Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 18:18:

Ik zou graag willen dat blanke mensen eens ophouden met ontkennen dat racisme en discriminatie bestaat.

check

Ik zou graag willen dat blanke mensen discriminatie niet goedpraten omdat Mohammed ook racist is, of Geert nu eenmaal slechte ervaringen heeft met negers, of Achmed nu eenmaal een slechte werk-ethiek heeft.

nooit gedaan, lees aub eens een keer goed wat ik schrijf

Ik zou ook graag willen dat blanke mensen wat meer differentiëren en niet ieder niet-blank persoon op dezelfde hoop gooien.

doe ik niet

En dus niet Surinamers aankijken op dingen die ze van Marokkanen irritant vinden, of Turken aankijken op het gedrag van Afrikanen. Allochtonie bestaat niet, we zijn allemaal mensen uit verschillende culturen (en dus ook, zo je wil, verschillende problemen)

duh

. En ik zou graag willen dat blanke mensen niet-blanke mensen dezelfde vrijheden gunnen als ze zichzelf gunnen.

want dat doen 'de blanke mensen' nu niet?

Ten eerste: ik schrijf heel duidelijk "blanke mensen" en niet "Jennifer1972", dus ik begrijp niet zo goed waarom je alles zo op jezelf betrekt.

Overigens, je zegt nu heel tof "duh" op mijn opmerking dat Allochtonie niet bestaat, maar ik kan me toch echt herinneren dat ik al eens eerder dit gesprek met je heb gehad omdat jij in een Zwarte Bietendiscussie over moslims, hoofddoeken en terrorisme begon. Zo "duh" was het toen in ieder geval niet voor je.

Maar goed, dat terzijde, ik had het heel duidelijk over blanke mensen in zijn algemeen en niet over jou in het bijzonder.
Am Yisrael Chai!
quote:adnama schreef op 01 juni 2016 @ 18:51:

[...]

De overtuiging dat blank (of zo blank mogelijk) 'beter' of superieur is, is in mijn ogen vaker aanwezig bij gekleurde dan bij blanke mensen. Bij mijn blanke familie, vrienden, kennissen en collega's merk ik niets van deze overtuiging. Bij mijn donkere schoonfamilie, vrienden en collega's zie ik deze overtuiging regelmatig. Ook in de media merk ik dit op.

Ik heb het idee dat donkere mensen zelf vaak nogal de nadruk leggen op kleur en dat veel blanke mensen zich anders helemaal niet hiermee bezig zouden houden. Niet omdat ze racisme ontkennen of omdat ze het niet erg vinden dat dit bestaat, maar gewoon omdat zij niet bewust/onbewust racistisch zijn en omdat ze mensen beoordelen op heel andere zaken dan huidskleur/afkomst.

Ik vind dat racisme bestreden moet worden, maar ik vind het onzin dat we (gekleurd/blank) allemaal bewust/onbewust racistisch zijn.

Laat ik nou eens aardig zijn en van je aannemen dat dit het geval is. Waaraan zou het dan liggen dat ik regelmatig heel anders benaderd word dan de blanke mensen in mijn gezelschap, als het niet aan mijn kleur ligt?

Of waaraan zou het dan liggen dat mijn moeder, die echt heel donker was, in gelijke situaties in gezelschappen die volledig bestonden uit haar gelijken, anders werd behandeld dan die gelijken?

Het is heus niet zo dat ik heel graag racisme achter elke boom wil zien of zoiets. Maar het gebeurt gewoon echt heel regelmatig dat ik - of toen ze nog leefde, mijn moeder - volkomen anders benaderd wordt dan anderen, en dat ik dan zelf niet begrijp waaraan dat ligt. Ik vergeet namelijk zelf ook vaak dat ik nu eenmaal een andere huidkleur heb dan de mensen met wie ik omga, maar aangezien dat in bepaalde situaties het enige verschil tussen mij en die anderen is, is dat ook het enige waarmee ik dat verschil in benadering of behandeling kan verklaren.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 19:38:

[...]

Ten eerste: ik schrijf heel duidelijk "blanke mensen" en niet "Jennifer1972", dus ik begrijp niet zo goed waarom je alles zo op jezelf betrekt.

Overigens, je zegt nu heel tof "duh" op mijn opmerking dat Allochtonie niet bestaat, maar ik kan me toch echt herinneren dat ik al eens eerder dit gesprek met je heb gehad omdat jij in een Zwarte Bietendiscussie over moslims, hoofddoeken en terrorisme begon. Zo "duh" was het toen in ieder geval niet voor je.

Kan best dat ik dat gedaan heb, maar niet omdat ik alle allochtonen over 1 kam schoor. Ga nu niet helemaal teruglezen hoe dat gegaan is als je het niet erg vindt, het is al moeilijk genoeg om dít draadje bij te houden.

Maar goed, dat terzijde, ik had het heel duidelijk over blanke mensen in zijn algemeen en niet over jou in het bijzonder.

Dat snap ik uiteraard wel, dat je het niet over mij specifiek had, maar als je zegt 'blanke mensen dit' en 'blanke mensen dat' dan heb je het toch echt ook tegen mij, aangezien ik een blank mens ben.
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 19:24:

Hier een Turk (denk ik) die hetzelfde zegt als ik hier de hele tijd probeer te zeggen. Hopelijk kan hij het beter uitleggen dan ik

http://www.joop.nl/opinie ... -maar-doe-er-zelf-wat-aan

"Ik zal de laatste zijn die ontkent dat er discriminatie plaatsvindt in Nederland. We moeten er met zijn allen alles aan doen om discriminatie te bestrijden. Het is onacceptabel dat mensen vanwege hun achtergrond, naam of uiterlijk worden afgewezen tijdens sollicitatieprocedures en/of worden uitgescholden en aangevallen.

Maar discriminatie zit hem ook in de onschuldig ogende opmerkingen over Belgen en over Duitsers (‘Breng mijn fiets terug’).

Maar hoe zit het met de discriminatie bij migranten of mensen van allochtone afkomst? Neem Turken als voorbeeld. In het Turks zeg je ‘igneyi kendien cuvaldizi baskasina batir‘: prik een kleine naald in jezelf en dan pas een grote naald in iemand anders.

Maar Turken bezigen allerlei discriminerende en racistische opmerkingen over andere bevolkingsgroepen. Ongelovigen zijn vies, christenen zijn de vijand, zwarte mensen stinken, Marokkanen zijn dieven, Armenen zijn vijanden en moordenaars, Koerden zijn dom, zijn terroristen en bergturken en laten zich gebruiken door de vijanden van de Turken, alevieten zijn ongelovig, Nederlanders zijn racistisch, Arabieren zijn een dom volk.

Racistische blanken denken met hun kleine hersens dat zij het recht hebben alle andere volkeren te discrimineren en te vernederen. In de Marokkaanse gemeenschap vinden Arabieren Berbers een dom bergvolk, en niet-hoogopgeleide, ongelovige mensen worden uitgescholden voor kaffer, kritische moslims zijn afvallige en slechte moslims.

En er is discriminatie onder de Hindoestanen, Creolen en Javanen.

Blanke, zwarte, allochtone, gelovige, ongelovige, homo- en heteroseksuele Nederlanders moeten niet voor de confrontatie weglopen en zich niet steeds als slachtoffer opstellen.

Merkwaardig genoeg wordt slachtoffergedrag beloond door de media, die er passief in meegaan in plaats van de kritische vraag te stellen ‘wat doe jij er zelf aan?’ – of een spiegel voor te houden. Open confrontatie over discriminatie leidt tot verbinding."

Tja, ik begreep jou ook al zonder dit artikel. En net zoals ik bij jou niet zo goed weet wat ik met deze mening moet, weet ik het bij deze schrijver ook niet zo.

Wat willen jullie er mee zeggen dan? Ik bedoel, de schrijver begint met benoemen dat het onacceptabel is dat mensen worden afgewezen vanwege hun naam, achtergrond of huidkleur. Okee, tot zover ben ik het eens.

Maar vervolgens komt er een hele tirade over het feit dat allerlei andere mensen ook racistisch zijn. Tja, ook daarin ga ik mee.

Maar wat is de relevantie tussen 1 en 2? Wordt het feit dat je geen stageplek krijgt omdat je Achmed heet minder erg omdat Nabil Berbers discrimineert? Of wat?

Wat willen jij en de schrijver eigenlijk betogen? Of heeft het verder geen doel?

Edit: Ik lees nu ineens weer dat de schrijver zelfs zegt ".... moeten zich niet steeds als slachtoffer opstellen". Maar wat ben je dan, als je in elkaar geslagen wordt vanwege je afkomst? Of geen stageplek krijgt, vanwege je afkomst? Dan BEN je toch een slachtoffer? Of vind jij, net als de schrijver kennelijk, dat je je dan als slachtoffer OPSTELT?
Am Yisrael Chai!
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 19:46:

[...]

Waarom begon je dan over moslims in een discussie over een onderwerp dat specifiek op zwarte mensen betrekking heeft? Serieuze vraag, overigens. Dat valt me namelijk zo ontzettend vaak op, dat mensen dat doen, en ik vraag me elke keer af waarom dat is.
Am Yisrael Chai!
http://www.dumpert.nl/med ... a0/sylvana_gaat_door.html

Ik kon een lach niet onderdrukken
Iedereen heeft vooroordelen toch? Is ook niet zo erg, zolang je je dat maar realiseert en er dus niet automatisch naar handelt.

Het blonde meisje van 20 in dezelfde auto. De meeste mensen zullen denken "Ach wat lief van haar papa dat ze zijn mag lenen." Terwijl juist dit de persoon kan zijn die net haar briljante app voor een paar miljoen heeft verkocht.

Zet hetzelfde blonde meisje een dag lang in internationale treinen en ik garandeer je dat ze bij elke grensovergang er door de douane tussenuit gepikt zal worden. Door hoe ze eruit ziet en waar ze zich bevindt.
quote:Springetje schreef op 01 juni 2016 @ 19:54:

http://www.dumpert.nl/med ... a0/sylvana_gaat_door.html

Ik kon een lach niet onderdrukken De link doet het niet.
quote:Cateautje schreef op 01 juni 2016 @ 19:56:

[...]

De link doet het niet.

Vreemd... maar ik had 'm al aangepast.

Nog een keer dan: http://www.dumpert.nl/med ... a0/sylvana_gaat_door.html
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 19:49:

[...]

Tja, ik begreep jou ook al zonder dit artikel. En net zoals ik bij jou niet zo goed weet wat ik met deze mening moet, weet ik het bij deze schrijver ook niet zo.

Wat willen jullie er mee zeggen dan? Ik bedoel, de schrijver begint met benoemen dat het onacceptabel is dat mensen worden afgewezen vanwege hun naam, achtergrond of huidkleur. Okee, tot zover ben ik het eens.

Maar vervolgens komt er een hele tirade over het feit dat allerlei andere mensen ook racistisch zijn. Tja, ook daarin ga ik mee.

Maar wat is de relevantie tussen 1 en 2? Wordt het feit dat je geen stageplek krijgt omdat je Achmed heet minder erg omdat Nabil Berbers discrimineert? Of wat?

Wat willen jij en de schrijver eigenlijk betogen? Of heeft het verder geen doel?

Speciaal voor jou kopieer ik mijn eerdere bijdrage nu voor de vierde keer in deze draad:

Omdat, zoals ik al eerder schreef: "Het feit dat de Westerse wereld nog voornamelijk blank is, betekent dat anders gekleurde mensen dus helaas vaker met racisme geconfronteerd worden. Ook zitten er op de meeste plaatsen met macht (politie, politiek, werkgevers) blanke mensen en als die racistisch zijn heeft dat ernstigere gevolgen dan wanneer een willekeurig persoon van welke kleur dan ook racistisch is.

Het betekent echter niet dat het racisme dat afkomstig van niet-blanke mensen daarom geen probleem is en genegeerd moet of mag worden. Want hoe je het ook wendt of keert: als jij als niet-blank persoon de blanke mensen aanspreekt op hun racisme, en eist dat die mensen dat racisme erkennen en aanpakken, dan moet je ook bereid zijn naar je eigen racisme (of het racisme binnen je eigen groep) te kijken en dat erkennen en willen aanpakken. Anders ben je gewoonweg niet geloofwaardig. Dus niet zeggen 'daar hebben we het nu niet over', of 'racisme telt niet als het niet van een groep afkomstig is die aan de macht is', want als het constant alleen maar van 1 kant moet komen gaat het zeker niet werken."

En: "Je kunt niet iets eisen van een ander wat je zelf niet wil doen...dat accepteert die ander (terecht) niet."

En zoals Cateautje schreef: "Door nooit te confronteren zeker, want dat is wat er nu gaande is. Volgens mensen als Sylvana Simons is er maar één bevolkingsgroep die zich schuldig maakt aan racisme en dat is de blanke Nederlander en ze is niet van plan hand in eigen boezem te steken wat betreft haar eigen volk, die doen dus blijkbaar niets verkeerd. Als je dat optelt bij het slachtoffergedrag, kunnen zij fijn die praktijken voortzetten en net zo hard blijven schreeuwen over de ander.

Snap je niet dat daar de schoen wringt?"

En let op: ik heb nog niet 1 keer gezegd dat racisme of discriminatie door blanken niets uitmaakt, omdat 'hullie het ook doen'. Het gaat mij om de geloofwaardigheid en hypocrisie van de beschuldigende partij.
quote:moonpoppy schreef op 01 juni 2016 @ 14:43:

Ik vind het altijd vreemd dat racisme tegen blanken een eigen topic moet hebben.

Volgens mij is het namelijk precies hetzelfde ik zie geen verschil.

Ik zelf ben wel slachtoffer geweest van racisme door een etnische minderheid.Ik en een ander blond klasgenootje( is al een tijdje terug) werden uitgescholden voor domme blondjes,sletten en jawel kaaskoppen.

Vervolgens riep een van de "dames"dat ik vuile ***marrokaan tegen haar gezegd had,waarop ik verontwaardigd reageerde dat dat mijn mond niet uitgekomen was.Mijn klasgenootje was het gescheld dusdanig zat dat ze begon terug te schelden,waarop ze met de hele groep,ik denk zo'n 8 meiden op haar doken en haar lange blonde haar uittrokken,zo erg dat haar hoofd bloedde.

Ze was hele plukken haar kwijt en had kale plekken.Ik riep dat de buschaffeur de politie moest bellen omdat er iemand mishandeld werd,maar die deed niets.Toen zijn we met een paar klasgenoeten aangifte gaan doen.Ons werd verteld dat het niet waarschijnlijk was dat er iemand opgepakt zou worden.

Ik vind het nog traumatisch als ik eraan terug denk,dus ik kan me indenken wat mijn ex-klasgenootje er nog van zal voelen als zij eraan terug denkt.

Echt een vreselijke ervaring.Ik vind niet dat ik hiervoor een eigen topic hoef te open.Er is geen enkel verschil tussen het "ene"en "andere"racisme,het is gewoon racisme.

Heel traumatisch. Maar wat wil je precies zeggen? Ik heb nooit ontkend dat allochtonen racistisch kunnen zijn. Niemand hier die dat ontkent.

Maar wat wil je precies zeggen?
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 19:51:

[...]

Waarom begon je dan over moslims in een discussie over een onderwerp dat specifiek op zwarte mensen betrekking heeft? Serieuze vraag, overigens. Dat valt me namelijk zo ontzettend vaak op, dat mensen dat doen, en ik vraag me elke keer af waarom dat is.Ja om dat te weten moet ik die draad weer helemaal door gaan lezen.... dat weet ik zo echt niet.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 19:49:

[...]

Edit: Ik lees nu ineens weer dat de schrijver zelfs zegt ".... moeten zich niet steeds als slachtoffer opstellen". Maar wat ben je dan, als je in elkaar geslagen wordt vanwege je afkomst? Of geen stageplek krijgt, vanwege je afkomst? Dan BEN je toch een slachtoffer? Of vind jij, net als de schrijver kennelijk, dat je je dan als slachtoffer OPSTELT?Natuurlijk ben je dan een slachtoffer. Alleen de vraag is of je vervolgens je hele leven en al je views op de wereld inricht omtrent dat slachtofferschap.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 17:10:

[...]

hier ligt volgens mij de crux van waarom dit soort topics zo moeilijk lopen. Niemand heeft toch gezegd dat JIJ je persoonlijk zou moeten verdedigen? We zitten hier allemaal (zo goed als) anoniem te posten, dus niemand wordt persoonlijk aangesproken. Hoe moet ik nu weten of jij mijn superracistische tokkiebuurvrouw of juist mijn ubertolerante collega bent? Dat is ook helemaal niet zo relevant, wat mij betreft, wie of wat jij persoonlijk bent en wat jouw persoonlijke mening is. Feit is dat er racisme in Nederland is, op hele grote schaal, en dat we met zijn allen in Nederland wonen en daar dus met zijn allen verantwoordelijk voor zijn. Niet alleen ik als allochtoon, maar ook jij als autochtoon. En met hakketakken over wie er nu vaker gediscrimineerd wordt of dat Marokkanen en Nigerianen ook discrimineren los je nog steeds het institutionele racisme in de overwegend blanke samenleving niet op, dus dat schiet ook al niet zo op.

Als je nu eens gewoon het gesprek aangaat, met open vizier, en niet bij alles denkt dat "wij" "tegen" "jullie" zijn, of dat jij je voor mij zou moeten verdedigen, dan heb je al de helft gewonnen.Ik dcht dat jij hier was geboren. Ben je dan allochtoon?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 20:11:

[...]

Heel traumatisch. Maar wat wil je precies zeggen? Ik heb nooit ontkend dat allochtonen racistisch kunnen zijn. Niemand hier die dat ontkent.

Maar wat wil je precies zeggen?

Dag Kadanz

Wat wil jij eigenlijk precies zeggen als je zegt dat Nederland racistisch is?
quote:tanteslankie schreef op 01 juni 2016 @ 20:17:

[...]

Ik dcht dat jij hier was geboren. Ben je dan allochtoon?Yep. Vind ik zelf ook absurd, maar dat neemt niet weg dat ik dat ben. Zelfs mijn kinderen met twee in Nederland geboren ouders met de Nederlandse nationaliteit worden in de statistieken nog meegeteld als allochtonen (terwijl de wet stelt dat ze dat niet zijn.)
Am Yisrael Chai!
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 20:16:

[...]

Natuurlijk ben je dan een slachtoffer. Alleen de vraag is of je vervolgens je hele leven en al je views op de wereld inricht omtrent dat slachtofferschap.Maar wie zegt dat ik, of ieder ander die slachtoffer is van discriminatie, dat doe dan?
Am Yisrael Chai!
Natuurlijk is het veel kwalijker als mohammed

geen stageplek krijgt dan wanneer achmed vind dat surinamers stinken.

Over het algemeen hebben achmeds met zo'n instelling geen functie waarin hij categories mensen buiten kan sluiten. Helaas zien we nog te vaak dat er wel peters en gerards zijn die zonder blikken of blozen alles met een hint van islam of negroide bij voorbaat afwijzen.

Gisteren poste een bekende van mij in NL dat hij op schiphol aankwam met een vlucht van 400 passagiers. Hij en zijn reisgenoot waren de enigste donkere personen. Je raad het al! Dit zijn overigens jongens die in de reclame wereld werken, strak in het pak en lekker gladjes.

Nadat zij buitenkwamen werden ze aangesproken door een paar mannen die hun bedankten voor het winnen van een biertje. Want ze hadden vantevoren al tegen elkaar gezegd; zie je die 2 wedden dat ze eruit gehaald worden? En aldus geschiede. Ze hebben daarna nog een biertje met die heren gedronken maar....... it makes you feel some type of way.
* Die was voor iets anders.
quote:kadanz schreef op 01 juni 2016 @ 20:11:

[...]

Maar wat wil je precies zeggen?Eigenlijk wilde ik even niet meer meedoen hier,maar omdat je het me vraagt: Ik bedoel ermee te zeggen dat racisme hetzelfde verschijnsel is,van welke bevolkingsgroep het ook uitgaat.Ergens zei je dat je nooit van blanken hoorde dat ze zich gediscrimineerd voelden door minderheden,daarom vertel ik dit hier.En het belangrijkste: Als racisme iets van alle groepen is,waarom mag ik als blanke mijn verhaal hier dan niet doen?Waarom moet ik een eigen topic? Dat is toch ook discriminatie?
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 17:10:

[...]

hier ligt volgens mij de crux van waarom dit soort topics zo moeilijk lopen. Niemand heeft toch gezegd dat JIJ je persoonlijk zou moeten verdedigen? We zitten hier allemaal (zo goed als) anoniem te posten, dus niemand wordt persoonlijk aangesproken. Hoe moet ik nu weten of jij mijn superracistische tokkiebuurvrouw of juist mijn ubertolerante collega bent? Dat is ook helemaal niet zo relevant, wat mij betreft, wie of wat jij persoonlijk bent en wat jouw persoonlijke mening is. Feit is dat er racisme in Nederland is, op hele grote schaal, en dat we met zijn allen in Nederland wonen en daar dus met zijn allen verantwoordelijk voor zijn. Niet alleen ik als allochtoon, maar ook jij als autochtoon. En met hakketakken over wie er nu vaker gediscrimineerd wordt of dat Marokkanen en Nigerianen ook discrimineren los je nog steeds het institutionele racisme in de overwegend blanke samenleving niet op, dus dat schiet ook al niet zo op.

Als je nu eens gewoon het gesprek aangaat, met open vizier, en niet bij alles denkt dat "wij" "tegen" "jullie" zijn, of dat jij je voor mij zou moeten verdedigen, dan heb je al de helft gewonnen.

Dit bericht had ik over het hoofd gezien daarnet, maar twee dingen:

1. is institutioneel racisme iets anders dan gewoon racisme? (omdat ik geen onderscheid mocht maken eerder en er maar 1 definitie van racisme was en zo)

2. We zijn er met zijn allen verantwoordelijk voor....hm....lastig. Ik wil echt doen wat ik kan om de situatie te verbeteren. Dat wel. Maar het zit me toch niet lekker dat ik blijkbaar verantwoordelijk ben voor het racisme van anderen. Zijn de moslims als gemeenschap dan ook verantwoordelijk voor het moslimterrorisme? (ja sorry daar ben ik toch weer met mijn moslims, ik kan namelijk geen voorbeeld bedenken met Surinamers, maar het gaat even over het principe van gedeelde verantwoordelijkheid)
quote:khemam schreef op 01 juni 2016 @ 20:24:

Natuurlijk is het veel kwalijker als mohammed

geen stageplek krijgt dan wanneer achmed vind dat surinamers stinken.

Over het algemeen hebben achmeds met zo'n instelling geen functie waarin hij categories mensen buiten kan sluiten. Helaas zien we nog te vaak dat er wel peters en gerards zijn die zonder blikken of blozen alles met een hint van islam of negroide bij voorbaat afwijzen.

Gisteren poste een bekende van mij in NL dat hij op schiphol aankwam met een vlucht van 400 passagiers. Hij en zijn reisgenoot waren de enigste donkere personen. Je raad het al! Dit zijn overigens jongens die in de reclame wereld werken, strak in het pak en lekker gladjes.

Nadat zij buitenkwamen werden ze aangesproken door een paar mannen die hun bedankten voor het winnen van een biertje. Want ze hadden vantevoren al tegen elkaar gezegd; zie je die 2 wedden dat ze eruit gehaald worden? En aldus geschiede. Ze hebben daarna nog een biertje met die heren gedronken maar....... it makes you feel some type of way.Kwam gewoon door die strakke pakken hoor,gladde jongens wantrouw ik ook bij voorbaat
quote:adnama schreef op 01 juni 2016 @ 18:51:

[...]

De overtuiging dat blank (of zo blank mogelijk) 'beter' of superieur is, is in mijn ogen vaker aanwezig bij gekleurde dan bij blanke mensen. Bij mijn blanke familie, vrienden, kennissen en collega's merk ik niets van deze overtuiging. Bij mijn donkere schoonfamilie, vrienden en collega's zie ik deze overtuiging regelmatig. Ook in de media merk ik dit op.

Ik heb het idee dat donkere mensen zelf vaak nogal de nadruk leggen op kleur en dat veel blanke mensen zich anders helemaal niet hiermee bezig zouden houden. Niet omdat ze racisme ontkennen of omdat ze het niet erg vinden dat dit bestaat, maar gewoon omdat zij niet bewust/onbewust racistisch zijn en omdat ze mensen beoordelen op heel andere zaken dan huidskleur/afkomst.

Ik vind dat racisme bestreden moet worden, maar ik vind het onzin dat we (gekleurd/blank) allemaal bewust/onbewust racistisch zijn.

Eigen ervaring.

Mensen zien een kleur, een afkomst en verbinden daar volkomen onterecht vergaande conclusies aan.

Zo vroeg de secretaresse van een cursus die ik ooit in het verleden gevolgd heb of ik wel zeker wist dat ik die cursus wilde doen, omdat mijn type mensen (???) wel vaker die cursus niet afmaakt. Ze kan daar de beste bedoelingen mee hebben, maar ze handelde wel vooringenomen zonder mij verder te kennen.

Mijn schoonvader was niet blij met de partnerkeuze van zijn dochter. Puur vanwege mijn afkomst. We zijn nu de beste maatjes en ik neem het hem verder ook niet kwalijk. Maar het is er dus wel.

De collega's van mijn vriendin waren heel vriendelijk tegen mij, maar achter mijn rug om verklaarden ze mijn vriendin voor gek dat ze met 'zo een persoon' uitging.

In Nederland reageren mensen altijd verrast als ze horen wat ik in het dagelijks leven doe.

Mijn blanke vriendin is racistisch, het zit er ingebakken. Ze heeft gelukkig ook hele goede kanten.

Van mijn collega's hoor ik steevast dat ik niet zo'n je weet wel Antilliaan ben. (oh nee?)

Nee, ik deel je mening niet dat blanke mensen niet met kleur bezig zijn.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 20:23:

[...]

Maar wie zegt dat ik, of ieder ander die slachtoffer is van discriminatie, dat doe dan?Sylvana en Quincy doen het. En die knakkers van Denk. Of jij het doet weet ik niet....in deze draad min of meer wel voor wat betreft je worldview (wil geen Engels gebruiken maar kan niet op het Nederlandse woord komen).
quote:Jennifer1972 schreef op 01 juni 2016 @ 20:11:

[...]

Speciaal voor jou kopieer ik mijn eerdere bijdrage nu voor de vierde keer in deze draad:

Omdat, zoals ik al eerder schreef: "Het feit dat de Westerse wereld nog voornamelijk blank is, betekent dat anders gekleurde mensen dus helaas vaker met racisme geconfronteerd worden. Ook zitten er op de meeste plaatsen met macht (politie, politiek, werkgevers) blanke mensen en als die racistisch zijn heeft dat ernstigere gevolgen dan wanneer een willekeurig persoon van welke kleur dan ook racistisch is.

Het betekent echter niet dat het racisme dat afkomstig van niet-blanke mensen daarom geen probleem is en genegeerd moet of mag worden. Want hoe je het ook wendt of keert: als jij als niet-blank persoon de blanke mensen aanspreekt op hun racisme, en eist dat die mensen dat racisme erkennen en aanpakken, dan moet je ook bereid zijn naar je eigen racisme (of het racisme binnen je eigen groep) te kijken en dat erkennen en willen aanpakken. Anders ben je gewoonweg niet geloofwaardig.

Maar ik vraag toch niet om geloofwaardigheid? Geloofwaardigheid zal me aan mijn reet roesten, eerlijk gezegd. Ik wil simpelweg gelijk behandeld worden in gelijke gevallen, precies zoals de wet in mijn land voorschrijft. En als dat niet gebeurt, dan ageer ik daar tegen. Niet meer, niet minder. Ik zie niet in wat geloofwaardigheid daarmee te maken heeft.

quote:Dus niet zeggen 'daar hebben we het nu niet over', of 'racisme telt niet als het niet van een groep afkomstig is die aan de macht is', want als het constant alleen maar van 1 kant moet komen gaat het zeker niet werken."

Het is toch helemaal niet relevant of andere mensen ook racistisch zijn? Dat verandert toch niets aan de onrechtvaardigheid en de onrechtmatigheid van situaties waarin ik, of anderen, verkeren?

quote:En: "Je kunt niet iets eisen van een ander wat je zelf niet wil doen...dat accepteert die ander (terecht) niet."

Ik eis ook niets wat ik zelf niet wil doen. Ik eis iets wat ik zelf wel doe, en waar ik volgens de wetten van dit land recht op heb.

quote:En zoals Cateautje schreef: "Door nooit te confronteren zeker, want dat is wat er nu gaande is. Volgens mensen als Sylvana Simons is er maar één bevolkingsgroep die zich schuldig maakt aan racisme en dat is de blanke Nederlander en ze is niet van plan hand in eigen boezem te steken wat betreft haar eigen volk, die doen dus blijkbaar niets verkeerd. Als je dat optelt bij het slachtoffergedrag, kunnen zij fijn die praktijken voortzetten en net zo hard blijven schreeuwen over de ander.

Snap je niet dat daar de schoen wringt?"

Welke praktijken gaat het dan over? Die vraag heb ik al tig keer gesteld in dit topic, maar daar is geen antwoord op gekomen.

quote:En let op: ik heb nog niet 1 keer gezegd dat racisme of discriminatie door blanken niets uitmaakt, omdat 'hullie het ook doen'. Het gaat mij om de geloofwaardigheid en hypocrisie van de beschuldigende partij. Wat is er niet geloofwaardig en hypocriet aan dezelfde behandeling als ieder ander willen?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven