Hond? Welke?

06-03-2016 09:51 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik wat advies willen.

Uit mijn vorige topic kunnen jullie lezen dat het psychisch gezien met mij niet zo goed gaat.

Na een opname ben ik sinds een week gestart met deeltijdbehandeling.

Normaal gesproken werk ik als verzorgende maar ben nu ziek thuis.

In het verleden heb ik al vaker gezegd graag een hond te willen maar kwam dit er niet van omdat vriend er niet voor open stond of omdat ik toen zelf nog fulltime werkte.

Nu zit ik voorlopig denk ik nog wel even in de ziektewet en als ik terugkeer zal dit parttime zijn waarbij ik alleen maar dagdelen zijn zoals een ochtend of een avond.

Laatst hebben we een heel gesprek gehad over dat een hond een positieve invloed op mij zou kunnen hebben.

Het verplicht naar buiten moeten om uit te laten. Het bezig zijn met zindelijkheidstraining en algemene training.

Mijn vriend staat er nu inderdaad voor open.

Hij denkt dat dit mij zou goed zou kunnen helpen.

Vroeger thuis hebben wij altijd honden gehad. Ook nu hebben mijn ouders een hond.

ik ken dus de lusten en de lasten.

Al was het altijd wel zo dat de honden onder appèl stonden van mijn moeder en ik dus wel wat ervaring heb met opvoeden maar dat dit wel echt de eerste keer zal zijn dat ik echt een hond onder mijn appèl heb.

Wat denken jullie hierover? Welke hond zouden jullie dan aanraden voor mij en waarom?
Even aanhalen op die stichtingen uit het buitenland. Met geluk heb je een beetje getrainde hond. Maar buiten voeren en een wandeling om gebeurd er weinig mee in de meeste gevallen.

Ik heb er zelf 1. Middelgroot en pikzwart. Op basis van het verhaaltje er bij.

Omdat ik in een flat woonde hebben ze in iedergeval 1x met de lift geoefend. Verder was de hond nooit in een huis geweest of opgevoed. Ik ben van vooraf aan begonnen.

Zindelijkheidstraining. Wennen in huis(de eerste dag alleen maar op het matje in de gang en bewegen als schaduw langs de muren). Leren spelen. Basis commando's aanleren. Lopen zonder trekken. Enz. Net een soort pup dus. Vallen en opstaan en weer door. En ja het gaat goed, maar ik mag niet zomaar er vanuit gaan dat ze in de buurt blijft. Ik werk voor haar en zij voor mij.

We zijn nu een jaar verder bijna en ze is flink gegroeid maar het blijft werken.
Ik zou me niet vastpinnen op een ras eigenlijk. Maar je laten informeren door een asiel welke hond bij jou past qua karakter. Labradors zijn lief ja, maar ook geen makkelijke honden om op te voeden. Het zijn jagers en in hun pubertijd zijn het vaak vreselijke etters zo is er van elk ras wel wat te zeggen, dus ik zou op karakter selecteren.
quote:Blandar schreef op 06 maart 2016 @ 10:49:

Ik zou dan voor een labrador gaan. Deze zijn lief, rustig, trouw en aanhankelijk.

Ik zou in ieder geval niet voor een beagle of een border collie/ Friese stabij gaan. Deze honden zijn heel eigenwijs en doen waar ze zelf zin in hebben. Bovendien kunnen ze ontzettend druk zijn.

Eigen ervaring :

Ik heb in her verleden kruisingen met labrador gehad en deze honden waren super rustig en hielden ervan om bij mij te zitten en te liggen. Nu heb ik een kruising van een Friese stabij en border collie en deze hond is erg zenuwachtig en neemt mijn gedrag over als ik bijvoorbeeld geïrriteerd ben. Ook vind ik deze hond een eigenwijs en heeft het opvoeden langer geduurd dan bij de labrador kruisingen

De mijne was een kruising Labrador/Stabij. Heel rustig idd, soms merkte je niet eens dat hij er was. Buiten had hij echt dat Stabij karakter. Riem af, snuit op de grond en weg. Hij kwam altijd wel terug, maar voor mij een reden om geen Stabij te nemen.

Ik vind ze iets te zelfstandig.
Lastig om zo te zeggen. Er zijn veel rassen die wel aan je eisen voldoen en je kan natuurlijk ook voor kruisingen of voor een vuilnisbakkie gaan.

Ik zou inderdaad eerst naar het asiel gaan. Je hebt een pagina van de dierenbescherming waarop je alle honden al kan bekijken die in het asiel zitten. Echter soms komen honden niet op die pagina omdat ze al gereserveerd zijn. Bij de meeste asiels kan je namelijk ook je gegevens achterlaten en als er dan een geschikte hond binnenkomt dan laten ze je het weten.

Toen wij vorig jaar op zoek waren naar een hond hebben we ook eerst bij het asiel gekregen. We wilden graag een asielhond. Echter in onze omgeving en ook verder weg waren er eigenlijk geen honden beschikbaar die goed bij onze situatie pasten. Wij zijn toen uiteindelijk voor een pup gegaan. Een cocker spaniel. Via de rasvereniging hebben we een fokker gevonden die ons betrouwbaar overkwam. Een heel lief, leuk en vrolijk beestje.

Bij een volgende hond zou ik weer eerst in het asiel gaan kijken want ik weet dat je daar ook fantastische honden kan krijgen. Ik heb vroeger zelf een hele leuke asielhond gehad. Mijn man heeft ook een asielhond (die had hij al voor wij elkaar leerden kennen vandaar zijn hond) en dat is echt een fantastisch beest.

Maar goed soms zijn er geen geschikte honden voor jouw situatie en dan kan je dus ook naar een pup gaan kijken. Ik zou dat wel via de rasvereniging doen. Oh en als je een oudere hond zoekt en geen pup dan kan je via verengingen ook vaak herplaatsers vinden.

En laat in je omgeving weten dat je op zoek bent naar een hond. Veel honden belanden niet in het asiel maar gaan rechtstreeks naar een ander persoon dat via via gevonden is.
quote:Ingenium schreef op 06 maart 2016 @ 11:18:

[...]

De mijne was een kruising Labrador/Stabij. Heel rustig idd, soms merkte je niet eens dat hij er was. Buiten had hij echt dat Stabij karakter. Riem af, snuit op de grond en weg. Hij kwam altijd wel terug, maar voor mij een reden om geen Stabij te nemen.

Ik vind ze iets te zelfstandig.Ja en overal graven. Ik heb nog nooit zoveel grond moeten kopen om alle gaten te vullen
Ja dat ook. Gaten in de tuin, maar zelfs zijn botten verstopte hij onder de deken in z'n bench.

Heb me rot gelachen om hem.
Ik ook. Valt ze in d'r slaap van de bank af omdat ze perse op haar rug wilde en allemaal onhandige acties

Maar weer even On topic. Zo'n ras moet bezig blijven anders gaan ze zich vervelen en worden ze nog irritanter. Dus voor een rustige hond zou ik voor een labrador kruising of golden retriever gaan
Met een pup hoef je niet veel te wandelen de 1e tijd, die slapen, eten en plassen poepen...thats it....je kan ze wat leren, maar elke dag veel wandelen zit er niet in.

Dan is een oudere herplaatser of asielhond beter en daar zitten ook hele goede soulmate honden tussen!

Er zit wel verschil in bv border collies, je hebt show bc en werk bc. Die zijn heel erg verschillend in karakter, de laatste zijn geen zenuwlijers of Druktemakers. En bij honden die heel populair waren zie je op karakter toch slechte honden, oa golden retrievers en labradors, bij zulke honden moet je bij goede fokker kennis maken met de betreffende fokhonden!

Wat ook hele leuke hondjes zijn, zijn de corgi cardigans, actief, lief en leuk formaat, en luisteren ook goed, bij juiste "baas".

Maar ok ik ben liefhebber van veedrijvers...

Ik heb zelf een australian cattledog...en de mijne is super rustig in huis, buiten super sociaal, en actief :-)

maar een paar dgn minder beweging, blijft ze ook rustig!
Ik heb om dezelfde redenen (en omdat ik altijd al een hond wilde) een labrador in huis genomen. Een heel zachtaardig, sociaal en trouw beest.

Samen dollen, wandelen en knuffelen. Het is echt mijn beste maatje.

Edit: mijn hond komt uit een gelegenheid nestje van de boerderij. Ik kreeg hem met vier maanden.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
quote:bucklebunny schreef op 06 maart 2016 @ 11:03:

Ik zou me niet vastpinnen op een ras eigenlijk. Maar je laten informeren door een asiel welke hond bij jou past qua karakter. Labradors zijn lief ja, maar ook geen makkelijke honden om op te voeden. Het zijn jagers en in hun pubertijd zijn het vaak vreselijke etters zo is er van elk ras wel wat te zeggen, dus ik zou op karakter selecteren.Ik kan me niet voorstellen dat er qua opvoeden makkelijker honden bestaan dan mijn lab. Dus dat verschilt ook binnen een ras.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Sorry voor de late reactie. Onverwachte visite.

Nee ik pin me zeker niet vast op een ras.

Als het beestje maar bij ons past.

Mocht het zo zijn dat ik het echt allemaal even niet trek dan heb ik mijn vriend moeder en zusje die me kunnen helpen.

Ik ben er inmiddels wel over uit dat als er een hond komt dat ik deze graag uit het asiel wil halen.

Natuurlijk zijn er ook goede fokkers bij. Absoluut. Maar deze werken vaak volledig volgens stamlijnen en dat kost gewoon heel veel.

Prijs is geen probleem maar ik haal dan liever een wat ouder mixje uit het asiel.

Ik ga alles even op me in laten werken.

Bedankt voor al jullie reacties.
quote:ZusterClivia91 schreef op 06 maart 2016 @ 15:32:

Sorry voor de late reactie. Onverwachte visite.

Nee ik pin me zeker niet vast op een ras.

Als het beestje maar bij ons past.

Mocht het zo zijn dat ik het echt allemaal even niet trek dan heb ik mijn vriend moeder en zusje die me kunnen helpen.

Ik ben er inmiddels wel over uit dat als er een hond komt dat ik deze graag uit het asiel wil halen.

Natuurlijk zijn er ook goede fokkers bij. Absoluut. Maar deze werken vaak volledig volgens stamlijnen en dat kost gewoon heel veel.

Prijs is geen probleem maar ik haal dan liever een wat ouder mixje uit het asiel.

Ik ga alles even op me in laten werken.

Bedankt voor al jullie reacties.

Fijn te horen hoor, dat je de hond(en) uit het asiel mogelijk een kans wil geven! Met veel liefde en geduld en lekker eten kun je het leven voor zon lief beestje, en ook voor jezelf, vast weer heel fijn maken!

En bedenk maar zo: ook al zou je op een gegeven moment weer wat meer dagen gaan werken, dan nóg heeft het hondje het bij jou in een ruim warm huis nog altijd stukken beter dan in een hok in het asiel. Het beestje heeft dan een huis en speeltjes, en na werktijd dan weer zijn persoonlijke aandacht. Komt helemaal goed!
Ik raad een Amerikaanse Bulldog aan.. Ik zou hele boeken kunnen schrijven over hoe ideaal de mijne was. De betrouwbaarste, liefste, trouwste, rustigste, knuffeligste, gehoorzaamste, prachtigste hond die je je kon wensen.

Met mijn hond heb ik destijds alleen een puppycursus gedaan, dat was genoeg. Ze luisterde perfect. Voordat ik haar kreeg had ik wel al een Martin Gaus gedragsstraining gedaan met de herder van mijn moeder en stiefvader, dus ik had al voorkennis. De rangorde was voor mijn Amerikaanse Bulldog heel duidelijk. Heb absoluut geen "rangorde strijd" gehad toen ze ging puberen. Ze was heel stabiel. Onvoorwaardelijk extreem blij om bij me te zijn. Ik kon haar blind vertouwen.

Amerikaanse Bulldogs kunnen wel heel waaks zijn en het zijn meestal dominante honden. Dus je kunt visite beter niet met ze alleen laten. En ze kunnen je gaan verdedigen als iemand je bedreigd of wil aanvallen. Dit heb ik ondervonden met mijn hond. Op die momenten merkte ik hoe gigantisch sterk ze was. Positief opvoeden en goed onder apel hebben is dus erg belangrijk. Maar dat is bij alle honden zo.
Pin je niet teveel vast op een ras, het verschilt zo per hond! Hier een Friese Stabij, liefste en rustigste hond ooit. Prachtig om te zien, kan met alle dieren (kippen, kuikens, duifjes, katten, paarden, konijnen...) en bijzonder goed te trainen. Doet echt geen vlieg kwaad en kan altijd overal los als dat zou mogen. Kan per dier onwijs verschillen dus
quote:Libra1990 schreef op 06 maart 2016 @ 18:05:

Ik raad een Amerikaanse Bulldog aan.. Ik zou hele boeken kunnen schrijven over hoe ideaal de mijne was. De betrouwbaarste, liefste, trouwste, rustigste, knuffeligste, gehoorzaamste, prachtigste hond die je je kon wensen.

Met mijn hond heb ik destijds alleen een puppycursus gedaan, dat was genoeg. Ze luisterde perfect. Voordat ik haar kreeg had ik wel al een Martin Gaus gedragsstraining gedaan met de herder van mijn moeder en stiefvader, dus ik had al voorkennis. De rangorde was voor mijn Amerikaanse Bulldog heel duidelijk. Heb absoluut geen "rangorde strijd" gehad toen ze ging puberen. Ze was heel stabiel. Onvoorwaardelijk extreem blij om bij me te zijn. Ik kon haar blind vertouwen.

Amerikaanse Bulldogs kunnen wel heel waaks zijn en het zijn meestal dominante honden. Dus je kunt visite beter niet met ze alleen laten. En ze kunnen je gaan verdedigen als iemand je bedreigd of wil aanvallen. Dit heb ik ondervonden met mijn hond. Op die momenten merkte ik hoe gigantisch sterk ze was. Positief opvoeden en goed onder apel hebben is dus erg belangrijk. Maar dat is bij alle honden zo.

Een hond die je niet alleen kan laten met de visite zou ik dan weer niet omschrijven als een makkelijke hond.

Dat zou hier echt heel lastig zijn met constant in- en uitlopende buurkinderen. Ik zou geen moment rustig meer kunnen zitten.
Ik ben mij ook ah oriënteren. Een tibetaanse terrier lijkt mij een goede keuze.
quote:wiezel schreef op 06 maart 2016 @ 14:45:

[...]

Ik kan me niet voorstellen dat er qua opvoeden makkelijker honden bestaan dan mijn lab. Dus dat verschilt ook binnen een ras.

Ja dat is zeker verschillend maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat mensen een labrador nemen omdat ze denken dat het een makkelijk ras is. En daarom lopen er zoveel labs rond die ongeleide projectielen zijn en lomp en tegen je opspringen etc. Want ook die moet je soms flink opvoeden.

Ik wil er mee zeggen dat elk ras voor en nadelen heeft en dat ik dus op karakter zpu selecteren gezien de situatie waar to in zit.

(Heb nu gelezen dat je voor een asielhond gaat, toppie TO!)
Onze labrador (8 jaar)is ook een ongeleid projectiel, lomp en springt ook tegen je op!

Je moet constant blijven corrigeren.

Heb het er nooit uitgekregen.
quote:Daaromniet schreef op 06 maart 2016 @ 19:00:

Ik ben mij ook ah oriënteren. Een tibetaanse terrier lijkt mij een goede keuze.Die zijn leuk! En een catalaanse herder vind ik ook altijd zo leuk om te zien, die hebben er veel van wel he? Qua uiterlijk dan, karakter weet ik niet.
quote:horenzienenzwijgen schreef op 06 maart 2016 @ 19:29:

Onze labrador (8 jaar)is ook een ongeleid projectiel, lomp en springt ook tegen je op!

Je moet constant blijven corrigeren.

Heb het er nooit uitgekregen. Onze labrador was super makkelijk en zeer makkelijk af te richten/ op te voeden. Onze stabij (3,5 jaar) daarentegen... Zo eigenwijs en altijd maar springen en dingen doen die niet mogen. En hoe dat beest eruit ziet als ze buiten heeft gegraven... Een ding doet ze wel goed. Als ze vies is wacht ze buiten tot wij zeggen dat ze naar de douche mag en daar gaat ze netjes staan en tilt ze een voor een haar poten op . Maar voor de rest is het ook een ongeleid projectiel, met streken die er maar niet uit willen. Wat we ook proberen
Idd, ga voor individu want ze hebben allemaal een eigen karakter

en ga niet specifiek voor een ras.

Ik haal zelf al jaaaaren oude hondjes (10+) uit 't asiel (de een na de ander

natuurlijk... daar moet je je wel op instellen) en ik ben iedere avond weer

plaatsvervangend blij dat hij hier zit en niet in het asiel!

Dat geeft me zoveel voldoening!

Maar ook een niet zo heel oude asielhond is een hele goede keuze!

Houd ook rekening met het volgende: formaat. Mocht hij ziek worden:

grote hond, grote pillen, hoge kosten! Scheelt écht met een kleinere!

Heb sowieso een plan voor de kosten: een apart potje of bankrekening

die je opstart met een substantieel bedrag en waar je maandelijks

een bedrag instort. Dan kom je nooit voor het punt te staan om keuzes

te maken op basis van geld, die je niet wilt maken!

Dieren hebben een andere rol ingenomen in ons gezin, we willen meer

met ze als ze ziek zijn, er kán meer, dus uiteraard kost het ook meer!

Of een verzekering, maar die kunnen ieder jaar hun voorwaarden eenzijdig

aanpassen, en dat is nooit ten gunste van de cliënt... En daarnaast: als je

er geen of weinig gebruik van hoeft te maken, is je premie weg.

Terwijl het met een potje of bankrekening van jou blijft. Is het bedrag hoog

of té hoog: ga je er een keer lekker van uit eten
't Komt allemaal goed!
quote:Joni_de_tweede schreef op 06 maart 2016 @ 10:45:

[...]

Mensen vragen er ook niet om om geboren te worden. Dat is een oneindige discussie.

TO wil graag weten welke hond goed bij haar zal passen.

Alle respect voor iedereen, maar het is weer opvallend dat de viva dames massaal asielhonden grootbrengen en dat ik dat hier in mijn omgeving zelden tref.

Dadelijk komt de discussie dat de hond minimaal 4 uur beweging nodig heeft op een dag en dat er 24.7 iemand thuis moet zijn omdat de hond nooit alleen mag zijn.

TO, spreekt de cairn terrier je aan?

Eens!

Of denk eens aan een yorkshire terrier/shih tzu/malteser/Tibetaanse terrier.

Alle makkelijke honden.

Een pup kan je goed opvoeden en vormen.

Het wel een pittige start. Wat je in een pup stopt, krijg je veelvoudig terug met een hoop gezelligheid en liefde.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Is al gezegd en ik sluit me er - ook uit ervaring - helemaal bij aan: asiel. Laat je goed voorlichten. Een goed asiel wil zelf ook dat het klikt en zal je dus goed informeren, dat is in het belang van hond en baas. Maar asjeblieft geen pup
Ras..... een goed vuilnisbak? Waarom moet het een ras zijn? In ieder geval zou ik een terriër juist afraden en een rustiger karakter zoeken. Natuurlijk bepaalt de opvoeding/training veel, maar rassen hebben nu eenmaal ook zo hun vaste karakters. Waarom denk je dat er zoveel terriërs in asiels zitten.
quote:bucklebunny schreef op 06 maart 2016 @ 19:07:

[...]

Ja dat is zeker verschillend maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat mensen een labrador nemen omdat ze denken dat het een makkelijk ras is. En daarom lopen er zoveel labs rond die ongeleide projectielen zijn en lomp en tegen je opspringen etc. Want ook die moet je soms flink opvoeden.

Ik wil er mee zeggen dat elk ras voor en nadelen heeft en dat ik dus op karakter zpu selecteren gezien de situatie waar to in zit.

(Heb nu gelezen dat je voor een asielhond gaat, toppie TO!)Dit dus. Fijn dat je het asiel gaat proberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven