Reizen en hoogteziekte

zondag 19 oktober 2008 om 16:34
Ooit had ik last van hoogteziekte toen ik in Peru te snel naar 4000 meter vloog. Nu weet ik dat te snel stijgen niet goed is en je beter over land en in rustiger tempo naar zulke grote hoogtes kunt gaan dus 'n reis waarin men met 't vliegtuig naar een hoog gelegen plaats gaat wil ik sowieso vermijden. Ik denk erover volgend jaar 'n reis naar Bolivia/Chili te maken en weet dat in Bolivia ook weer grote hoogtes zitten, al lijkt 't dat daar wat geleidelijker naartoe wordt gegaan.
Toch ben ik benieuwd naar ervaringen van andere reizigers. Zijn er onder jullie mensen die een keer hoogteziekte hebben gehad en nogmaals op grote hoogte hebben gereisd en toen geen/minder last hadden? Of blijf je er gevoelig op net zoals met zeeziekte?
Had mijn vervelende ervaring met hoogteziekte eigenlijk al naar de achtergrond verdreven, maar vandaag kreeg ik 'n mailtje van 'n reisvriend die nu een rondreis begeleid door Tibet. Al zijn 14 reizigers zijn ziek en eentje is met 'n long- en hersenembolie opgenomen in 't ziekenhuis. Levensgevaarlijk dus.
Toch ben ik benieuwd naar ervaringen van andere reizigers. Zijn er onder jullie mensen die een keer hoogteziekte hebben gehad en nogmaals op grote hoogte hebben gereisd en toen geen/minder last hadden? Of blijf je er gevoelig op net zoals met zeeziekte?
Had mijn vervelende ervaring met hoogteziekte eigenlijk al naar de achtergrond verdreven, maar vandaag kreeg ik 'n mailtje van 'n reisvriend die nu een rondreis begeleid door Tibet. Al zijn 14 reizigers zijn ziek en eentje is met 'n long- en hersenembolie opgenomen in 't ziekenhuis. Levensgevaarlijk dus.
zondag 19 oktober 2008 om 16:38
Ik ben naar dit jaar o.a. naar Peru geweest en behalve dat ik me 10 min. niet zo goed voelde toen ik in Cuzco aankwam, heb ik nergens last van gehad. Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar ik heb een goede conditie en omdat ik vlieg waarschijnlijk meer rode bloedlichaampjes.
Het schijnt dat je tegenwoordig iets hebt tegen hoogteziekte, maar volgens mij onderdrukt dat alleen de symptomen, dus dat is levensgevaarlijk.
Het schijnt dat je tegenwoordig iets hebt tegen hoogteziekte, maar volgens mij onderdrukt dat alleen de symptomen, dus dat is levensgevaarlijk.
Cum non tum age
zondag 19 oktober 2008 om 16:42
Ja ik heb het ook gehad. Mensen in mijn hostel kauwden op coca-bladeren. Ik niet. Heb het gewoon uitgezeten. Na drie dagen was ik eraan gewend. Mijn kamer was op de 5de verdieping, en ik dacht echt dat ik een hartaanval zou krijgen. Overigens heb ik me laten vertellen dat rokers een voordeel hebben aangezien ze het al tijden zonder al teveel zuurstof moeten doen Heb op 4100m een sigaretje gerookt, zonder centje pijn

zondag 19 oktober 2008 om 16:44
Toen ik naar Peru ging was ik in goede conditie (in die tijd liep ik veel hard). Schijnt dat 't niet leeftijd/conditiegebonden is wie er last van krijgt.
Wij vlogen van Arequipa naar Titticacca. Cuzco is in verhouding laag, maar iets van 2500 meter. De hoofdpijn en kortademigheid vond ik niet zo schokkend, maar ik werd ook ziek als in kotsen en aan de race. Pas na de treinrit naar Cuzco was 't over, dat was weer laag genoeg om me goed te voelen.
Wij vlogen van Arequipa naar Titticacca. Cuzco is in verhouding laag, maar iets van 2500 meter. De hoofdpijn en kortademigheid vond ik niet zo schokkend, maar ik werd ook ziek als in kotsen en aan de race. Pas na de treinrit naar Cuzco was 't over, dat was weer laag genoeg om me goed te voelen.

zondag 19 oktober 2008 om 16:48
Ik kwam aan op 3000m hoogte. Toen had ik alleen wat hoofdpijn en kortademigheid. Toen ik na twee dagen afdaalde naar 2100m, werd ik een dag ziek. Na weer een dag daalde ik af naar zeeniveau, geen last meer. 12 Uur erna weer naar 3000m en helemaal geen last meer. Toen nog naar 4100m, sigaretje erbij, niks aan het handje. Weer naar zeeniveau en na 4 dagen weer naar 3000m, geen last. Moest er denk ik eventjes doorheen ofzo. Overigens was ik altijd enorm reisziek, maar was de enige die niet ziek werd op de boot. Het kan verkeren.
zondag 19 oktober 2008 om 16:55
Wees er alsjeblieft voorzichtig mee. Je merkt snel genoeg als je last krijgt en dan dien je gewoon weer naar lager gelegen land te gaan. Vliegen naar je hoge bestemming kan dus tricky zijn, voorzichtig stijgen is raadzamer vaak.
Het is volgens mij wel zo Elninjoo, dat je er wel degelijk gevoelig voor bent of niet. Dus ik zou de gok niet wagen. Of misschien ook wel, maar kan teleurstellend worden dan..
Het is volgens mij wel zo Elninjoo, dat je er wel degelijk gevoelig voor bent of niet. Dus ik zou de gok niet wagen. Of misschien ook wel, maar kan teleurstellend worden dan..

maandag 20 oktober 2008 om 13:48
Wat ik erover gelezen heb is dat je er niet immuun voor kunt zijn, dwz dat eerder er niet gevoelig voor zijn niet wil zeggen dat het deze reis ook goed zal gaan, maar dat het omgekeerde helaas wel zo is dat als je er nu eenmaal gevoelig voor blijkt dat je dat dan ook zult blijven. Langzaam acclimatiseren is goed en dan nog kan het mis gaan en dan is naar beneden gaan het enige dat helpt. Zorg dus alsjeblieft dat je op die reizen die mogelijkheid ook hebt. En onderschat het niet, koppijn en misselijkheid kan long- of hersenoedeem worden en dat kan fataal zijn. En altijd proberen om lager te slapen dan de hoogste hoogte waar je die dag geweest bent.
maandag 20 oktober 2008 om 13:50
En ja, diamox helpt, maar vooral om je beter te voelen. Als je daardoor hoger gaat en je overbelast is het niet verstandig om het te gebruiken. Vooral handig als het je in staat stelt om af te dalen.
Als jouw lijf aangeeft dat dit niet goed voor je is dan moet je daar misschien gewoon naar luisteren? Even slikken misschien maar er zijn nog heel veel mooie plekken op de wereld waar je geen hoogteziekte van krijgt.
Als jouw lijf aangeeft dat dit niet goed voor je is dan moet je daar misschien gewoon naar luisteren? Even slikken misschien maar er zijn nog heel veel mooie plekken op de wereld waar je geen hoogteziekte van krijgt.
dinsdag 21 oktober 2008 om 08:10
Ik ben in zowel Tibet als Bhutan geweest (en ga binnenkort naar de Andes), maar heb (op flink wat kortademigheid na, zo erg dat ik er zelfs wandelingen door heb laten schieten) niet echt last van de hoogte gehad. De beste adviezen die ik je kan geven zijn inderdaad langzaam stijgen, rustig aan doen en luisteren naar je lichaam, als het mogelijk is lager overnachten dan het hoogste punt van die dag, en veel water drinken (een liter per 1000 meter, als het warm is nog meer). Als je echt last van hoogteziekte krijgt zo snel mogelijk lager gelegen gebieden opzoeken. Eventueel paracetamol slikken tegen de hoofdpijn.
Er is geen enkele garantie dat je geen last van hoogteziekte krijgt als je er eerder geen last van had of als je in een superconditie bent. Of je een vergrote kans hebt als je er al wel eerder mee te maken hebt gehad weet ik niet.
Er is geen enkele garantie dat je geen last van hoogteziekte krijgt als je er eerder geen last van had of als je in een superconditie bent. Of je een vergrote kans hebt als je er al wel eerder mee te maken hebt gehad weet ik niet.

dinsdag 21 oktober 2008 om 17:59
Ik drink sowieso veel water, dus daar zal 't bij mij nooit aan liggen.
Ik zal 'ns kopieeren wat voor schema die reis heeft qua stijging. Je zit gelukkig niet langer dan 3 dagen op grote hoogte en dan ga je alweer naar iets van 2500 meter.
Bolivia - Chili - Paaseiland (djoser)
http://www.djoser.nl/rond...chili_en_paaseiland/_day/
Dag 4 Vlucht naar Santa Cruz (400 meter)
Dag 7 Rit naar Tarija (1866 meter)
Dag 9 Rit naar Tupiza (2956 meter)
Dag 11 Rit naar Uyini (4000 meter)
Dag 12 en 13 ook ca. 4000 meter
Dag 14 bergpas van 5000 meter over en dan dalen naar San Pedro de Atacama op 2500 meter
Maar 4 van de 24 dagen dus op behoorlijke hoogte (en slechts 3 nachten), maar het lijkt mij wel geleidelijk gaan en in elk geval scheelt 't vast dat dit niet met 't vliegtuig wordt afgelegd.
Lijkt me in elk geval wel 'n super gave reis. Ik wil ook zooooo graag naar Paaseiland!
Ik zal 'ns kopieeren wat voor schema die reis heeft qua stijging. Je zit gelukkig niet langer dan 3 dagen op grote hoogte en dan ga je alweer naar iets van 2500 meter.
Bolivia - Chili - Paaseiland (djoser)
http://www.djoser.nl/rond...chili_en_paaseiland/_day/
Dag 4 Vlucht naar Santa Cruz (400 meter)
Dag 7 Rit naar Tarija (1866 meter)
Dag 9 Rit naar Tupiza (2956 meter)
Dag 11 Rit naar Uyini (4000 meter)
Dag 12 en 13 ook ca. 4000 meter
Dag 14 bergpas van 5000 meter over en dan dalen naar San Pedro de Atacama op 2500 meter
Maar 4 van de 24 dagen dus op behoorlijke hoogte (en slechts 3 nachten), maar het lijkt mij wel geleidelijk gaan en in elk geval scheelt 't vast dat dit niet met 't vliegtuig wordt afgelegd.
Lijkt me in elk geval wel 'n super gave reis. Ik wil ook zooooo graag naar Paaseiland!

woensdag 22 oktober 2008 om 11:39
Je zult het niet geloven... diezelfde reis van Djoser uit jouw vorige bericht, naar Chili, Bolivia en Paaseiland dus. Daarna een maand op eigen gelegenheid (met ov en huurauto) van Santiago naar Ushuaia (voornamelijk door Chili maar ook stukken door Argentinië), en daarna 1,5 week naar Antarctica (en dat is weer georganiseerd uiteraard).
Owww, ik heb er zoooo'n zin in!!!

woensdag 22 oktober 2008 om 11:59
quote:Capibara schreef op 22 oktober 2008 @ 11:39:
Je zult het niet geloven... diezelfde reis van Djoser uit jouw vorige bericht, naar Chili, Bolivia en Paaseiland dus. Daarna een maand op eigen gelegenheid (met ov en huurauto) van Santiago naar Ushuaia (voornamelijk door Chili maar ook stukken door Argentinië), en daarna 1,5 week naar Antarctica (en dat is weer georganiseerd uiteraard).
Haha, wat 'n toeval en wat ontzettend gaaf!!!!
Ik wil alles weten als je geweest bent hoor! Hoop dat je er op 't forum over wilt vertellen, maar anders mag je me altijd mailen.
Wel super dat je zolang op reis kunt dat je er nog 'n extra maand aan vast kan plakken. Dat ga ik hier niet voor elkaar krijgen.
Haha, wat 'n toeval en wat ontzettend gaaf!!!!
Ik wil alles weten als je geweest bent hoor! Hoop dat je er op 't forum over wilt vertellen, maar anders mag je me altijd mailen.
Wel super dat je zolang op reis kunt dat je er nog 'n extra maand aan vast kan plakken. Dat ga ik hier niet voor elkaar krijgen.

woensdag 22 oktober 2008 om 12:23
Aantal keren op hoogte geweest.
Tibet: naar Lhasa gevlogen (3600m) Paar dagen nodig gehad om te wennen. Rustig aan gedaan, wat hoofdpijn. Daarna geen problemen meer.
Anderen zijn toen wel echt ziek geworden. Wij waren toen net een week ervoor een nacht op 3000 meter geweest, wellicht dat dat nog heeft gescheeld. We zijn toen 2 weken in lhasa geweest en hadden daarna ook geen moeite met hoge passen.
Wandelen in Nepal met een pas op 5600 meter. Omdat we wandelden geen last van de hoogte gehad omdat je heel geleidelijk stijgt. De dag van de pas wel wat last gehad (minder zeker in de afdaling, hellinkjes die ik normaal fluitend deed, moest ik nu bij geholpen worden en een paar 100 meter lager was het over).
Chili, van zeeniveau tot ik geloof 3500 meter in 1 keer en na een dag rust een rit door de Andes met overnachtingen rond de 4000 meter en een pas van 4800. Toen heb ik me snachts wel beroerd gevoeld en heel slecht geslapen en hoofdpijn gehad, maar ik bleek achteraf ook zwanger, dus dat kan ook invloed gehad hebben.
Kortom, als het enigzins kan rustig aan en je lijf laten wennen. Dat vind ik vaak het nadeel van groepsreizen (of beperkte tijd) dat je de tijd niet hebt/neemt om echt goed te wennen. Drinken is inderdaad erg belangrijk, je raakt zo snel uitgedroogd op hoogte en verder je lijf serieus nemen. Hoogteziekte kan echt link zijn dus neem het serieus als je echt niet lekker wordt (je reageert ook minder rationeel wat een extra gevaar is).
Paaseiland en Antarctica zijn echt super.
We zijn in 2005 naar Antarctica geweest en in 2006 naar Paaseiland. Als je onze site met fotos en verhaal wilt zien, stuur me maar een berichtje.
Tibet: naar Lhasa gevlogen (3600m) Paar dagen nodig gehad om te wennen. Rustig aan gedaan, wat hoofdpijn. Daarna geen problemen meer.
Anderen zijn toen wel echt ziek geworden. Wij waren toen net een week ervoor een nacht op 3000 meter geweest, wellicht dat dat nog heeft gescheeld. We zijn toen 2 weken in lhasa geweest en hadden daarna ook geen moeite met hoge passen.
Wandelen in Nepal met een pas op 5600 meter. Omdat we wandelden geen last van de hoogte gehad omdat je heel geleidelijk stijgt. De dag van de pas wel wat last gehad (minder zeker in de afdaling, hellinkjes die ik normaal fluitend deed, moest ik nu bij geholpen worden en een paar 100 meter lager was het over).
Chili, van zeeniveau tot ik geloof 3500 meter in 1 keer en na een dag rust een rit door de Andes met overnachtingen rond de 4000 meter en een pas van 4800. Toen heb ik me snachts wel beroerd gevoeld en heel slecht geslapen en hoofdpijn gehad, maar ik bleek achteraf ook zwanger, dus dat kan ook invloed gehad hebben.
Kortom, als het enigzins kan rustig aan en je lijf laten wennen. Dat vind ik vaak het nadeel van groepsreizen (of beperkte tijd) dat je de tijd niet hebt/neemt om echt goed te wennen. Drinken is inderdaad erg belangrijk, je raakt zo snel uitgedroogd op hoogte en verder je lijf serieus nemen. Hoogteziekte kan echt link zijn dus neem het serieus als je echt niet lekker wordt (je reageert ook minder rationeel wat een extra gevaar is).
Paaseiland en Antarctica zijn echt super.
We zijn in 2005 naar Antarctica geweest en in 2006 naar Paaseiland. Als je onze site met fotos en verhaal wilt zien, stuur me maar een berichtje.
woensdag 22 oktober 2008 om 13:20
quote:elninjoo schreef op 22 oktober 2008 @ 11:59:
Dat lukt hier normaal ook niet hoor, alleen heb ik ooit (jarenlang) al mijn overuren in de sabbaticalregeling van het bedrijf waar ik werk gestopt. Die regeling is nu echter vervallen, dus ik moest mijn uren opmaken: opnemen, uit laten betalen, of in de levensloopregeling stoppen. Tsja, dan is de keuze snel gemaakt...
Capilief plakt zijn verlofuren van 2 jaar aan elkaar zodat hij ook dik 10 weken weg kan, da's wel zo gezellig. En gelukkig vond zijn baas dat geen enkel probleem.
Enniee, ik ga proberen je een bericht te sturen!
Dat lukt hier normaal ook niet hoor, alleen heb ik ooit (jarenlang) al mijn overuren in de sabbaticalregeling van het bedrijf waar ik werk gestopt. Die regeling is nu echter vervallen, dus ik moest mijn uren opmaken: opnemen, uit laten betalen, of in de levensloopregeling stoppen. Tsja, dan is de keuze snel gemaakt...
Capilief plakt zijn verlofuren van 2 jaar aan elkaar zodat hij ook dik 10 weken weg kan, da's wel zo gezellig. En gelukkig vond zijn baas dat geen enkel probleem.
Enniee, ik ga proberen je een bericht te sturen!
woensdag 22 oktober 2008 om 13:58
Ik begon in Chili, ging van daaruit naar Bolivia en daarna naar Peru. Het werd steeds iets hoger dus ik heb nergens last van gehad, behalve extreem kortademig. Hoefde maar een heuveltje op te lopen en ik was al buiten adem.
Wat ben ik trouwens jaloers... wilde destijds ook enorm graag naar het Paaseiland maar dat was te duur! Veel plezier !
Wat ben ik trouwens jaloers... wilde destijds ook enorm graag naar het Paaseiland maar dat was te duur! Veel plezier !

woensdag 22 oktober 2008 om 15:42
quote:Capibara schreef op 22 oktober 2008 @ 13:20:
[...]
Geweldige kans dat je zo'n mooie lange reis kunt maken.
Houdt je ook nog ergens 'n weblog bij als jullie onderweg zijn?
@Ennie, ik heb jou ook 'n berichtje gestuurd, want ik heb ook interesse in je site!
[...]
Geweldige kans dat je zo'n mooie lange reis kunt maken.
Houdt je ook nog ergens 'n weblog bij als jullie onderweg zijn?
@Ennie, ik heb jou ook 'n berichtje gestuurd, want ik heb ook interesse in je site!
vrijdag 24 oktober 2008 om 16:38
Ik houd waarschijnlijk geen weblog bij onderweg, dat voelt teveel als verplichting als ik weet dat mensen op updates gaan zitten wachten. Wel neem ik een minilaptopje mee (vooral als opslagmedium voor m'n foto's) waar ik dan meteen mijn reisverslag op typ (wat ik zo af en toe eens door zal mailen naar wat familieleden en vrienden).