Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.

Wat vinden 'we' daarvan?

Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
Boeiend. Dat afspoelen na afwassen is trouwens in heel veel landen en culturen gebruikelijk.

https://youtu.be/ss1QwFNmXxw

klik
Het werkt overigens beide kanten op, het is absoluut niet het geval dat ik alleen maar afgeef op de Nederlandse gewoonten. Als ik bij mijn schoonouders ben dan help ik netjes mee met het afdrogen van de vaat, met zeep, vetresten en al.

En ik was nooit mijn vlees, die gewoonte weiger ik over te nemen omdat het me vooral contraproductief lijkt: je verplaatst de bacteriën van het vlees naar je aanrecht, je handen, de kraan, je hele keuken en dat allemaal voor een zeer oppervlakkige reiniging. Ik zie er het nut niet van in.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 10:05:

Het werkt overigens beide kanten op, het is niet zodat ik alleen maar afgeef op de Nederlandse gewoonten. Als ik bij mijn schoonouders ben dan help ik netjes mee met het afdrogen van de vaat waar het sop en de rotzooi nog van afdruipt. En ik was nooit mijn vlees, die gewoonte weiger ik over te nemen omdat het me vooral contraproductief lijkt: je verplaatst de bacteriën van het vlees naar je aanrecht, je handen, de kraan, je hele keuken en dat allemaal voor een zeer oppervlakkige reiniging. Ik zie er het nut niet van in.#gruwel!!!!brrr
Dat van die tong poetsen, dat heb ik wel vaker gehoord. Vind ik wel een heel goede gewoonte. Ik doe het ook, maar heb het later aangeleerd en zeker niet van mijn moeder geleerd.
En vlees afspoelen, daar las ik laatst iets over, dat doet meer kwaad dan goed. Juist dan loop je risico met een bacterie besmet te worden.
Ik vind het ook een vreemde discussie.
quote:Cateautje schreef op 03 juni 2016 @ 10:11:

Ik vind het ook een vreemde discussie.

We zijn nu ff met iets luchtiger bezig, over verschillen en zo.

Tis toch leuker dan ruzie maken, beetje afwisseling en zo. hahah
quote:vivamien schreef op 03 juni 2016 @ 10:00:

Ik was dus Surinaams af? Prima. Snap alleen niet zo goed wat dat slavernijverleden er nou weer mee te maken heeft.

De slavernij was een onlosmakelijk deel van de creoolse geschiedenis. Alle gewoonten, gebruiken, trauma's en trots, stammen uit die geschiedenis. Jij denkt dat we er nadruk op leggen, maar voor ons is het een vanzelfsprekendheid, het is deel van ons, hoort het er gewoon bij, het is er gewoon, je kunt het niet wegdenken. Dat geldt voor zwart én blank in de kolonies.

Wat dat betreft is het woord creool onwijs interessant. Het is niet alleen zwart of blank, slaaf of meester. Het staat voor het geheel, de cultuur die voort is gekomen uit het samenspel van slaaf en meester, koloniaal en kolonist. En ja, daar hoort ook de vaat bij.
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 09:23:

[...]

Met dank aan FV:

https://www.youtube.com/watch?v=q5zXDv7vXKA

Gelukkig hebben wij een vaatwasmachine! Dat scheelt heleboel discussie. Maar ik zal inderdaad ook NOOIT uit mezelf de vaat met zeep en al afdrogen met een doek, zonder het op z'n mnst af te spoelen.

Maar zoals gezegd is er nog een verschil tussen iets afdrogen dat net met een sponsje met zeep is schoongemaakt (dat doen volgens mij heel weinig mensen) en iets afdrogen wat uit het afwasteiltje komt zonder het af te spoelen

-ook zal ik nooit iets opeten wat op de grond gevallen is

nee ik ook zeker niet, maar je kunt bij mij ook niet 'van de vloer eten' als je begrijpt wat ik bedoel

-rauw vlees eten

nee, alleen heel af en toe filet americain maar alleen op de dag dat het gekocht is

-vlees dat een week in de koelkast heeft gezeten opeten

getver nee, ik koop en bereid het op de zelfde dag of hoogstens de volgende dag. Vleeswaren ook

-een hond in huis halen

guilty...

-een hond een kusje geven

nee, bah

Dit zijn allemaal zaken waar je misschien mee wegkomt in het koude Nederlandse klimaat, maar waar je geheid enge tropische ziektes aan overhoudt in de 'kolonies'. Dat zit er dus ook ingebakken bij de meeste creolen

Ah ja goede verklaring!
quote:Ikhierhuh schreef op 03 juni 2016 @ 09:48:

[...]

Hahahhaha. Vind ik wel, al die kleine dingen waar je van te kijken sta en meestal om moet lachen, of niet. :-)

Ik kan veel dingen noemen die mij wel zo een gezicht hebben doen trekken toen ik net hier in Nederland was.

Ah koekenblik? Waar gaat naar toe koekenblijk nou? HahahhaHaha, dat is er volgens mij wel zo´n beetje uit. Alleen oude mensen doen dit nog (toch? mag ik hopen iig). Zit af en toe bij een stel van in de 80 en dan is het zuunigjes 1 koekje uit het blik dat ik bij de koffie krijg. Vind het wel aandoenlijk
quote:Cateautje schreef op 03 juni 2016 @ 10:11:

Ik vind het ook een vreemde discussie.Ok ok, ik zal nu ophouden over afwassen
quote:devuilewasbuiten schreef op 03 juni 2016 @ 10:07:

En vlees afspoelen, daar las ik laatst iets over, dat doet meer kwaad dan goed. Juist dan loop je risico met een bacterie besmet te worden.

Ja, vind ik dus ook.

Maar heel in het algemeen gezegd is de creool (of hoe je het ook wil noemen) zich meer bewust van waar het eten vandaan komt en wat er allemaal fout kan gaan met eten dan de Europeaan. Het luistert in een warm klimaat gewoon veel nauwer met hygiene dan hier. Hier in Nederland grapt men dat de stadskinderen niet weten dat melk uit een koe komt, in de tropen weet elk kind dat je dood kunt gaan als je niet goed omgaat met eten.
quote:SinDudas schreef op 03 juni 2016 @ 08:25:

[...]

Ik heb dat filmpje even opgezocht uit nieuwsgierigheid. Nou ben ik echt nooit beïnvloedt door Surinaamse mensen wat betreft afwassen, maar ik doe het wel precies zo!Ik moest echt heel erg lachen om dat filmpje . Van hoe die man praatte tot hoe zijn keuken eruit zag tot hoe hij de afwas deed, het had zo mijn oom of neef kunnen zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 10:21:

[...]

Ja, vind ik dus ook.

Maar heel in het algemeen gezegd is de creool (of hoe je het ook wil noemen) zich meer bewust van waar het eten vandaan komt en wat er allemaal fout kan gaan met eten dan de Europeaan. Het luistert in een warm klimaat gewoon veel nauwer met hygiene dan hier. Hier in Nederland grapt men dat de stadskinderen niet weten dat melk uit een koe komt, in de tropen weet elk kind dat je dood kunt gaan als je niet goed omgaat met eten.Maar is het dan niet zo dat eten dat in het openbaar wordt verkocht juist wel weer aan minder regels moet voldoen dan hier in Nederland? Want volgens mij is de keuringsdienst van waren hier in Nederland wel weer heel streng en in veel andere (warmere) landen vaak weer niet.
Ik werd vroeger regelmatig sambo genoemd. Waar komt dat vandaan en wat betekent het?
quote:Jennifer1972 schreef op 03 juni 2016 @ 10:18:

[...]nee, alleen heel af en toe filet americain maar alleen op de dag dat het gekocht is

Eet dat dus nooit en never in een tropisch land. Ook niet op de dag van aankoop. In Nederland kun je er min of meer op vertrouwen dat het vlees goed gekoeld is. In een tropisch land is één stroomonderbreking genoeg om de hele voorraad vlees in de supermarkt zwaar verdacht te maken. Aangezien je niet weet of er een stroomonderbreking is geweest (orde van de dag!) is wassen en goed doorkoken het devies aldaar.

Gewoon even ter verduidelijking waar bepaalde gewoontes vandaan komen.
quote:Valia_1 schreef op 03 juni 2016 @ 01:49:

Interessant inderdaad, die kleine subtiele verschillen. Tussen mijn (Latijns-Amerikaanse) man en mij zijn ook wel uiteraard verschillen maar ik schrijf die vaker toe aan verschil in persoonlijkheid dan in cultuur. Misschien ook omdat ik niet zo'n scherp beeld heb van hoe Nederlanders gemiddeld dingen doen (ik weet alleen hoe ik dingen doe) en hoe mensen uit zijn land dingen gemiddeld doen.

Met mijn eerste man (Arabisch) waren er soms best grote verschillen maar dan bedoel ik meer op het gebied van normen/waarden/geloof en dergelijke. Dus kleine gewoonte verschillen vielen weinig op want er waren genoeg grote verschillen.

Maar ik kan me voorstellen dat als je sowieso al heel dicht bij elkaar staat wat cultuur betreft juist die gewoonte verschillen meer opvallen. Jullie hebben natuurlijk sowieso dezelfde moedertaal, jullie zijn in hetzelfde land opgegroeid, in hetzelfde schoolsysteem en hebben dezelfde nationaliteit. Je deelt dus ook heel veel cultuur wel waarschijnlijk. Dus door de grote overeenkomsten vallen juist de subtiele verschillen meer op.

Mijn man woont in Nederland maar spreekt geen Nederlands (is het nu wel aan het leren). Hij woont hier nu 3 jaar. Hij kent de cultuur dus niet echt (buiten wat oppervlakkige dingen) en hij heeft echt geen goed beeld bij wat typisch Nederlandse gewoontes zijn. Hij ziet wat ik doen (maar dat zal niet altijd gemiddeld zijn) maar hij kan dat echt niet afzetten tegen de gehele cultuur. Daar heeft hij gewoon de kennis niet voor.

En ik ook niet trouwens. Ik spreek zijn moedertaal niet goed. Ik ken zijn geboorteland alleen van vluchtige bezoeken. Ik weet dus ook vooral heel veel niet van zijn afkomst. Hij is zelf overigens daar ook maar deels opgegroeid en deels in de VS waardoor zijn cultuur ook al niet meer zuiver is.

We kunnen dus geen van beiden echt onderscheiden wat cultuur is en wat gewoon persoonlijkheid is.

Mijn man en ik hebben ook grotere cultuurverschillen hoor, vooral als het op het gebied van communicatie aankomt. Zo vindt hij heel vaak dat ik heel erg dominant ben en altijd loop te commanderen, en ik vroeg me al langer af waar hij dat toch vandaan haalt. En wat denk je, ik las hier op het forum laatst dat MarianneDavids schreef dat Surinamers altijd in de gebiedende wijs praten. Dus ik dacht daarover na, en verhip, ik doe dat inderdaad ook vaak. Ik bedoel dan overigens niet de gebiedende wijs, "pak even de stofzuiger" betekent in mijn oren hetzelfde als "zou je even de stofzuiger voor me willen pakken?" Maar het zou wel verklaren waarom mijn man steeds zegt dat ik altijd loop te commanderen.

En ik vind hem heel vaak ontzettend gemeen, en dan zit hij mij ook zo aan te kijken van . Door die opmerking van MarianneDavids over hoe Surinamers praten ging ik er echter over na denken, en realiseerde me dat vrijwel de hele wereld zegt dat Nederlanders bot, direct en onbeschoft zijn. Dat vind ik mijn man ook vaak. Toen realiseerde ik me dat wat ik ervaar als "gemeen", wellicht voor hem wel eens gewoon "lekker direct" kan zijn, en gewoon zijn manier van praten is, net zoals mijn gebiedende wijs voor mij mijn manier van praten is.

Zo merk ik dus wel meer verschillen op, die ik waarschijnlijk ook met anderen zou hebben als ik er zo nauw mee zou omgaan als met mijn man.

Ik had zelf vroeger ook nooit zo door dat die dingen niet gewoon bij onze persoonlijkheden horen, maar veel waarschijnlijker te maken hebben met cultuur.
Am Yisrael Chai!
quote:devuilewasbuiten schreef op 03 juni 2016 @ 10:25:

[...]

Maar is het dan niet zo dat eten dat in het openbaar wordt verkocht juist wel weer aan minder regels moet voldoen dan hier in Nederland? Want volgens mij is de keuringsdienst van waren hier in Nederland wel weer heel streng en in veel andere (warmere) landen vaak weer niet.

De regels zijn hetzelfde, maar in de praktijk...

Maar dat geldt ook in Nederland, zij het in mindere mate. Vandaar dat je me ook hier niet zo snel rauw vlees zult zien eten. Ik ben me (te?) bewust van de risico's.
quote:Cateautje schreef op 03 juni 2016 @ 10:25:

Ik werd vroeger regelmatig sambo genoemd. Waar komt dat vandaan en wat betekent het?Een sambo is voor zover ik wet een halfbloedje, zwart en indiaans. Vergelijk het met een mesties. Op het internet wordt ook beweerd dat het een kwartbloed is, mengeling tussen een halfbloedje en een zwarte om het cru te zeggen.
quote:devuilewasbuiten schreef op 03 juni 2016 @ 10:25:

[...]

Maar is het dan niet zo dat eten dat in het openbaar wordt verkocht juist wel weer aan minder regels moet voldoen dan hier in Nederland? Want volgens mij is de keuringsdienst van waren hier in Nederland wel weer heel streng en in veel andere (warmere) landen vaak weer niet.

Grappig. In Spanje, bijvoorbeeld, is verplicht met steriele handschoenen (wat een rare woord handschoen) te werken in alle winkels waar eetwaren verkocht worden. Tis mij opgevallen een tijdje geleden, vond zelf een beetje overdreven.

Wat mij opval hier in Nederland is hoe mensen met stokbrood omgaan. Ik pak brood uit de mand en geeft direct aan de caissière zodat zij mij weer mij mijn brood teruggeeft. Nee hoor, ze/hij gooit mijn brood op de band, tussen al die bacteriën. Ik kan behoorlijk sacherijnig om worden.
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 10:35:

[...]

Een sambo is voor doverik wet een halfbloedje, zwart en indiaans. Vergelijk het met een mesties. Op het internet wordt ook beweerd dat het een kwartbloed is, mengeling tussen een halfbloedje en een zwarte om het cru te zeggen.Dank je, weer wat geleerd.
quote:fashionvictim schreef op 03 juni 2016 @ 10:30:

[...]

Mijn man en ik hebben ook grotere cultuurverschillen hoor, vooral als het op het gebied van communicatie aankomt. Zo vindt hij heel vaak dat ik heel erg dominant ben en altijd loop te commanderen, en ik vroeg me al langer af waar hij dat toch vandaan haalt. En wat denk je, ik las hier op het forum laatst dat MarianneDavids schreef dat Surinamers altijd in de gebiedende wijs praten. Dus ik dacht daarover na, en verhip, ik doe dat inderdaad ook vaak. Ik bedoel dan overigens niet de gebiedende wijs, "pak even de stofzuiger" betekent in mijn oren hetzelfde als "zou je even de stofzuiger voor me willen pakken?" Maar het zou wel verklaren waarom mijn man steeds zegt dat ik altijd loop te commanderen.

En ik vind hem heel vaak ontzettend gemeen, en dan zit hij mij ook zo aan te kijken van . Door die opmerking van MarianneDavids over hoe Surinamers praten ging ik er echter over na denken, en realiseerde me dat vrijwel de hele wereld zegt dat Nederlanders bot, direct en onbeschoft zijn. Dat vind ik mijn man ook vaak. Toen realiseerde ik me dat wat ik ervaar als "gemeen", wellicht voor hem wel eens gewoon "lekker direct" kan zijn, en gewoon zijn manier van praten is, net zoals mijn gebiedende wijs voor mij mijn manier van praten is.

Zo merk ik dus wel meer verschillen op, die ik waarschijnlijk ook met anderen zou hebben als ik er zo nauw mee zou omgaan als met mijn man.

Ik had zelf vroeger ook nooit zo door dat die dingen niet gewoon bij onze persoonlijkheden horen, maar veel waarschijnlijker te maken hebben met cultuur.

Hahaha, hoe herkenbaar!

Ik kan ook nooit een normale discussie voeren (over politiek bijvoorbeeld) met mijn vriendin omdat ze al snel denkt dat ik schreeuw en boos ben, terwijl het gewoon een geanimeerde manier van spreken is, doodnormaal op de Antillen.
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 10:38:

[...]

Hahaha, hoe herkenbaar!

Ik kan ook nooit een normale discussie voeren (over politiek bijvoorbeeld) met mijn vriendin omdat ze al snel denkt dat ik schreeuw en boos ben, terwijl het gewoon een geanimeerde manier van spreken is, doodnormaal op de Antillen.Wij zuid Europeanen kunnen ook wat "hard"praten als we discussiëren, heb ik tig keer me laten vertellen.
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 09:23:

[...]

Met dank aan FV:

https://www.youtube.com/watch?v=q5zXDv7vXKA

Gelukkig hebben wij een vaatwasmachine! Dat scheelt heleboel discussie. Maar ik zal inderdaad ook NOOIT uit mezelf de vaat met zeep en al afdrogen met een doek, zonder het op z'n mnst af te spoelen.

-ook zal ik nooit iets opeten wat op de grond gevallen is

-rauw vlees eten

-vlees dat een week in de koelkast heeft gezeten opeten

-een hond in huis halen

-een hond een kusje geven

Dit zijn allemaal zaken waar je misschien mee wegkomt in het koude Nederlandse klimaat, maar waar je geheid enge tropische ziektes aan overhoudt in de 'kolonies'. Dat zit er dus ook ingebakken bij de meeste creolen

Ik eet ook niks wat op de grond gevallen is. Toen mijn zoon nog een dreumes was moesten vrienden van mij eens ontzettend lachen. Hun kinderen en mijn zoon hadden snoepjes in een doosje gekregen wat vrijwel direct op de grond viel. Hun kinderen aten het op, mijn zoon raapte het op en liep naar de prullenbak om het weg te gooien. Vonden zij hilarisch, omdat ik dat kennelijk ook altijd doe. Sta ik verder nooit bij stil, totdat mensen mij er, zoals toen in die situatie, erop wijzen.

Hond komt er hier ook niet in. Hond kusje geven al helemaal niet. Vlees dat een week in de koelkast heeft gelegen eet ik ook niet op.

Sushi, carpaccio, haring en filet americain eet ik dan weer wel, maar mijn neven en nichten en ooms en tantes dan weer niet, die vinden dat een Hollandse gewoonte van mij.
Am Yisrael Chai!
quote:kadanz schreef op 03 juni 2016 @ 10:38:

[...]

Hahaha, hoe herkenbaar!

Ik kan ook nooit een normale discussie voeren (over politiek bijvoorbeeld) met mijn vriendin omdat ze al snel denkt dat ik schreeuw en boos ben, terwijl het gewoon een geanimeerde manier van spreken is, doodnormaal op de Antillen.Check. Ik schreeuw ook altijd en ben ook altijd boos, volgens mij man dan. Dan denk ik "waar HEB je het over?"
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven