Informatie over kinderbijslag

12-06-2016 20:26 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Mijn vriendin (17) en ik (18) vroegen ons af hoe het zit met haar kinderbijslag.

Ze krijgt eigenlijk niets van haar ouders, naast dat ze elke week 10,- krijgt voor het openbaar vervoer om naar school te kunnen. (In de vakantie krijgt ze dit niet, dan gaat ze natuurlijk niet naar school). Voor zo ver ik weet krijgt ze geen nieuwe broeken, schoenen, topjes, zakgeld of geld voor eten.

Ze woont zelf niet meer thuis, en zit op dit moment in een crisisplaatsing. (Aanleiding daarvan is verder onbelangrijk). Verhuist van hot naar her, ondertussen al 10 overplaatsing achter de rug. Haar ouders hebben veel schulden. Ik ga er zelf vanuit dat ze hun geld gebruiken, zodat ze hun schuld kunnen aflossen (ik weet dat natuurlijk niet zeker).

Maar om tot de vraag te komen:

Mag of moet je dat geld perse gebruiken voor je kind, moet dit geld uitbesteed worden aan het kind, of kan je dit geld bij wijze van spreken ook gewoon in het water gooien?

Want mijn vriendin krijgt bijv. nooit schoenen, dus ze loopt nu ondertussen wel bijna zonder zool. Ze krijgt ook nooit zakgeld. Haar ouders hebben haar verteld, dat als ze iets wilt kopen dat ze dit zelf moet verdienen (werk zoeken). Zoals ik eerder had geschreven, is dat te lastig i.v.m overplaatsingen en andere omstandigheden. Mocht ze iets willen, dan komt dat vaak uit mijn zak, wat ik zelf niet de bedoeling vind, dat haar ouders dat voor haar zouden moeten financieren. Zelf is ze het daar zeker mee eens, en dat ik dat niet voor haar moet kopen, maar haar ouders.

Graag hoor ik van de forumleden wat hun meningen en uitingen hierover zijn.
Als ze niet meer thuis woont is het niet vanzelfsprekend dat haar ouders nog kinderbijslag krijgen.
Waarschijnlijk staat ze nog wel thuis ingeschreven.

Kinderbijslag is voor ouders vrij te besteden en daar is geen controle op. Haar ouders zouden dit geld dus inderdaad in het water mogen gooien maar ik kan nuttigere doelen bedenken.
vanaf 18 krijg je geen kinderbijslag meer
o sorry,zij is nog 17,niet leuk dat zij er niks van terug ziet
https://www.svb.nl/int/nl ... in/uw_kind_gaat_uit_huis/
Is ze vrijwillig uit huis gegaan of is ze uit huis geplaatst?
Als ze uit huis is geplaatst moeten haar ouders en bijdrage hieraan betalen. Waarschijnlijk gaat de kinderbijslag daar naar toe en moeten haar ouders dit afstaan aan de instantie waar hun dochter verblijft. Mijn kinderen 'zien' zelf ook niks van de kinderbijslag overigens.
Kinderbijslag krijg je voor thuiswonende kinderen tot 18 jaar. Maar er is geen enkele instantie die komt controleren of je dat bedrag ook voor 100% aan je kinderen besteedt. Het staat ouders geheel vrij daar naar eigen inzicht over te beschikken, en je kunt er ook geen rechten aan ontlenen als minderjarige jongere.

Jouw vriendin staat (waarschijnlijk) nog bij haar ouders ingeschreven. Dan ontvangen zij waarschijnlijk kinderbijslag. Maar je kunt dat niet opeisen ofzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Bij een uitwonend kind eventueel door crisisplaatsing kan het zomaar zijn dat de ouders geen kinderbijslag krijgen, de gemeente weet dan vaak dat kind uit huis is en word uitgeschreven.

Of dat er een bijdrage word gevraagd en dan mogen ze de kinderbijslag wel krijgen en houden. Lees even de link.

Maar je vriendin heeft pech. Zij kan het niet opeisen of zelf aanvragen.
Bij een uithuisplaatsing stopt de kinderbijslag. Crisisouders krijgen daarentegen wel een vergoeding voor kleding, voedsel ed.
Bij een crisisplaatsing betalen ouder geld om haar op die locatie te hebben. ( In vrijwel alle gevallen) En daarmee hebben ze recht op kinderbijslag.

Waar haar ouders de kinderbijslag aan besteden zijn jullie zaken verder niet en het is nooit verkeerd om zelf te werken voor je geld.
Ouders krijgen de kinderbijslag, maar dat is bedoeld voor levensonderhoud in de breedste zin. Dus ook: dak boven je hoofd, water om te douchen, enz. Als de ouders in de schuldsanering zitten, mogen ze van hun inkomen maar een paar tientjes per week zelf houden om alle kosten van te betalen.

Als kinderen voor hun 18e uit huis gaan, krijgen ouders vaak dubbele kinderbijslag. Maar, daar moet dan ook een flinke bijdrage voor de instelling van worden betaalt. De bijdrage is vaak hoger dan de kinderbijslag.

In instellingen horen kinderen wel van de instelling zak- en kleedgeld te krijgen. Echter, het kan even duren voordat dit op gang komt, zeker als je veel overgeplaatst wordt, en het is bij lange na niet voldoende om alles meteen nieuw mee te kopen. Ik weet niet hoeveel geld dat tegenwoordig is, maar ik schat iets van 1-2 euro per dag.

Als jullie haar kunnen helpen, dan doen jullie iets heel liefs dat ze waarschijnlijk hard nodig heeft. Misschien is het een idee om eens bij een tweedehandswinkeltje of op Markplaats voor haar te kijken. Daar is vaak veel spul te vinden dat amper gedragen is en voor een habbekrats wordt verkocht?
Ouders wiens kind niet thuis woont ontvangen kinderbijslag als ze voldoen aan de voorwaarden: minstens 416 euro in een kwartaal aan het levensonderhoud van het kind bijdragen.dat kan zijn kleding, onderdak, verzorgingsproducten, zakgeld, reiskosten voor bezoek aan kind. Er kunnen specificaties gevraagd worden in bepaalde gevallen.
Ik dacht dat ouders tot het kind 21 is onderhoudsplichtig waren, niet dus?
Zie info in onderstaand bericht mbt kinderbijslag..

Verder

Als je 18 bent en je zit op voortgezet onderwijs dan kan je tegemoetkoming scholieren aanvragen (als dat nog bestaat met al die nieuwe kindregelingen). Zit ze op mbo/hbo dan kan ze studiefinanciering aanvragen. Verder is een bijbaantje bestemd voor zakgeld etc.

https://www.svb.nl/int/nl ... _huis/uit_huis_geplaatst/

dit is de enige juiste informatie. Er zijn dus mitsen en maren..
quote:poldervrouw schreef op 12 juni 2016 @ 21:08:

https://www.svb.nl/int/nl ... _huis/uit_huis_geplaatst/

dit is de enige juiste informatie. Er zijn dus mitsen en maren..Inderdaad en die had ik ook al geplakt.
goede fee, dat zag ik net :-).. En ik heb nog aanvullend linkje erbij gezet..
quote:elein schreef op 12 juni 2016 @ 21:07:

Ik dacht dat ouders tot het kind 21 is onderhoudsplichtig waren, niet dus?Ligt eraan wat je daar onder verstaat.
Je schrijft dat het vaak uit jouw zak komt, wat ze nodig heeft. Dat geeft mij, moeder van een 17 jarige zoon, toch wel te denken... Kijk je ermee uit dat je je niet kaal laat plukken ondanks je verliefdheid? Want jij zult ook geen zakken vol geld hebben.

Dat zij niet kan werken, tsja, ik denk dat iemand van 18 toch echt wel aan de gang kan bij de action/blokker/krantenwijk/friettent of horeca gelegenheid, ondanks dat haar woonplaats misschien niet heel stabiel is. Ze zal de handen uit de mouwen moeten steken.

Verder, de kinderbijslag stopt met de 18 jaar inderdaad, maar vanaf dat moment moet zij wel zelf de ziektekostenverzekering betalen. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.
quote:Joni_de_tweede schreef op 12 juni 2016 @ 21:15:

Je schrijft dat het vaak uit jouw zak komt, wat ze nodig heeft. Dat geeft mij, moeder van een 17 jarige zoon, toch wel te denken... Kijk je ermee uit dat je je niet kaal laat plukken ondanks je verliefdheid? Want jij zult ook geen zakken vol geld hebben.

Dat zij niet kan werken, tsja, ik denk dat iemand van 18 toch echt wel aan de gang kan bij de action/blokker/krantenwijk/friettent of horeca gelegenheid, ondanks dat haar woonplaats misschien niet heel stabiel is. Ze zal de handen uit de mouwen moeten steken.

Verder, de kinderbijslag stopt met de 18 jaar inderdaad, maar vanaf dat moment moet zij wel zelf de ziektekostenverzekering betalen. Dus dat is ook iets om rekening mee te houden.En heeft dan recht op zorgtoeslag en studiefinanciering .
Een kind kost meer dan kinderbijslag. Wat denk je dat onderdak, gas, water, licht, afval etc kosten? Dus dat dat bedrag wat per kwartaal wordt gestort niet met bonnetjes wordt aangetoond als uitgave kind wil niet zeggen dat het bedrag wel degelijk aan het kind is gespendeerd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Instelling is vaak ook verplicht om in basisonderhoud te voorzien.

Bij een awbz instelling heeft ze bijvoorbeeld recht op tandpasta en deo en bed en kast etc. Zoek dat maar eens uit.

Mogelijk kan ze bijzondere bijstand aanvragen?

Ouders zijn tot 21 financieel verantwoordelijk via zak- en kleedgeld rekening. Laat daar een maatschappelijk werkster van de instelling maar eens achteraan gaan.

Daarbij lijkt het mij voor je vriendin zeer aan te raden een bewindvoerder in de arm te nemen die haar geldzaken beheert en regelt. Die weten overal van en kan met haar afspraken maken.
quote:gizzmo-returns schreef op 12 juni 2016 @ 21:17:

[...]

En heeft dan recht op zorgtoeslag en studiefinanciering .Studielening ja. Dan moet ze wel naar school gaan trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven