Scheldende kinderen

29-04-2016 21:50 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Ik heb even jullie mening nodig over het volgende omdat ik maar niet uitkom hoe ik dit kan aanpakken.

Dochter en buurmeisje, kleuters, schelen ern paar maanden, zitten op het zelfde school maar niet zelfde klas. Ze spelen wel eens samen wat gezien hun leeftijd uiteraard niet helemaal soepel gaat maar dat hoort erbij.

Maar nu hoor en zie ik een paar dingen waardoor ik niet weet hoe dit aan te pakken. Buurmeisje doet vaak haar broekje omlaag, ook buiten. Eerste keer had ik er wat van gezegd en dan zegt ze ik zeg sorry ok!!! (Haar toon zegt, hou er over op want hier heb ik geen zin in).

Rommelt graag in onze slaapkamers. Maar waar ik het meeste last van heb is het schelden dat vrij regelmatig voorkomt. Menig kinderen in de straat en op school spelen niet meer omdat zij ze stom noemt. Tegen dochter gezegd dat ze dan met andere kindjes speelt ipv met buurmeisje. Maar vandaag hoorde ik haar kutkind tegen dochter zeggen. Dochter zegt hou op, dat is onbeleefd maar ze gaat maar door. Niet wetend hoe ik hierop het beste kon reageren heb ik maar gezegd dat wij zo de deur uitgaan.

Ik weet dat thuis dit taal ook wordt gesproken. Onder de motto niet mijn kind dus niet mijn opvoeding, wil ik haar hier niet direct in corrigeren. Kinderen leren van elkaar maar thuis wil ik dit soort taalgebruik absoluut niet hebben. Wetend hoe ze thuis zijn, weet ik niet of dit met ouders goed bespreekbaar is. En ik zal er niet aan ontkomen dat ze de komende jaren nog wel met elkaar willen gaan spelen. Zij is degene die steeds aanbelt trouwens.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken?
In jouw huis/ tuin kun je haar zeker corrigeren, hoor. Daar hoef je echt niet eerst een gesprek met de buuf over te voeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
van te voren zeggen dat ze haar broek aan houdt en niet op alle slaapkamers komt. Luistert ze niet gaat ze weer lekker bij haar eigen moeder spelen. Morgen weer een nieuwe kans.
Jouw huis, jouw regels. Dus spreek je haar daar op aan. Gaat ze door, zet je haar buiten / stuur je haar naar huis.

Als ik dit zo lees denk ik dat jouw dochter hier ook snel klaar mee is?
Noem me lief nu ik nog leef!
Wat BGB zegt. Vrij simpel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 21:54:

van te voren zeggen dat ze haar broek aan houdt en niet op alle slaapkamers komt. Luistert ze niet gaat ze weer lekker bij haar eigen moeder spelen. Morgen weer een nieuwe kans.Dít dus. Jouw huis, jouw regels.
Ik weet het ook wel, gewoon wegsturen. Het geeft een plaatsvervangende schaamte om een kleuter weg te sturen. Nu met de schoolvakanties wordt er vaker aangebeld en hoor ik het dus vaker dan normaal.

Wat betreft mijn dochter; kleuters vergeten snel he... Maar denk dat zodra ze ouder is inderdaad er klaar mee zou zijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 21:54:

van te voren zeggen dat ze haar broek aan houdt en niet op alle slaapkamers komt EDIT ENN: en gewone woorden gebruikt. Luistert ze niet gaat ze weer lekker bij haar eigen moeder spelen. Morgen weer een nieuwe kans.Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jouw huis, jouw regels, toch?
Oh dear, how sad, never mind.
Ik wil geen dramatische insinuaties doen, maar ik heb bij het lezen van je openingspost toch het gevoel dat ik dit even voorzichtig moet melden: seksueel (uitdagend) gedrag of uitspraken die niet bij de leeftijd passen, kunnen wijzen op seksueel misbruik van het kind.
quote:Pindakaas18 schreef op 29 april 2016 @ 22:01:

Maar denk dat zodra ze ouder is inderdaad er klaar mee zou zijn.Ik hoop het voor je.
quote:gelderka schreef op 29 april 2016 @ 22:20:

Het klinkt ook sneu.

Alle andere kinderen en hun ouders sturen dat kind weg, ze wordt dus door iedereen afgewezen.

Nu kun je wel zeggen 'eigen schuld, komt door haar eigen gedrag', maar zoveel zelfreflectie heeft een kleuter gewoon niet. Ze doet gewoon wat ze thuis leert.Tuurlijk is dat zielig.
quote:gelderka schreef op 29 april 2016 @ 22:20:

Het klinkt ook sneu.

Alle andere kinderen en hun ouders sturen dat kind weg, ze wordt dus door iedereen afgewezen.

Nu kun je wel zeggen 'eigen schuld, komt door haar eigen gedrag', maar zoveel zelfreflectie heeft een kleuter gewoon niet. Ze doet gewoon wat ze thuis leert.Eens maar dan leert ze ook hoe het bij anderen werkt. En morgen is er gewoon weer een kans want leren vergt kansen. En de kans is groot dat door de aangegeven grenzen ze wel gelijk mee gaat doen met de afspraken in het huishouden van TO. En dan is het een directe win-win situatie.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jouw huis, jouw regels. En dat zal ze prima begrijpen en op haar begripsniveau ook waarderen. Grenzen zorgen voor duidelijkheid en daarmee voor veiligheid, en het klinkt alsof het meisje aan dat laatste veel behoefte heeft....
Gelderka,

Jij verwoordt precies mijn gevoel hierover. Een 4-jarige doet wat ze thuis leert. In dit geval klopt dit precies
Ik zou mijn dochter niet meer met haar laten spelen. Meer vanwege het gedrag dan vanwege de taal.
quote:bucklebunny schreef op 29 april 2016 @ 22:28:

Ik zou mijn dochter niet meer met haar laten spelen. Meer vanwege het gedrag dan vanwege de taal.Och waarom? Het is niet erg dat kinderen leren omgaan met anderen ook als het gedrag niet ok is in de ogen van jou als moeder. Zie het als een mogelijkheid om jouw kinderen te leren hoe zij anderen grenzen kunnen en mogen geven. Maar ik zou dit kleine juffrouw Jetje wel in mijn vizier houden.
quote:lindelunelente schreef op 29 april 2016 @ 22:26:

Jouw huis, jouw regels. En dat zal ze prima begrijpen en op haar begripsniveau ook waarderen. Grenzen zorgen voor duidelijkheid en daarmee voor veiligheid, en het klinkt alsof het meisje aan dat laatste veel behoefte heeft....Dit
Als ze bij jullie speelt corrigeren. Jouw huis jouw regels. Ik zou mijn kind ook voorzichtig sturen in niet meer spelen met zo'n kind
Geeft jouw kind aan dat ze het niet meer leuk vindt om met dit meisje te spelen dan leer je haar "Nee' te zeggen aan de deur. Dat staat buiten kijf, zij moet het leuk vinden.
Volgende keer zou ik niet zeggen dat jullie zo weg gaan maar gewoon zeggen dat dat soort woorden in jullie huis niet gebruikt worden en dat als ze bij jullie wil spelen ze dat soort dingen niet mag zeggen.
Gewoon corrigeren, verder zijn hier ook weleens kindjes geweest waar ik graag een oogje op hield of doordat ze inmens destructief konden zijn ( of raar gedrag )en dan is de regel; spelen in de woonkamer
Ik zou een paar keer corrigeren maar als ze door zou blijven gaan met dit grensoverschrijdend gedrag zou ik het spelen voorlopig stopzetten. Heel sneu voor dat meisje maar als ze niet zou luisteren dan helaas voorlopig niet meer. Misschien later nog eens proberen.
Oh en sowieso zou ik ze voorlopig alleen onder toezicht samen laten spelen. Dus alleen in de woonkamer als jij er bij bent. Niet samen meer boven spelen.
Wat sneu voor zo'n meiske en wat fijn dat jij en jouw dochter haar wat op weg kunnen helpen in haar jonge leventje. Dat doe je natuurlijk niet door haar voorgoed de deur te wijzen, maar juist door haar te leren welk gedrag wel geaccepteerd wordt. Dus inderdaad duidelijke grenzen aangeven en je daar ook aan houden, maar ook erkennen dat een hummeltje van die leeftijd het misschien niet in 1x door zal hebben. "Vandaag lukt het niet dus ga nu maar lekker naar het huis en dan proberen we het morgen nog eens" schept veiligheid voor het meisje. Je geeft duidelijke grenzen aan waardoor ze kan leren, en dat doe je zonder haar als persoon af te wijzen omdat ze fouten maakt, want ze mag weer terug komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven