Co ouderschap

26-05-2016 16:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig in een vechtscheiding met mijn ex. We hebben nu de regeling dat hij de kinderen 1x in de week heeft voor het eten en om het weekend. Onze communicatie loopt niet goed. 4 weken geleden heeft hij mij zelfs geslagen waar de kinderen bij waren. Bij de psycholoog komt naar voren dat mijn zoontje soms angst heeft voor zijn vader. Hij kon tijdens ons huwelijk erg agressief zijn en soms met spullen gooien uit boosheid. Nu wil mijn ex voor co ouderschap gaan blijkt uit een verzoek wat hij heeft ingediend bij de rechtbank. Mijn zoontje gaat dit zelf niet willen en ook ik sta er niet achter. Sinds de mishandeling staan we niet op goede voet dit was voor mij ook echt de druppel. Dat ze een keer extra gaan eten zou ik niet erf vinden maar hele week bij hem wonen doet de kinderen geen goed. Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt. En kan een rechter toch co ouderschap toewijzen terwijl ouders niet op goede voet staan.
1) Stop met schermen met je zoontje

2) Blijf zelf kalm, voor een vechtscheiding heb je twee partijen nodig

3) Stel mediation voor

Lijkt me een hele lastige situatie om rationeel en neutraal te blijven, maar daar hebben je kinderen uiteindelijk het meeste aan.
Waarschijnlijk volgt er een onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming, of is deze aanwezig ter zitting en geven ze ter plekke advies. In een situatie zoals die van jullie wordt er niet zomaar co-ouderschap toegewezen omdat de communicatie zo slecht verloopt en er sprake is van huiselijk geweld. Hoogstwaarschijnlijk wordt er hulpverlening geadviseerd om de communicatie en het respect voor elkaar te herstellen, want ook in een weekendregeling is de manier waarop jullie met elkaar omgaan schadelijk voor de kinderen, dus daar zullen jullie mee aan de slag moeten.
De rechter zal altijd kijken naar het belang van het kind. Dat jij niet goed met je ex overweg kan, zal niet veel veranderen. Dat je zoon aangeeft angstig te zijn, misschien wel.
quote:Erizon schreef op 26 mei 2016 @ 16:34:

1) Stop met schermen met je zoontje

2) Blijf zelf kalm, voor een vechtscheiding heb je twee partijen nodig

3) Stel mediation voor

Lijkt me een hele lastige situatie om rationeel en neutraal te blijven, maar daar hebben je kinderen uiteindelijk het meeste aan.

+100

Even een kritische noot:

Je ex zet stappen voor een ruimere omgang met zijn kinderen.

Jij hebt geen stappen gezet voor een minder ruime omgang tussen hem en zijn kinderen.

Dus zolang het alleen weekenden zijn heb je geen problemen met zijn agressie, maar als ze daar meer dagen zijn ineens wel?

Weet je zeker dat je nu niet schermt met je zoontje om je kinderen niet meer te hoeven missen? Stel mediation voor zodat jullie beter gaan communiceren, en bekijk wat er verder nodig is om co-ouderschap haalbaar te maken. Dat is een positieve insteek waar je verder mee komt dan met het proberen de omgang verder te frustreren.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Ik doe dit niet zodat ik mijn kinderen niet hoef te missen. Mijn kinderen hebben al veel geleden onder zijn agressie. We lopen ook niet voor niks bij een psycholoog. Ook de mishandeling was weer een trauma erbij. Mijn zoontje wilde de dag naar de mishandeling niet bij hem eten en word dan vervolgens gewoon in de houdgreep gepakt en meegenomen. Nu door de weeks thuis is het rustig en stabiel en hoeven ze niet meer op hun tenen te lopen. Ze zijn ook altijd heel erg op hun huid gezeten. Ik wil ze hun vader niet geheel ontnemen maar co ouderschap gaat ze geen goed doen.
Overigens wilde hij een maand geleden zelf ook de omgang houden zoals hij nu is.
Wat zegt de psycholoog ervan? Zijn/haar expertise kan ook erg belangrijk zijn in de rechtbank.
ex en ik hadden een vecht scheiding. Inclusief geweld en stalking vanuit zijn kant. Jeugdzorg politie erbij betrokken geweest. Ex wilde graag co ouderschap en dit is gewoon toegewezen. Gelukkig is het nu wat rustiger tussen ons. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er niet naar de situatie toendertijd gevraagd of gecontroleerd is.
Heftig, heb je aangifte gedaan?

Zo niet zal ik dat wel doen.

Wat ik niet snap is dat je om het weekeind wel in orde vind.

Dat rijm ik moeilijk met agressie en mishandeling.

Fijn dat jullie wel hulp van psycholoog hebben.

Sterkte
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Wellicht bezoekregeling onder toezicht een optie?

Bespreek dit met jeugdzorg.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Nee, een van de voorwaarden voor Co-ouderschap is juist dat jullie op goede voet moeten staan. Anders gaat het bij voorbaat niet werken.
quote:Klein100 schreef op 26 mei 2016 @ 17:25:

Ik doe dit niet zodat ik mijn kinderen niet hoef te missen. Mijn kinderen hebben al veel geleden onder zijn agressie. We lopen ook niet voor niks bij een psycholoog. Ook de mishandeling was weer een trauma erbij. Mijn zoontje wilde de dag naar de mishandeling niet bij hem eten en word dan vervolgens gewoon in de houdgreep gepakt en meegenomen. Nu door de weeks thuis is het rustig en stabiel en hoeven ze niet meer op hun tenen te lopen. Ze zijn ook altijd heel erg op hun huid gezeten. Ik wil ze hun vader niet geheel ontnemen maar co ouderschap gaat ze geen goed doen.

Wat ik niet zo goed snap: eind december vorig jaar opende je een topic dat je man een depressie had en wilde scheiden, maar jij dat absoluut niet wilde. Voor jezelf niet, maar toch vooral voor je kinderen, schreef je toen.

Nu zijn we een klein half jaartje verder en gaat de scheiding kennelijk door, bijzonder verdrietig voor alle betrokkenen. Maar in dat half jaar is je ex ineens totaal veranderd en nu helemaal niet meer geschikt?
Is veilig Thuis, jeugdzorg of cjg al betrokken? Jeugdzorg kan een onderzoek instellen en zullen dan met de kinderen gaan praten. Als zij geen grond zien voor CO-ouderschap wordt dit in het onderzoeksrapport meegenomen. Meestal neemt de rechter deze uitspraak over.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Oh ja, en hou op met vechten! Jullie zijn samen debet aan een vechtscheiding.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:spuit_111 schreef op 26 mei 2016 @ 18:19:

[...]

Wat ik niet zo goed snap: eind december vorig jaar opende je een topic dat je man een depressie had en wilde scheiden, maar jij dat absoluut niet wilde. Voor jezelf niet, maar toch vooral voor je kinderen, schreef je toen.

Nu zijn we een klein half jaartje verder en gaat de scheiding kennelijk door, bijzonder verdrietig voor alle betrokkenen. Maar in dat half jaar is je ex ineens totaal veranderd en nu helemaal niet meer geschikt?Ik heb daarop alles even geloept en moet je eerlijk zeggen dat ik er nu ook niets meer van snap.. Dus er moet nog meer zijn in het verhaal. Jij wilde absoluut niet scheiden. Bleek ie toch een ander te hebben ofzo? En is het daarom uitgedraaid op een vechtscheiding?
Als hij je mishandeld heeft, moet je aangifte doen. Dat is altijd stap 1 bij geweld.

Daarna zul je, juist door de aangifte, ook in contact komen met BJZ. Zij zullen je vragen of je vrijwillig hulp wilt.

Mocht je je kinderen niet aan hem toevertrouwen, dan stap je naar een advocaat om eenhoofdig ouderlijk gezag aan te vragen via de rechtbank. De kinderbescherming zal dan hoogstwaarschijnlijk een gedegen onderzoek starten, waarin alle partijen gehoord worden. Zij geven advies aan de rechter omtrent het verzoek.
quote:blackberry1980 schreef op 26 mei 2016 @ 19:44:

Als hij je mishandeld heeft, moet je aangifte doen. Dat is altijd stap 1 bij geweld.

Daarna zul je, juist door de aangifte, ook in contact komen met BJZ. Zij zullen je vragen of je vrijwillig hulp wilt.

Mocht je je kinderen niet aan hem toevertrouwen, dan stap je naar een advocaat om eenhoofdig ouderlijk gezag aan te vragen via de rechtbank. De kinderbescherming zal dan hoogstwaarschijnlijk een gedegen onderzoek starten, waarin alle partijen gehoord worden. Zij geven advies aan de rechter omtrent het verzoek.Ik vind één klap geen echte mishandeling hoor, en daarvoor aangifte doen vind ik dus te ver gaan. Het had niet gemogen natuurlijk, maar ja je moest eens weten hoeveel stellen in ruzies fysiek naar elkaar worden. Das niet zo vreemd meer tegenwoordig.
quote:MRengine schreef op 26 mei 2016 @ 19:42:

[...]

Ik heb daarop alles even geloept en moet je eerlijk zeggen dat ik er nu ook niets meer van snap.. Dus er moet nog meer zijn in het verhaal. Jij wilde absoluut niet scheiden. Bleek ie toch een ander te hebben ofzo? En is het daarom uitgedraaid op een vechtscheiding?Nee dat begrijp ik dus ook niet. Net als dat TO eerder een apathische depressieve man had en hij nu de kinderen trauma's zou hebben bezorgd door ze altijd zo op de huid te zitten. En eerder voor haar huwelijk wilde vechten, juist voor de kinderen en nu in een vechtscheiding ligt en de kids bij pa thuis nog meer onder hem zouden lijden.
Sommige vrouwen zijn euh, zeer apart zeg maar. Zoals de wind waait staat mijn petje en als ik gelijk kan krijgen, draai ik de feiten mooi in mijn voordeel.

Nare eigenschap to.
quote:aquarium schreef op 26 mei 2016 @ 23:20:

Sommige vrouwen zijn euh, zeer apart zeg maar. Zoals de wind waait staat mijn petje en als ik gelijk kan krijgen, draai ik de feiten mooi in mijn voordeel.

Nare eigenschap to.Daar lijkt het in dit geval wel op. In haar andere topics schetst ze een compleet ander beeld van haar toen nog man. Hij heeft de scheiding dus toch doorgezet ondanks dat jij dat absoluut niet wilde en samen wilde blijven. Ik denk dat dit verhaal zomaar eens een heel andere beweegreden zou kunnen hebben ipv dat hij nu 'ineens' heel agressief zou zijn en je mishandelt en je nu ineens daarvoor naar een psycholoog moet. Hij wil co ouderschap. Veel rechters zijn daar voorstander van.
Ik ben altijd bij hem gebleven voor de kinderen en ben niet boos vanwege de scheiding. Er gaat best een aardig verhaal schuil over ons huwelijk wat in het eerdere topic niet aan bod is gekomen. En mensen kunnen daar geen oordeel over vellen. Hoef mijn beweegredenen om toen samen te willen blijven ook niet te verdedigen vind ik. Mensen die nooit geen agressie en geestelijke mishandeling hebben meegemaakt weten niet hoe erg je daar onder lijdt en wat dat met je gemoedstoestand doet. Thuis kon ik de boel altijd nog sussen en mijn kinderen beschermen en dan kies je vaak om te blijven en koste wat kost alles bij elkaar te houden.
quote:MRengine schreef op 26 mei 2016 @ 19:58:

[...]

Ik vind één klap geen echte mishandeling hoor, en daarvoor aangifte doen vind ik dus te ver gaan. Het had niet gemogen natuurlijk, maar ja je moest eens weten hoeveel stellen in ruzies fysiek naar elkaar worden. Das niet zo vreemd meer tegenwoordig.Aan zo'n 'een klap' gaat vaak een hele geschiedenis vooraf. Die komt niet uit het niets.
quote:Klein100 schreef op 27 mei 2016 @ 13:52:

Ik ben altijd bij hem gebleven voor de kinderen en ben niet boos vanwege de scheiding. Er gaat best een aardig verhaal schuil over ons huwelijk wat in het eerdere topic niet aan bod is gekomen. En mensen kunnen daar geen oordeel over vellen. Hoef mijn beweegredenen om toen samen te willen blijven ook niet te verdedigen vind ik. Mensen die nooit geen agressie en geestelijke mishandeling hebben meegemaakt weten niet hoe erg je daar onder lijdt en wat dat met je gemoedstoestand doet. Thuis kon ik de boel altijd nog sussen en mijn kinderen beschermen en dan kies je vaak om te blijven en koste wat kost alles bij elkaar te houden.Nee je bent ook geen verantwoording schuldig. T klinkt alleen toch erg tegenstrijdig, je wilde toen absoluut, absoluut en nog eens absoluut niet scheiden, het kwam echt puur van hem dat hij 'jou' juist niet meer wilde zei je toen. Maar nu zeg je dat je een half jaar terug al jaren bezig was om je kinderen te "beschermen" tegen hun vader. Het is dus niet dat je niet durfde weg te gaan, want hij wilde je juist laten gaan. Maar jij bleef kennelijk bewust in een situatie met hem terwijl je je kinderen moest "beschermen" tegen hem. Tja sorry
quote:Klein100 schreef op 27 mei 2016 @ 13:52:

Ik ben altijd bij hem gebleven voor de kinderen en ben niet boos vanwege de scheiding. Er gaat best een aardig verhaal schuil over ons huwelijk wat in het eerdere topic niet aan bod is gekomen. En mensen kunnen daar geen oordeel over vellen. Hoef mijn beweegredenen om toen samen te willen blijven ook niet te verdedigen vind ik. Mensen die nooit geen agressie en geestelijke mishandeling hebben meegemaakt weten niet hoe erg je daar onder lijdt en wat dat met je gemoedstoestand doet. Thuis kon ik de boel altijd nog sussen en mijn kinderen beschermen en dan kies je vaak om te blijven en koste wat kost alles bij elkaar te houden.Er zijn 2 eerdere topics he, allebei over het feit dat jij bang bent dat je man bij je weg wil en jij dat koste wat kost wil voorkomen, vooral voor je kinderen. Ik weet niet of mensen die nooit agressie of geestelijke mishandeling hebben meegemaakt het zich niet kunnen voorstellen, maar ik heb dat wel en vind het vrij bizar dat je amper 5 maanden geleden nog om advies smeekte om je huwelijk te redden en diezelfde echtgenoot nu ineens een boeman is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven