Mijn grootste angst: de bom

03-01-2016 20:37 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry nogal zwart onderwerp, maar ik moet dit kwijt.

Al sinds ik klein was en voor het eerst hoorde wat een atoombom is, ben ik er doodsbang voor. De koude oorlog is zogenaamd "afgelopen", maar ik zie eigenlijk geen enkele reden om er gerustgesteld over te zijn.

Het gaat al 67 jaar goed?

Dat klinkt voor mij een beetje als iemand die van het Empire State Building af springt en na 67 verdiepingen gevallen te zijn denkt: "hey, gaat prima toch?"

Het is al een paar keer bijna mis gegaan, de laatste keer in 1995, toen een weersatelliet uit Noorwegen werd gelanceerd in de richting van Rusland, en Rusland hem aanzag voor een nucleair wapen. Lees maar na, check de bronnen, het ging echt bijna mis. Boris Jeltsin was gelukkig niet dronken op dat moment, want hij moest de beslissing nemen om wel of niet op de rode knop te drukken.

En hij had maar heel kort de tijd om die beslissing te nemen, dat is belangrijk om te begrijpen. Als de bom afgaat, dan is alles in een paar uur tijd afgelopen. Er is geen ruimte meer voor rustig onderhandelen of nadenken op dat moment.

Let wel dat de band met Rusland in 1995 heel goed was. Je moet er niet aan denken dat het was gebeurd in tijden van grote spanningen, bijvoorbeeld net nadat Turkije een Russische straaljager heeft neergehaald.

Ondertussen heeft het Westen de NAVO alsmaar verder uitgebreid in de richting van Rusland. Over expansiedrang gesproken. Wat doen landen als Turkije, Estland en Litouwen in godsnaam in de NAVO? Het is geen vredesorganisatie zoals de VN, totaal niet. Dit is eigenlijk net zoiets als wanneer Mexico en Cuba lid zouden worden van het Warschau Pact. Waarom staat de media hier niet iets kritischer tegenover? Ik snap het niet. Het is levensgevaarlijk. Op deze manier is het kwestie van tijd totdat de situatie escaleert.

De film Threads laat heel mooi zien wat er gebeurd als het fout gaat. Degenen die bij de bommen zelf omkomen hebben eigenlijk nog geluk. Stel je een wereld voor waarin je geen stromend water meer hebt, geen supermarkt, geen elekticiteit, geen functionerende overheid, geen ziekenhuis, geen politie, wel besmettelijke ziektes, en oh ja, stralingsziekte. Wij, verwende westerlingen, die ons al geen raad meer weten als onze mobiel geen bereik meer heeft tegenwoordig.

Nou, bedankt voor het lezen.
kennis is knowledge
Graag gedaan
Aha. Nou, graag gedaan.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Heb je wel een aluhoedje?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik hoop dat als het gebeurt dat er hier ook een bom valt. In een klap van die elende af.
Graag gedaan.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
quote:Nouschi schreef op 03 januari 2016 @ 20:43:

Heb je wel een aluhoedje?Dat stopt de bom? Ik ga vast frobelen!
https://www.youtube.com/watch?v=RXWdQGtl6qs
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Gelezen en het is doemdenken.
Fallout 4 maar dan in het echt...

Geeft me een goed excuus om nu maar zoveel mogelijk dat spel te spelen, is geen tijdverspillerij, dat is training
Maar als je daar nou echt zo bang voor bent he, waarom verdiep je je er dan zo in?

Je kan er niks aan veranderen maar loopt jezelf alleen maar op te fokken. Waarom?
Angst is een hele slechte raad gever.

Ik ben het met jou eens dat er ind een reële dreiging is, maar heeft het zin om daar bij stil te staan?

Ik zeg jou 1 ding...Is het jou tijd dan ga je. ......met of zonder die bom.....
Angst is een hele slechte raad gever.

Ik ben het met jou eens dat er ind een reële dreiging is, maar heeft het zin om daar bij stil te staan?

Ik zeg jou 1 ding...Is het jou tijd dan ga je. ......met of zonder die bom.....
Als het maar snel gaat zodat je niet veel tijd hebt om te beseffen dat je einde is gekomen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
we hebben toch een atoombunker bij leo?
quote:Enn schreef op 03 januari 2016 @ 20:46:

https://www.youtube.com/watch?v=RXWdQGtl6qs

Heeee, dat was mijn linkje!

quote:sabbaticalmeds schreef op 03 januari 2016 @ 20:59:

we hebben toch een atoombunker bij leo?mij is altijd geleerd om onder een deurpost of tafel te gaan zitten
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 januari 2016 @ 20:59:

we hebben toch een atoombunker bij leo?mij is altijd geleerd om onder een deurpost of tafel te gaan zitten
quote:helssing schreef op 03 januari 2016 @ 20:50:

Gelezen en het is doemdenken.Want?
kennis is knowledge
quote:SubterraneanHomesickAlien schreef op 03 januari 2016 @ 21:03:

[...]

Want?omdat er altijd gevaar op de loer ligt.
quote:joost31 schreef op 03 januari 2016 @ 21:01:

[...]

mij is altijd geleerd om onder een deurpost of tafel te gaan zitten altijd voedsel in blik hamsteren
quote:Lady_Voldemort schreef op 03 januari 2016 @ 21:00:

[...]

Heeee, dat was mijn linkje!

Sorry, ik kon het niet weerstaan! Het was groter dan mijn wil.

* ik praat wel tegen zij, die niet genoemd mag worden.*
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Gelezen.

Graag gedaan.

Heeeel lang geleden, toen ik nog klein was, was ik ook bang voor dé bom.

Maar nu allang niet meer.

Ik kan er niets tegen doen, dus ik zie wel wat er gebeurt. En ondertussen leef ik mijn leven.
Maak een loden pak!

Kans is vrij klein dat 'de bom' op ons valt. Islamitische idioten willen hem graag op Israël, Rusland en Amerika gooien hem niet op ons (geen gewin), Noord Korea pleurt hem liever op het zuidelijk deel, Pakistan op India en Israel, mwah, die gebruikt hem niet.

Kans acht ik stuk groter dat een islamitische terrorist verrijkt uranium in Moldavië op de kop tikt en er dan een bom(metje) van maakt, om ergens in een drukke straat te laten af gaan. Maar het is niet simpel om aan te komen, dus ik denk dan dat er een groter doel wordt uit gezocht, Londen, Parijs, Moskou.
Waarom lees je verder in op een onderwerp dat je angst aan jaagt? Waarom ben je bang voor iets wat je toch nooit onder controle hebt? Als het gebeurt, dan gebeurt het. Dan heb je of nergens last van of je vindt er last van. Dan is dat zo. Leef het leven wat je wilt leven. Laat geen moment voorbij gaan en benadeel jezelf vooral niet door dit doemdenken. Het verbetert de kwaliteit van je leven niet en je schiet er niets mee op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven