Bar loopt snel terug

29-12-2015 18:51 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

even een vraagje voor verwarmingstechneuten

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe atag ketel.

Gisteren had ik plos geen warm water en heb ik het installatiebedrijf laten kijken.

Expansievat was kapot.

deze is vandaag vervangen.

De Bar is opgevoerd tot 2 dat was om 11.30 uur.

deze staat nu al weer op 1.6

verleden week is mijn huis helemaal nagekeken op lekkages in leidingen vanwege vocht. maar ook met perslucht liep de watermeter niet. dus een waterleiding kan het ( denk ik) niet zijn.

Wat kan het euvel zijn?
De rode bol: druk-expansievat. Die kan stuk zijn. Ding zelf kost iets van ¤35, dus dat valt mee.
quote:Dalit schreef op 29 december 2015 @ 18:57:

De rode bol: druk-expansievat. Die kan stuk zijn. Ding zelf kost iets van ¤35, dus dat valt mee.

Die is net nieuw.

Hebben ze na het vullen nog ontlucht? Dan neemt het altijd nog wat af. Anders zelf weer even aanvullen en kijken wat er gebeurt.
Geeft je thermostaat een code/foutmelding aan?

Heb je alle cv's ontlucht?
quote:Moiren_ schreef op 29 december 2015 @ 19:02:

[...]

Die is net nieuw. Ach ja, sorry. Staat inderdaad in de OP.
Expansievat is vanmorgen vervangen.

alles is ontlucht.

de druk loopt in 6 uur tijd al 0.4 bar terug. das veel te veel.
Bel het bedrijf anders even.
Radiatoren ontluchten en opnieuw bijvullen en dan kijken of de druk weer zo snel daalt. Zo ja, bellen met de monteur, zo nee, probleem opgelost!
quote:kattija schreef op 29 december 2015 @ 19:07:

Expansievat is vanmorgen vervangen.

alles is ontlucht.

de druk loopt in 6 uur tijd al 0.4 bar terug. das veel te veel.

Ontluchten kun je alleen door de lucht in je radiatoren te laten ontsnappen wat vlak bij het ontluchtingskraantje zit. Andere lucht, in leidingen etc gaat zich daarna verplaatsen door het draaien van de ketel, dus dat moet je echt een paar keer doen.

*schrijft de dochter van de cv monteur*
Ik heb zo even gebeld. Is gelukkig een man die niet naar of geïrriteerd doet als je belt.

Dit is niet goed vertelde hij. Morgen komt hij weer langs.

Wordt er lichtelijk panisch en verdrietig van.... al die kosten.... kom er straks niet meer uit.
quote:fietsie schreef op 29 december 2015 @ 19:12:

[...]

Maar kan de druk zo veel teruglopen in een 8 uur tijd? zoveel lucht?

Ontluchten kun je alleen door de lucht in je radiatoren te laten ontsnappen wat vlak bij het ontluchtingskraantje zit. Andere lucht, in leidingen etc gaat zich daarna verplaatsen door het draaien van de ketel, dus dat moet je echt een paar keer doen.

*schrijft de dochter van de cv monteur*
Al die kosten? Zij hangen een nieuwe ketel op die het binnen een paar maanden begeeft. Garantie toch?
Zit er geen garantie op die dingen?

Na twee maanden zou hij toch eigenlijk niet kapot moeten gaan, tenzij er een fabrieksfout in zit.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

De ketel is goed, expansievat is ook goed, kan een overstort kapot zijn?
Zou jou niks mogen kosten!
ja maar als het een leidinglek is dan is het verzekeringswerk. maar een lekdetectie hebben we met camera al gedaan en niets gevonden.

dan zou een gespecificeerd bedrijf met speciale apparatuur moeten komen.

maar valt dat dan ook onder de verzekering?
Als de installateur het verkeerd heeft aangelegd, is het geen verzekeringswerk maar gewoon garantie op het werk wat hij heeft gedaan. Dus niet maar zo prompt de nota betalen.
quote:gismo72 schreef op 29 december 2015 @ 19:31:

Als de installateur het verkeerd heeft aangelegd, is het geen verzekeringswerk maar gewoon garantie op het werk wat hij heeft gedaan. Dus niet maar zo prompt de nota betalen.dat ga ik ook zeker niet doen.
quote:kattija schreef op 29 december 2015 @ 19:17:

[...]

Is al het water uit het hele syteem afgetapt geweest?

Als dat het geval is dan kan dat best namelijk, in vers water zit veel lucht!
de verwarmingsman heeft het oude expansie vat vervangen door een nieuwe.

het oude zat vol water.

of daardoor het hele systeem leeg is geweest?? geen idee
quote:kattija schreef op 29 december 2015 @ 19:22:

De ketel is goed, expansievat is ook goed, kan een overstort kapot zijn?

Ja, dit kan.

En de overstort zelf kost geen drol maar je moet wel het water uit het systeem laten lopen om hen te kunnen wisselen, opnieuw vullen en alles ontluchten.

Een goede installateur heeft spullen om de leiding te bevriezen waardoor het systeem niet leeg gehaald hoeft te worden.

De druk in je systeem is ook afhankelijk van de temperatuur van het water.

Volgens de 2e wet van Boyle Gay-Lusac is het product van druk, volume en temperatuur constant. Het volume is constant dus een wijzigende temperatuur zorgt voor een wijzigende druk.

Dus wanneer de verwarming niet aan staat kan de druk lager zijn dan wanneer de verwarming aan staat.
Niet geschoten is altijd mis
Oke, klinkt aannemelijk.

Ik ga nog even kijken wat er nu op staat aan Bar
De druk stond nu op 2.1 tijdens ontbranding. toen de verwarming uitsloeg direkt terug naar 1.6...

heb geen idee of dat normaal is
Volgens mij moet de druk toenemen als je de verwarming aan zet dus geeft de display meer bar aan, niet minder.

Ik zou toch nog even met het sleuteltje alle verwarmingen in je huis nagaan en dan de ketel bijvullen.
ga ik doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven