Bevalling/pijnstilling

05-04-2016 19:05 173 berichten
Hoi Hoi!

De bevalling.., iets waar we als zwangere vrouw allemaal voor komen te staan. Op wat voor manier dan ook.

Hoe de bevalling zal lopen kan niemand je vertellen, iedere bevalling is anders en iedereen gaat er anders mee om. Het enigste wat we weten; is dat het pijn gaat doen.

Daar ook mijn vragen: hoe is bij jullie de bevalling gegaan? Hebben jullie wel of geen pijnstilling genomen? En hoe stond je partner hier in?

Ik ben inmiddels 34 weken zwanger. Ik heb tot nu toe gelukkig een droom zwangerschap en heb niks te klagen.

(Natuurlijk hoop ik op een net zo goede bevallig!)

ik ben tot nu toe (nog) niet bang voor de bevalling en sta hier heel nuchter in.

Doordat alles zo goed gaat wil ik dan ook geen pijnbestrijding als het niet nodig is. Tot nu toe zie ik er meer nadelen in als voordelen

Ik wil mijn best doen om het op eigen benen te doen.

Natuurlijk als het echt niet meer gaat of het echt een horror bevalling word zal ik hier anders over denken.

Mijn partner ziet dat verhaal helaas al helemaal voor zich. En snapt dan bijvoorbeeld ook helemaal niet waarom ik niet meteen een ruggeprik wil, want tja ze kunnen dat vlak voor het persen toch opheffen en je kunt dan alsnog zelf bevallen zonder uren pijn?

Hij kan dan mijn gedachtegang er ook helemaal niet in vinden..

Help!?
Geen nadelen, vond alleen de katheter niet zo sexy. Maar goed, je ligt er toch al compleet met je hele hebben en houwen bloot.

Vanwege inleiden ook inderdaad gelijk ruggenprik. Ik heb er niet eens bij stil gestaan het niet te doen. En was er maar wat blij mee, toen ik op 7 cm zat wilde ik graag verhoging, maar mocht niet meer ivm komende persweeen. Wat een hel zo'n weeen storm, ik was kapot voor ik moest gaan persen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doortjee schreef op 05 april 2016 @ 19:18:

[...]

Dit! Ik begrijp ook niet zo goed waarom je onnodig pijn moet lijden omdat je het dan 'zelf doet'.. Ik doe een gaatje bij de tandarts al met een spuitje! Waarom pijn lijden? In België schijnt een ruggeprik heel normaal te zijn en daar wordt ook raar gekeken naar Nederland waar vrouwen het zo graag zonder willen doen.. Maar ieder zijn ding idd!!Wat dat betreft loopt Nederland idd achter.
Ik heb twee keer een spuit in mijn been gehad met pethedine ( morfine-achtige stof) tijdens de laatste twee cm van de ontsluitingsfase van mijn beide ingeleide bevallingen. Dat beviel goed.
Het grootste nadeel vond ik al die draadjes aan m'n lijf. Je kunt niet makkelijk van houding wisselen of even uit bed. Daar had ik wel behoefte aan.
Hallo?!
Ik zal sowieso in het ziekenhuis bevallen, vanwege een medische indicatie door een baarmoederafwijking en verleden met buitenbaarmoederlijke zwangerschap en herhaalde miskramen (ook wel een hoge pijngrens dus!). Ik snap als je heel graag thuis wil bevallen dat je over de optie nadenkt omdat er dan geen pijnbestrijding is.. Ook geloof ik dat je lichaam dit wel kan! Een mens kan veel hebben.. Wat mij tegenstaat is het idee dat je 'een bevalling pas beleeft als je er volledig bij bent'.. Het geeft zo'n druk op vrouwen op het zonder pijnstillig te moeten doen terwijl het in veel landen heel normaal is.. Ik heb ook vaker gehoord dat vrouwen het erbij zeggen.. 'Zonder pijnstilling'.. Een vrouw die door een helse bevalling dan een ruggeprik heeft gekregen voelt zich dan misschien zwak ofzo! Mijn vooruitzicht is hoogstwaarschijnlijk een keizersnede.. Ben ook blij dat daar een verdoving voor is
Maar dat doen vrouwen onder elkaar ook. Mijn buurvrouw vond dat ik niet echt bevallen was. zij had het thuis zonder pijnstilling gedaan. Ja dus? En nu? Wat heb ik dan gekregen? Mijn kind is niet uit een verrassingsei gekomen.

Zo lang vrouwen onder elkaar elkaar wijsmaken dat het zonder pijnstilling beter is zal de mentaliteit rondom pijnstilling niet veranderen denk ik.
quote:EvenWatAnders schreef op 05 april 2016 @ 19:13:

Ik ben ook ingeleid, de gynaecoloog raadde me een ruggeprik aan.Idem.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ik ben thuis in een bad bevallen. Was voor mij de ideale "pijnstilling" Ik raad het iedereen aan! Tussendoor kon ik goed ontspannen. Die laatste ontsluitingsweeen waren pittig, de persweeen wel ok, inderdaad vermoeiend. Manlief zei achteraf; had niet echt idee dat je veel pijn had omdat je zo relaxt in dat bad lag.
quote:cupcakegirl schreef op 05 april 2016 @ 19:31:

Maar dat doen vrouwen onder elkaar ook. Mijn buurvrouw vond dat ik niet echt bevallen was. zij had het thuis zonder pijnstilling gedaan. Ja dus? En nu? Wat heb ik dan gekregen? Mijn kind is niet uit een verrassingsei gekomen.

Zo lang vrouwen onder elkaar elkaar wijsmaken dat het zonder pijnstilling beter is zal de mentaliteit rondom pijnstilling niet veranderen denk ik.Ja echt zo'n bullshit opmerking. T laatste stukje moet je echt zelf doen.

Zo lang vrouwen onder elkaar elkaar wijsmaken dat het zonder pijnstilling beter is zal de mentaliteit rondom pijnstilling niet veranderen denk ik.

Vrouwen zullen elkaar altijd willen blijven aftroeven. Met de zwangerschap, de bevalling, hun geweldige kinderen. Zo jammer!

En inderdaad heel denigrerend om te zeggen dat je pas "echt" bevallen bent als dat via de natuurlijke weg én zonder pijnstilling is gebeurd.
:quote:cupcakegirl schreef op 05 april 2016 @ 19:31:

Zo lang vrouwen onder elkaar elkaar wijsmaken dat het zonder pijnstilling beter is zal de mentaliteit rondom pijnstilling niet veranderen denk ik. Verrassingsei.. Was het maar zo'n feest
Bij de eerste had ik veel pijn, met 3cm wilde ik een ruggeprik. Anesthesist was steeds niet beschikbaar en op gegeven moment was ik te ver (7cm) ruggeprik (ze hebben me dik drie en een half uur laten wachten....). Toen kreeg ik een pethidinespuit. Pijn deed alsnog pijn, merkte weinig verschil behalve dat ik knetterstoned was. En een jaar later nog steeds pijn en beurs op de prikplek. Zenuw geraakt denk ik.

Tweede bevalling, ik ging lachend met 5 cm het zkh in, alles gered zonder enige vorm van pijnstilling en heb aanzienlijk minder pijn gehad dan bij de eerste mét pijnstilling.

Het hangt dus ook gewoon van de bevalling af.
Ja, inderdaad Doortje, al lag ik de eerste paar uur er vrij relaxed bij.

Vooral dat houding wisselen had ik wel behoefte aan, gelukkig waren mn schoonzus en vriend zo lief me af en toe wat te tillen, draaien etc..
Ik ben om medische redenen ingeleid en na bijna 4 dagen was mijn dochtertje nog niet geboren. De dag van de geboorte toch echt aan het eind van de middag een ruggenprik gevraagd. Ik had van te voren gezegd dat ik dat dus echt niet wilde. Nou ik kan je zeggen wat een verademing!! Uiteindelijk helaas alsnog een keizersnede gehad, maar was blij dat die ruggenprik er al in zat, hoefde ze alleen het infuus op te hoge/veranderen.
Twee keer ingeleid bevallen. Eerste keer geen ruggeprik maar zo'n prik in mijn been ook omdat ik de nacht ervoor nauwelijks had geslapen. De tweede keer op medische indicatie een ruggeprik. Ik had ernstige bekkeninstabiliteit en ze waren bang dat dit zonder ruggeprik de bevalling zou vermoeilijken.

Nooit erna klachten gehad

Zo lang vrouwen onder elkaar elkaar wijsmaken dat het zonder pijnstilling beter is zal de mentaliteit rondom pijnstilling niet veranderen denk ik.Dit. Na 24u ontsluitingen weeën en 1,5u persweeën (vanaf de eerste wee elke 2 minuten, niks geen "opbouwende" fase) en een niet goed gezette ruggeprik was mijn lijf fysiek en mentaal zo op dat ik echt niet meer mee kon geven. Gyn heeft toen besloten dat het voor ukkepuk niet langer zou moeten duren en heeft haar met een spoedkeizersnede gehaald. Van de daadwerkelijke "echte" bevalling niets gevoeld dus, is die pijnstilling dan minder "erg" dan een gewone ruggeprik? En de band met mijn dochter minder omdat ik minder pijn heb gehad? Dacht het ff niet!
quote:LL0915 schreef op 05 april 2016 @ 19:36:

Ik ben om medische redenen ingeleid en na bijna 4 dagen was mijn dochtertje nog niet geboren. De dag van de geboorte toch echt aan het eind van de middag een ruggenprik gevraagd. Ik had van te voren gezegd dat ik dat dus echt niet wilde. Nou ik kan je zeggen wat een verademing!! Uiteindelijk helaas alsnog een keizersnede gehad, maar was blij dat die ruggenprik er al in zat, hoefde ze alleen het infuus op te hoge/veranderen.4 dagen?! Van ontsluitingsweeen naar persweeen?!
Ik vond mijn bevalling mét pijnstilling 20x erger dan de bevalling zonder. Ik vind mezelf vooral bij de bevalling mét pijnstilling een bikkel, als ik eraan terugdenk.

Wat een onzin, dat je niet echt zou bevallen met pijnstilling. Ik weet nu uit ervaring dat twee bevallingen zó ontzettend kunnen verschillen, bij mezelf al, kun je nagaan hoe groot dit verschil zou zijn bij twee verschillende vrouwen! Dus hoe komen ze erop om het uberhaubt te gaan vergelijken, en er dan nog een waarde oordeel aan te hangen ook!

Trouwens. De eerste is ook gehaald met vacuumpomp. Ben ik dan ook niet écht bevallen? Heb hem er tenslotte niet op eigen kracht uitgeperst...?

Bullshit.
Ben blij tot nu toe toch wel positieve verhalen te horen!

Het is toch een bijzonder iets dat ons lichaam dit kan

Even voor de duidelijkheid; uiteindelijk steunt mijn partner me zeker wel bij mijn keuze, hij begrijpt dat ik het uiteindelijke werk moet doen.

Hij vind het nu gewoon al erg moeilijk dat hij niks voor me kan doen straks. En vind het (kan ik begrijpen) moeilijk om me met pijn te zien terwijl het in zijn ogen niet nodig is
Bij de eerste wilde ik pijnstilling, maar ik zat op 7cm ontsluiting dus kreeg niks meer. Ik vond het verschrikkelijk. Bij de tweede daarom meteen om een ruggeprik gevraagd. Ben zo heel ontspannen de bevalling doorgelopen. Ik raad het echt iedereen aan.
Remifentanil

Dat dien je jezelf toe door middel van een pompje. Heerlijk! De hele wereld werd mooi
.
quote:Zebroliraf schreef op 05 april 2016 @ 19:48:

Remifentanil

Dat dien je jezelf toe door middel van een pompje. Heerlijk! De hele wereld werd mooi Kon bij ons ziekenhuis niet hier alleen ruggeprik en pethidine..
quote:WaaromPorque schreef op 05 april 2016 @ 19:27:

[...]

Wauw.. dat doe ik je echt niet na.

Bevallen zonder pijnstilling tot daar aan toe...maar een kies trekken of boren?!

Ik laat met gemak een wortelkanaalbehandeling doen zonder enkele verdoving, hetzelfde met kiezen trekken en boren. Ik dacht altijd dat ik echt een hoge pijngrens had....tot ik moest bevallen.

Tijdens mijn bevalling heb ik een pethidine prik gehad en dat was echt een teleurstelling persoonlijk. Ik werd er zo knetterstoned van dat ik ook de mooie delen heb gemist allemaal dus daar zou ik niet weer voor kiezen. Ook heb ik een ruggeprik gehad, die helemaal niet heeft gewerkt en niemand geloofde mij toen ik zei dat ik alles nog voelde tot ik in de OK terecht kwam en er ineens paniek was want daar werd ik wel geloofd dus toen snel onder narcose gebracht. Nu moet ik binnenkort weer bevallen en ga toch weer voor een ruggeprik, kleine kans dat deze weer niet werkt. En mijn partner heeft er echt 0,0 over te zeggen want hij is niet degene die pijn lijdt.
Ik wilde het vooraf liever zonder pijnstilling doen, maar na 10 uur rug weeën toch naar het ziekenhuis gegaan. Ik wilde toen een ruggenprik, maar die werkte niet of was niet goed gezet. Dus toen heb ik een morfinepompje gekregen, die ik vooraf absoluut niet wilde haha! Maar wat was ik er blij mee zeg!

Mijn bevalling was erg pittig, aangezien je nog moet zal ik daar niet te veel over vertellen ;)

Mijn man vond overigens dat het helemaal mijn keuze was, de keuze voor pijnstilling.

Het enige nadeel van de pijnstilling vond ik het prikken. Ik heb hele lastige aders waardoor dat heel erg moeilijk ging.. Maar bij een volgende zou ik het zo weer doen!
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven