Werk & Studie alle pijlers

Concurrentiebeding, wat nu?

12-01-2016 19:48 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik maak kans om uitgekozen te worden voor een leuke baan (bedrijf B). Op dit moment ben ik werkzaam bij bedrijf À. Beide bedrijven zitten wel in dezelfde branche maar in een verschillend segment. Bijv. Ik werk bij de Hema en evt volgende baan is bij de Bijenkorf. Bedrijf B biedt me een andere functie dan wat ik nu doe. Wel is er wat overlap in de werkzaamheden. Maar functienaam is dus anders.

Nu heb ik bij mij huidige werkgever een concurrentiebeding waarin staat dat ik niet bij een directe concurrent mag werken en niet in dezelfde functie of een afgeleide daarvan. Ik wil heel graag gaan voor de baan bij bedrijf B, maar ben bang voor dat concurrentiebeding. Iemand advies?
Wat voor contract heb je (tijdelijk of vast)?
Bespreken op je werk. Ben je vakbondslid? Of heb je rechtsbijstand?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In onze branche zou het niet kunnen, ook al zitten de bedrijven in een ander segment. Ligt dus aan de branche.
Dan zou je nergens meer in een winkel kunnen gaan werken. Concurrentiebeding is vaak niet hard te maken door een werkgever bij een rechter en dus 9 van de 10 keer onzinnig.

Maar als jij bedrijfgeheimen of een heleboel klanten meeneemt zouden ze een zwaarwegend bedrijfsbelang kunnen aantonen.

Een concurrentiebeding kan vanaf 1 januari 2015 in beginsel alleen nog maar worden overeengekomen in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan vanaf 1 januari 2015 alleen nog een concurrentiebeding opgenomen worden als uit de bij het concurrentiebeding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen.
Ik heb een vast contract en geen mogelijkheden om klanten mee te nemen oid. Gelukkig wel rechtsbijstand. Ga daar sowieso contact mee opnemen, maar dacht dat ik hier ook tips zou kunnen krijgen. Zou ontzettend balen als ik hierdoor de andere baan moet laten gaan.

Vind het ergens ook raar. Dit is mijn vakgebied, dan zou ik dus een jaar lang nergens aan de bak kunnen?
Maar heb je kennis van je huidige bedrijf waar het andere bedrijf beter van kan worden?
Als je lid van vakbond bent even.bellen. mijn man had het er namelijk ook in staan, maar bleek dus gewoon niet geldig te zijn (zie bericht goede fee). Toen man naar de concurrent vertrok deed zijn huidige werkgever zelfs nog een wanhopige poging om hem te houden, door meer salaris te bieden ;)
Tja, dat is een lastige. Ik heb op dit moment geen functie met veel verantwoordelijkheid, ben niet echt op de hoogte van bedrijfsgeheimen oid. Maar goed, het is wel dezelfde branche natuurlijk. Ben bang dat als ik het bij huidige werkgever ga bespreken ik mijn eigen glazen ingooi..
quote:Hoedoeikdit schreef op 12 januari 2016 @ 19:56:

Ik heb een vast contract en geen mogelijkheden om klanten mee te nemen oid. Gelukkig wel rechtsbijstand. Ga daar sowieso contact mee opnemen, maar dacht dat ik hier ook tips zou kunnen krijgen. Zou ontzettend balen als ik hierdoor de andere baan moet laten gaan.

Vind het ergens ook raar. Dit is mijn vakgebied, dan zou ik dus een jaar lang nergens aan de bak kunnen?Bel de rechtbijstand even maar wat ik al zei vaak kunnen ze er niet op terugvallen, en heel veel mensen denken jammer genoeg nog steeds van wel. Maar er is al jaren versoepeling aan de gang en sinds vorig jaar helemaal. Waarom werkgevers deze dingen in contracten blijven zetten is mij een raadsel.
quote:Azuri29 schreef op 12 januari 2016 @ 19:57:

Maar heb je kennis van je huidige bedrijf waar het andere bedrijf beter van kan worden?Dat heeft iedereen die werkt en zelfde soort werk gaat doen in een bepaalde branch. Dat is geen grond voor een concurrentiebeding. Het moet een bedrijf echte schade aanrichten en dat moet hard gemaakt kunnen worden bij de rechter.
Dank voor alle reacties alvast.

Ik kan, voor zover ik het zie, geen schade aanrichten. Bedrijf B heeft een heel ander assortiment. Het werk zou dus wel deels overlappen, maar niet zo dat ik schade aan kan richten. Daarnaast heb ik niet het idee dat huidige werkgever het heel erg zou vinden als ik ga.

Ik ben geen lid van een vakbond trouwens
En ben je je trouwens verplicht te melden of je een nieuwe baan hebt bij ontslag?
quote:Hoedoeikdit schreef op 12 januari 2016 @ 20:06:

En ben je je trouwens verplicht te melden of je een nieuwe baan hebt bij ontslag?Nee.
Gewoon opzeggen en als ze vervelend gaan doen wat ik niet kan voorstellen bel je rechtsbijstand. Ik heb zo vaak een deur verder hetzelfde werk gedaan.
Zit al flink te googlen en zie dat het ook een voordeel voor me is als ik een hogere functie zou krijgen met meer salaris. Dit zou wel het geval zijn...
Ik heb zelf ook concurrentiebeding maar in mijn contract staan ook de bedrijven genoemd die als concurrenten worden bestempeld. Worden er bij jou ook namen genoemd of wordt het alleen algemeen genoemd?
Ja, want dan weegt jouw belang om je te verbeteren zwaarder dan een eventueel belang van de werkgever.

Voor concurrentiebeding hoef je niet echt bang te zijn als je vrij standaard werk doet en jouw huidige werkgever niet schaadt door voor een andere werkgever te gaan werken.

En op de niveaus waar dat wel echt speelt, hebben ze andere methodes om toch de begeerde kandidaat binnen te halen.

Maar kaart het eens aan bij je nieuwe werkgever?
Hier geen specifieke andere bedrijven genoemd. Alleen 'directe concurrent'. En dat is nu juist mijn twijfel. Ze verkopen in principe dezelfde producten, maar wel met een andere insteek (beetje cryptisch dit). Werk is op zich vrij standaard. Heb geen direct contact met klanten of toegang tot belangrijke 'geheimen'. Geen topfunctie dus, beetje middenmoot.
Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dan. Moeite van het procederen niet waard voor je huidige werkgever...
Een algemene vraag: sluit een concurrentiebeding de mogelijkheid bij een concurrerend bedrijf te werken (gedurende een bepaalde tijd of soms binnen een bepaalde afstand) volledig uit, of is het wel mogelijk maar hangt er dan een boete aan vast?
Dat hoop ik, Azuri. En daarbij zullen we er niet heel rouwig om zijn. Loopt al een tijdje niet echt lekker bij huidige werkgever. Denk dat ze zelfs wel een beetje opgelucht zullen zijn dat ze op zoek kunnen naar een nieuw persoon.
Ze mogen jou niet belemmeren in je carriere. Je moet de mogelijkheid kunnen hebben om te groeien, in een hogere functie te kunnen stappen elders. Als ze moeilijk gaan doen kun je daar gewoon op wijzen, en je rechtsbijstand inschakelen.
quote:Goede-Fee schreef op 12 januari 2016 @ 19:52:

Dan zou je nergens meer in een winkel kunnen gaan werken.

Een concurrentiebeding is meer van toepassing voor b2b activiteiten, waar je direct contact met klanten hebt. Het is de bedoeling om te voorkomen dat je je klanten meeneemt naar de concurrent. Om het voorbeeld van TS te gebruiken: het is niet aannemelijk dat een HEMA klant naar de Bijenkorf gaat, omdat een verkoopster daar gaat werken.

Overigens zou ik ook zonder concurrentiebeding uiterst terughoudend zijn om snel contact te zoeken met oude klanten. Het komt niet bijzonder geloofwaardig over.
quote:Marana_ schreef op 12 januari 2016 @ 21:03:

Ze mogen jou niet belemmeren in je carriere. Je moet de mogelijkheid kunnen hebben om te groeien, in een hogere functie te kunnen stappen elders. Als ze moeilijk gaan doen kun je daar gewoon op wijzen, en je rechtsbijstand inschakelen.Maar als je eenzelfde functie bij de concurrent gaat uitoefenen kan je niet echt spreken van een stap voorwaarts in je carriere...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven