Dissociatie - ervaring?

08-03-2016 21:51 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik probeer erachter te komen wat 'dissociatie' nou precies betekend. Wat gebeurd er dan, hoe voelt dat?

Wikipedia leert mij vanalles maar ik snap er niets van. Hoopte dat er hier wat ervaringsdeskundige mij wijzer kunnen maken.

Bedankt alvast!
quote:vivajaline schreef op 08 maart 2016 @ 22:53:

jezelf pijn doen ken ik ook wel maar dat is meer vervreemding / depersonalisatie denk ik

dat vind ik iets anders dan dissociatieTijdens de dissociatie hè. En wat Moi schrijft, dissociëren als er iets naars gebeurt.
Life is short. Eat dessert first.
Maar ervaren jullie dan geen angst? Ik heb dan geen last van me emotie die ik blokkeer, maar wel angst van het verlies aan controle gevoel ..
Mag ik vragen naar de inhoud van je therapie?

Juist bij dissociatie vanuit trauma is een belangrijk onderdeel van de therapie het bewust worden van en het integreren.
quote:madame-piek schreef op 08 maart 2016 @ 22:57:

Maar ervaren jullie dan geen angst? Ik heb dan geen last van me emotie die ik blokkeer, maar wel angst van het verlies aan controle gevoel ..Ik voel helemaal niets dan.
quote:madame-piek schreef op 08 maart 2016 @ 22:57:

Maar ervaren jullie dan geen angst? Ik heb dan geen last van me emotie die ik blokkeer, maar wel angst van het verlies aan controle gevoel ..*Misschien haal ik dit later weg *
quote:Moiren_ schreef op 08 maart 2016 @ 22:58:

[...]

Ik voel helemaal niets dan.Ben je erna ook angstig?
quote:doornroosje9 schreef op 08 maart 2016 @ 23:01:

[...]

Ben je erna ook angstig?

Ja, dan is er paniek omdat ik niet begrijp wat er gebeurd is en alle emoties in 1x binnen komen. Maar weer niet als het een dissociatie is die gewoon zomaar gebeurt zonder in daadwerkelijk geweld te zitten.

Is het nog logisch?
quote:Moiren_ schreef op 08 maart 2016 @ 23:03:

[...]

Ja, dan is er paniek omdat ik niet begrijp wat er gebeurd is en alle emoties in 1x binnen komen. Maar weer niet als het een dissociatie is die gewoon zomaar gebeurt zonder in daadwerkelijk geweld te zitten.

Is het nog logisch? Het is heel logisch, dat is precies hoe ik het gezien en gehoord heb.
Het hoeft niet beangstigend te zijn, het kan ook rust geven. Als het niet verhindert dat je uit een situatie stapt, maar pas optreedt nadat duidelijk is dat je je niet uit de situatie kúnt stappen.

Na de paniek van 'ik wil dit niet en ik ben de controle kwijt' kan het dan als een soort kalmte komen, zo van: maar dit raakt me niet.

Het kan een normale, gezonde reactie zijn (met de nadruk op kán) op een situatie die niet normaal en niet gezond is.

Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat de trance die Jolly beschrijft misschien wel op hetzelfde psychische mechanisme geënt is. Wel interessant eigenlijk.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 22:02:

[...]

Je rijdt auto, en "ineens" ben je kilometers verder. De rit heeft zich niet in je bewustzijn gevestigd. Toch was je tijdens de rit niet afwezig of onveiligWow dit heb ik wel eens gehad, maar ik had geen idee dat het dissociatie heet.
quote:Monti schreef op 08 maart 2016 @ 22:57:

Mag ik vragen naar de inhoud van je therapie?

Juist bij dissociatie vanuit trauma is een belangrijk onderdeel van de therapie het bewust worden van en het integreren.

Lastig uit te leggen. Nu 7 jaar flinke angst en depressie klachten (depressies eigenlijk al sinds puberteit). Geen fijne jeugd, maar het meeste weer ik niet meer.

Na aantal therapie vormen nu eindelijk bij een goede psychotherapeut terecht gekomen. Hij constateert persoonlijkheidsproblematiek, hij heeft het over een identiteitstoornis gehad, en het onvermogen om emoties te voelen en te uiten.. inmiddels zijn we erachter dat emotie=paniek aanval. Dus daar werken we nu heel hard aan. En elke x als hij 'te dicht bij komt' krijg ik dus dat rare gevoel, en vaak in het gewone dagelijkse leven krijg ik dat gevoel voorafgaand aan paniek.

Ik ben overigens 27
.
anoniem_227835 wijzigde dit bericht op 08-03-2016 23:24
Reden: Niet passend in topic
% gewijzigd
Lijkt me ook niet te vergelijken, eerlijk gezegd. Vanuit een trauma, om jezelf te beschermen of gecontroleerd. Dat laatste lijkt me ook heel fijn als je zoiets kan.
quote:doornroosje9 schreef op 08 maart 2016 @ 23:16:

Lijkt me ook niet te vergelijken, eerlijk gezegd. Vanuit een trauma, om jezelf te beschermen of gecontroleerd. Dat laatste lijkt me ook heel fijn als je zoiets kan.Ik denk ook dat dat inderdaad totaal niet te vergelijken is.
quote:doornroosje9 schreef op 08 maart 2016 @ 23:16:

Lijkt me ook niet te vergelijken, eerlijk gezegd. Vanuit een trauma, om jezelf te beschermen of gecontroleerd. Dat laatste lijkt me ook heel fijn als je zoiets kan.De OP maakte geen onderscheid, maar ik snap de hint
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 22:42:

[...]

Ik bedoel het absoluut niet als verwijt. Ik hoop alleen dat je begrijpt dat het onderwerp erg kwetsbaar is

Los van de kwetsbaarheid van het onderwerp denk ik dat jij over een heel andere vorm van dissociatie spreekt.

Gecontroleerd en bewust vanuit spiritualiteit oid is echt totaal niet te vergelijken met dissociatie vanuit trauma en een persoon continu switched en in delen schiet.
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 23:23:

[...]

De OP maakte geen onderscheid, maar ik snap de hintIk vind het wel leuk om te weten dat het ook fijn kan zijn
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 23:23:

[...]

De OP maakte geen onderscheid, maar ik snap de hintO nee hoor, was absoluut geen hint! Ik vind het wel interessant om te lezen dat het ook anders kan voelen.
quote:Moiren_ schreef op 08 maart 2016 @ 22:47:

[...]

Ik heb in bepaalde situaties geleerd mezelf te dissociëren. Elke keer als ik weer in zo'n situatie beland(de) deed ik het weer ipv mezelf in veiligheid te brengen. gevolg: lichamelijk en mentaal trauma.Dit. Eigenlijk traumatiseer je jezelf steeds weer. Ongewild uiteraard.
quote:Monti schreef op 08 maart 2016 @ 23:27:

[...]

Los van de kwetsbaarheid van het onderwerp denk ik dat jij over een heel andere vorm van dissociatie spreekt.

Gecontroleerd en bewust vanuit spiritualiteit oid is echt totaal niet te vergelijken met dissociatie vanuit trauma en een persoon continu switched en in delen schiet.Dat beweerde ik dan ook niet. Maar het spijt me al dat ik gereageerd heb
quote:Monti schreef op 08 maart 2016 @ 23:30:

[...]

Dit. Eigenlijk traumatiseer je jezelf steeds weer. Ongewild uiteraard.Ja. En het is ontzettend moeilijk om uit dat patroon te stappen.
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 23:30:

[...]

Dat beweerde ik dan ook niet. Maar het spijt me al dat ik gereageerd hebHuh? Geen verontschuldiging hoor. Ik vind het alleen maar goed dat dat verschil duidelijk neergezet wordt. Juist omdat het vaak nog ww zo'n onbegrepen iets is.
quote:Monti schreef op 08 maart 2016 @ 23:30:

[...]

Dit. Eigenlijk traumatiseer je jezelf steeds weer. Ongewild uiteraard.

Dat is een van de mogelijke vormen. Maar zo is het dus niet altijd.

Het houdt niet altijd in dat je over je eigen grenzen gaat. Het kan ook optreden omdat Iemand anders over je grenzen heengaat en je geen mogelijkheid hebt om fysiek uit de situatie te stappen of het anderszins te stoppen. Dat je er dan geestelijk uitstapt. Waardoor de situatie draaglijker wordt of je er in ieder geval niet aan onderdoor gaat in het dagelijks leven.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:doornroosje9 schreef op 08 maart 2016 @ 22:41:

Het kan zeker wel gevaarlijk zijn. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en leuk ziet het er alleszins niet uit.Ben ik overigens wel benieuwd wat je hebt meegemaakt dat het er niet prettig uitzag.
quote:JollyJ schreef op 08 maart 2016 @ 23:30:

[...]

Dat beweerde ik dan ook niet. Maar het spijt me al dat ik gereageerd heb

Nee joh, geen spijt van hebben. Het is juist interessant en misschien (en om meerdere redenen) ook wel goed om te beseffen dat er verschillende vormen zijn.

Religie (cq alles wat met religieuze ervaringen te maken heeft) is op dit forum inderdaad een kwetsbaar onderwerp. Dat is jammer, want het zou anders wel een mooi onderwerp zijn voor een apart topic, de gecontroleerde dissociatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven