ADD, schrijf mee!

13-05-2015 12:17 600 berichten
Ik heb al even gezocht op dit onderwerp en ook al wat topics gevonden, maar het leek mij leuker om een actief topic te maken. Mijn doel van dit topic is verhalen en ervaringen uit te wisselen, maar ook handige tips of artikelen over ADD. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen .

Het hoeft natuurlijk niet altijd super serieus te zijn, grappige anecdotes zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Iedereen is welkom om mee te schrijven natuurlijk. Je hoeft niet je (hele) verhaal te delen als je dat niet wilt.
quote:bankje schreef op 17 januari 2016 @ 11:31:

Ik heb ook nog geen officiële diagnose maar ik ben wel aangemeld een groep. Intakegesprek is pas over 2 maanden.

Ik ben sinds Vrijdag gestart met een lage dosis Ritalin. Ik merkte al gelijk verschil!Ik ben benieuwd hoe je het verschil merkte. Ik ben zelf nu thuis met een burn out / overspannenheid (niet de eerste keer), maar wil als ik weer wat ben bijgekomen ook eens kijken naar een structurele oorzaak van mijn problemen. Medicatie lijkt me wel eng, maar misschien helpt het wel heel goed.
Het verschil is dat ik minder opgejaagd ben. ik heb nu rust in mijn hoofd. Minder irritatie als iets niet gelijk lukt.
Alle reacties Link kopieren
Het effect van medicatie merk je echt wel hoor.

Bij mij werd het ineens stil in mijn hoofd. Er waren hoofdgeluiden en bijgeluiden ipv alleen hoofdgeluiden en chaos. En ook mijn afmaakdrive was er ineens. Normaal is die er niet.

En heel veel rust en minder geprikkeldheid/irritatie.
Dat klinkt goed! Ik wil dat weleens proberen, maar wel ná mijn burn out. Ik ben bang dat Ritalin niet echt bevoordelijk is op dit moment aangezien je er ook onrustig van wordt. Slapen jullie nog wel goed? En kun je er ook zomaar mee stoppen?
Ik heb Methylfenidaat maar word daar juist minder onrustig van. Ben van mezelf vaak erg onrustig. Kan me geen 10 minuten richten op bijvoorbeeld de tv omdat mijn hoofd zo maalt. Die pillen zorgen ervoor dat dat minder is.

En stoppen kan zomaar. Heb ik toevallig gedaan de afgelopen periode. Geen gekke dingen gebeurd.
Ik noemde Ritalin maar ik slik Methylfenidaat om exact dezelfde reden als Stefke en jij omschrijft precies het verschil wat ik merk.
quote:bankje schreef op 15 januari 2016 @ 08:41:

MEfunny hoelang duurde het voordat de verandering merkbaar was? Ik start vandaag met ritalin en ben benieuwd of het aanslaat bij mij.

De veranderingen waren direct merkbaar zoals je zelf ook hebt gemerkt. Hij slaapt er goed op trouwens, dat scheelt.

Hij wilt niet meer zonder.
x
Als je rustig word van Ritalin en je beter kan concentreren, heb je denk ik al je antwoord Ga eens naar de huisarts.

die kan je waarschijnlijk wel verwijzen/helpen.
quote:schuilnaamhebber schreef op 19 januari 2016 @ 17:37:

Ik heb wel een wo studie afgerond, maar heb nooit een studieboek doorgelezen, want ik waa dan na de eerste blz alweer afgeleid.. Best een wonder dat ik het gehaald heb. Kon me tijdens tentamens juist altijd heel goed focussen en daardoor ook verbanden leggen..Klinkt alsof je ook hoogbegaafd bent waardoor de AD(H)D nooit is opgevallen. Mocht je (nog) niet aan de medicatie willen, kun je ook proberen om te gaan sporten en (goede kwaliteit) visolie te slikken.
quote:schuilnaamhebber schreef op 19 januari 2016 @ 17:37:

Hoi iedereen!

Wat goed om via deze weg zoveel herkenning bij elkaar te kunnen vinden.

Ik twijfel zelf eigenlijk al heel lang of ik ad(h)d heb of niet. Ik herken me in ieder geval wel in veel dingen.

Mijn totale onvermogen om op tijd te komen, al sinds mijn kindertijd.

Altijd heel veel drukte in mijn hoofd.

Heel vaak opnieuw beginnen met lijstjes/ schriftjes/ agenda's, maar dan alweer heel snel in chaos eindigen.

Mn huis is eigenlijk altijd een puinhoop, met van die scheefgroeiende administratie stapels.

Vind het heel moeilijk om me tot dingen te zetten. Ik ben een enorme uitsteller.

Ben ook best slecht in realistische tijdsschattingen te maken. Dan plan ik superfanatiek een aantal afspraken achter elkaar en dan vergeet ik de reistijd erbij in te calculeren.

Mijn vrienden en familie vergeet ik heel vaak terug te appen.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Ik heb wel een wo studie afgerond, maar heb nooit een studieboek doorgelezen, want ik waa dan na de eerste blz alweer afgeleid.. Best een wonder dat ik het gehaald heb. Kon me tijdens tentamens juist altijd heel goed focussen en daardoor ook verbanden leggen..

Ik had tijdens mijn middelbare schooltijd en studententijd een beste vriendin met add. Ik herkende mezelf altijd in veel dingen, maar wilde tegelijkertijd ook niet de aandacht op mezelf vestigen of haar na apen oid. Naast overeenkomsten waren er natuurlijk ook verschillen.

En nu heb ik dus een vriend met add. Ik herken zo veel, maar toch voel ik me daar dan weer bezwaard over. Al begrijp ik dat eigenlijk niet zo goed.

Ik heb tijdens mijn studententijd eens ritalin gebruikt en vond dat toen zo fijn. Ik kon me ineens concentrren op waar ik mee bezig was en ik kon zelf kiezen waarop ik mijn aandacht richtte ipv steeds alles binnenkrijgen van wat in mijn omgeving gebeurde.

Waar ik nu zo tegenaanloop is dat il een heleboel dingen wil, maar het niet gedaan krijg. En dat ik een aantal belangrijke keuzes moet maken waar ik niet uitkom.

En ik zou toch ook graag een realistisch zelfbeeld krijgen. Ik heb me mijn hele leven zo vaak lui en dom gevoeld.. Maar heb ook zo vaak het idee gehad dat mijn hersens gewoon anders werken.

Ik herken veel in jouw verhaal, niet volledig. Ik schrijf niet in dit topic mee omdat ik ook de H er bij heb. Of kan ik met ADHD ook meeschrijven, lijkt mij fijn namelijk!

Momenteel slik ik sinds 1,5 jaar ritalin en het scheelt veel. Maar wat Vera zegt: sporten en yoga scheelt al heel veel, daardoor heb ik mijn dosis ritalin aanzienlijk kunnen verlagen. Wel grappig dat jouw vriend ADD heeft, die van mijn zit meer richting Asperger waardoor hij veel structuur biedt, erg fijn voor mij ;)
Hoi allemaal, wil graag meeschrijven

Ik herken ontzettend veel van wat jullie ervaren. Ik zit inmiddels in m'n 6e jaar van een HBO studie, maar loop opnieuw vast.

Gisteren een gesprek gehad met mijn partner (die ook behoorlijk wat kenmerken laat zien ), waaruit het voor mij duidelijk werd dat ik kan knallen als ik gemotiveerd ben en/of in een soort hyperfocus-week zit.

Daarbuiten krijg ik niks uit m'n handen...

Daarnaast ben ik best sociaal, maar vind het lastig om vriendschappen te onderhouden. Ben ik snel overprikkeld, waardoor ik regelmatig een stoeprandje mis bij een stoplicht. Mensen moeten vaak lachen als we een kaartspelletje spelen omdat ik hardop tel (behoorlijk hard...), anders raak ik de tel kwijt.

Bij stress of onrust slaap ik niet/slecht en ga ik heel veel dromen, dat wordt wel beter als ik erover praat. Maar om te praten moet ik eerst die chronische gedachten-spaghetti uit m'n hoofd krijgen.

Tot slot, ik praat snel, heel snel. Mensen vinden het vaak ook lastig om mij te kunnen volgen (hak op de tak gesprekken maakt het niet makkelijker). Schijnbaar praat ik in m'n slaap en dan blijkt dat ik nog veeeeel sneller kan praten! Hebben meer mensen hier ervaringen mee?

Qua medicatie weet ik dat ritalin goed werkt voor me, maar ik wil het niet slikken.. Bang dat ik dan mezelf niet meer ben.
Tvp
Maar waarom zou je niet starten met Ritalin? Als je het niet prettig vind kun je toch altijd stoppen?

Ik ben na een maand insteltijd van Concerta ook gestopt. En ik was meteen weer 'gewoon'. Binnenkort ga ik weer beginnen.

Snap dat ik er niet teveel mee moet rommelen hoor, maar had een goede reden.
Hoi Kaarsje

Nu mijn vriend Ritalin slikt kan ik wel zeggen dat hij nog steeds dezelfde persoon is.
Tvp
Hoi allemaal,

Ik kom even binnenvallen en heel egoistisch mijn verhaal doen. Een aantal maanden geleden heb ik dit topic geopend http://forum.viva.nl/forum/psyche/ik-be ... ges/293683

O.a. naar aanleiding van dit topic ben ik naar de huisarts geweest en hij heeft mij eerst doorverwezen naar de praktijkondersteuner. Ik heb daar twee gesprekken gehad en een aantal ADD testen moeten doen. Ik scoorde enorm hoog, dus ADD is mogelijk. Maar, het enige punt wat haar aan het twijfelen bracht is dat ik op school nooit problemen heb gehad. Ze heeft me doorverwezen naar PsyQ en daar heb ik in de tussentijd online testen moeten doen en een telefonische intake. Eind deze maand mag ik eindelijjk langskomen voor de testdag. Ik neem mijn partner mee, maar hij weet natuurlijk niets van mijn jeugd. Ik kan verder niemand van mijn familie meenemen, en in mijn rapporten van school staan ook niet heel veel aanwijzingen.

Op internet lees ik overal dat een voorwaarde voor ADD is dat de symptomen al in de kindertijd aanwezig waren. Ik was als kind extreem verlegen en leefde veel in mijn eigen wereldje. Ontelbaar veel ruzies gehad met mijn ouders omdat ik nooit mijn kamer opruimde, maar bijv. mijn school heb ik zonder problemen doorlopen.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Nog een andere vraag. Herkennen jullie ook zoveel dingen in de vragenlijst voor vrouwen met autisme?

http://www.hennystruik.nl ... t/uploads/vragenlijst.pdf
De diagnose van mijn vriend was ook moeilijk te stellen omdat er weinig informatie was over zijn jeugd. Een goed psychiater weet daar mee om te gaan als het gaat om diagnosticeren.
quote:Katmiauw schreef op 01 februari 2016 @ 15:44:

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Zou je hoogbegaafd kunnen zijn?

Je hebt dan op 50% toch gewoon het niveau kunnen halen. Dat is bij mij ook zo.
Ik mag nu proberen met 1,5 tablet in de ochtend. Hoe krijg ik die pillen door het midden dat de hoeveelheid goed verdeeld is iemand een tip?
Jee, ik heb tot blz. 7 gelezen. (De hele ochtend over gedaan, de hele tijd kwamen er andere dingen tussendoor.)

Wat een herkenning!

Ik probeer nu op een rijtje te zetten wat er dan precies herkenbaar is, maar dat is zoveel dat ik mijn zinnen al tig keer heb getypt en weer weggehaald.

Wat vooral mijn reden was om deze draad te openen en beginnen te lezen is het feit dat ik nu op mijn werk hier tegenaan loop. Ik ben secretaresse, maar ben er nooit voor opgeleid. Ik doe mijn werk prima, maar voor mijn gevoel moet ik er wel veel moeite voor doen. Het gekke is dat ik bij elke klus, op welk niveau dan ook, precies hetzelfde voel. Het maakt niet uit of ik een moeilijke klus moet doen of een makkelijke; het lukt me ALTIJD. (Mijn leidinggevende reageert nogal verbaast dat mij dat dan lukt op een goede manier, terwijl het voor mij niet meer dan logisch is dat mij dit lukt.)
Hallo iedereen,

Na een tijdje afwezig te zijn geweest ben ik nu weer terug omdat ik het gevoel heb dat het minder met mij gaat.

Ik vraag mij af of het mogelijk is dat medicatie ineens zijn werking verliest. Op dit moment slik ik dexamfetamine 2,5 mg en doe dat 2a3 x per dag ( afhankelijk van hoe laat ik op sta). Doordat ik een nieuwe functie geaccepteerd heb binnen de organisatie waar ik werkzaam ben, merk ik dat mijn klachten weer teuggekomen zijn. Moeite met concentreren, lastig om hoofd van bijzaken te onderscheiden, gesprekken in mijn hoofd (met daarbij behorende arm bewegingen en gezichtsuitdrukkingen), en -hoe verrassend- uitstel gedrag en moeite om op gang te komen.

Ben nu bezig voor een nieuwe afspraak bij psyq. Maar in de tussentijd....
Goed dat je naar de psycholoog gaat, ben benieuwd wat die hierover zegt!

En sterkte natuurlijk!
Dank je... Hoop dat ik daar snel terecht kan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven