebben een streepje voor. Al was het alleen maar op de arbeidsmarkt, dat ze niet gelijk de vraag krijgen waar de kinderen dan blijven, en of je dit wel kan combineren. Of sowieso, of je (al) kinderen hebt.

En als je psychische problemen hebt, dan vertel je dat gewoon. Normale mensen hebben daar begrip voor. En als ze dat niet voor jou hebben, dan hebben ze dat ook niet voor vrouwen met psychische problemen. Want die zijn dan weer zwak en emotioneel. Maar nou niet gaan lopen zwelgen, als man heb je al genoeg streepjes voor.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 16:48:

Daar is feminisme toch óók voor? Die zijn niet puur voor vrouwen, maar voor gelijkwaardigheid. Als er één beweging is die rolpatronen en stereotypen de deur uit wil hebben dan is dat het feminisme wel. Daar hoeft toch geen mannenbeweging tegenover te staan?Nou ik denk dat er bepaalde issues zijn waar het voornamelijk om mannen gaat. Kan goed zijn dat feministen deze issues ook meeneemt in hun denken en handelen, maar lijkt me niet verkeerd dat er een aparte mannenbeweging hiervoor is.
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 16:48:

Daar is feminisme toch óók voor? Die zijn niet puur voor vrouwen, maar voor gelijkwaardigheid. Als er één beweging is die rolpatronen en stereotypen de deur uit wil hebben dan is dat het feminisme wel. Daar hoeft toch geen mannenbeweging tegenover te staan?Dit is precies wat ik denk
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 16:46:

[...]

Ik denk dat de maatschappij veel harder is op mannen als het om psychische klachten gaat. De sociale omgeving zal sneller begrip en steun voor een meisje hebben dan voor een man, denk ik.Opzich wel, maar het zegt ook weer iets over hoe men vrouwen ziet: men verwacht al eerder van ze dat ze labiel, emotioneel enz. is. Beide is niet goed hoor, maar als vrouw wordt een depressie of andere klachten toch vaak geschaard onder "zal wel weer ongesteld zijn" (Bij mijzelf is dat trouwens ook wel vaak zo, maar dat geldt niet voor alle vrouwen natuurlijk!)
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 16:42:

[...]

Zoiezo, mannen die kwetsbaar zijn is de maatschappij heel hard tegen, vind ik. Wat de reden van die kwetsbaarheid ook is.Nou snap ik best dat mannen die buiten het stereotype vallen te maken krijgen met vooroordelen en oordelen. Maar in dit geval heeft dit weinig met je man zijn te maken maar met je psychische toestand. Ik geloof niet dat er over mannen harder geoordeeld wordt bij psychische ziekten dan bij vrouwen, over mensen die niet helemaal mee kunnen komen wordt sowieso hard geoordeeld.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 16:53:

[...]

Nou ik denk dat er bepaalde issues zijn waar het voornamelijk om mannen gaat. Kan goed zijn dat feministen deze issues ook meeneemt in hun denken en handelen, maar lijkt me niet verkeerd dat er een aparte mannenbeweging hiervoor is.Dat wordt dan wel een heel beperkte beweging he, een beweging voor mannen met psychische ziekten? Weet je überhaupt wat feminisme is? Of denk je dat dat allemaal bh-verbrandende mannenhaters zijn die alleen opkomen voor vrouwenrechten?
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 16:56:

[...]

Nou snap ik best dat mannen die buiten het stereotype vallen te maken krijgen met vooroordelen en oordelen. Maar in dit geval heeft dit weinig met je man zijn te maken maar met je psychische toestand. Ik geloof niet dat er over mannen harder geoordeeld wordt bij psychische ziekten dan bij vrouwen, over mensen die niet helemaal mee kunnen komen wordt sowieso hard geoordeeld.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Monatala schreef op 21 december 2015 @ 16:49:

[...]

Niet alleen die mannen hoor, ook alle andere mannen hebben een streepje voor. Al was het alleen maar op de arbeidsmarkt, dat ze niet gelijk de vraag krijgen waar de kinderen dan blijven, en of je dit wel kan combineren. Of sowieso, of je (al) kinderen hebt.

En als je psychische problemen hebt, dan vertel je dat gewoon. Normale mensen hebben daar begrip voor. En als ze dat niet voor jou hebben, dan hebben ze dat ook niet voor vrouwen met psychische problemen. Want die zijn dan weer zwak en emotioneel. Maar nou niet gaan lopen zwelgen, als man heb je al genoeg streepjes voor.

Nou dat is niet mijn ervaring als het gaat om psychische problemen. Genoeg mensen, misschien wel de meerderheid die ervan schrikken, zeker als je op dat moment last hebt van klachten of de nasleep. En vrouwen met psychische problemen of trauma hebben het ook moeilijk, dat ontken ik niet, maar mijn ervaring en wat ik zie is dat ze het minder moeilijk hebben dan de mannen.

En ja, andere mannen hebben ook een streepje voor op vrouwen, maar niet op alle gebieden. Zeker niet in de moderne tijd en het verschilt ook per cultuur/subcultuur.

Hier een link met voorbeelden:

http://listverse.com/2013 ... he-media-loves-to-ignore/
quote:Monatala schreef op 21 december 2015 @ 16:49:

[...]

En als je psychische problemen hebt, dan vertel je dat gewoon. Normale mensen hebben daar begrip voor. En als ze dat niet voor jou hebben, dan hebben ze dat ook niet voor vrouwen met psychische problemen. Want die zijn dan weer zwak en emotioneel. Maar nou niet gaan lopen zwelgen, als man heb je al genoeg streepjes voor.Voornamelijk in Amerika is dat. Hierin Nederland heeft de vrouw veel meer dan je nu laat voordoen.
Jouw ervaring zegt vooral heel veel over hoe jij naar dingen kijkt en hoe je dingen interpreteert, maar het zegt bijzonder weinig over of mannen met psychische ziekten het zwaarder hebben dan vrouwen met psychische ziekten.
Ik weet het niet. De huidige 3e feministische golf heeft bijzonder weinig meerwaarde als je het mij vraagt. In Nederland zijn er zat topvrouwen (met kinderen) en het leeuwendeel van hen heeft volgens mij weinig behoefte om mee te kraaien met types als Heleen Mees en Asha ten Broeke.

Ik heb sowieso een beetje scepsis van mensen die zich achter iets tribaals verschuilen als een groep op basis van kenmerken. Bovendien is het dan weer zo'n beweging van "voor alle mannen geldt... X" in plaats van "voor sommige mannen geldt... X". Het lijkt me weinig meerwaarde hebben in ieder geval!
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 16:56:

[...]

Nou snap ik best dat mannen die buiten het stereotype vallen te maken krijgen met vooroordelen en oordelen. Maar in dit geval heeft dit weinig met je man zijn te maken maar met je psychische toestand. Ik geloof niet dat er over mannen harder geoordeeld wordt bij psychische ziekten dan bij vrouwen, over mensen die niet helemaal mee kunnen komen wordt sowieso hard geoordeeld.Mijn ervaring met psychische klachten en het feit dat ik daardoor veel in contact ben geweest met andere mensen met psychische klachten doen mij denken dat ik toch gelijk heb als het gaat hoe mannen met psychische klachten of kwetsbare mannen worden behandelt. Als je kijkt naar de cijfers en statistieken zie je dat vrouwen met schizofrenie of andere psychische ziekte een betere prognose hebben en meer tevreden zijn met hun leven.
quote:Finitos schreef op 21 december 2015 @ 16:59:

[...]

Voornamelijk in Amerika is dat. Hierin Nederland heeft de vrouw veel meer dan je nu laat voordoen.Mwoah, ik kan me geen sollicitatiegesprek heugen waarbij er niet werd gevist naar kinderwens. En ik heb er véél gevoerd. Bij mijn man komt het onderwerp kinderen en gezin niet eens ter sprake, bij mij wordt gevraagd 'hoe denk je dat te gaan combineren'. Dat vragen ze bij een man nóóit.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 16:57:

[...]

Nou dat is niet mijn ervaring als het gaat om psychische problemen. Genoeg mensen, misschien wel de meerderheid die ervan schrikken, zeker als je op dat moment last hebt van klachten of de nasleep. En vrouwen met psychische problemen of trauma hebben het ook moeilijk, dat ontken ik niet, maar mijn ervaring en wat ik zie is dat ze het minder moeilijk hebben dan de mannen.

En ja, andere mannen hebben ook een streepje voor op vrouwen, maar niet op alle gebieden. Zeker niet in de moderne tijd en het verschilt ook per cultuur/subcultuur.

Hier een link met voorbeelden:

http://listverse.com/2013 ... he-media-loves-to-ignore/Jouw ervaring? Was je vroeger een vrouw dan??
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 17:00:

Jouw ervaring zegt vooral heel veel over hoe jij naar dingen kijkt en hoe je dingen interpreteert, maar het zegt bijzonder weinig over of mannen met psychische ziekten het zwaarder hebben dan vrouwen met psychische ziekten.Ik kan natuurlijk alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken en als het echt hoeft kan ik googlen voor statistieken. Als je andere ervaring hebt mag je het natuurlijk melden. Maar ik ben best actief geweest in de ggz en niet alleen als patient, maar ook als activist. Heb verschillende presentaties gegeven en ook meegedaan an twee documentaires en andere projecten opgezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven