Het is dilemma. Echt.

08-03-2016 09:48 468 berichten
Gewoon, omdat ik het bijna alleen nog maar fout gespeld zie hier... Dilemma dus, met 1x l en 2xm. Taalpolitie over en uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al een aantal keren iemand horen zeggen: "Zij is obesitas" en ook "Zij heeft obese" (op zijn Engels uitgesproken).
quote:Satchel schreef op 08 maart 2016 @ 11:27:

Verder is het wel Dillema als je het over Foekje hebt. Maar dat terzijde.Ik moet ook altijd meteen aan die Foekje denken
quote:BridgetteDubois schreef op 08 maart 2016 @ 10:26:

Mijn dochter van 6 zegt sotieso ipv sowieso. Ze krijgt het goede woord er maar niet uit Mijn zoon van 5 wil altijd een verzetje bij het eten (maar dat is eigenlijk voor een ander topic he?)
quote:pamelacourson schreef op 08 maart 2016 @ 11:39:

[...]

Ik moet ook altijd meteen aan die Foekje denken

Die is dan ook echt wel legendarisch genaaid zeg, zo schrijnend. Blijft gewoon moeilijk te verteren.

Maar nog steeds geen reden om paranoia te worden. Of obesitas.
Spreuken 18:2
quote:Solomio schreef op 08 maart 2016 @ 09:56:

En het is tenzij en niet mits, tenzij je mits bedoelt.

Dat is een heel erge, aangezien mensen daardoor precies het omgekeerde zeggen van wat ze bedoelen.

Ik zag laatst een (nog niet definitieve) Nederlandse vertaling van een Europese wet langskomen waarbij die fout zelfs gemaakt was. Dat is echt wel heel ernstig.........
Oh dear, how sad, never mind.
nogal mosterd.
quote:Starshine schreef op 08 maart 2016 @ 10:52:

Ergerlijk is het wel als er misverstanden ontstaan door verkeerde spelling en interpunctie en dat een schrijver kritiek daarop dan afdoet met 'het is maar een forum'.

Juist daarom is het belangrijk.

Van Kooten had een paar jaar geleden bij het Dictee een groot aantal voorbeelden hiervan.

Het gebruik van fonetische taal ( is ipv eens) en overduidelijke spreektaal vind ik ook niet om aan te zien. Ik denk dat het gebrek aan boeken lezen ( correct geschreven taal) toch wel een oorzaak is van slecht taalgebruik.
Je bent zelf een theepot
quote:pamelacourson schreef op 08 maart 2016 @ 11:38:

Ik heb ook al een aantal keren iemand horen zeggen: "Zij is obesitas" en ook "Zij heeft obese" (op zijn Engels uitgesproken). Mensen die vegetarisch zijn
Je bent zelf een theepot
Aai luf books!!
Scherven brengen geluk
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 11:18:

[...]

Hier welWaar is hier?
quote:SuzanneSuus schreef op 08 maart 2016 @ 11:47:

[...]

Mensen die vegetarisch zijnJa nu je het zo zegt...
Scherven brengen geluk
quote:Starshine schreef op 08 maart 2016 @ 11:43:

nogal mosterd.Ik las nog wat er eerst stond. Welke is voor onzijdige woorden wél fout (volgens Onze Taal).....

Mensen die vegetarisch zijnDat werd zó vaak fout gedaan dat het tegenwoordig is toegestaan.
Ik erger me ook aan mensen die sinds gebruiken op de Engelse manier zeg maar, als since in de betekenis van aangezien: 'Sinds hij morgen gaat ga ik dan ook'

Net zoals ik me rot erger aan die reclame van 'vrouwen over 40'. In het Nederlands is dat gewoon voor vrouwen boven de 40.

[...]

Mensen die vegetarisch zijnOh ja, dat is zo'n stokpaard van mij. Hoe vaak mensen wel niet tegen mij zeggen "ben jij vegetarisch?". Mijn standaardantwoord is dan: "was het maar zo, dan kon ik mijn eigen voedsel synthetiseren door in de zon te gaan zitten". Is meestal te moeilijk voor ze
Even geheel off-topic.

Heb ik zo sollicitatiegesprek, valt me een klodder groene smoothie op mijn weelderige boezem. En natuurlijk heb ik een wit hemdje aan. (Daar komt natuurlijk nog iets overheen, maar dat is laag uitgesneden) (dat klinkt ook fout, het heeft een wijde boothals)

Altijd hé

Scherven brengen geluk
quote:SuzanneSuus schreef op 08 maart 2016 @ 11:45:

[...]

Juist daarom is het belangrijk.

Van Kooten had een paar jaar geleden bij het Dictee een groot aantal voorbeelden hiervan.

Het gebruik van fonetische taal ( is ipv eens) en overduidelijke spreektaal vind ik ook niet om aan te zien. Ik denk dat het gebrek aan boeken lezen ( correct geschreven taal) toch wel een oorzaak is van slecht taalgebruik.

Denk het ook.

Kinderen lezen veel minder dan ik vroeger. Dat brengt me op het volgende: tegenwoordig wordt ook zowat alle kindertv nagesynchroniseerd. Wij moesten het doen met ondertitels of maar je stinkende best doen Engels te begrijpen.

Als mensen spreektaal vertalen naar schrijftaal snap ik de me/mijn fout nog wel (uit fonetisch oogpunt, niet uit grammaticaal oogpunt), maar dat vreselijke na/naar - als in 'ik ben met mijn moeder na de markt geweest- dat wil er bij mij echt niet in. Ook omdat daar echt een heel duidelijke betekenisverschil inzit.

ohja taalpuristen, ik weet dat mijn voorbeeldzin eigenlijk 'Ik was met me moeder na de mart geweesd' moet zijn.
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 11:18:

[...]

Hier welVolgens mij is er ooit een topic over geweest, misschien wel door Nous gestart
Je bent zelf een theepot
quote:Hayek schreef op 08 maart 2016 @ 11:47:

[...]

Waar is hier?Dit forum
quote:prik schreef op 08 maart 2016 @ 11:49:

[...]

Dat werd zó vaak fout gedaan dat het tegenwoordig is toegestaan. Mijn man zegt het zo vaak, "maak je niet druk, taal is altijd in beweging". Toch vind ik dat maar moeilijk te verteren, dat we iets wat fout is, goed gaan rekenen als maar genoeg mensen het fout doen.
quote:Marana_ schreef op 08 maart 2016 @ 11:51:

Net zoals ik me rot erger aan die reclame van 'vrouwen over 40'. In het Nederlands is dat gewoon voor vrouwen boven de 40.

Hou op! Dan vliegt hier de afstandsbediening bijna door de teevee.

Het is überhaupt een stomme reclame.
Scherven brengen geluk
quote:Glassnijdersuus schreef op 08 maart 2016 @ 11:52:

Even geheel off-topic.

Heb ik zo sollicitatiegesprek, valt me een klodder groene smoothie op mijn weelderige boezem. En natuurlijk heb ik een wit hemdje aan. (Daar komt natuurlijk nog iets overheen, maar dat is laag uitgesneden) (dat klinkt ook fout, het heeft een wijde boothals)

Altijd hé

Aaah, balen! Maar ik ben wel trots op je dat je "hemdje" schrijft en niet "hempje". Dat is ook zo'n woord waar ik me dood aan kan ergeren.
quote:pamelacourson schreef op 08 maart 2016 @ 11:55:

[...]

Aaah, balen! Maar ik ben wel trots op je dat je "hemdje" schrijft en niet "hempje". Dat is ook zo'n woord waar ik me dood aan kan ergeren.
Scherven brengen geluk
quote:sassafras schreef op 08 maart 2016 @ 11:54:

[...]

Mijn man zegt het zo vaak, "maak je niet druk, taal is altijd in beweging". Toch vind ik dat maar moeilijk te verteren, dat we iets wat fout is, goed gaan rekenen als maar genoeg mensen het fout doen.Dat vind ik ook zo erg, onze mooie taal gaat zo helemaal naar de klote!
quote:Glassnijdersuus schreef op 08 maart 2016 @ 11:52:

Even geheel off-topic.

Altijd hé

Nog zo'n ergernis, ik heb een collega die elke dag omstandig vertelt welk onkruid ze nou weer in d'r smoettie gegooid heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven