Slecht rapport

17-02-2016 15:09 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het ff niet meer. Mijn zoon komt thuis met weer een rapport om te huilen. Hij is 11 en zit in groep 7. Vorig jaar is hij blijven zitten in groep 6 omdat zijn concentratie slecht is, hij veel op zijn tenen moest lopen om alles bij re benen. Nu dacht ik dat het goed ging, die indruk wekte school ook. Maar nu staat er in zijn rapport dat hij weer de clown uithangt, dat hij beter op moet letten etc etc. Hij slikt ook al metylfenidaat voor de onrust en concentratie. Morgen rapport bespreking, ben best bang dat ik te horen krijg dat hij dit jaar niet gaat halen. Vorig jaar steeds aangemodderd, extra geoefend op schoolwerk en nu weer het zelfde. In zijn rapport staat dat hij het wel kan maar het dus niet doet. Zelf heb ik de indruk dat hij het werk best aankan maar adv zijn citoscores begin ik toch te twijfelen, zijn nl ver onder gemiddeld.

Wat is nu wijsheid???? Overvragen we hem teveel of moeten we er nog meer bovenop zitten? Zelf boeit hem dit alles niet zoveel zegt ie.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Als ik merk dat een citoscore wat anders is, achterhaal ik graag bij leerkracht waar hem dat nu in zit en werk er zelf met mijn kinderen verder aan. Niet elke dag, wekenlang, maar een paar keer. Vaak is het gewoon een verkeerde denkwijze of een instructie die verkeerd begrepen is en waar de leerkracht niet achter kan komen met die 28 kinderen in de klas die hem of haar bezig houden.

Nu heeft jouw zoon ADHD als diagnose en bij hem merk je het door medicijnen aan zijn schoolresultaten. Ik zou ook in overleg gaat of deze merk metylfenidaat wel de goede is voor hem. Je zegt ook dat je zoon 11 is: ook niet de makkelijkste leeftijd. Zit hij er eigenlijk mee dat hij is blijven zitten? Zou hij het hier misschien moeilijk mee kunnen hebben en daarom geen intrensieke motivatie kunnen vinden?
Zijn er vakken of zaken die hij wel interessant vindt?
quote:theinvasion schreef op 17 februari 2016 @ 15:34:

Dit is echt weer een typisch voorbeeld hoe onze overheid in elkaar steekt. Kinderen mogen geen kinderen meer zijn. Ze moeten alleen maar presteren en krijgen daar zelfs pilletjes voor zodat dat presteren beter gaat. Kinderen horen te spelen en worden keihard daarop afgerekend als je dat willen. Kijk naar wat je zoon wilt en niet naar wat school die alleen bepaalde soort kinderen wil.

Ik vind dit écht onzin! Kinderen horen te spelen? Niets anders? Waar zal de wereld dan naartoe gaan?

We hebben niet over een kleuter waarvan je nog eventueel kan vinden dat het meer ruimte om te spelen hoort te zijn. Maar over een 11-jarige! Een pré-puber.

In mijn jeugd (41) moest ik ook al gewoon naar school en leren op die leeftijd. Mijn vader (80) en oma (107 als ze nog zo leven) ook!

Dat kinderen moeten kinderen kunnen zijn, draait een beetje door naar de andere kant vind ik!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Ik zou toch echt insteken op z'n ADHD. Waarschijnlijk wordt hij nu overvraagd, niet cognitief gezien, maar wel gelet op zijn beperking. Wat voor behandeling krijgt hij momenteel? Want ik denk dat dit wellicht niet voldoende is voor zijn schoolfunctioneren
quote:theinvasion schreef op 17 februari 2016 @ 15:34:

Dit is echt weer een typisch voorbeeld hoe onze overheid in elkaar steekt. Kinderen mogen geen kinderen meer zijn. Ze moeten alleen maar presteren en krijgen daar zelfs pilletjes voor zodat dat presteren beter gaat. Kinderen horen te spelen en worden keihard daarop afgerekend als je dat willen. Kijk naar wat je zoon wilt en niet naar wat school die alleen bepaalde soort kinderen wil.

Echt weer een pluim waardig deze tekst....

Wanneer gaan mensen eens inzien dat er niet pillen in kinderen worden gestopt om de leerprestaties te verbeteren?
Ik zie dit vaker bij jongens in de omgeving met ADHD.

De clown uithangen kan er heel goed mee te maken hebben dat hij in een nieuweklas zit.

Zijn vertrouwde omgeving is nu weggevallen met het blijven zitten en zal nu proberen leuk gevonden te worden.

Gelukkig heeft hij het wel na de zin.

Zijn slechte prestaties kunnen goed voortkomen uit zijn diagnose.

Het brein werkt anders bij ADHD'ERS , hier op het forum lees ik alleen van kleine Einsteins maar wat ik zie zijn voornamelijk kinderen op speciaal onderwijs of kinderen die aangepast werk krijgen.

Er zijn er drie bij mijn zoon in de klas (met diagnose ADHD) met allemaal aangepaste cito's. Ze zitten nu in groep 7 en deze jongens kregen die van lagere groepen.

Twee van midden groep 4 en een midden 6.

Ik zou in gesprek gaan met de leerkracht en ib'er van school.

Hij heeft nog twee jaar te gaan voor de middelbare. Ik denk dat er nog een hoop te behalen is met de juiste aanpak.

Daar hoort overvragen absoluut niet bij.
Girls compete with each other, women empower one another
Lastig dit. Krijgt hij de juiste/juiste dosis medicatie?

Is het mogelijk om een arrangement aan te vragen bij het samrnwerkingsverband? Dat is een variant op het vroegere rugzakje.

Zou het een optie zijn om hem na dit jaar van school af te laten gaan? Bv. VMBO-BB met LWO (of welke vorm de VO school in jullie regio er voor heeft)? Misschien is hij meer gemotiveerd voor praktijkvakken op bv. Een AOC Terra?

Tuurlijk zou hij hoger uitstromfn wanneer hij -gemotiveerd- groep 8 zou doorlopen, maar de vraag is of je zoon blij wordt van nog langer heel veel theorie (incl meer huiswerk).

Sterkte, het is lastig.
Wat vindt hij wel leuk/interessant?
Hier hetzelfde alleen zonder de adhd en kind zit in groep 4. Momenteel zitten we in de onderzoeken naar de executieve functies. Het handelen zeg maar. Denken en doen liggen mijlenver uit elkaar bij ons kind en dat resulteert ook in onvoldoendes op de cito, zelfs als ze individueel zijn afgenomen. Morgen intake voor verder neuropsychologisch onderzoek, de juffen weten het ook niet meer, iq is al getest en komt uit op bovengemiddeld... Ik bedoel alleen te zeggen dat ik je gevoel denk te herkennen en hoop dat er voor jullie een juiste aanpak komt. Het lijkt me met oudere kinderen alleen nog maar moeilijker worden in de zin van dat ze er meer van meekrijgen. Sterkte!
Ps: een slecht rapport laten zien aan opa en oma vindt hij nu al vreselijk omdat er onvoldoendes op staan en dat vind ik weer vreselijk. Ik ben trots op hem!!
Hij is heel creatief en vind sport leuk, daar scoort hij hoog op. Aardrijkskunde en geschiedenis zijn ook voldoende maar hij scoort onvoldoende op werkhouding, iniatieven, concentratie. In totaal 16 onvoldoendes. Hij hoeft van mij echt niet uit te blinken. Ik ben al tevreden met zesjes en hij vind rekenen heel moeilijk, geeft niet vond ik ook. Maar 16 onvoldoendes vind ik veel.

Hij voelt zich prettig in de groep, zit bij leeftijdgenootjes en heeft vriendjes in de klas. Morgen maar in gesprek met school en aan de hand daarvan maar verder borduren. Ik neem het mijzelf vooral kwalijk dat ik dit alles niet zelf in de gaten heb gehad. Als ik hem vroeg " hoe is je toets gegaan?" Kreeg ik standaard een antwoord " goed", dus ja dan ga ik er van uit dat dat ook zo was en hij liet mij vaak cijfers zien die voldoende waren.
quote:miracle75 schreef op 17 februari 2016 @ 19:40:

Hij is heel creatief en vind sport leuk, daar scoort hij hoog op. Aardrijkskunde en geschiedenis zijn ook voldoende maar hij scoort onvoldoende op werkhouding, iniatieven, concentratie. In totaal 16 onvoldoendes. Hij hoeft van mij echt niet uit te blinken. Ik ben al tevreden met zesjes en hij vind rekenen heel moeilijk, geeft niet vond ik ook. Maar 16 onvoldoendes vind ik veel.

Hij voelt zich prettig in de groep, zit bij leeftijdgenootjes en heeft vriendjes in de klas. Morgen maar in gesprek met school en aan de hand daarvan maar verder borduren. Ik neem het mijzelf vooral kwalijk dat ik dit alles niet zelf in de gaten heb gehad. Als ik hem vroeg " hoe is je toets gegaan?" Kreeg ik standaard een antwoord " goed", dus ja dan ga ik er van uit dat dat ook zo was en hij liet mij vaak cijfers zien die voldoende waren.Hoe kan school een kind 16 onvoldoendes geven op het rapport en dan ook nog verwachten dat die leerling gemotiveerd blijft? Ik zou dit rapport vooral als onvermogen van school zien geloof ik.
quote:nimbus schreef op 17 februari 2016 @ 19:49:

[...]

Hoe kan school een kind 16 onvoldoendes geven op het rapport en dan ook nog verwachten dat die leerling gemotiveerd blijft? Ik zou dit rapport vooral als onvermogen van school zien geloof ik.

Ik eigenlijk ook, vooral omdat school blijbaar niet eerder heeft aangegeven dat het niet goed gaat. Althans, zo lees ik dat in de OP.

Dit rapport geeft aan dat hij het op dit moment helemaal niet aan het redden is op school.

Juist bij kinderen met een handelplan zou school dit al voor het rapport moeten signaleren en aan de bel moeten trekken. Dat kun je niet zo ineens laten merken door het rapport dat je mee naar huis geeft.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Wordt hij gepest of voelt hij zich wel veilig in de klas? Is een hele andere boeg waarop ik het gooi maar bij mijn buurjongen had dit wel veel invloed op zijn cijfers en motivatie.
Het lijkt inderdaad niet of de methyl nog genoeg voor hem doet nu, als alle andere maatregelen al zijn genomen op school denk ik dat het verstandig is om hier nogmaals naar te kijken.
Het is pas kwijt als je moeder het niet kan vinden.
Vorig jaar in groep 6 hebben ze idd zeer regelmatig aan de bel getrokken en waren er regelmatig gesprekken. In het begin van dit jaar ben ik naar de juf toegegaan en gevraagd hoe het ging, ging prima! Ik heb toen aangegeven dat als er wel wat mocht zijn dat ze dan wel aan de bel moesten trekken. Dat zouden ze doen. We hebben precies 1 gesprek gehad, twee wkn geleden. Hij was de klas uitgestuurd omdat hij zijn toets had verscheurd. Ik heb dit met hem opgepakt, samen met de ib-er. Eerder heb ik geen klachten gehad. Lijkt mij idd ook niet dat zoveel onvoldoendes zomaar uit de lucht komen vallen. Omdat ik niks hoorde ben ik ervan uitgegaan dat het goed ging. Ik had misschien ook zelf moeten vragen.
Hij word niet gepest, heeft veel vriendjes in zijn groep.
Hier had onze zoon ook deze medicatie. Maar ook niet opletten etc. Te weinig verbetering voor school. Inmiddels al ruime tijd dexamfetamine en dat werkt super. Uiteraard wel een dipje rond 11 uur en 14.30 maar daar houden ze rekening mee. Geen echt rebound effect of zo. Maar echt niet meer geconcentreerd.

Verder inderdaad ook koptelefoon, een aantal toetsen worden apart 1 op 1 afgenomen etc. Ook plekje in de klas is erg bepalend. Niet bij het raam of bij looppad waar klasgenootjes langs lopen etc.

Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij de ggz waar hij loopt en rapport meenemen en je zorgen uiten. Dan kunnen ze gaan observeren evt naar medicatie kijken en evt opnieuw een iq test doen en kijken of dit een beetje overeen komt met rapport.
Ik vind het altijd wel makkelijk om naar school te wijzen en op zoek te gaan naar verhoging van medicijnen. Je kan zelf toch ook een gesprek met school aanvragen? Ik vind het ook naïef te denken dat na een jaar doubleren alles goed gaat.

Hebben jullie al gezinstherapie gehad? Handvatten gekregen in de opvoeding? Heeft je zoon ook externe hulp gehad in zijn omgang met ADHD? Dus niet vanuit school, maar welke stappen hebben jullie met hem gezet in zijn begeleiding?
@takeesja, ik wijs niet alleen naar de school, ik gaf eerder ook al aan dat ik zelf ook had moeten informeren naar zijn functioneren.

Ik wacht morgen de bespreking af en ga dan verder kijken. De stappen die zijn genomen staan hier boven te lezen. Er is een behandelplan, hij word in de gaten gehouden mbt de medicatie. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik niet wil dat mijn kind compleet onder de medicatie moet zitten om te kunnen functioneren. Ik denk als dat moet, dat hij dan niet op zijn plek is qua school. Het moet geen zombie worden, wel mijn lieve, spontane jochie blijven. Snap je wat ik bedoel. Na morgen zal ik weer contact opnemen met zijn behandelaar en verder gaan kijken wat dan wel werkt.
quote:miracle75 schreef op 17 februari 2016 @ 19:40:

.... Als ik hem vroeg " hoe is je toets gegaan?" Kreeg ik standaard een antwoord " goed", dus ja dan ga ik er van uit dat dat ook zo was en hij liet mij vaak cijfers zien die voldoende waren....

Haha, dat doet die van mij ook precies zo. Die zei 2 weken geleden, "Ik heb nu een A voor wiskunde". Ik kijk in het schoolsysteem en het is een F.

quote:...Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik niet wil dat mijn kind compleet onder de medicatie moet zitten om te kunnen functioneren. Ik denk als dat moet, dat hij dan niet op zijn plek is qua school. Het moet geen zombie worden, wel mijn lieve, spontane jochie blijven...

Het is zoeken naar een evenwicht. Onze zoon krijgt best een hoge dosis Concerta maar die is alles behalve een zombie. Een maand geleden heeft hij zelf om verhoging gevraagd omdat hij merkte dat hij zich op school niet kon concentreren.

We hebben 2 kinderen met ADHD, zoon het ergste, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat ze 'verdoofd' werden door de medicatie. Wel meer gefocust.
Hebben jullie je wel eens vverdiept in ADHD en magnesium en vitamine B?

Mijn zoon slikt ook medicatie voor zijn ADHD maar in combinatie met bovenstaande vitamine gaat het een heel stuk beter.
Voor de rest heb ik helaas geen advies..

Mijn zoon heeft gelukkig een goed gemiddeld rapport, maar wordt ook goed ondersteund door zijn leerkracht.

Hij is ook niet de clown in de klas maar juist heel rustig, heel onopvallend mannetje.

Maar ik weet de strubbeling, het verdriet en het onbegrip.

Bij ons kwam het er na schooltijd uit in de vorm van troosteloze huil en driftbuien.

Gelukkig is dit zo goed als verdwenen.

Van de week weer een gesprek gehad, hij heeft het moeilijk, hij vecht echt om de lesstof bij te houden en het te kunnen volgen.

Het breekt echt mijn hart
@Mafalda: hoe hebben jullie de juiste dosis vit B en magnesium gevonden? Ik wil dat best eens proberen bij onze zoon. Die stuitert nog steeds, ondanks een relatief hoge dosis Concerta. De Concerta helpt absoluut want zonder wordt je echt binnen 10 minuten horensdol van hem, maar wat meer focus zou geen kwaad kunnen.
Ik zou in overleg gaan met degene die de medicatie heeft voorgeschreven.

Kennelijk werkt de huidige medicatie niet voldoende.

En daarnaast natuurlijk nogmaals in overleg met de school.

Maar blijkbaar is er al een boel geprobeerd.

Zoon lijkt mij vooral tegen de beperkingen van zijn ADHD aan te lopen.

En die kan je nu éénmaal niet wegtoveren helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven