men's issues

21-12-2015 16:34 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik neem een groot risico om dit topic hier te openen, maar wil wel een poging nemen.

Wat vinden mensen hier van men's issues? En dan bedoel ik aan bewegingen die gelijk staan feminisme, maar dan gericht op de problemen die mannen mee te maken krijgen in de hedendaagse maatschappij.

Zelf ben ik geen vrouwenhater ofzo en ik doe mijn best om in te leven in vrouwenissues en de standpunt van feministen te begrijpen. Ook radicale feministen. Maar ik vind ook dat er dingen zijn die oneerlijk zijn tegenover veel mannen die de maatschappij maar normaal vindt. Dus mijn vraag hier aan de vrouwen die in dit soort onderwerpen interesseren, wat vinden jullie ervan?
quote:Summerdance schreef op 21 december 2015 @ 20:12:

[...]

Ik ben zowel lesbiennes als homo's in mijn vriendenkring en ik geloof niet dat een van beide partijen gebukt gaat onder een stigma hoor

Nee das niet waar, 1 homo

Maar die vindt zichzelf al jaren de zieligste van de hele wereld

Iemand Little Britain?

Daffyd Thomas...the only gay in this Village...

En dat denkt mijn vriend ook

Een zelf bedacht stigmaNatuurlijk zie jij niet dat ze gebukt gaan onder stigma. Meeste mensen proberen ondanks de stigma en sociale problematiek die ze meemaken toch door het leven te gaan als een optimistisch en sterk persoon. Dat betekent niet dat ze geen ernstige stigma hebben ervaren in hun leven. Ondanks het feit dat Nederland heel open is wat betreft homo's, is er nog steeds veel mensen die heel negatief zijn over homo's en veel mensen die onbewust op slechte manier daarmee omgaat.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:13:

[...]

Verder vind ik niet dat ik in "slachteroffer gepraat" blijf hangen.Je hebt het zelfs over 'men-issues'.
quote:Summerdance schreef op 21 december 2015 @ 20:14:

[...]

Je spreekt jezelf nogal tegen hier

Eerst zeg je dat je het snapt, en 3 regels verder snap je het weer niet

Ik vind niet dat ik mezelf daarin tegenspreekt.

Bijvoorbeeld een aantal jaar geleden was het normaal om niet met homo's bevriend te willen zijn. Mannen denken dat die homo's seks met ze willen hebben en hen op een rare manier gaan versieren bijvoorbeeld. Toch weten we nu dat dat onterecht is? Snap je?
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:16:

[...]

Natuurlijk zie jij niet dat ze gebukt gaan onder stigma. Meeste mensen proberen ondanks de stigma en sociale problematiek die ze meemaken toch door het leven te gaan als een optimistisch en sterk persoon. Dat betekent niet dat ze geen ernstige stigma hebben ervaren in hun leven. Ondanks het feit dat Nederland heel open is wat betreft homo's, is er nog steeds veel mensen die heel negatief zijn over homo's en veel mensen die onbewust op slechte manier daarmee omgaat.

Heel gek, ik denk namelijk dat ik mijn vrienden best goed ken

Ik weet wat hun zwaktes zijn, waar ze ongelukkig van worden, waar ze gelukkig van worden

We huilen, we lachen, en we rapen de ander in moeilijke tijden weer bij elkaar

Maar echt nog NOOIT is er een moeilijke tijd geweest door het homo zijn.

Wat ik vind is dat je jezelf, en hierbij ook mijn vrienden dingen aanpraat

Zoals ik eerder al zei, een zelfverzonnen stigma dus

En dat zijn hele vervelende mensen om bij in de buurt te zijn

En dat is heen discrimineren, dat is een umheimlich gevoel wat je krijgt bij sommige mensen die zich hier zielig vinden
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:16:

[...]

Natuurlijk zie jij niet dat ze gebukt gaan onder stigma. Meeste mensen proberen ondanks de stigma en sociale problematiek die ze meemaken toch door het leven te gaan als een optimistisch en sterk persoon. Dat betekent niet dat ze geen ernstige stigma hebben ervaren in hun leven. Ondanks het feit dat Nederland heel open is wat betreft homo's, is er nog steeds veel mensen die heel negatief zijn over homo's en veel mensen die onbewust op slechte manier daarmee omgaat.Eens, en zo is er voor elke persoon, elke doelgroep wel iets te verzinnen waaronder zij gebukt gaan.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:19:

[...]

Ik vind niet dat ik mezelf daarin tegenspreekt.

Bijvoorbeeld een aantal jaar geleden was het normaal om niet met homo's bevriend te willen zijn. Mannen denken dat die homo's seks met ze willen hebben en hen op een rare manier gaan versieren bijvoorbeeld. Toch weten we nu dat dat onterecht is? Snap je?

In wat voor raar dorp woon jij in godsnaam?

Want ik ken mijn vrienden echt al 25 jaar en ik heb echt nog nooit zulke rare ideeen gehoord of meegemaakt dat mensen zo dachten
quote:Dubbs schreef op 21 december 2015 @ 20:16:

[...]

Je hebt het zelfs over 'men-issues'.Ik zie dat niet als slachtoffer-gepraat. Het is geen populaire topic, zeker niet op deze forum. Maar voorzichtig vragen of er maatschappelijke kwesties zijn dat mannen onevenredig benadeeld is niet slachtoffer-gepraat. Dat veel mensen hier zo heftig en vijandig reageert zegt meer over die mensen dan dat ik een slachtofferrol aanneem.
quote:Dubbs schreef op 21 december 2015 @ 20:20:

[...]

Eens, en zo is er voor elke persoon, elke doelgroep wel iets te verzinnen waaronder zij gebukt gaan.

Ik ga momenteel erg gebukt onder het stigma dat alle blonde vrouwen dom zijn

Ik overweeg zelfs mijn haar bruin te verven
quote:Summerdance schreef op 21 december 2015 @ 20:21:

[...]

In wat voor raar dorp woon jij in godsnaam?

Want ik ken mijn vrienden echt al 25 jaar en ik heb echt nog nooit zulke rare ideeen gehoord of meegemaakt dat mensen zo dachtenDus je hebt nooit gehoord over homo's die gediscrimineerd worden? Dat mensen ze kankerflikkers noemen, hen in elkaar slaan, mensen die ontslaan werd omdat ze homo's zijn, familie die contact verbreken met hun kinderen omdat ze homo's blijken te zijn, christenen die zeggen dat ze allemaal gaan verbranden in de hel?
quote:Dubbs schreef op 21 december 2015 @ 20:20:

[...]

Eens, en zo is er voor elke persoon, elke doelgroep wel iets te verzinnen waaronder zij gebukt gaan.

Ja, en soms is het heel erg. In het geval van homo's is het altijd heel erg geweest, en die hebben heel hard gevochten om gelijke rechten te krijgen.

Vrouwen ook. Vrouwen zijn eeuwenlang onderdrukt. Tot 1957 was de vrouw volledig ondergeschikt aan haar man. De vrouwen deden ook heel hard hun best om voor gelijke rechten te vechten, en tegelijkertijd gingen ze gewoon optimistisch en positief door het leven. De meesten, dan.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:11:

[...]

Nee, ik vind het niet raar en heb dat ook nooit gezegd. Ik snap heel goed waarom veel mensen zo denken en ik heb ook in het verleden zo gedacht. Dat is ook de reden waarom het uitging met mijn vriendin die schizofrenie had, ik had heel veel druk van familie en vrienden die heel afkeurend waren over mijn relatie met haar.

Wat ik wel vind, is dat veel mensen bij voorbaat zeggen dat ze niet zouden daten met iemand met zo'n diagnose vanuit onjuiste beelden en ideeën die ze hebben. Dingen die ze meekrijgen vanwege de stigma die niet kloppen. Er zijn mensen met de diagnose schizofrenie die hoogopgeleid zijn en een goede baan hebben, en daarnaast een prima ouder of partner zijn.

Een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=f6CILJA110YMaar ik héb geen verkeerd beeld. Ik werk al jaren in de ggz en daardoor heb ik dit beeld.
quote:Summerdance schreef op 21 december 2015 @ 20:22:

[...]

Ik ga momenteel erg gebukt onder het stigma dat alle blonde vrouwen dom zijn

Ik overweeg zelfs mijn haar bruin te vervenMaar snoes, je bént ook niet heel slim.
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 20:32:

[...]

Maar snoes, je bént ook niet heel slim.

Zie je!

Het is een stigma
Voor gelijke rechten strijden is toch iets anders dan ergens "ernstig onder gebukt gaan"?

Ja, dan constateer je een mogelijke ongelijkwaardigheid, dan doe je er wat aan. Je zegt het zelf, ook de ondergeschikte vrouwen uit 1957 waren verder gewoon optimistisch hun leven aan het leiden.

Daarin ben je slachtofferig, jij benoemt het als ernstig onder gebukt gaan, je haalt er mannen vs vrouwen bij, discriminatie... sja..
quote:Sid-returns schreef op 21 december 2015 @ 20:31:

[...]

Maar ik héb geen verkeerd beeld. Ik werk al jaren in de ggz en daardoor heb ik dit beeld.Kan, misschien heb je ook gelijk. Ik heb ook andere mensen gesproken in de ggz en organisaties zoals phrenos en die hebben vaak iets meer richting mijn beeld. Ook al werk je in de ggz hoef niet perse te betekenen dat jouw beeld klopt, he? Je kan het net zo goed fout hebben als ik.
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:22:

[...]

Ik zie dat niet als slachtoffer-gepraat. Het is geen populaire topic, zeker niet op deze forum. Maar voorzichtig vragen of er maatschappelijke kwesties zijn dat mannen onevenredig benadeeld is niet slachtoffer-gepraat. Dat veel mensen hier zo heftig en vijandig reageert zegt meer over die mensen dan dat ik een slachtofferrol aanneem.

Niemand is vijandig hier. Lees dit bericht eens terug, behoorlijk onsamenhangend.

En dat heeft niks met dit forum te maken, maar met jouzelf, je weet niet waar je heen wilt, je vindt een hoop dingen zonder echte bron, je trekt rare vergelijkingen, je titel gaat over mannen, de inhoud over psychiatrisch patiënten, je bronnen zijn raar, je duldt geen tegenspraak, alleen jouw ervaring telt en je gaat nergens steekhoudend op in.
Ikkanetc, je schrijft alsof al het leed van de hele wereld op jouw tengere schoudertjes rust.

Wat wil jij nu eigenlijk precies bereiken met dit topic? Want ik begrijp er de ballen niet van.
volg je verstand, gebruik je gevoel
quote:Summerdance schreef op 21 december 2015 @ 20:33:

[...]

Zie je!

Het is een stigma Nee schat, gewoon de harde werkelijkheid.
Ooooooooooooooooooooooh, een echte (proto-) MRA op het viva-forum? jottum :-)

Beste ikkanffnietsverzinnen, ik kan me voorstellen dat je je naar voelt, en dat je voelt dat er een stigma rust op mentale/psychische klachten bij mannen, maar laat je als-je-blieft niet meeslepen in de beerput van haat en bitterheid die MRA heet.

Ja, mannen hebben specifieke problemen/ men's issues, maar het blijkt dat alhoewel MRA's er hard over schreeuwen, ze er uiteindelijk weinig tot niks aan/mee doen. Hun enige werkelijke doel/reason for being is om te kunnen roepen dat het De Schuld Van Vrouwen is. Het is niet een opbouwende beweging, maar een neerhalende beweging.

Ironisch genoeg, als je echt begaan bent met het lot van mannen, en met het af komen van het stigma waar je nu onder gebukt gaat, kun je je het beste 'aansluiten bij' (intersectional) feministische bewegingen/groeperingen. Of bij bewegingen die strijden voor meer begrip voor psychische problemen in het algemeen.

Want waar je nu eigenlijk het meest onder gebukt gaat is TOXIC MASCULINITY, een heel beperkt, heel primitief, en heel deprimerend beeld van 'hoe een man moet zijn'.

some resources: http://geekfeminism.wikia.com/wiki/Toxic_masculinity
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:36:

[...]

Kan, misschien heb je ook gelijk. Ik heb ook andere mensen gesproken in de ggz en organisaties zoals phrenos en die hebben vaak iets meer richting mijn beeld. Ook al werk je in de ggz hoef niet perse te betekenen dat jouw beeld klopt, he? Je kan het net zo goed fout hebben als ik.Hm. Mijn beeld voor mijn leven kan ik niet echt fout hebben. En in dat beeld past geen relatie met een schizofreen. Jaren dokteren en ingesteld raken op medicatie, herhaaldelijke opnames als je pech hebt,schizofrenie is nou niet een ziekte waar je geen omkijken naar hebt.
quote:Moiren_ schreef op 21 december 2015 @ 20:36:

[...]

Nee schat, gewoon de harde werkelijkheid.Dat is nog veel erger
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 21 december 2015 @ 20:22:

[...]

Ik zie dat niet als slachtoffer-gepraat. Het is geen populaire topic, zeker niet op deze forum. Maar voorzichtig vragen of er maatschappelijke kwesties zijn dat mannen onevenredig benadeeld is niet slachtoffer-gepraat. Dat veel mensen hier zo heftig en vijandig reageert zegt meer over die mensen dan dat ik een slachtofferrol aanneem.populair. dit. die. benadeelt. reageren.
Ik dacht trouwens bij het lezen van de topic titel dat het zou gaan over:

* te klein zijn, schijnt ook nogal een dingetje te zijn bij mannen

* erectieproblemen, das ook een typisch mannen issue

* een kras op de auto, is toch ook bij meer mannen dan vrouwen een dingetje

* of kaal worden

In de verste verte had ik dit soort stigma's niet verwacht eigenlijk
quote:Summerdance schreef op 21 december 2015 @ 20:44:

Ik dacht trouwens bij het lezen van de topic titel dat het zou gaan over:

* te klein zijn, schijnt ook nogal een dingetje te zijn bij mannen

* erectieproblemen, das ook een typisch mannen issue

* een kras op de auto, is toch ook bij meer mannen dan vrouwen een dingetje

* of kaal worden

In de verste verte had ik dit soort stigma's niet verwacht eigenlijk Doorgaans is het hier: 'alle vrouwen zijn hoeren, want niemand wil met me neuken en mijn ex heeft borderline'.
quote:Dubbs schreef op 21 december 2015 @ 20:33:

Voor gelijke rechten strijden is toch iets anders dan ergens "ernstig onder gebukt gaan"?

Ja, dan constateer je een mogelijke ongelijkwaardigheid, dan doe je er wat aan. Je zegt het zelf, ook de ondergeschikte vrouwen uit 1957 waren verder gewoon optimistisch hun leven aan het leiden.

Daarin ben je slachtofferig, jij benoemt het als ernstig onder gebukt gaan, je haalt er mannen vs vrouwen bij, discriminatie... sja..

Ik vind niet dat ik dat doe juist niet eigenlijk. Ik ga niet ernstig gebukt door het leven vanwege mijn psychiatrische verleden, veel mensen met psychiatrische problemen doen dit wel trouwens. Het is ook moeilijk, kan ik vertellen uit eigen ervaring.

Niet alle vrouwen in 1957, veel hadden grote problemen met hoe het toen was. Toch gingen ze niet openlijk de hele tijd over praten, omdat er mensen waren die zeiden dat dat soort mensen zeuren en slachtofferig zijn (een beetje zoals je nu zegt over mij). Gelukkig waren er vrouwen die die mensen negeerden, waardoor de vrouwen gelijke rechten hebben gekregen. Vrouwen, feministen, hebben heel veel narigheid en afwijzingen meegemaakt in hun gevecht voor gelijke rechten en vrouwen-issues bespreekbaar te maken. Ik vind die vrouwen sterk en heb veel respect voor ze. De andere vrouwen durfden vaak hun mening niet kenbaar te maken en sommige van hen vochten ook actief tegen de feministen om de patriarchale samenleving in stand te houden.

Hier trouwens een engelse artikel met video over stigma die mannen meemaken wat betreft psychische problematiek:

http://www.huffingtonpost ... _55f07856e4b002d5c077a697

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven