Bluft de verkoopmakelaar?

26-01-2016 22:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi.

Mijn man en ik zijn aan het bieden op een gaaf huis. Het is een bouwproject waarin van een oude school 6 woningen worden gemaakt. We hebben interesse in een hoekwoning. De verkopende partij (projectontwikkelaar) wil amper iets van de vraagprijs af doen (slechts 1%). De verkoopmakelaar heeft ons verteld dat de andere hoekwoning verkocht is voor bedrag X, en dat de hoekwoning waar wij interesse in hebben ook zoveel moet kosten. Overigens zijn die woningen niet volledig identiek, maar dat terzijde.

Mag een verkoopmakelaar dat zomaar zeggen.....?

Denken jullie dat hij de waarheid spreekt? Ik weet het nooit zo met makelaars... Als hij hierover zou liegen dan kom je daar - achteraf wel achter (via het kadaster of nog simpeler via de buren). Zou wel heel erg onder de maat zijn vind ik.....

Ben benieuwd naar jullie mening. Alvast dankjewel!
quote:koekwausje schreef op 26 januari 2016 @ 22:51:

Er komt een vve omdat je gezamenlkijke gang hebt, en gezamenlijk een parkeerplaats.En een gezamenlijk dak, gezamenlijke muren, kozijnen, ramen, fundering, noem maar op. Alle kopers tezamen worden eigenaar van het hele pand, en je krijgt het gebruiksrecht voor je privéruimtes.
quote:koekwausje schreef op 26 januari 2016 @ 22:53:

Deze projectontwikkelaar is dus al gestart met bouwen. Al het doorgaat moeten we nog haast maken met onze eigen financiering, want de oplevering is begin april en de koper van ons huis weet pas half februari of haar hypotheek rond komt.En daarom zijn de andere huizen misschien ook nog niet verkocht?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Aankoopmakelaar in de arm nemen een optie?
Onder de prijs bieden. Zij willen ook heel graag zo snel mogelijk verkopen en lijkt me sterk dat ze niet willen onderhandelen.
Life is short. Eat dessert first.
quote:koekwausje schreef op 26 januari 2016 @ 22:51:

Er komt een vve omdat je gezamenlkijke gang hebt, en gezamenlijk een parkeerplaats. Dat vindt niet iedereen leuk denk ik. Want ook 150 euro per maand servicekosten.Van die VVE-bijdrage (die de leden overigens samen vaststellen!) worden dingen betaald als de opstalverzekering en een reservering voor onderhoud. En eventueel de schoonmaak van de gezamenlijke ruimten. Allemaal kosten die je bij iedere koopwoning hebt. Bij een 'los' huis moet je dit alleen zelf regelen en betalen, nu gaat het via de VVE.
quote:koekwausje schreef op 26 januari 2016 @ 22:52:

BrabantVlak bij Breda?
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
@koekwaus: zit er al een keuken en een badkamer in het huis als het wordt opgeleverd? Als je zegt dat het aan de max zit van wat je wil/kan betalen: vergeet echt niet dat er in een 'nieuwbouw'huis nog heel veel gedaan moet worden. Naast keuken en badkamer ook wanden, vloeren, trappen, tuin, schutting. Dat loopt echt wel in de 10-duizenden euro's.

Kunnen jullie daar een bouwdepot voor afsluiten (ophogen van je hypotheek) of heb je daar spaargeld voor?
Wij hebben een paar jaar geleden ook naar zo'n soort project gekeken.

Ik vond het moeilijk in te schatten wat er nog aan kosten bij kwamen (keuken en badkamer waren als richtprijs meegenomen, wat zijn daar de mogelijkheden, wat kost een extra stopcontact, spotje, wordt er geverfd) en ik had geen idee wat je moet rekenen voor vloeren, lampen, tuin. Ik had het vermoeden dat de vloeren doorliepen zodat je de buren verderop zou horen lopen.

Het is al af, ik ben achteraf blij dat we het niet gedaan hebben. Ons huis is flink verbouwd, van tevoren hebben we alles begroot en de bijkomende kosten vind ik aanzienlijk. Dat was moeilijker te betalen geweest als we een hoge huisprijs hadden.

En ik hou niet van VVE, teveel kapiteins.

Succes!
O, en natuurlijk wil de makelaar zo goed mogelijk verkopen.

Hij probeert het met jullie, maar als de prijs niet goed is neemt hij afscheid, gaat door met de volgende, en de volgende, en de volgende. En als dat ook allemaal niet de gewenste prijs levert, dan heb je kans op afdingen. Maar waarom zou hij het voor minder aan jullie verkopen als iemand anders wel zijn prijs betaalt?
Kan je het betalen, of is het net eigenlijk te duur? Als je heel eerlijk bent?
Met nieuwbouw valt toch sowieso niet te onderhandelen? ik weet niet beter dat daar gewoon 1 vaste prijs voor is die betaald moet worden..
Het is natuurlijk niet echt nieuwbouw, maar ik denk ook dat zo'n projectontwikkelaar echt niet gaat onderhandelen. Die moet gewoon verdienen aan z'n project, dus als iemand niet de vraagprijs wil bieden verkoopt 'ie het aan de volgende.
quote:suuz393 schreef op 27 januari 2016 @ 06:51:

@koekwaus: zit er al een keuken en een badkamer in het huis als het wordt opgeleverd? Als je zegt dat het aan de max zit van wat je wil/kan betalen: vergeet echt niet dat er in een 'nieuwbouw'huis nog heel veel gedaan moet worden. Naast keuken en badkamer ook wanden, vloeren, trappen, tuin, schutting. Dat loopt echt wel in de 10-duizenden euro's.

Kunnen jullie daar een bouwdepot voor afsluiten (ophogen van je hypotheek) of heb je daar spaargeld voor?Dit. Ik woon zelf in nieuwbouw (huur dan wel), maar de vloeren, muren, tuin, schutting en trappen waren aardig aan de prijs. En dan hebben wij nog vanwege dat het huur is het zuiniger aangepakt dan we bij koop zouden doen.
Verkoopmakelaar kost ook iets van 1,5% dus daar verdienen we niks aan als we die inschakelen. Ik heb wel onze verkoopmakelaar gevraagd en die probeert te checken wat de verkoopprijs is van dat andere hoekhuis.

Het huis wordt helemaal geverfd opgeleverd, inclusief badkamer en wc. Die laten we ook zo zitten, vinden we prima.

Zelf moeten we nog keuken kopen (leidingen worden al wel aangelegd) en de vloeren. Plus natuurlijk gordijnen en waarschijnlijk ook schutting.

We hebben spaargeld en van het spaargeld betalen we keuken en vloeren e.d., de kosten koper en we kunnen nog wat in de hypotheek stoppen. Dan komen we uit op hypotheek van 350 en dat kunnen we betalen. Na aftrek van netto hypotheek en servicekosten voor vve houden we dan netto 3500 over. We hebben 2 kleine kinderen (die 350 netto aan kinderopvang kosten).Houden we ruim 3100 over voor de rest (boodschappen, 1 auto, verzekeringen, belastingen, krant, zwemles, energiekosten, schoonmaak e.d.). Als we daar niet van rond kunnen komen doen we iets goed fout lijkt me....
We hebben 25.000 a 30.000 voor keuken, vloeren, gordijnen, schutting... Ook dat leek ons realistisch....
aankoopmakelaar bedoelde ik
En dan heb ik het over een lineare hypotheek...... de bruto en netto hypotheeklast wordt elk jaar iets minder. Ik wilde geen annuïteitenhypotheek. Dan blijven je brutomaandlasten even hoog, maar betaal je netto elk jaar iets meer omdat je steeds minder rente aftrek hebt. Dat wilde ik niet. Ik ga elk jaar iets minder betalen zo.
Klinkt financieel prima haalbaar koekwaus (jaloers op jullie inkomen! )

Dan zou ik vooral naar je gevoel luisteren: als dit het huis is waar je wil wonen: doen! Het klinkt in ieder geval fantastisch
Ik heb wel eens een aanbod gekregen om een nieuwbouwhuis ver onder de originele vraagprijs te kopen.

Ze konden het maar niet kwijt raken.

Ook niet aan ons
We hebben het gekocht! Ben heel erg blij!

We kregen niks meer van de prijs af trouwens. Maar iedereen bedankt voor het meedenken.
Gaaf koekwausje, gefeliciteerd! ik denk dat ik weet waar het is, vlak achter de kerk?

Als dat zo is heb ik er een aantal jaren geleden nog gewerkt.
Gefeliciteerd!
Life is short. Eat dessert first.
Gefeliciteerd, veel succes en geluk in jullie nieuwe huis!!
Top, gefeliciteerd!!
Ja Jaune!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven