Werk & Studie alle pijlers

eten personeel

14-06-2016 15:12 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met de volgende situatie. Ik woon in Dtslnd en doe vanaf dit jaar de catering op een klein attractiepark. Erg leuk om te doen. Er komt veel bij kijken, maar dat houdt het zeer dynamisch.

Nu het volgende. Ik heb door de week 1, soms 2 personeelsleden en in het weekend staan we regelmatig met 6 of 7 man/vrouw te werken. Het valt mij op dat ze thuis niet ontbijten en als we net een uurtje aan het werk zijn (vaak eerst de voorbereidingen treffen voor die dag), dan beginnen ze honger te krijgen. En dan begint het; cheeseburger, schwenkbraten (soort karbo op brood), bratwurst. En gewoon zonder vragen. Eerst denk je, ach, laat maar, wat kost dat nu, maar ik begin mij er steeds meer aan te storen. En ik heb uitgerekend dat het mij maandelijks zo'n € 200/250 kost. Ik wil eigenlijk dat de mensen gewoon thuis ontbijten, 's middags mogen ze rustig een broodje pakken met beleg wat in de koelkast ligt (kaas, vleeswaren, jam). Ze moeten wel bedenken dat het tussen 11.30 uur en 15.00 uur erg druk kan zijn. Dan kunnen ze voor die tijd of na die tijd te eten. Lukt voor die tijd niet en ze hebben enorme trek, dan kunnen ze wat frietjes of iets anders kleins nemen. Maar als ze tijd zou hebben om een cheeseburger te maken, dan hebben ze ook tijd om een broodje kaas oid te maken?

Ben ik hier nu zo truttig in? Ik weet wel, ik heb ook in een hotel/restaurant gewerkt, en het kwam niet in mij op om een biefstukje oid klaar te maken en te eten. Ik nam dan zelf geen brood mee, maar een paar sneetje brood met wat salade vind ik ook prima.

Wat is jullie mening??
Ga er maar vanuit dat ze eerst erg tegensputteren. Immers er wordt ze iets afgepakt, althans zo zullen ze het zien. Zorg gelijk voor een alternatief waar je wel achter kunt staan en wees gewoon duidelijk.
In 1 restaurant waar ik werkte lag er altijd een brood en kaas met ham als iemand flauw was en even snel een tosti wilde eten. Daar werd niets voor betaald want als je het druk hebt kan dat gewoon gebeuren en moet je iets eten.

Per shift werd er $3,- ingehouden en mochten ze zelf kiezen wat ze wilden eten. Alles van de dagkaart behalve biefstuk of garnalen,en postmix mochten ze gewoon drinken zoveel ze wilden.

In een wat exclusievere gelegenheid aten we allemaal gezamelijk om 5 uur. Vaak was dat meteen een tasting van de nieuwe gerechten. Mis die tijd want we aten als koningen daar.
even een voorbeeld van vandaag. Ik sta vandaag alleen te werken; het is errug rustig. Komt een medewerker binnen die mijn man met een klusje helpt in het park. Ze werkt vandaag dus niet in de horeca. Pakt ze, zonder te vragen, een flesje fanta uit de koeling en loopt daarmee weg. Ik sta echt met open mond te kijken. Om er achter aan te lopen en te vragen wat dat is, wil ik ook niet doen. Dat wordt zondagochtend een fijn overleg
Ik heb in veel verschillende restaurants gewerkt, er moest altijd betaald worden. Bij McDonalds kregen we bijv. een personeelskorting en bij een visrestaurant waar ik werkte, werd er iedere werkdag geld van het loon ingehouden. Dat was toen iets van fl. 3,50 jaren geleden dus al. Het lijkt me dat € 3,50 per werkdag dus best een laag bedrag is als ze allemaal vlees pakken, ze zullen er ook nog wel andere dingen bij eten.
quote:nina1966 schreef op 14 juni 2016 @ 16:13:

Zorgen voor personeelseten. Dus niet wat de klanten krijgen maar gewoon een brood, jam, beleg, kaas. Daar kunnen ze van pakken en dan rond lunch.

Gewoon nee zeggen dus. En als toevoeging na de post net Ook een fles cola en sinas van de lidl, met plastic bekertjes.

Ik vind jou dan een prima werkgever want het hoeft natuurlijk niet.
quote:haagje1 schreef op 14 juni 2016 @ 16:45:

even een voorbeeld van vandaag. Ik sta vandaag alleen te werken; het is errug rustig. Komt een medewerker binnen die mijn man met een klusje helpt in het park. Ze werkt vandaag dus niet in de horeca. Pakt ze, zonder te vragen, een flesje fanta uit de koeling en loopt daarmee weg. Ik sta echt met open mond te kijken. Om er achter aan te lopen en te vragen wat dat is, wil ik ook niet doen. Dat wordt zondagochtend een fijn overleg

je moet dat wel echt doen hoor. want als jij niets zegt "zal het wel goed zijn"

ik zou echt regels vaststellen zoals inderdaad geld inhouden of personeelstarieven. flesje fanta kost 2 euro, voor personeel 1 euro. afrekenen bij de baas.
En doooooor!
ik werk niet in de horeca, we hebben wel een koelkast. Het viel op, dat er steeds vaker mensen met flesjes cola vergaderingen in gingen. Daar heb ik dus even iedereen aan herinnerd, dat dat niet de bedoeling is. Vooral nieuwe medewerkers waren zich van geen kwaad bewust, die kopieerden de oude garde
Over kopieren gesproken: TO hoe doe je het zelf? Als jij zelf je eigen eten en drinken meeneemt geeft dat een ander voorbeeld dan wanneer jij zelf wel pakt van de te verkopen waren.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
quote:haagje1 schreef op 14 juni 2016 @ 16:45:

Maar ik snap dan weer niet; is dit zo gegroeid in een paar maanden tijd of was dat ook al zo voordat jij er was?? En waarom moet jij dit betalen?

Ik zou trouwens even een duidelijke optelsom opzetten en die aan iedereen laten zien. Want die dame van jouw voorbeeld denkt; duh, wat kost zo´n flesje nou (inkoop).

En dan niet vragen of overleggen maar mélden hoe je het wilt gaan oplossen. Denk daar ook vooraf over na, waarbij dus meespeelt of het al jarenlang de gewoonte is, of puur sinds jij er bent. En bedenk ook; als het bloedjeheet is buiten is een koud flesje drinken natuurlijk veel lekkerder dan lauw water uit je eigen fles. Dus ik zou eventueel wel voorzien in grote flessen voor het personeel.

En jij zegt niks. Nou, je zult bijzonder weinig respect hebben en ik vraag me eerlijk gezegd af of men wel doorheeft dat jij de baas bent????? (niet lullig bedoeld maar bazen die niet boven hun personeel staan zijn niet lang de baas).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Minthe1314 schreef op 14 juni 2016 @ 16:09:

Duidelijke regels stellen:

- pauze momenten en tijdsduur

- 1× eetpauze

- ontbijten thuis

- zelf eten mee brengen of met korting eten kopen.

- niet eten waar klanten/gasten bij zijn

Anders Cao er eens op naslaan wat jouw verplichtingen zijn mbt eten.

Dit!

En wat Ceylon zegt; als er gesputterd wordt, kun je ook aangeven/laten zien wat jou dit kost per maand.... Niet iedereen ziet inderdaad gelijk in dat het jou ook daadwerkelijk geld kost, of inkomsten kost. Vooral als je personeel nog erg jong is
Heel officieel is dit ook een vorm van salaris. Je personeel zou hierover dus (boven een drempelbedrag) IB moeten betalen,

http://www.belastingdiens ... stenregeling_in_het_kort/
Ik vind het wel raar dat je hier eerder nooit iets van hebt gezegd overigens.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Ik vind het hondsbrutaal, maar als jij het toe laat dan is het blijkbaar niet "erg". Afspraken over maken dus!
Ik werkte in een hotel en er werd per dag €3,50 ingehouden voor eten en drinken. Vond ik prima. Als ik een vroege dienst had, ontbeet ik ook nooit thuis. Deed ik daar. Ik kwam dan wel wat eerder. Maar ook onder werktijd na de drukte met z'n allen eitjes bakken en op een broodje eten.

Ik vind het niet meer dan normaal om gewoon een bedrag te betalen hoor, voor eten en drinken op werk.
Verleden jaar was dit van een andere eigenaar die er nooit was. Dus het personeel deed waar het zin in had. En dat personeel heb ik overgenomen......

Er zijn (gelukkig!) al wat veranderingen geweest. Maar dat dit moet veranderen, dat staat buiten kijf. Ik wil het natuurlijk in goed overleg doen, maar ik ben er nu ook achter dat ik duidelijker mijn grenzen moet stellen. Dat wist ik al wel langer, maar je bent ook bang dat het personeel gaat lopen. En om nieuw personeel te krijgen, pfoe, dat wordt een hele klus met Luxemburg op loopafstand waar het loon (minimum loon) € 3,00 per uur meer is
Maar als iemand gewoon een flesje pakt, kun je ook zeggen; Mag ik eens even vragen waarom je denkt dat dat zomaar kan??

Wat personeel betreft; Luxemburg mag dan een kattensprong zijn, mensen houden er niet van om in een ander land te werken, want qua belastingstelsel is dat helemaal niet zo handig. Wij wonen in Duitsland maar manlief werkt in Nederland en we betalen ook belasting in Nederland, simpelweg omdat alles omgooien naar een onbekend stelsel een hoop gedoe oplevert, ook voor uitkeringen, pensioen, aow enzovoorts.

En dat loon ligt nu ook al hoger, dus ik zou erop gokken dat het zo´n vaart niet zal lopen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon, het is meer dat er in deze regio eigenlijk geen arbeidslozen zijn. Bijna iedereen werkt in Luxemburg. Dus als je hier een goeie hebt, wil je die graag houden.

Ik weet ook van mijzelf, ik ben te aardig. Tja, en daar wordt nu gebruik van gemaakt denk ik. Hoogste tijd om zondag eens duidelijke regels te stellen!
* er is trouwens een drempelbedrag maar als je als werkgever een leuk kerstpakket geeft zit je er al vaak overheen. Misschien als je aangeeft het vanaf nu op te geven als loon, dus dat ze het in hun portemonnee gaan voelen, denk ik dat de lunchpakketjes snel weer meegenomen gaan worden.
In Duitsland gelden strenge wetten voor diefstal op het werk. Dit zou zeker onder diefstal vallen.

Ik zou duidelijke regels opstellen, die op papier zetten en voorleggen aan iedereen (niet bespreken, het gaat niet om een discussie).
quote:elske1975 schreef op 14 juni 2016 @ 18:22:

In Duitsland gelden strenge wetten voor diefstal op het werk. Dit zou zeker onder diefstal vallen.

Ik zou duidelijke regels opstellen, die op papier zetten en voorleggen aan iedereen (niet bespreken, het gaat niet om een discussie).Dit is geen diefstal, personeel weet niet beter dan dat dit nu hier is toegestaan.
Wat ik van Duitsland weet, is dat het erg moeilijk is om arbeidsvoorwaarden zomaar te wijzigen, en dat de vakbonden flink in de pap te brokkelen hebben. Verander dus niets voordat jij zelf je huiswerk eerst goed hebt gedaan: staat er iets in hun contracten, staat er iets in een CAO, of is er sprake van verworven rechten doordat het al jaren wel mag? Wat is het plaatselijke gebruik in andere horecagelegenheden? Pas als je hier inzicht in hebt, kun je overwegen dingen aan te passen. Hoe werkt het met belastingen, is het belastbaar of niet?

En dan zou ik dus niet helemaal terug naar af gaan, maar gewoon duidelijke afspraken met hen maken waarbij ze in redelijkheid ook best iets kunnen pakken. Betrek hen dus bij die beslissing. Willen ze alles kunnen pakken en meer zelf bijdragen? Of liever minder pakken en dan geen eigen bijdrage? Wat vinden zij zelf redelijk? Enz.
quote:Aardblij schreef op 14 juni 2016 @ 18:17:

* er is trouwens een drempelbedrag maar als je als werkgever een leuk kerstpakket geeft zit je er al vaak overheen. Misschien als je aangeeft het vanaf nu op te geven als loon, dus dat ze het in hun portemonnee gaan voelen, denk ik dat de lunchpakketjes snel weer meegenomen gaan worden.Lief dat je het toelicht, maar TO heeft echt niets aan een uitleg over Nederlandse belastingregels als zij medewerkers in dienst heeft in Duitsland.
Nummer Zoveel, bedankt voor je reactie. Ik wil ook niet terug naar af, maar een afspraak waar iedereen mee kan leven. En tuurlijk, ik weet dat ik "de baas" ben, maar ik ben meer van het overleggen dan opleggen. Hee, dat is een goeie uitspraak, haha!

En als we er dan niet uitkomen; tja, dan ben ik gewoon de baas. Dan moeten ze schikken. En als ze dat niet willen of kunnen, ja, dan is het aan hen.
Maar iedereen bedankt voor het reageren!
sowieso zou ik melden dat er alleen in de pauze gegeten mag worden.. en heb je eerder honger dan had je thuis moeten eten.

Verder zou ik ze moet korting..bv 50% de broodjes laten kopen( in de pauze) zodat ze besef hebben van de kosten.

Succes ermee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven