Herkenning ?

28-12-2015 10:27 33 berichten
Mijn dochtertje van 8 gaat met plezier naar school en is een heel leuk, lief, vrolijk kind.

Op school heeft ze wat problemen, ze scoort bijna alles in de E, slechter kan dus niet, daarnaast wil ze alles in de klas in de gaten houden en controleren, ze is erg bazig.

Ze is getest om te kijken of haar iq misschien gewoon te laag is, haar verbale iq is bovengemiddeld, haar performale iq (of hoe schrijf je dat?) is beneden gemiddeld.

Ze kan het dus wel maar het komt er niet uit.

Als ik 1 op 1 iets met haar doe, bv huiswerk, gaat dat goed en bijna foutloos, als ze het zelf moet doen doet ze maar wat en is alles fout.

Zo ook op school dus, ze doet maar wat want wat er om haar heen gebeurd is belangrijker.

Er komt nu iemand op school om haar te observeren en te kijken hoe we het kunnen aanpakken om toch haar scores wat omhoog te halen.

Ik denk dat de klas voor haar misschien te groot is, 33 kinderen, en dat ze meer aandacht nodig heeft.

Daar is natuurlijk weinig aan te doen op school.

Toen ben ik op internet gaan rondkijken en kwam uit bij een site van een school voor speciaal onderwijs.

Het klonk heel goed, kleine klasjes, veel persoonlijke aandacht.

Dus ik twijfel, moet ik dat willen, mijn kind op speciaal onderwijs ?

Krijgt ze dan geen stempel opgedrukt ?

Is zo'n school wel geschikt voor haar ?

Als ik haar hier op school laat, hoe krijg ik haar dan meer gemotiveerd om haar best te doen ?
Alle reacties Link kopieren
Is je dochter thuis ook zo bazig? Enig kind misschien?
Je kunt je dochter niet zomaar aanmelden bij het speciaal onderwijs, daar is een indicatie voor nodig. En dan nog. Maar misschien is er op dat gebied al meer gebeurd dan je hier beschrijft, ze is tenslotte ook al onderzocht.

Wat gebeurt er nu op school om haar te helpen zich beter te concentreren? Dochter heeft hier ook veel moeite mee, maar die heeft inmiddels een study buddy ('stemhokje' zeg maar) op haar tafel, een koptelefoon, etc.
Buiten vraag of het goed is voor je kind speciaal onderwijs is de kans dat ze daar heen kan niet erg groot.

Om daar heen te gaan moet je vaak toch een indicatie hebben.
Je kunt je dochter niet zomaar aanmelden op speciasl onderwijs.

Wel zou je kunnen kijken of er bij jou in de buurt basisscholen zijn met kleinere klassen.

Overigens vrasg ik mij af of jouw conclusie dat ze het wel kan omdat ze verbaal wel boven het gemiddelde scoirt niet veel te kort door de bocht is
Alleen een grote kloof tussen verbaal en performaal is geen indicatie voor speciaal onderwijs. School moet een plan maken, uitvoeren en evalueren en aan de hand daarvan opnieuw met een plan of advies komen. Het handelingsplan zal geschreven worden door de IB-er, vandaar de observatie.
Het kan heel lastig zijn als er zo grote discrepantie is tussen het verbalen en performale IQ. Is er verder geen onderzoek gedaan naar eventuele onderliggende problematiek bij deze resultaten? Goede vragen ook van Julius.

Speciaal onderwijs is niet iets waar je je kind zomaar voor aan kan melden of naar toe kan brengen. Als het op school (te) lastig blijkt zou een aanmelding wel in werking kunnen worden gezet, maar dat gebeurd niet zomaar... Wellicht kan de school ook bepaalde aanpassingen doen om je dochter te helpen zich op haar taak te concentreren. Een rustig plekje om te werken, koptelefoon tegen prikkels, extra begeleiding, etc.

Observeren op school lijkt me ook goed. Wellicht zien ze dan dingen die de leerkracht over het hoofd ziet...
Een stempel krijgt ze toch wel: nu een laag zelfbeeld/deuk in zelfvertrouwen want ze kan niet meekomen met de klas of naar speciaal onderwijs.

Als de mogelijkheid zich voordoet, en het lukt niet op deze basisschool, dan zou ik zeker aan speciaal onderwijs denken. Ik denk namelijk echt dat meer aandacht, kleinere klassen meer voor kinderen doen dan alleen de resultaten opkrikken. Ze zal werken aan de vaardigheden waar ze later echt iets aan heeft, bijvoorbeeld vertrouwen in zichzelf.
Je krijgt je kind niet zomaar op speciaal onderwijs. Ik denk ook niet zo te lezen dat ze daar thuis hoort. Heb je geen school in de buurt met kleinere klassen. 33 is inderdaad wel veel.
Ik zou mijn kind niet zomaar naar speciaal onderwijs sturen (kan ook niet zonder indicatie inderdaad), maar ik vind het heel goed dat je je wel in informatie verdiept. Zowel mijn nichtje als nu haar kinderen waren enorm gebaat geweest bij speciaal onderwijs. Ze kregen het ook als advies, maar mijn nichtje vindt het niet goed genoeg voor haar kinderen en ze wil richting de buitenwereld spelen dat de kinderen het prima kunnen op de gewone basisschool. Ondertussen laten haar zoontjes ook dergelijk gedrag zien, zeker de oudste. Niet kunnen meekomen met de rest en daardoor bazig om zijn onzekerheden te overschreeuwen. Hij is er zelfs agressief bij geworden de laatste tijd.

Ik zeg dus niet dat je je kind maar naar speciaal onderwijs moet sturen, maar ik vind het goed dat je dat ook als optie ziet. Wie weet blijkt er uit observaties of iets dergelijks dat het wel beter voor haar zou zijn.
quote:sugarmiss schreef op 28 december 2015 @ 10:40:

Wel zou je kunnen kijken of er bij jou in de buurt basisscholen zijn met kleinere klassen.

Overigens vrasg ik mij af of jouw conclusie dat ze het wel kan omdat ze verbaal wel boven het gemiddelde scoirt niet veel te kort door de bocht isDat laatste ,sla je de spijker mee op de kop. "Het gevaar"met deze kinderen is,dat ze door derden overvraagd worden,omdat er verbaal weinig tot niks opvalt,terwijl ze cognitief het toch echt niet bij kunnen benen.
quote:sugarmiss schreef op 28 december 2015 @ 10:40:

Overigens vrasg ik mij af of jouw conclusie dat ze het wel kan omdat ze verbaal wel boven het gemiddelde scoirt niet veel te kort door de bocht isDit ook inderdaad! Juist door een hoger verbaal IQ kan je de fout maken dat je iemand overschat.
Ik heb een tijdje mensen met een beperking begeleid en ik had bijvoorbeeld autistische cliënten met een verbaal IQ van 120. Hoogbegaafd dus, maar hun performale IQ was zo laag dat ze toch altijd naar speciaal onderwijs en de sociale werkplaats gingen. Juist heel goed, want hier waren ze compleet op hun plek.
Is er bij jou in de buurt ook aanbod in soorten onderwijs?,wat voor school gaat ze nu?

Hier gaat kind naar een bijzonder soort onderwijs (denk jenaplan of vrije school oid). Wordt ook weleens gewisseld vanwege soort onderwijs.

Dus een reguliere erg prestatiegerichte school in de buurt, als daar een kind niet kan aarden dan stappen ouders soms over naar andere vormen van onderwijs.

Andersom ook, sommige kinderen passen juist erg goed in met de hele klas prestatiegericht aan de slag met hetzelfde.

Als je kind zo sociaal is zou een jenaplan school misschien wel iets zijn. Ik begrijp dat je dan met de groep iets moet doen.
Extra begeleiding is dat mogelijk bij haar op school doormiddel van een taalklas of rekengroep? Heeft ze een diagnose dan zou ze in aanmerking kunnen komen voor passend onderwijs. Mijn dochter heeft een hersenafwijking en cerebrale parese niveau 1 maar gaat toch naar gewoon basis onderwijs met begeleiding van een half uurtje per dag waarbij ze leert om te fietsen , knop dicht te maken, en veters te strikken, maar ook reken oefeningen.
Ze is thuis idd ook best bazig, ze is de jongste van 3.

De opmerking dat ze het wel kan omdat verbaal boven gemiddeld is komt van degene die haar getest heeft, niet van mij.

Ik heb een school voor speciaal onderwijs aangeschreven en het uitgelegd en ik mag daar op gesprek komen, maar ik twijfel dus nog heel erg.

Op school doen ze hun best in mijn ogen, ze krijgt verlengde instructie, ze laten haar testen.

Ik heb om een dyslectie test gevraag omdat ik zie dat ze heel veel moeite heeft met haar spelling.

Haar broer heeft ook een verklaring en hun vader heeft het ook.

Ze moet nu eerst een aantal maanden naar logopedie om daar te oefenen met spelling en lezen en pas daarna mag ze getest worden, de regels zijn schijnbaar veranderd want mijn zoon hoefde dat destijds niet (was wel een andere school).

Ze had bv een aardrijkskunde toets en ik ging met haar oefenen.

Ze ging zelf de antwoorden invullen en alles was fout.

Daarna heb ik het rustig voorgelezen aan haar en doen wist ze wel de juiste antwoorden.

Ze kan het dus wel maar neemt zelf niet de tijd om het goed te lezen.
quote:smurfin123 schreef op 28 december 2015 @ 11:06:

Ze is thuis idd ook best bazig, ze is de jongste van 3.

De opmerking dat ze het wel kan omdat verbaal boven gemiddeld is komt van degene die haar getest heeft, niet van mij.

Ik heb een school voor speciaal onderwijs aangeschreven en het uitgelegd en ik mag daar op gesprek komen, maar ik twijfel dus nog heel erg.

Op school doen ze hun best in mijn ogen, ze krijgt verlengde instructie, ze laten haar testen.

Ik heb om een dyslectie test gevraag omdat ik zie dat ze heel veel moeite heeft met haar spelling.

Haar broer heeft ook een verklaring en hun vader heeft het ook.

Ze moet nu eerst een aantal maanden naar logopedie om daar te oefenen met spelling en lezen en pas daarna mag ze getest worden, de regels zijn schijnbaar veranderd want mijn zoon hoefde dat destijds niet (was wel een andere school).

Ze had bv een aardrijkskunde toets en ik ging met haar oefenen.

Ze ging zelf de antwoorden invullen en alles was fout.

Daarna heb ik het rustig voorgelezen aan haar en doen wist ze wel de juiste antwoorden.

Ze kan het dus wel maar neemt zelf niet de tijd om het goed te lezen.Misschien kan zij geen methodische plannetjes maken. Dwz een logische volgorde plannen om iets te leren. Als zij het zelf moet doen,lukt het niet,maar wordt het voor haar gedaan,wel.
Ik zal me ook eens oriënteren op een vrije school, is misschien ook wel wat voor haar.

Nu zit ze op Dalton onderwijs
quote:smurfin123 schreef op 28 december 2015 @ 11:20:

Ik zal me ook eens oriënteren op een vrije school, is misschien ook wel wat voor haar.

Nu zit ze op Dalton onderwijs

Mijn ervaring met de vrije school is dat juist heel erg verwacht wordt dat kinderen in dezelfde fase en op het zelfde niveau zitten (didactisch). Dalton gaat juist heel erg uit van de zelfstandigheid van kinderen toch of vergis ik me dan?

Ik ken iemand met een non-verbale taalstoornis. Hij heeft ook een grote kloof tussen verbaal en performaal. Hij snapt alles prima maar kan taal dus simpelweg heel moeilijk verwerken en 'vertalen' naar acties. Hierdoor wordt hij vaak enorm overvraagd. Dit zorgt er bij hem voor dat hij gefrustreerd raakt en probeert zaken onder controle te houden waar hij wèl iets over te zeggen heeft... Is je dochter naast een IQ test niet verder onderzocht?
Zoals de rest zegt speciaal onderwijs kan je niet zo maar heen.

Misschien is het soort onderwijs dat ze geven op dochters school gewoon niet haar soort onderwijs.

Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem en na een fusie van scholen gingen ze ineens Dalton onderwijs geven. Dat is prima maar niet voor mijn dochter en ik heb daar dus ook niet voor gekozen.

We zijn nu op zoek naar scholen met ander soort onderwijs.

De vrije school lijkt me trouwens ook niks voor mijn dochter.
Hier exact hetzelfde met mijn jongste (groep 7 Daltonschool). Verbaal bovengemiddeld, performaal gemiddeld en verwerkingssnelheid laaggemiddeld. Haar E's komen vooral door de matige concentratie. Een op een weet ze alles prima, gewone toetsen gaan wisselend, maar de cito's altijd slecht.

We hebben ons er maar bij neergelegd dat het waarschijnlijk geen havo wordt tzt, en we blijven proberen haar te manen tot goed lezen en voldoende tijd nemen.
quote:gsleutel schreef op 28 december 2015 @ 12:08:

[...]

Mijn ervaring met de vrije school is dat juist heel erg verwacht wordt dat kinderen in dezelfde fase en op het zelfde niveau zitten (didactisch). Dalton gaat juist heel erg uit van de zelfstandigheid van kinderen toch of vergis ik me dan?

Ik ken iemand met een non-verbale taalstoornis. Hij heeft ook een grote kloof tussen verbaal en performaal. Hij snapt alles prima maar kan taal dus simpelweg heel moeilijk verwerken en 'vertalen' naar acties. Hierdoor wordt hij vaak enorm overvraagd. Dit zorgt er bij hem voor dat hij gefrustreerd raakt en probeert zaken onder controle te houden waar hij wèl iets over te zeggen heeft... Is je dochter naast een IQ test niet verder onderzocht?

klopt, Dalton gaat uit van de zelfstandigheid van kinderen, en ze hebben ook allemaal werk op hun eigen niveau.

Maar op de een of andere manier kan zij daar niet mee omgaan lijkt het, misschien teveel zelfstandigheid ?

En idd wat je zegt de dingen waar ze wel wat over te zeggen heeft, daar wil ze de controle over hebben.

Ze is getest op haar cognitieve capaciteiten en er is gekeken of haar resultaten daarmee samenhangen.

De dyslectie test mag pas na een aantal maanden begeleiding.
quote:MinkeDeWit schreef op 28 december 2015 @ 12:10:

Hier exact hetzelfde met mijn jongste (groep 7 Daltonschool). Verbaal bovengemiddeld, performaal gemiddeld en verwerkingssnelheid laaggemiddeld. Haar E's komen vooral door de matige concentratie. Een op een weet ze alles prima, gewone toetsen gaan wisselend, maar de cito's altijd slecht.

We hebben ons er maar bij neergelegd dat het waarschijnlijk geen havo wordt tzt, en we blijven proberen haar te manen tot goed lezen en voldoende tijd nemen.Ik heb me er ook bij neergelegd dat het geen havo wordt, en dat is ook helemaal niet erg.
quote:smurfin123 schreef op 28 december 2015 @ 12:17:

[...]

klopt, Dalton gaat uit van de zelfstandigheid van kinderen, en ze hebben ook allemaal werk op hun eigen niveau.

Maar op de een of andere manier kan zij daar niet mee omgaan lijkt het, misschien teveel zelfstandigheid ?

En idd wat je zegt de dingen waar ze wel wat over te zeggen heeft, daar wil ze de controle over hebben.

Ze is getest op haar cognitieve capaciteiten en er is gekeken of haar resultaten daarmee samenhangen.

De dyslectie test mag pas na een aantal maanden begeleiding.

Dan is Dalton onderwijs voor haar wellicht inderdaad niet ideaal, juist omdat ze met wat meer begeleiding dus laat zien dat ze het prima begrijpt. Je zou haar ook los van school kunnen laten testen (niet buiten school om, maar wel bij een zelfstandig bureau)... Ik zou dan wel breder laten kijken dan alleen dyslexie. Als er een taalstoornis of concentratiestoornis onder zou zitten zou dat dezelfde problemen kunnen geven maar heb je weinig aan alleen een dyslexie verklaring.

Er zijn in mijn ogen nog veel mogelijkheden tussen Dalton onderwijs (zeer gericht op zelfstandigheid) met klassen van 33 en speciaal onderwijs met twee leerkrachten op zeg 8 kinderen... Wellicht past Jenaplan wel beter bij je dochter. Daar wordt veel aandacht besteed aan zaken buiten het didactische: sociale vaardigheden, samenwerking, verantwoordelijkheid... levensvaardigheden waar je dochter, zeker als ze didactisch geen uitblinker is, de rest van haar leven veel aan kan hebben.
quote:smurfin123 schreef op 28 december 2015 @ 11:06:

Welk type?

Er bestaat namelijk ook het het Speciaal BAsisOnderwijs. Dat hoort niet bij het Speciaal Onderwijs maar is een speciale basisschool en dus onderdeel van het regulier basisonderwijs. Ook voor een plaatsing op een sbao moet een traject samen met de school gaan worden ingezet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven