Het centrale motiverende opruimtopic!

20-11-2008 11:53 102 berichten
Lijntopics, boodschappenlijstjestopic, fitnesstopics, het helpt allemaal om gemotiveerd te blijven. Structuur is niet mijn beste kant en een beetje sociale controle op het vivaforum helpt enorm.

Ik merk dat er best vaak mensen hier zijn die, net als ik, ook wat ordelijke uitdagingen hebben (het soort mensen die op de grond gaan liggen schrijven, omdat het bureau te vol is).

Ik dacht, laten we elkaar helpen.

Beschrijf hier je opruim en schoonmaakpogingen. Geef elkaar tips, steuntjes in de rug en schoppen onder konten. Wie doet er mee aan orderlijk 2009 in?
Laat ik maar meteen beginnen.

Vandaag m'n bureau en de vensterbank ernaast opgeruimd en een vuilniszak aan troep weggegooid. Geordend is het nog steeds niet, maar ik kan zien welke kleur m'n bureaublad heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toevallig vamdaag ook aan het soppen (kan ok zijn omdat miijn moeder vanmiddag komt....) maar ik heb er al een tijd tegeaan zitten hikken, ik heb in 2 uur tijd hetvolgende gedaan (overigens sorry voor typefouten, toestenbord doet raar) De keuken gesopt, de wc, woonkamer helemaal opgeruimd. Ik moet nu alleen nog stofzuigen, dweilen en boodschappen doen. Ik ben erg blij met mezelf vandaag omdat ik EINDELIJK iets gedaan heb!
Nou, kom maar op en motiveer mij! (Ben benieuwd!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 20 november 2008 @ 12:10:

Nou, kom maar op en motiveer mij! (Ben benieuwd!)GA OPRUIMEN!!!! (helpt het?)
Ehm, ik wordt wel een beetje bang nu
quote:Teigetje29 schreef op 20 november 2008 @ 12:04:

Ik ben toevallig vamdaag ook aan het soppen (kan ok zijn omdat miijn moeder vanmiddag komt....) maar ik heb er al een tijd tegeaan zitten hikken, ik heb in 2 uur tijd hetvolgende gedaan (overigens sorry voor typefouten, toestenbord doet raar) De keuken gesopt, de wc, woonkamer helemaal opgeruimd. Ik moet nu alleen nog stofzuigen, dweilen en boodschappen doen. Ik ben erg blij met mezelf vandaag omdat ik EINDELIJK iets gedaan heb!Niet je toetsenbord stofzuigen, anders moeten we were puzzelen en dan schiet het niet op!
quote:Teigetje29 schreef op 20 november 2008 @ 12:04:

Ik ben toevallig vamdaag ook aan het soppen (kan ok zijn omdat miijn moeder vanmiddag komt....) maar ik heb er al een tijd tegeaan zitten hikken, ik heb in 2 uur tijd hetvolgende gedaan (overigens sorry voor typefouten, toestenbord doet raar) De keuken gesopt, de wc, woonkamer helemaal opgeruimd. Ik moet nu alleen nog stofzuigen, dweilen en boodschappen doen. Ik ben erg blij met mezelf vandaag omdat ik EINDELIJK iets gedaan heb!Hum, ik ben met alleen m'n bureau al een uur bezig geweest. En het is niet eens schoon! Maar alles moest dan ook in de daar voor bestemde mappen. Bezwaarschrift geschreven tegen de gemeentebelasting, dat reken ik ook onder opruimen. Want vrouwtjesplasserwerk.
quote:Fame schreef op 20 november 2008 @ 12:14:

Ehm, ik wordt wel een beetje bang nu

Bang is altijd goed.

Kun je je moeder niet binnenkort uitnodigen?

Werkt bij mij en ik ook bij Teigetje, als een tierelier.
Teigetje, het toetsenbord te hard gesopt ??!!

Ik ben ook een chaoot, overal liggen spullen. Mijn oplossing is bakjes, bakjes, bakjes. Bakje voor dit onderwerp, bakje voor dat onderwerp. Je gooit het in het desbetreffende bakje en als het vol is, wordt het tijd om echt op te ruimen.

Ook het speelgoed van de kinderen zit in een grote speelbak.

Voor de binnenkomende post is een ladebakje ideaal.
Goed initiatief! Ik doe ook graag mee.

Eergisteren eindelijk de knoop doorgehakt. Ik wilde al een tijd wil een werkruimte/atelier aan huis. Alleen, hoe regel je dat in een woning van slechts 63 m2? Aan het slepen geweest met meubels en nu is de voormalige slaapkamer mijn werkruimte geworden en het bed staat in de woonkamer. Tja, geen ideale situatie, maar mijn vriend en ik hebben afgesproken dat we het tot de kerstvakantie aankijken. Dan: of alles terug naar de oude situatie, of onze 'inloopkast' van 2,5 bij 2,5 tot slaapkamer bombarderen.

Maar nu zit ik dus - natuurlijk trots als een pauw in mijn werkkamer - maar met allemaal zooi om me heen. Weet niet wat de beste strategie is om het zo snel mogelijk op orde te hebben: alles in dozen proppen en 'vertoppen' tot kerst (maar dan zitten alle laatjes, kasten en hoekjes echt nokvol)? Of het nu grondig aanpakken en de boel grondig uitzoeken en opruimen/weggooien? Alvast opruimsystemen aanschaffen (boekenkasten/-planken) of alles is dozen proppen?

Wil graag aan de slag gaan (nee, niet opruimen, maar doen waar de werkruimte voor bedoeld is), maar de overtollige rommel stoort me en ligt in de weg.

Iemand suggesties?
Citroengeur stimuleerd de drang naar poetsen. Dus... Zet een oliebrandertje aan met wat citroenolie en pak een grote emmer met sop... En poetsen maar
Hihi, citronellakaarsje aan dus?!

Heb in de tussentijd zes grote dozen gehaald bij een supermarkt. Voorlopig ik dus voor de dozen-optie. Zodra ik dan een la of kastje leeg heb, kan ik er iets anders inzetten. ;)
quote:Zoete schreef op 20 november 2008 @ 12:27:

Maar nu zit ik dus - natuurlijk trots als een pauw in mijn werkkamer - maar met allemaal zooi om me heen. Weet niet wat de beste strategie is om het zo snel mogelijk op orde te hebben: alles in dozen proppen en 'vertoppen' tot kerst (maar dan zitten alle laatjes, kasten en hoekjes echt nokvol)? Of het nu grondig aanpakken en de boel grondig uitzoeken en opruimen/weggooien? Alvast opruimsystemen aanschaffen (boekenkasten/-planken) of alles is dozen proppen?

Wil graag aan de slag gaan (nee, niet opruimen, maar doen waar de werkruimte voor bedoeld is), maar de overtollige rommel stoort me en ligt in de weg.

Iemand suggesties?

Nu alles uitzoeken. Ik heb bij 10 ordners gekocht en alles wat ik moet/wil bewaren krijgt gaatjes en gaat de ordner in.

Heb de volgende ordners:

* Garanties en gebruiksaanwijzingen

* Bank

* Verzekeringen

* Belasting (eigen bedrijf, dus het heeft wel een hele ordner nodig)

* Huis (koopakte, OZB bepaling, v.v.e.)

* Contracten en abbonnementen

en de andere ordners zijn nog leeg.

Nu nog iedere keer ook alles in de ordners doen. Dat wil nog wel eens versloffen. Maar als ik wil opruimen heb ik i.i.g. een systeem en dat helpt.
Nee heb mjin toetsenbord niet afgesopt, daar is ooit een glas wijn over heen gegaan..oeps, en sinsdien plakken de teotsen en ik ben te lui om elke keer te corrigeren...
Misschien ook nog een steuntje in de rug?
Ik ben mijn eigen bananenschil
Oh leuk, ik doe ook mee!

Wij zijn bezig om dakramen in te bouwen in de zolder. Op elke hoek van het huis moet er één komen, dus in alle hoeken gaat geklust worden aan die ramen. Dat betekent dus ook dat we iedere keer weer een andere hoek van de zolder leeg moeten ruimen om er een dakraam in te bouwen.

Maar die zolder, dat is me een puinzooi! In de jaren voordat we in dit huis kwamen wonen zijn we in 4 jaar 3x verhuisd (1e x samenwonen, 2e x iets groter wonen want kindje op komst, 3e x hierheen verhuisd). Elke keer wat groter gaan wonen, dus al die zooi werd gewoon van de ene zolder op de andere gestapeld.

3 weken geleden is het eerste dakraam ingebouwd, dus de 1e hoek van de zolder helemaal vrij gemaakt. Alle zooi is gewoon naar de andere kant van de zolder verhuisd, niks uit gezocht.

Gisteren bezig geweest om hoek nummer 2 vrij te maken. Dat wil zeggen: hoek nummer 1 weer 'vol' te zetten. Ik heb me voorgenomen om de plaatsen die leeg zijn geweest alleen nog weer vol te bouwen met gesorteerde spullen. En dat lukt heel aardig.

Gisteren heb ik me bezig gehouden met de administratiekast en de fotoboekenkast. Alle foto's die nog ingeplakt moeten worden in doosjes met opschrift gedaan. Godzijdank heb ik de foto's altijd wel heel gestructureerd op volgorde gehouden! Er lagen nog 3 bergen met plakboek-waardige spullen. Die heb ik netjes in 2 doosjes weten te krijgen, sticker erop en in de kast.

Zometeen ga ik alle werkjes van mijn zonen aan een grondige inspectie onderwerpen. Dat wat er nog leuk uitziet gaat in een grote doos met datum erop en dat wat er nu al niet meer uitziet kan gelijk weg.

Hup! Opruimen Zomerkind!
Zoete: ik zou het ook nu uitzoeken, ipv uitstellen. Als je het uitstelt gaat het je alleen maar meer tegenstaan. En wat betreft die dozen van de supermarkt: die kun je natuurlijk goed gebruiken om dingen gesorteerd op te ruimen (admin bij admin, sportspullen bij elkaar, prullen bij elkaar)
@Zomerkind, ik ben verhuisd naar een huis zonder zolder.

Dat was opruimen! Op een gegeven moment werd ik op straat gedag gezegd door de medewerker van het milieupark.

Ik denk dat er zeker 10 kuub naar de stort is gegaan en nu een jaar later, mis ik nog steeds niets van wat ik heb weggegooid.

Des ondanks begin ik gewoon weer nieuwe troep te verzamelen.
@AE: ik sta ook regelmatig met dingen in mijn handen waarvan ik denk: eigenlijk moet ik het gewoon weggooien. Maar dat kan ik om één of andere reden niet over mijn hart verkrijgen.

Ik houd mezelf voor dat ik het nu eerst allemaal netjes soort bij soort sorteer (en ook heus wel veel weggooi hoor!), en dat ik het dan later verder uitzoek....

Toch lastig hoor, afscheid nemen van al dat jeugdsentiment!
Oh, ik ben ook al aan de gang vandaag!

Hier is altijd het hele huis een megapuinhoop en ik heb mezelf sinds een aantal weken opgelegd dat ik op donderdag een klus-die-anders-nooit-gebeurt moet doen.

Soms groot, soms klein. Vorige week heb ik deuren gepoets (jawel!) de week ervoor de keukenkastjes opnieuw ingeruimd etc. etc. Vandaag ben ik bezig met de gang. Heb vanmorgen eerst de schoenenkast gedaan (1 vuilniszak voor in de kliko en 1 vuilniszak voor Humanitas) daarna heb ik alle jassen, mutsen, dassen, tassen, paraplu's regenlaarzen enz enz op de grond geflikkerd (we zijn met z'n 6en, dus dat zijn er véél!) en dat moet ik nu gaan uitzoeken, maar ik heb geen zin meer..
quote:zomerkind schreef op 20 november 2008 @ 13:50:

Toch lastig hoor, afscheid nemen van al dat jeugdsentiment!Als ik nog een zolder had, had ik niets weggegooid. Maar nu ik het niet meer heb, mis ik niets.
Nou ik wil wel meedoen. Alleen heb ik er echt helemaal geen zin in vandaag. De halve kamer staat vol met babyspullen die echt echt uit de weg moeten. Ben benieuwd of jullie mij wel aan de praat krijgen
Ik heb net m'n in-bakje leeggemaakt. Alle rekeningen overgemaakt, daarna in de desbetreffende ordner gestopt. Ik ben trots op mezelf.

Zeg, Mararoulette, die babyspullen moeten echt eens opgeruimd worden hoor. Dit is geen gezicht.
Ok ok ik ga eens kijken wat ik kan doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven