Bevalling/pijnstilling
dinsdag 5 april 2016 om 19:05
Hoi Hoi!
De bevalling.., iets waar we als zwangere vrouw allemaal voor komen te staan. Op wat voor manier dan ook.
Hoe de bevalling zal lopen kan niemand je vertellen, iedere bevalling is anders en iedereen gaat er anders mee om. Het enigste wat we weten; is dat het pijn gaat doen.
Daar ook mijn vragen: hoe is bij jullie de bevalling gegaan? Hebben jullie wel of geen pijnstilling genomen? En hoe stond je partner hier in?
Ik ben inmiddels 34 weken zwanger. Ik heb tot nu toe gelukkig een droom zwangerschap en heb niks te klagen.
(Natuurlijk hoop ik op een net zo goede bevallig!)
ik ben tot nu toe (nog) niet bang voor de bevalling en sta hier heel nuchter in.
Doordat alles zo goed gaat wil ik dan ook geen pijnbestrijding als het niet nodig is. Tot nu toe zie ik er meer nadelen in als voordelen
Ik wil mijn best doen om het op eigen benen te doen.
Natuurlijk als het echt niet meer gaat of het echt een horror bevalling word zal ik hier anders over denken.
Mijn partner ziet dat verhaal helaas al helemaal voor zich. En snapt dan bijvoorbeeld ook helemaal niet waarom ik niet meteen een ruggeprik wil, want tja ze kunnen dat vlak voor het persen toch opheffen en je kunt dan alsnog zelf bevallen zonder uren pijn?
Hij kan dan mijn gedachtegang er ook helemaal niet in vinden..
Help!?
De bevalling.., iets waar we als zwangere vrouw allemaal voor komen te staan. Op wat voor manier dan ook.
Hoe de bevalling zal lopen kan niemand je vertellen, iedere bevalling is anders en iedereen gaat er anders mee om. Het enigste wat we weten; is dat het pijn gaat doen.
Daar ook mijn vragen: hoe is bij jullie de bevalling gegaan? Hebben jullie wel of geen pijnstilling genomen? En hoe stond je partner hier in?
Ik ben inmiddels 34 weken zwanger. Ik heb tot nu toe gelukkig een droom zwangerschap en heb niks te klagen.
(Natuurlijk hoop ik op een net zo goede bevallig!)
ik ben tot nu toe (nog) niet bang voor de bevalling en sta hier heel nuchter in.
Doordat alles zo goed gaat wil ik dan ook geen pijnbestrijding als het niet nodig is. Tot nu toe zie ik er meer nadelen in als voordelen
Ik wil mijn best doen om het op eigen benen te doen.
Natuurlijk als het echt niet meer gaat of het echt een horror bevalling word zal ik hier anders over denken.
Mijn partner ziet dat verhaal helaas al helemaal voor zich. En snapt dan bijvoorbeeld ook helemaal niet waarom ik niet meteen een ruggeprik wil, want tja ze kunnen dat vlak voor het persen toch opheffen en je kunt dan alsnog zelf bevallen zonder uren pijn?
Hij kan dan mijn gedachtegang er ook helemaal niet in vinden..
Help!?
vrijdag 8 april 2016 om 11:03
Ja, als je opeens heel snel gaat met ontsluiting dan heb je inderdaad wel een probleem. Rotsituatie Lovely, dat de geboorte zo ging. Blijkbaar werkte het wel dat je lichaam zich na de prik enorm ontspande en het heel goed op gang kwam, naar iets te snel dus. Ik ben het op zich wel met je eens dat het een risico kan zijn, die versuffing, ik wilde daarom het liefst een ruggenprik omdat je dan wel gewoon bij bent en het geen effect heeft op de baby. Met broodje aap bedoelde ik dat artsen niet pas vlak voor de bevalling zulke injecties geven, maar inderdaad kunnen er uitzonderingen zijn waarin opeens de ontsluiting als een gek gaat, dat is wel een nadeel. Dat er artsen zijn die bij 8 cm nog pethidine geven vind ik heel vreemd, in mijn ziekenhuis deden ze dat in dat stadium echt niet meer en ik zou het zelf dan ook niet meer willen.
vrijdag 8 april 2016 om 11:12
quote:nicole123 schreef op 08 april 2016 @ 11:03:
Ja, als je opeens heel snel gaat met ontsluiting dan heb je inderdaad wel een probleem. Rotsituatie Lovely, dat de geboorte zo ging. Blijkbaar werkte het wel dat je lichaam zich na de prik enorm ontspande en het heel goed op gang kwam, naar iets te snel dus. Ik ben het op zich wel met je eens dat het een risico kan zijn, die versuffing, ik wilde daarom het liefst een ruggenprik omdat je dan wel gewoon bij bent en het geen effect heeft op de baby. Met broodje aap bedoelde ik dat artsen niet pas vlak voor de bevalling zulke injecties geven, maar inderdaad kunnen er uitzonderingen zijn waarin opeens de ontsluiting als een gek gaat, dat is wel een nadeel. Dat er artsen zijn die bij 8 cm nog pethidine geven vind ik heel vreemd, in mijn ziekenhuis deden ze dat in dat stadium echt niet meer en ik zou het zelf dan ook niet meer willen.Hier geven ze altijd die prik nog zodra je erom vraagt. Mijn schoonzus haar bevalling duurde van eerste wee totdat baby er was 3 uur. Toen ze op 9cm zat trok ze het niet meer en heeft die prik ook gekregen. Waar ik deze keer ga bevallen is mij ook al verteld dat die prik op elk moment nog gegeven kan worden. Zelf zou ik er nooit meer voor kiezen, zo stoned zijn vond ik eerst wel fijn maar achteraf gezien doe ik het echt nooit meer.
Ja, als je opeens heel snel gaat met ontsluiting dan heb je inderdaad wel een probleem. Rotsituatie Lovely, dat de geboorte zo ging. Blijkbaar werkte het wel dat je lichaam zich na de prik enorm ontspande en het heel goed op gang kwam, naar iets te snel dus. Ik ben het op zich wel met je eens dat het een risico kan zijn, die versuffing, ik wilde daarom het liefst een ruggenprik omdat je dan wel gewoon bij bent en het geen effect heeft op de baby. Met broodje aap bedoelde ik dat artsen niet pas vlak voor de bevalling zulke injecties geven, maar inderdaad kunnen er uitzonderingen zijn waarin opeens de ontsluiting als een gek gaat, dat is wel een nadeel. Dat er artsen zijn die bij 8 cm nog pethidine geven vind ik heel vreemd, in mijn ziekenhuis deden ze dat in dat stadium echt niet meer en ik zou het zelf dan ook niet meer willen.Hier geven ze altijd die prik nog zodra je erom vraagt. Mijn schoonzus haar bevalling duurde van eerste wee totdat baby er was 3 uur. Toen ze op 9cm zat trok ze het niet meer en heeft die prik ook gekregen. Waar ik deze keer ga bevallen is mij ook al verteld dat die prik op elk moment nog gegeven kan worden. Zelf zou ik er nooit meer voor kiezen, zo stoned zijn vond ik eerst wel fijn maar achteraf gezien doe ik het echt nooit meer.
vrijdag 8 april 2016 om 11:18
quote:damocles schreef op 07 april 2016 @ 20:07:
Hoezo 'help' ?
Je man heeft hier toch geen zeggenschap in? Jouw lijf, jij bepaalt. Wat is daar ingewikkeld aan?
Persoonlijk zie ik er geen voordeel in (extreem veel) pijn te lijden als dat niet persé nodig is.
Over een ruggenprik: ik kreeg een geplande keizersnede en dus een ruggenprik, ik geloof dat de anesthesioloog 5 keer heeft moeten prikken voordat het eindelijk goed zat. Absoluut geen pretje (ook omdat het een 'eng' idee is zo bij je ruggenmerg) maar niet onoverkomelijk, nou ja eigenlijk weinig keus. Die 'help' is van hoe krijg ik het hem uitgelegd dat hij het ook begrijpt. Niet dat ik dat niet zelf bepaal zoals meer mensen over vallen. Het is en blijft mijn bevalling. Het is alleen fijn als je man de gevolgen er van begrijpt wat ik me voor kan stellen dat niet iedereen dat kan
Hoezo 'help' ?
Je man heeft hier toch geen zeggenschap in? Jouw lijf, jij bepaalt. Wat is daar ingewikkeld aan?
Persoonlijk zie ik er geen voordeel in (extreem veel) pijn te lijden als dat niet persé nodig is.
Over een ruggenprik: ik kreeg een geplande keizersnede en dus een ruggenprik, ik geloof dat de anesthesioloog 5 keer heeft moeten prikken voordat het eindelijk goed zat. Absoluut geen pretje (ook omdat het een 'eng' idee is zo bij je ruggenmerg) maar niet onoverkomelijk, nou ja eigenlijk weinig keus. Die 'help' is van hoe krijg ik het hem uitgelegd dat hij het ook begrijpt. Niet dat ik dat niet zelf bepaal zoals meer mensen over vallen. Het is en blijft mijn bevalling. Het is alleen fijn als je man de gevolgen er van begrijpt wat ik me voor kan stellen dat niet iedereen dat kan
vrijdag 8 april 2016 om 12:06
Ja, als je opeens heel snel gaat met ontsluiting dan heb je inderdaad wel een probleem. Rotsituatie Lovely, dat de geboorte zo ging. Blijkbaar werkte het wel dat je lichaam zich na de prik enorm ontspande en het heel goed op gang kwam, naar iets te snel dus. Ik ben het op zich wel met je eens dat het een risico kan zijn, die versuffing, ik wilde daarom het liefst een ruggenprik omdat je dan wel gewoon bij bent en het geen effect heeft op de baby. Met broodje aap bedoelde ik dat artsen niet pas vlak voor de bevalling zulke injecties geven, maar inderdaad kunnen er uitzonderingen zijn waarin opeens de ontsluiting als een gek gaat, dat is wel een nadeel. Dat er artsen zijn die bij 8 cm nog pethidine geven vind ik heel vreemd, in mijn ziekenhuis deden ze dat in dat stadium echt niet meer en ik zou het zelf dan ook niet meer willen.
Dat zei ik, over 8 cm.
Ik wilde een ruggenprik, maar omdat we van de verloskundige moesten wachten tot 6 cm voor ik überhaupt naar het ziekenhuis mocht, we toen nog moesten wachten tot er plek was en ik daarna dus nog een half uur aan het ctg-apparaat moest, was die ruggenprik geen optie meer. Het enige wat ze nog voor me konden doen was een injectie zetten.
Wist ik veel. Ik wist alleen dat ik het al een paar uur slecht trok.
Achteraf zou ik er ook niet voor kiezen, juist doordat ik me nog dagen bij vlagen stoned voelde.
Dat zei ik, over 8 cm.
Ik wilde een ruggenprik, maar omdat we van de verloskundige moesten wachten tot 6 cm voor ik überhaupt naar het ziekenhuis mocht, we toen nog moesten wachten tot er plek was en ik daarna dus nog een half uur aan het ctg-apparaat moest, was die ruggenprik geen optie meer. Het enige wat ze nog voor me konden doen was een injectie zetten.
Wist ik veel. Ik wist alleen dat ik het al een paar uur slecht trok.
Achteraf zou ik er ook niet voor kiezen, juist doordat ik me nog dagen bij vlagen stoned voelde.
vrijdag 8 april 2016 om 12:44
Ik had me tijdens mijn eerste zwangerschap ook voorgenomen dat ik geen pijnstilling zou nemen. Ik werd echter ingeleid en na 33 uur weeën en stagnerende ontsluiting heb ik toch een ruggenprik genomen. Hemels vond ik het en achteraf wilde ik dat ik er eerder om gevraagd had. Bij mijn tweede heb ik daarom weer een ruggenprik gevraagd toen het opnieuw niet opschoot en ik aan het infuus met weeënopwekkers moest. Ben nu zwanger van de derde en ik zie wel hoe het loopt. Als het weer zo'n marathonbevalling wordt, denk ik dat ik om pijnstilling vraag. Gaat het deze keer snel, dan is het misschien niet nodig. We zullen zien. Vriend heeft er wat dat betreft weinig over te zeggen, want hij hoeft het niet te doen. Dat vindt 'ie zelf ook, dus hij gaat mee in wat ik besluit te doen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
vrijdag 8 april 2016 om 12:49
quote:Lovely1987 schreef op 08 april 2016 @ 11:12:
[...]
Hier geven ze altijd die prik nog zodra je erom vraagt. Mijn schoonzus haar bevalling duurde van eerste wee totdat baby er was 3 uur. Toen ze op 9cm zat trok ze het niet meer en heeft die prik ook gekregen. Waar ik deze keer ga bevallen is mij ook al verteld dat die prik op elk moment nog gegeven kan worden. Zelf zou ik er nooit meer voor kiezen, zo stoned zijn vond ik eerst wel fijn maar achteraf gezien doe ik het echt nooit meer.
Wat dacht je van het effect op de baby? Dat is waarom ze liever geen pethidine prikken kort voor de bevalling. Vanwege het medische aspect.
Edit: bijwerking van de pethidine is dat het zorgt voor snellere ontsluiting. Niet gek dus wat er bij jou gebeurde.
[...]
Hier geven ze altijd die prik nog zodra je erom vraagt. Mijn schoonzus haar bevalling duurde van eerste wee totdat baby er was 3 uur. Toen ze op 9cm zat trok ze het niet meer en heeft die prik ook gekregen. Waar ik deze keer ga bevallen is mij ook al verteld dat die prik op elk moment nog gegeven kan worden. Zelf zou ik er nooit meer voor kiezen, zo stoned zijn vond ik eerst wel fijn maar achteraf gezien doe ik het echt nooit meer.
Wat dacht je van het effect op de baby? Dat is waarom ze liever geen pethidine prikken kort voor de bevalling. Vanwege het medische aspect.
Edit: bijwerking van de pethidine is dat het zorgt voor snellere ontsluiting. Niet gek dus wat er bij jou gebeurde.
•
vrijdag 8 april 2016 om 12:50
Ja, als je opeens heel snel gaat met ontsluiting dan heb je inderdaad wel een probleem. Rotsituatie Lovely, dat de geboorte zo ging. Blijkbaar werkte het wel dat je lichaam zich na de prik enorm ontspande en het heel goed op gang kwam, naar iets te snel dus. Ik ben het op zich wel met je eens dat het een risico kan zijn, die versuffing, ik wilde daarom het liefst een ruggenprik omdat je dan wel gewoon bij bent en het geen effect heeft op de baby. Met broodje aap bedoelde ik dat artsen niet pas vlak voor de bevalling zulke injecties geven, maar inderdaad kunnen er uitzonderingen zijn waarin opeens de ontsluiting als een gek gaat, dat is wel een nadeel. Dat er artsen zijn die bij 8 cm nog pethidine geven vind ik heel vreemd, in mijn ziekenhuis deden ze dat in dat stadium echt niet meer en ik zou het zelf dan ook niet meer willen.Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het kwam door de pethedine prik dat de ontsluiting zo snel ging. Ik ken meerdere vrouwen die 30 minuten/een uur/twee uur nadat ze 4 cm ontsluiting hadden hun kind in hun armen mochten nemen. Dat waren bevallingen zonder enige vorm van pijnstilling.. Dat is gewoon omdat "4cm ontsluiting" heel weinig zegt, het is een momentopname en zegt niks over de voortgang van de bevalling. Er zijn ook verloskundigen die helemaal niet meer op ontsluiting controleren.. Kortom: als je iets neemt dat versuffend werkt is dat een risico. Óók als je het neemt bij twee cm ontsluiting oid..
Ja, als je opeens heel snel gaat met ontsluiting dan heb je inderdaad wel een probleem. Rotsituatie Lovely, dat de geboorte zo ging. Blijkbaar werkte het wel dat je lichaam zich na de prik enorm ontspande en het heel goed op gang kwam, naar iets te snel dus. Ik ben het op zich wel met je eens dat het een risico kan zijn, die versuffing, ik wilde daarom het liefst een ruggenprik omdat je dan wel gewoon bij bent en het geen effect heeft op de baby. Met broodje aap bedoelde ik dat artsen niet pas vlak voor de bevalling zulke injecties geven, maar inderdaad kunnen er uitzonderingen zijn waarin opeens de ontsluiting als een gek gaat, dat is wel een nadeel. Dat er artsen zijn die bij 8 cm nog pethidine geven vind ik heel vreemd, in mijn ziekenhuis deden ze dat in dat stadium echt niet meer en ik zou het zelf dan ook niet meer willen.Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het kwam door de pethedine prik dat de ontsluiting zo snel ging. Ik ken meerdere vrouwen die 30 minuten/een uur/twee uur nadat ze 4 cm ontsluiting hadden hun kind in hun armen mochten nemen. Dat waren bevallingen zonder enige vorm van pijnstilling.. Dat is gewoon omdat "4cm ontsluiting" heel weinig zegt, het is een momentopname en zegt niks over de voortgang van de bevalling. Er zijn ook verloskundigen die helemaal niet meer op ontsluiting controleren.. Kortom: als je iets neemt dat versuffend werkt is dat een risico. Óók als je het neemt bij twee cm ontsluiting oid..
vrijdag 8 april 2016 om 13:03
Dat weet je inderdaad niet, waar die snelle ontsluiting door kwam, je hebt gelijk. Mijn tweede bevalling ging ook met zo'n scenario, rustige start van een paar uur en toen een weeënstorm en opeens een baby. Geen idee wat de ontsluiting was, die kon niet meer gemeten worden aangezien dochter er al half uithing toen de verloskundige er was. Dus in dat geval had ik geen pijnstilling moeten hebben inderdaad. Bij mijn eerste bevalling had ik na 8 uur heftige weeën alleen nog een beetje een verweekte baarmoedermond en nog geen cm ontsluiting. Ik denk dat het risico erg klein was dat ik in een uur van 0 naar 10 zou zijn gegaan. Omdat ik in principe (vanwege die versuffing en het effect op de baby) meer voor een ruggenprik was heb ik die gevraagd, maar als ik geweten had dat het nog 3 (zeer zware en frustrerende) uren zou duren voor die kwam dan had ik eerst een spuit gewild (bij 0 cm ontsluiting) tijdens de wachttijd en daarna de ruggenprik.
zondag 10 april 2016 om 19:33
Hier 2x bevallen met ruggenpik en mocht het me nog een keer gegunt zijn doe ik het weer ik heb een droom bevalling gehad totaal geen pijn ik werd ingeleid bij 38 weken vliezen werden gebroken ruggenpik werd gezet en daarna aan het infuus... Ik heb gezellig zitten kletsen tv gekeken zelfs geslapen op gegeven Moment zei ik he ik voel baby zakken en idd gyn kwam en 10 cm ik mocht proberen te persen met de ruggenpik ging prima na 20 min was onze uk er.. Mooie was dat ik haar zo door geboorte kanaal voelde gaan maar deed gewoon geen pijn voelde de druk alleen... Toen placenta er was zijn infusen afgekoppeld... Hooguit wat naweeën gehad echt ideaal..
zondag 10 april 2016 om 19:40
Drie bevallingen gehad. Thuis en Z-H,1 inleiding. Als ik erop terugkijk nam ik mooi een pijnstiller als het niet schadelijk is. Waarom zou je pijn lijden. Het voegt echt niets toe. Bij de laatste mocht ik pijnmed als ik erom vroeg maar toen het zover was stond het hoofdje al en was het te laat. Onderga het kalm maar Zelf vind ik die laatste ontsluitingsweeen echt geen pretje.
zondag 10 april 2016 om 19:43
Je weet toch niet hoe het gaat zijn??? Ik stond er zo in. Zonder prima maar met ook.
Uiteindelijk morfinepomp gehad va 7 cm omdat ik va 4 cm alleen maar persweeen had die steeds sneller op elkaar kwamen. Door de medicatie heb ik kunnen rusten tot volledige ontsluiting.
Door de persweeen is mijn dochter in mijn bekken geduwd en dat heeft me zeer veel bekkenklachten opgeleverd.
Als ik weer moet bevallen zal ik bij persweeen weer om medicatie vragen onder anders mijn lijf te veel schade oploopt.
Alleen maar voordelen dus. Geen nadelen!
En ik ben van mening dat je man totaal niks te zeggen heeft! Het is jou bevalling en jou lijf!
Uiteindelijk morfinepomp gehad va 7 cm omdat ik va 4 cm alleen maar persweeen had die steeds sneller op elkaar kwamen. Door de medicatie heb ik kunnen rusten tot volledige ontsluiting.
Door de persweeen is mijn dochter in mijn bekken geduwd en dat heeft me zeer veel bekkenklachten opgeleverd.
Als ik weer moet bevallen zal ik bij persweeen weer om medicatie vragen onder anders mijn lijf te veel schade oploopt.
Alleen maar voordelen dus. Geen nadelen!
En ik ben van mening dat je man totaal niks te zeggen heeft! Het is jou bevalling en jou lijf!
zondag 10 april 2016 om 21:36
Ik was enorm blij met de ruggenprik ! Na een weeenstorm kreeg ik hem meteen.. jammer dat er 6x werd geprikt voordat ze goed zaten en ik daardoor na de bevalling knallende koppijn had door hersenvocht wat in mn rug lekte maar dat terzijde ik zou het zo weer doen ! Uiteindelijk werd het een keizersnede en een 7e x prikken voor een goede ruggenprik maar ik had het niet 18u kunnen volhouden zonder ruggenprik en partner stond er volledig achter. . Die zei als je de optie verdoving krijgt bij de tandarts kies je daar ook voor dus waarom nu niet haha
zondag 10 april 2016 om 21:42
Ik heb een thuisbevalling gehad (in een badje) en dat kan ik wel aanraden. Na ongeveer 8 uur weeën had ik een centimeter of 8 ontsluiting en toen ben ik in bad gaan zitten (wat op zich wel een beetje een uitdaging was ) en toen viel er zoveel van me af kwa pijn! Ik had van te voren geen pijnbestrijding gehad en toen ik in dat bad ging, kon ik even helemaal ontspannen. 1,5 Uur daarna is de kleine geboren.
zondag 10 april 2016 om 23:58
Vanwege langdurig gebroken vliezen ben ik ingeleid. Maar mijn bevalling was voor mij een "droom" bevalling. Ik heb er 4,5 uur over gedaan. Zonder pijnbestrijding. Ik had rugweeën en een weeënstorm, ik had pijn, ja.. Ik heb dat goed kunnen oplossen met een coldpack. Ik zeg tegen iedereen, laat je informeren, kies aan de hand van jou informatie een pijnbestrijding waar jij je prettig bij voelt, zodat je dat aan kunt geven als je het nodig hebt. En verder alles over je heen laten komen, je kunt dit niet plannen, met n beetje mazzel is hij of zij er snel uit, misschien lig je 24 uur te puffen en krijg je alsnog n keizersnede. Succes met je laatste loodjes en een voorspoedige bevalling.
Bi sonraki hayatimda gel.
maandag 11 april 2016 om 10:26
Ik ben vier maanden geleden bevallen zonder pijnstilling. Helaas, want die had ik maar wat graag gewild! Ik kreeg thuis een weenstorm met persdrang (ik heb in totaal ruim 1,5 uur persdrang gehad zonder te mogen persen) en toen de vk, een uur na het bellen, thuis kwam checken zat ik al op ruim 7,5 cm en een half uur later stapte ik uit de rolstoel in het ziekenhuis en mocht ik gaan persen. Omdat mijn lichaam zo verzwakt was door het tegenhouden van die lange tijd persdrang, kon ik toen niet meer persen, ik had geen persweeen meer. Ik had graag die weeenstorm met behulp van een ruggenprik doorstaan, want ik heb echt geen fijne bevalling gehad zonder.
maandag 11 april 2016 om 11:18
quote:linniej schreef op 10 april 2016 @ 17:36:
Gister bevallen van een gezonde jongen!
Heerlijk genieten!
na mijn reactie van van de week op dit topic over de twijfel voor een ruggenprik of remifenanil pomp.
Na uitleg van de verloskundige in het ziekenhuis koos ik voor een ruggenprik, uiteindelijk wilde ze deze niet geven in verband met lage bloeddruk/ wisselende hartslag baby
Het werd uiteindelijk het pompje!
En dit is mij erg goed bevallen!
In het begin was ik heel suf, de weeën voelde ik niet meer!
Later ging dit veel beter, ik zou het een volgende keer zo weer doen!
Gefeliciteerd met de kleine jongen!!
Gelukkig kun je goed op een mooie bevalling terug kijken!
Gister bevallen van een gezonde jongen!
Heerlijk genieten!
na mijn reactie van van de week op dit topic over de twijfel voor een ruggenprik of remifenanil pomp.
Na uitleg van de verloskundige in het ziekenhuis koos ik voor een ruggenprik, uiteindelijk wilde ze deze niet geven in verband met lage bloeddruk/ wisselende hartslag baby
Het werd uiteindelijk het pompje!
En dit is mij erg goed bevallen!
In het begin was ik heel suf, de weeën voelde ik niet meer!
Later ging dit veel beter, ik zou het een volgende keer zo weer doen!
Gefeliciteerd met de kleine jongen!!
Gelukkig kun je goed op een mooie bevalling terug kijken!