Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
quote:syvon schreef op 24 mei 2016 @ 15:08:

[...]

Nietszeggend en uitgekauwd klinkt inderdaad niet aardig, sorry. Maar mensen zeggen zo vaak dat ze "kleurenblind" zijn etc. Ik (en anderen met mij) zien dat meer als een ontkenning van het probleem. Vooral opgelegd door de maatschappij; er is ons geleerd dat racisme en ras een pijnlijk onderwerp is waar meniet over praat. Het voegt gewoon weinig toe aan de discussie, want niemand is kleurenblind.

Ontkenning van een probleem... Eigenlijk zeg je nu zoiets als: die Jokertje die zegt maar iets politiek correct opgelegd. Maar wat als dit nu echt mijn visie is?

Het is voor mij onmogelijk in kleuren te denken, mijn dochter is OerHollands, mijn zoon kwart Indisch, mijn man half Indisch en de rest van de familie is Antilliaans-Surinaams-Indisch. Op familiefeestje ben ik de enige bleekscheet (en dan ook nog eens een deel Jood en Pools), maar ik heb mij nog nooit zo gevoeld. Ik zie heus wel kleurverschil, maar ik voel geen mensverschil.
Ik dacht echt dat de term neger verboden was. Hoe is die nou weer in deze discussie verzeild geraakt|?
Alle reacties Link kopieren
Dus alleen zwart = donker(gekleurd) = dus een neger?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:syvon schreef op 24 mei 2016 @ 15:11:

http://www.theguardian.co ... noring-racism-not-helping

“Colorblindness” doesn’t acknowledge the very real ways in which racism has existed and continues to exist, both in individuals and systemically. By professing not to see race, you’re just ignoring racism, not solving it.Ik zie wel kleur maar verbind er geen consequenties aan. Zo goed? Of ben ik dan ook fout?
quote:Macarinata schreef op 24 mei 2016 @ 14:58:

[...]

Tanja Jadnanansing is in mijn beleving half Creools, althans, ik vind haar donkerder overkomen dan menig Hindoestaan die ik privé gekend heb. Maar kan zij dat ik dat mis heb.

Het zou jou trouwens erg sieren als jij op je beurt terugneemt dat er geen parlementariërs met een Aziatische achtergrond zijn. Dat is nu door meerdere mensen tegengesproken, met argumenten. Zelfreflectie helpt erg in discussies, is mijn ervaring. Ik wens jou die wijsheid toe.

En Mei Li Vos waren we inderdaad nog vergeten.Ik heb toch gespecificeerd welke Aziaten ik bedoelde? Ik bedoelde, om het oneerbiedig te zeggen, mensen met "spleetogen" (ik haat dat woord en daarom gebruikte ik liever het correctere Aziaten). Geen van de door jou genoemde parlementariërs valt in die categorie, alleen de door iemand anders genoemde Mei Li Vos en die is volgens mij half-Nederlands, toch? Maar daarvan heb ik al erkend dat ik haar mee had moeten tellen. Dat is er dus 1.
Am Yisrael Chai!
quote:louise1 schreef op 24 mei 2016 @ 15:13:

Dus alleen zwart = donker(gekleurd) = dus een neger?

Huh? Wat een rare vraag? Nee, ik bedoelde negers, en doelde dus alleen op negers toen ik het over zwart of donker had.

Overigens bedoelt 99% van de mensheid negers als ze het over zwarte mensen heeft, hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:nessemeisje schreef op 24 mei 2016 @ 15:14:

[...]

Ik zie wel kleur maar verbind er geen consequenties aan. Zo goed? Of ben ik dan ook fout?

Ik krijg gewoon het gevoel dat je het als blanke bleekscheet toch niet goed kunt doen. Alles is racisme. Uit welk standpunt je ook redeneert. Kleurenblind zijn is racisme ontkennen, kleur bekennen is racisme, benoemen dat je niet in kleuren denkt is politiek correct.

Ik ga een zonnebankje nemen.

Urenlang.
quote:Cateautje schreef op 24 mei 2016 @ 15:12:

Ik dacht echt dat de term neger verboden was. Hoe is die nou weer in deze discussie verzeild geraakt|?Die is in deze discussie verzeild geraakt door mij omdat men kennelijk ineens bedacht heeft dat als je het over zwarte of donkere mensen hebt, je dan andere mensen dan negers bedoelt. Ik wilde dus verduidelijken dat ik het niet over Hindoestanen, Chinezen, Eskimo's of Indianen heb als ik het over zwarte mensen heb, maar over diegenen die in minder correcte termen met negers aangeduid worden.
Am Yisrael Chai!
quote:TheJoker schreef op 24 mei 2016 @ 15:11:

[...]

Ontkenning van een probleem... Eigenlijk zeg je nu zoiets als: die Jokertje die zegt maar iets politiek correct opgelegd. Maar wat als dit nu echt mijn visie is?

Het is voor mij onmogelijk in kleuren te denken, mijn dochter is OerHollands, mijn zoon kwart Indisch, mijn man half Indisch en de rest van de familie is Antilliaans-Surinaams-Indisch. Op familiefeestje ben ik de enige bleekscheet (en dan ook nog eens een deel Jood en Pools), maar ik heb mij nog nooit zo gevoeld. Ik zie heus wel kleurverschil, maar ik voel geen mensverschil.Dat geloof ik ook wel. Maar voor een heleboel mensen (zw/w) werkt dit niet zo. En zij ervaren wel problemen. Dus heeft het weinig zin om te discussie niet te willen voeren omdat jij het probleem niet ziet.
quote:syvon schreef op 24 mei 2016 @ 15:19:

[...]

Dat geloof ik ook wel. Maar voor een heleboel mensen (zw/w) werkt dit niet zo. En zij ervaren wel problemen. Dus heeft het weinig zin om te discussie niet te willen voeren omdat jij het probleem niet ziet.Ik denk dat het meer het gevoel is dat ik onderdeel in een discussie ben (niet hier hoor, maar in de discussie die Sylvana aanslingert) waar ik geen onderdeel van ben. Of wil zijn. Omdat ik racisme in al zijn vormen niet oké vind.
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:02:

[...]

Totaal aantal allochtonen in Nederland gedeeld door totaal aantal inwoners van Nederland. Ik heb de toevoeging "niet-westers" niet gebruikt, want naast niet-westerse allochtonen zouden er immers ook westerse allochtonen in de kamer moeten zitten als er echt sprake van verscheidenheid was.Verscheidenheid is achteraf gezien niet het juiste woord als je het statistisch bekijkt. Voor mijn gevoel zijn het er meer dan het genoemde percentage, maar blijkbaar zat ik verkeerd.
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:18:

[...]

Die is in deze discussie verzeild geraakt door mij omdat men kennelijk ineens bedacht heeft dat als je het over zwarte of donkere mensen hebt, je dan andere mensen dan negers bedoelt. Ik wilde dus verduidelijken dat ik het niet over Hindoestanen, Chinezen, Eskimo's of Indianen heb als ik het over zwarte mensen heb, maar over diegenen die in minder correcte termen met negers aangeduid worden.Dan had creolen ook volstaan. Je schept nu verwarring, want als een blanke dat woord bezigt dan wordt deze gelijk weggezet als racist, dus als je het goed wenst te hebben, geef dan ook het goede voorbeeld.
quote:viva1966 schreef op 24 mei 2016 @ 13:22:

[...]

Ik kom (en werk) in behoorlijk wat landen en ik denk dat we rustig kunnen stellen dat Nederland 1 van de meest racistische landen in Europa is. Het is hier over het algemeen nog altijd een bezienswaardigheid als iemand met een kleurtje of een niet West-Europese achtergrond een wat hogere functie heeft. In de meeste andere landen is dat helemaal geen issue. Stel een Turk aan als afdelingsmanager, en moet je dan de reacties zien van volbloed Nederlanders.... (overigens zijn die reacties in ons tolerante land hetzelfde als je een vrouw of homo op de werkvloer tegenkomt)

"We?" Kom op, spreek voor je eigen ervaring a.u.b.

Verder vind ik het bekrompen om te kijken naar het de representativiteit van de gekleurde medemens in de politiek en daar automatisch allerlei conclusies aan te verbinden. Er zijn volksstammen die nog nog niet dood in een openbaar bestuurlijke functie gevonden willen worden bij wijze van spreken. Je kunt nu eenmaal niet simpel stellen dat volgens de bevolkingssamenstelling er x procent van elke bevolkingsgroep in de kamer zouden moeten zitten. Of gaan we er ook een probleem van maken dat er teveel vrouwen in verzorgende beroepen werken?

Ik heb het er wel eens met een vriendin over (Antilliaanse) zij wordt er dus schijtziek van dat anderen voor haar gaan bepalen of ze al dan niet gediscrimineerd wordt.
quote:Cateautje schreef op 24 mei 2016 @ 15:21:

[...]

Dan had creolen ook volstaan. Je schept nu verwarring, want als een blanke dat woord bezigt dan wordt deze gelijk weggezet als racist, dus als je het goed wenst te hebben, geef dan ook het goede voorbeeld.Nee, want niet elk zwart persoon is een Creool. Alleen zwarte mensen uit Suriname worden in het Nederlands taalgebied als Creolen aangeduid. En ik doelde niet alleen op Surinaamse zwarte mensen, maar zwarte mensen in zijn algemeen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:18:

[...]

Die is in deze discussie verzeild geraakt door mij omdat men kennelijk ineens bedacht heeft dat als je het over zwarte of donkere mensen hebt, je dan andere mensen dan negers bedoelt. Ik wilde dus verduidelijken dat ik het niet over Hindoestanen, Chinezen, Eskimo's of Indianen heb als ik het over zwarte mensen heb, maar over diegenen die in minder correcte termen met negers aangeduid worden.

Prachtig hoe je het draait. Lees je post van 14:37 / 14:40 / 14:54 maar eens dan.

Ik vind een Tunesier ook een "donkere", er zijn tig soorten/nationaliteiten die ik een donkere noem maar wat geen neger is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
@syvon, het valt me op dat je blijft hangen in bepaalde denkbeelden.

Mensen, bekijk dit linkje nu eens. Voor sommigen wellicht een eye-opener. Zo niet, ook niet erg, in elk geval meer niveau en inhoud dan Simons.

"Some things are believed because they are demonstrably true but many other things are believed simply because they have been asserted repeatedly "
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:29:

[...]

Nee, want niet elk zwart persoon is een Creool. Alleen zwarte mensen uit Suriname worden in het Nederlands taalgebied als Creolen aangeduid. En ik doelde niet alleen op Surinaamse zwarte mensen, maar zwarte mensen in zijn algemeen.

Een vraag waar ik al heel lang mee rondloop.

Waarom in hemelsnaam jezelf zwart noemen terwijl je toch overduidelijk bruin bent|? Is er een meerwaarde aan de kleur zwart? Wordt het hip gevonden?

Ik snap het oprecht niet. Ik heb het altijd over bruine mensen omdat dat de waarheid is.

De kleur zwart wordt in het collectieve onderbewustzijn geassocieerd met alles dat negatief is. Waarom zou je je daaraan willen verbinden?
En discriminatie of racisme bestaat in elke kleur en vorm. Mijn vriend wordt nog steeds bule genoemd door zogenaamd échte Indo's. (wij wonen in een Molukse nederzetting, zeg maar). En dan komt ie ook nog eens van Java, dus dan begrijp en voel je de échte Indogeest ook al niet en val je buiten de boot.

Ik hoop dat zoon gewoon mens kan zijn.
quote:louise1 schreef op 24 mei 2016 @ 15:32:

[...]

Prachtig hoe je het draait. Lees je post van 14:37 / 14:40 / 14:54 maar eens dan.

Ik vind een Tunesier ook een "donkere", er zijn tig soorten/nationaliteiten die ik een donkere noem maar wat geen neger is.In de regel wordt met "zwart" niet iemand van Arabische afkomst bedoeld, maar worden daarmee mensen met roots in de Afrikaanse diaspora bedoeld. Die bedoel IK er in ieder geval mee. Negers, dus.
Am Yisrael Chai!
quote:Cateautje schreef op 24 mei 2016 @ 15:34:

[...]

Een vraag waar ik al heel lang mee rondloop.

Waarom in hemelsnaam jezelf zwart noemen terwijl je toch overduidelijk bruin bent|? Is er een meerwaarde aan de kleur zwart? Wordt het hip gevonden?

Ik snap het oprecht niet. Ik heb het altijd over bruine mensen omdat dat de waarheid is.

De kleur zwart wordt in het collectieve onderbewustzijn geassocieerd met alles dat negatief is. Waarom zou je je daaraan willen verbinden?

Ik heb zelf helemaal geen negatieve associatie met het woord zwart. Integendeel, ik heb er juist een hele positieve associatie bij.

Ik denk dat van oudsher over zwart gesproken werd en niet over bruin omdat iemand uit India of Saoedi-Arabie of het net genoemde Tunesië ook bruin is, maar daar niet mee bedoeld werd.
Am Yisrael Chai!
quote:louise1 schreef op 24 mei 2016 @ 15:32:

[...]

Ik vind een Tunesier ook een "donkere", er zijn tig soorten/nationaliteiten die ik een donkere noem maar wat geen neger is.Die heb ik net gelezen en daar zie ik mezelf het toch duidelijk over "zwart" hebben. Je kunt er dus gevoeglijk vanuit gaan dat als ik het 1 minuut later over "nul mensen met een donkere huidkleur" heb, dat ik dan doel op datzelfde zwart.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:38:

[...]

Ik heb zelf helemaal geen negatieve associatie met het woord zwart. Integendeel, ik heb er juist een hele positieve associatie bij.

Ik denk dat van oudsher over zwart gesproken werd en niet over bruin omdat iemand uit India of Saoedi-Arabie of het net genoemde Tunesië ook bruin is, maar daar niet mee bedoeld werd.Nee, dat klopt niet.
quote:Cateautje schreef op 24 mei 2016 @ 15:46:

[...]

Nee, dat klopt niet.Dan weet ik het niet. Jij kennelijk wel? Enlighten me, ik ben er nu door jou wel benieuwd naar.
Am Yisrael Chai!
Moeten er meer zwarten in het parlement? Wat mij betreft volmondig ja, mits natuurlijk in staat tot het zijn van een goed volksvertegenwoordiger. Gelukkig hebben we al veel parlementariers met een Turkse of Marrokaanse achtergrond.
quote:fashionvictim schreef op 24 mei 2016 @ 15:14:

[...]

Ik heb toch gespecificeerd welke Aziaten ik bedoelde? Ik bedoelde, om het oneerbiedig te zeggen, mensen met "spleetogen" (ik haat dat woord en daarom gebruikte ik liever het correctere Aziaten). Geen van de door jou genoemde parlementariërs valt in die categorie, alleen de door iemand anders genoemde Mei Li Vos en die is volgens mij half-Nederlands, toch? Maar daarvan heb ik al erkend dat ik haar mee had moeten tellen. Dat is er dus 1.

Is iedereen nu ook Jesse Klaver vergeten? Die is ook half Indisch. (en ik geloof half Turks?)

Ik kan wel vertellen dat er geen enkele allochtoon lid is van de raad van state, nou ja, de koninklijke familie dan.

In de raad van state van het koninkrijk zitten wel enkele ministers uit caribisch Nederland, maar die zitten daar dus niet vanuit Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven