Snelweg-angst.....
woensdag 2 maart 2016 om 23:16
Tja.... zit er behoorlijk mee.
Ondertussen alweer 4 jaar geleden dat ik tijdens het autorijden op de snelweg een paniekaanval kreeg en daarna steeds minder op de snelweg durfde te komen en uiteindelijk helemaal niet meer.
Een keer een poging gedaan om opnieuw autorijles te nemen om er vanaf te komen. Dan durfde ik het wel, met zweet op mn rug, omdat ik wist dat er elk moment ingegrepen kon worden. Maar alleen of met een gewone bijrijder durf ik echt niet!!
Ik kom er steeds mee weg, maar dit is gewoon niet hoe het hoort en ik denk er elke dag aan! Kan me niet voorstellen dat ik ooit weer angstvrij de snelweg op kan, maar wil het wel echt zo graag!!
Wie heeft hier ervaring mee? Adviezen?
Ondertussen alweer 4 jaar geleden dat ik tijdens het autorijden op de snelweg een paniekaanval kreeg en daarna steeds minder op de snelweg durfde te komen en uiteindelijk helemaal niet meer.
Een keer een poging gedaan om opnieuw autorijles te nemen om er vanaf te komen. Dan durfde ik het wel, met zweet op mn rug, omdat ik wist dat er elk moment ingegrepen kon worden. Maar alleen of met een gewone bijrijder durf ik echt niet!!
Ik kom er steeds mee weg, maar dit is gewoon niet hoe het hoort en ik denk er elke dag aan! Kan me niet voorstellen dat ik ooit weer angstvrij de snelweg op kan, maar wil het wel echt zo graag!!
Wie heeft hier ervaring mee? Adviezen?
woensdag 2 maart 2016 om 23:27
woensdag 2 maart 2016 om 23:29
Ik heb geen rij-angst oid maar hou juist niet van kleine wegen. Van die wegen waar je bij een tegemoetkomende tractor of vrachtwagen geen kant op kan en in het donker altijd last hebt van het licht van tegenliggers. Ik rij juist liever op de snelweg, alle mogelijkheid om uit te wijken en lekker doorrijden.
woensdag 2 maart 2016 om 23:42
donderdag 3 maart 2016 om 00:09
quote:MarianneDavids schreef op 02 maart 2016 @ 23:36:
Als je niet kunt invoegen omdat er geen ruimte is mag je nog over de vluchtstrook maar niet tot de volgende afslag die twintig kilometer verder is.
Er zijn ook genoeg korte invoegstroken die eindigen in een vangrail, in plaats van een vluchtstrook.
TO, je zult het moeten doen wanneer je de angst wil overwinnen. Misschien gaan rijden met iemand naast je waarbij je je prettig voelt?
Eerst op een rustig tijdstip, dan op een wat drukker tijdstip enz.
Als je niet kunt invoegen omdat er geen ruimte is mag je nog over de vluchtstrook maar niet tot de volgende afslag die twintig kilometer verder is.
Er zijn ook genoeg korte invoegstroken die eindigen in een vangrail, in plaats van een vluchtstrook.
TO, je zult het moeten doen wanneer je de angst wil overwinnen. Misschien gaan rijden met iemand naast je waarbij je je prettig voelt?
Eerst op een rustig tijdstip, dan op een wat drukker tijdstip enz.
donderdag 3 maart 2016 om 00:40
donderdag 3 maart 2016 om 00:50
quote:Marjo41 schreef op 03 maart 2016 @ 00:40:
[...]
Zeg jij ook tegen mensen met vliegangst dat ze gewoon in een vliegtuig moeten gaan zitten?
Jij hebt geen idee hoe "wij" ons voelen.Eigenlijk wel. Ik vlieg ook niet dolgraag maar als het niet anders kan dan stap ik in een vliegtuig. Verschil tussen auto en vliegtuig is, dat je het eerste vervoermiddel zelf in de hand hebt, in een vliegtuig ben je overgeleverd. In een zeldzaam geval ligt er ergens een bom of heeft de piloot zelfmoordneigingen.
[...]
Zeg jij ook tegen mensen met vliegangst dat ze gewoon in een vliegtuig moeten gaan zitten?
Jij hebt geen idee hoe "wij" ons voelen.Eigenlijk wel. Ik vlieg ook niet dolgraag maar als het niet anders kan dan stap ik in een vliegtuig. Verschil tussen auto en vliegtuig is, dat je het eerste vervoermiddel zelf in de hand hebt, in een vliegtuig ben je overgeleverd. In een zeldzaam geval ligt er ergens een bom of heeft de piloot zelfmoordneigingen.
verba volant, scripta manent.
donderdag 3 maart 2016 om 00:54
donderdag 3 maart 2016 om 01:08
quote:Marjo41 schreef op 03 maart 2016 @ 00:40:
[...]
Jij hebt geen idee hoe "wij" ons voelen.Ik heb vliegangst. Ben onlangs een vliegtuig ingestapt. Dat zorgde ervoor dat ik nu denk 'zo eng was het niet'. Durf weer te vliegen, net als vroeger.
[...]
Jij hebt geen idee hoe "wij" ons voelen.Ik heb vliegangst. Ben onlangs een vliegtuig ingestapt. Dat zorgde ervoor dat ik nu denk 'zo eng was het niet'. Durf weer te vliegen, net als vroeger.
donderdag 3 maart 2016 om 02:01
Ik heb hetzelfde meegemaakt...ooit een paniekaanval gehad tijdens het rijden en daarna gebeurde het steeds weer op dezelfde plek. Ging autorijden vermijden en kreeg het toen met de trein, toen op de markt en ga zo maar door. Kwam op een gegeven moment mijn huis niet meer uit. Ben daar last van blijven houden tot ik in therapie ben gegaan en heb leren omgaan met paniekaanvallen.
Je associeert die paniekaanvallen nu met het autorijden en vermijdt het, maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Ik adviseer je toch hulp te zoeken om te leren omgaan met die aanvallen en wellicht de oorzaak te onderzoeken, want dat staat niet op zichzelf.
Heel veel succes!
Je associeert die paniekaanvallen nu met het autorijden en vermijdt het, maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Ik adviseer je toch hulp te zoeken om te leren omgaan met die aanvallen en wellicht de oorzaak te onderzoeken, want dat staat niet op zichzelf.
Heel veel succes!
donderdag 3 maart 2016 om 02:35
Zeer herkenbaar! Alleen ik heb mijn rijbewijs niet en heb het dus als bijrijder. Zodra we op de snelweg rijden begint de ellende. Als ik van te voren weet dat we weg moeten dan neem ik een homeopathische rustgever en dan gaat het al een stukje beter. Mijn man word er ook gek van want ik zit de hele tijd heen en weer aan het wiebelen/schommelen. Wat mij ook erg helpt is om mijn bril op te zetten tijdens het rijden. Als ik hem niet op heb dan flitsen alle auto's in mn ogen en doordat ik add heb verwerken mijn hersenen die prikkels als paniekaanval.
Sterkte ik weet hoe jij je voelt.
Sterkte ik weet hoe jij je voelt.