Werk & Studie alle pijlers

Vraag over studeren

26-12-2015 22:46 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik ben 26 jaar en moeder van 2 kinderen. Samen met mijn partner (niet getrouwd) heel gelukkig maar ik zou zo graag weer willen studeren. (voltijds)

Dat het zwaar zal zijn naast mijn gezin en huishouden begrijp ik zeker. Gelukkig wonen beide opa's en oma's om de hoek en hebben we een hele fijne flexibele gastouder. Nu was alleen mijn vraag hoe het zit met de kosten. Mijn partner verdiend genoeg om ons te onderhouden maar niet om de studie te bekostigen. Aangezien ik nooit gebruik heb gemaakt van enige vorm van studiefinanciering vroeg ik me af of dit mogelijk is in onze situatie. Als ik kijk op de website duo.nl dan wordt ik er niet echt wijzer van. Als ik proefberekeningen bijvoorbeeld wil doen dan vragen ze naar inkomens van ouders? Weet iemand hoe dit zit? Alvast hartelijk bedankt.
Stufi bestaat voor hbo en wo sowieso niet meer. Volgens mij alleen nog de 'aanvullende beurs' en daarvoor geldt idd inkomen van je ouders, is dat te hoog dan moet je lenen of in jou geval kiezen voor de studie betalen uit inkomen van je partner. Volgens mij houden ze geen rekening met inkomen van partners voor berekening van aanvullende beurs, doen ze ook niet met eigen inkomen. Misschien dat afhankelijk van het inkomen van een partner wel een maximaal bedrag is wat je kan lenen maar durf ik niet te zeggen, ( iemand anders?)
Lenen kan zolang je onder de 30 bent.
Het zou gaan om een MBO opleiding Verpleegkundige. Kijken ze dan echt naar het inkomen van je ouders terwijl je al lang en breed op eigen benen staat inclusief gezin etc?
Oh even een aanvulling. Als je je diploma haalt is je OV-kaart nog steeds een gift. Dat is hetzelfde als onder het oude stelsel. Daarvoor moet je bij DUO wel een aanvraag doen voor studiefinanciering maar je lening op 0 euro zetten als je geen schuld wil maken. Dan heb je wel 5 jaar recht op gratis reizen (zolang je studeert).
Bedankt! Het is voor mij allemaal een beetje nieuw eigenlijk. In de tijd dat ik nog wel thuis woonde heb ik een MBO diploma detailhandel niveau 4 gehaald. (zonder studiefinanciering) Uiteindelijk kinderen gekregen en besloten thuis te blijven voor ze. Nu ze groter worden wil ik me graag omscholen maar zie financieel geen mogelijkheden om dit uit eigen zak te betalen.
quote:Nieuwsgierig2015 schreef op 26 december 2015 @ 23:02:

Het zou gaan om een MBO opleiding Verpleegkundige. Kijken ze dan echt naar het inkomen van je ouders terwijl je al lang en breed op eigen benen staat inclusief gezin etc?

Ja! Dat is heel raar. Ik ben van jou leeftijd, getrouwd en kindje, en studeer. Mijn ouders kregen ook een brief over de ouderbijdrage. Heel uhm... bijzonder. Ben getrouwd in gemeenschap van goederen maar het inkomen van man kijken ze niet naar.

Kleine aanvulling: ik weet niet of het hetzelfde is bij mbo, doe zelf een universitaire studie. Maar met specifieke vragen kan je duo ook mailen. Ik krijg altijd binnen een paar dagen antwoord:)
quote:boontje89 schreef op 26 december 2015 @ 23:07:

[...]

Ja! Dat is heel raar. Ik ben van jou leeftijd, getrouwd en kindje, en studeer. Mijn ouders kregen ook een brief over de ouderbijdrage. Heel uhm... bijzonder. Ben getrouwd in gemeenschap van goederen maar het inkomen van man kijken ze niet naar.Maar hoe gaat dat dan? Betalen je ouders dan mee? Ik vraag me af of mijn ouders dat willen doen hoor...
Zou jij niet eventueel een bbl route kunnen doen? Werken en leren? Dan verdien je salaris en betalen ze schoolgeld. Moet je wel solliciteren naar een opleidingsplaats.
Dan gaan ze er van uit dat je ouders een bijdrage leveren is niet verplicht. Alleen als je een aantoonbaar conflict hebt met je ouders draagt duo de ouderbijdrage bij. Bij een mbo studie krijg je wel gewoon studiefinanciering als het goed is. Maar ja ze houden rekening met je ouders inkomen wat betreft je studie financiering. Ook niet heel raar, jij doet het andersom qua gezin en studeren wat kan, geen waarde oordeel. Maar dit doen ze om studenten gelijk te trekken, zo wettelijk geregeld. Ze houden geen reden met leeftijd en gezin situatie behalve dan van het ouderlijke gezin
quote:Nieuwsgierig2015 schreef op 26 december 2015 @ 23:09:

[...]

Maar hoe gaat dat dan? Betalen je ouders dan mee? Ik vraag me af of mijn ouders dat willen doen hoor...Nee je ouders krijgen een bericht met een bedrag dat ze per maand zouden kunnen betalen aan je studie. Dit betekent niet dat ze dat moeten doen, maar voor duo is dit het bedrag dat je ouders kunnen bijdragen aan je studie. Verder krijg je, als dit bedrag te weinig is om je studie voldoende te kunnen bekostigen, een aanvullende beurs. Deze moet je wel zelf aanvragen trouwens. Het is ook goed mogelijk dat je ouders hiervoor met teveel verdienen, dit was bij mij het geval. Dus die ouder bijdrage zegt niets over dat je ouders mee moeten betalen ofzo
Nee mijn ouders betalen niet mee. Duo vraagt gewoon hun inkomen op bij de belastingdienst. (Wat ik overigens ook nog best wel gek vind ivm privacy... maar dat doet er nu niet toe). Ze krijgen dan een brief thuis met daarin een een basis van hun inkomen berekende bijdrage, maar deze is vrijwillig.

Zelf hebben wij ervoor gespaard dat ik dit kon doen. Man is minder gaan werken zodat kind minder opvang hoeft en ik studeer van dit spaargeld (speciaal potje hiervoor). Verder verdient man ruimschoots genoeg om allen van te leven en ook nog te sparen. Vind het niet ideaal omdat ik op dit moment dus geen eigen inkomen heb maarja.... het is een investering in mijn toekomst.

Ik leen nu wel iets bij bij duo en dat zet ik opzij. Een beetje scheef maar ik ben bang dat ik het anders net niet haal tm het eind van mijn master (die duren in de beta hoek zowieso vaak 2 jaar). Hoop het niet nodig te hebben en zo terug te kunnen aflossen. Maar omdat ik tegen die tijd boven de 30ben kan ik het mocht ik het nodig ebben dan niet meer aanvragen dus vandaar.
quote:nursy schreef op 26 december 2015 @ 23:14:

Zou jij niet eventueel een bbl route kunnen doen? Werken en leren? Dan verdien je salaris en betalen ze schoolgeld. Moet je wel solliciteren naar een opleidingsplaats.Heel vaak op zoek geweest naar een stage plek maar helaas zijn de bbl plekken hier erg zeldzaam. Vandaar dat ik gekozen heb voor een BOL opleiding. Maar de kosten van de studie kunnen we écht niet zelf betalen van het inkomen van mijn partner.
Voor MBO krijg je sowieso toch nog de basisbeurs. Weet niet precies hoe hoog die is, maar kom je er dan niet al een eind met de kosten? Anders misschien iets bijlenen (rente is erg laag)

Duo gaat er inderdaad vanuit dat ouders bijdragen in de studie. Tenzij de door laag inkomen niet kunnen, en dan heb je recht op de aanvullende beurs.
quote:boontje89 schreef op 26 december 2015 @ 23:17:

Nee mijn ouders betalen niet mee. Duo vraagt gewoon hun inkomen op bij de belastingdienst. (Wat ik overigens ook nog best wel gek vind ivm privacy... maar dat doet er nu niet toe). Ze krijgen dan een brief thuis met daarin een een basis van hun inkomen berekende bijdrage, maar deze is vrijwillig.

Zelf hebben wij ervoor gespaard dat ik dit kon doen. Man is minder gaan werken zodat kind minder opvang hoeft en ik studeer van dit spaargeld (speciaal potje hiervoor). Verder verdient man ruimschoots genoeg om allen van te leven en ook nog te sparen. Vind het niet ideaal omdat ik op dit moment dus geen eigen inkomen heb maarja.... het is een investering in mijn toekomst.

Ik leen nu wel iets bij bij duo en dat zet ik opzij. Een beetje scheef maar ik ben bang dat ik het anders net niet haal tm het eind van mijn master (die duren in de beta hoek zowieso vaak 2 jaar). Hoop het niet nodig te hebben en zo terug te kunnen aflossen. Maar omdat ik tegen die tijd boven de 30ben kan ik het mocht ik het nodig ebben dan niet meer aanvragen dus vandaar.Het zal bij mijn ouders geen kwestie zijn van niet KUNNEN betalen maar niet WILLEN betalen. Ze hebben altijd gezegd wij betalen 1 studie en dat hebben ze gedaan (niveau 4 detailhandel) ik kies er nu voor om me te willen omscholen. Maar een lening? Kan je dat "zomaar" aanvragen dan? Dat houd dan in dat je met die lening je studiekosten kan betalen?
quote:muis73 schreef op 26 december 2015 @ 23:19:

Voor MBO krijg je sowieso toch nog de basisbeurs. Weet niet precies hoe hoog die is, maar kom je er dan niet al een eind met de kosten? Anders misschien iets bijlenen (rente is erg laag)

Duo gaat er inderdaad vanuit dat ouders bijdragen in de studie. Tenzij de door laag inkomen niet kunnen, en dan heb je recht op de aanvullende beurs.Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je wanneer bij welke opleiding "kan krijgen". Wij zijn niet gewend om ergens geld voor te "lenen" of te krijgen, partner werkt hard om alles netjes te betalen maar een opleiding erbij zit er kwa kosten niet in. Vandaar voor mij totaal een nieuwe wereld.
Ja hoor dat kan je gewoon aanvragen. Je moet wel eerst helemaal ingeschreven zijn. En dan kan je het gewoon online regelen bij duo. Inschriiving moest dan eerst rond zijn in studielink (al weet ik niet of dat hetzelfde is bii mbo).
quote:Nieuwsgierig2015 schreef op 26 december 2015 @ 23:23:

[...]

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je wanneer bij welke opleiding "kan krijgen". Wij zijn niet gewend om ergens geld voor te "lenen" of te krijgen, partner werkt hard om alles netjes te betalen maar een opleiding erbij zit er kwa kosten niet in. Vandaar voor mij totaal een nieuwe wereld.

Was geen oordeel of iets hoor. Juist respect voor dat je nog een nieuwe opleiding gaat beginnen ondanks dat je al een gezin hebt.

https://duo.nl/particulie ... financiering/bedragen.asp

Hier staan bedragen. Als ik me niet vergis heb je recht op een uitwonende beurs aangezien je dus niet bij je ouders woont. Kun je dan ook bij lenen en maar dat hoeft natuurlijk niet. Die lening kun je gewoon maandelijks aanpassen. Rente is 0,01% per jaar..
Mag ik misschien nog een gekke vraag stellen? Waarom mbo verpleegkunde en geen HBO? Je hebt al een niveau 4 opleiding op zak.
quote:nursy schreef op 26 december 2015 @ 23:34:

Mag ik misschien nog een gekke vraag stellen? Waarom mbo verpleegkunde en geen HBO? Je hebt al een niveau 4 opleiding op zak.Goede vraag! Geen idee eigenlijk? Kan je met een totaal "verkeerde" vooropleiding deze opleiding op HBO doen dan? *gaat zich snel inlezen!
Ja gewoon toelaatbaar geloof ik en anders kan je altijd een 21+toets doen.
Bedankt allemaal! Ik ga me verder erin verdiepen en dan hopelijk zo snel mogelijk beginnen. Neem aan dat je niet zomaar kan instromen toch?
Welke vooropleiding je nodig hebt, staat op de site van de hogeschool. Ik weet niet waar je wilt studeren, maar op de hogescholen in de grote steden is elke mbo4 opleiding voldoende.
quote:Nieuwsgierig2015 schreef op 26 december 2015 @ 23:58:

Bedankt allemaal! Ik ga me verder erin verdiepen en dan hopelijk zo snel mogelijk beginnen. Neem aan dat je niet zomaar kan instromen toch?Standaard begint het studiejaar eind augustus. Ik weet dat sommige MBO's ook een startmoment in februari hebben, mogelijk is dat bij HBO ook. Dit is allemaal te vinden op de site van de Hogeschool van je keuze.
Kijk dan ook naar de duale variant, of als je MBO gaat doen de BBL route. Bij BBL betaal je zelf helemaal niets, je bent meteen in dienst van een instelling en krijgt voor de eerste periode een vergoeding en zodra je aan het werk gaat ( in de meeste gevallen na het eerste jaar) een leerlingensalaris dat rond het minimumloon ligt. De instelling waar je in dienst bent betaalt ook je schoolgeld en boeken. Om in aanmerking te komen voor de BBL route moet je solliciteren naar een leerlingenplaats bij de instelling(en) waar je zou willen werken.

Bij de duale route HBO betaal je wel collegegeld en boeken, maar loop je vanaf het 2e of 3e jaar lange en betaalde stages.

Persoonlijk vind ik ook dat leerlingen/studenten die de bbL of duale route gedaan hebben beter opgeleid zijn en beter voorbereid voor de praktijk als ze hun diploma hebben dan diegenen die de school/stage of Bol-route gedaan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven