Efteling is racistisch

05-07-2016 12:33 951 berichten
Alle reacties Link kopieren
KAATSHEUVEL - Pretpark de Efteling gaat in gesprek met actiegroep Stop Oppressive Stereotypes nadat er afgelopen dagen veel ophef is ontstaan naar aanleiding van een open brief die de actievoerders stuurden. Ze pleiten ervoor dat het attractiepark iets doet aan de racistische stereotypering van enkele attracties.

„Onze actiegroep roept uw organisatie op om het indoctrineren van kinderen door middel van het laten zien van onderdrukte stereotypes te stoppen”, staat beschreven in de open brief van Actiegroep SOS. Als reactie daarop heeft de Efteling in diverse media laten weten dat ze in gesprek gaan met de actiegroep.

Het zou gaan om de attracties ‘Monsieur Cannibale’ en ‘Carnaval Festival’. Actiegroep SOS laat verder weten dat zij over zullen gaan tot ’acties tegen het park’ als de Efteling geen gehoor geeft aan hun wensen.

bron: Telegraaf

De Facebook-pagina van Stop Oppressive Stereotypes vind je hier.

Wat vinden jullie hier nu van?
quote:kadanz schreef op 09 juli 2016 @ 21:13:

[...]

Directe nazaten van slaven migreerden al vrij snel naar Nederland. Studie, werk, de liefde (Sonny Boy gelezen?). .

Even helemaal off-topic

Van Sonny Boy - echte naam - Waldemar Nods kwam ik in concentratiekamp Neuengamme een complete display tegen met naam en foto's heel apart dat ze van alle gevangenen juist hem eruit lichten.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:jo-elise schreef op 10 juli 2016 @ 07:36:

Het eindigt op exact dezelfde manier als de Zwarte Pieten discussie.

De witte mens heeft het gedaan en de zwarte mens voelt zichzelf het slachtoffertje. Wordt de gekleurde medemens het niet eens zat om nooit eens naar zichzelf te kijken? Maken het Sinterklaasfeest kapot ten koste van de kleine kinderen. Nu donderen bij de Efteling. Het boeit ze werkelijk niet , de stumperds.

Misschien ligt daar wel een heel groot gedeelte van het probleem. Eens verder kijken dat het donkere neusje lang is. En de ogen open houden, zul je zien dat ook bij de donkere medemens de zon schijnt.

Alleen moet je het wel willen zien. En dat is nu juist het punt. Het niet willen zien, alleen maar de negatieve dingen zien en benoemen. Echt heel sneu gaat dit worden allemaal. En op een gegeven moment is het respect naar elkaar toe verder weg dan ooit. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Stop met zielig doen, kijk vooruit en maak wat van het leven.

Het leven is een feest, moet je af en toe wel zelf de slingers ophangen.

Vooropgesteld dat ik niets voor of tegen die Efteling-groep heb, ze boeien me niet.

Als ik verder kijk dan mijn 'donkere neusje lang is' dan stuit ik op jouw paternalistische houding, zeer typerend voor de discussie. Op het randje racistisch. Alweer de blanke met het wijzende vingertje die de negertjes met hun donkere neusjes komt vertellen dat ze wat van hun leven moeten maken, lief moeten zijn en vooral niet moeten zeuren.

Voordat je op je achterpoten gaat staan, waarom denk jij te moeten zeggen dat ik als zwarte mens iets van mijn leven moet maken? Hoe kom je daarbij? Je discussieert met mensen die al lang en breed hun leven op orde hebben maar toch denk jij paternalistisch met je vingertje te kunnen zwaaien:

-niet zeuren

-maak wat van je leven

-laat ons vooral doorgaan met onze TRADITIES maar vergeet asjeblieft heel snel jouw geschiedenis

Is dat bewust?

Of is het een onbewuste aktie?
quote:IrishCassidy schreef op 10 juli 2016 @ 01:20:

[...]

Dat is dus ook precies wat ik niet snap. Hoe eens op met dat verleden. Hou gewoon op. En ga door.

Even twee stappen terug. Waarom moet ik mijnverleden loslaten zodat jij ongestoord door kan gaan met jouw tradities uit DATZELFDE verleden?

Dit is de kern van het probleem. Het gaat niet om janknegers, kinderfeestjes, kermisattracties. Jij wil dat ik het verleden (die ik nagenoeg nooit benoem en dan heb ik het niet eens over slavernij maar de recentere geschiedenis) vergeet, maar tegelijkertijd vind jij het teveel gevraagd om symbolen uit die koloniale tijd los te laten.

Food for thought?

Neem Zwarte Piet. Je weigert hem een meer modernere look te geven want het hoort bij de traditie. Prima, dus ook jij wil dat verleden niet loslaten. Wel verwacht je van mij dat ik MIJN KANT VAN DAT VERLEDEN vergeet, ander ben ik de sfeerbederver. Ander verpest ik een kinderfeestje.

Als het verleden zo onbelangrijk is, laat dan dat symbool uit het verleden los! Of voer op z'n minst heel eerlijk een discussie waarbij we allemaal elkaars verleden erkennen en respecteren.
quote:kadanz schreef op 10 juli 2016 @ 09:00:

[...]

...

Voordat je op je achterpoten gaat staan, waarom denk jij te moeten zeggen dat ik als zwarte mens iets van mijn leven moet maken? Hoe kom je daarbij? Je discussieert met mensen die al lang en breed hun leven op orde hebben maar toch denk jij paternalistisch met je vingertje te kunnen zwaaien:

-niet zeuren

-maak wat van je leven

-laat ons vooral doorgaan met onze TRADITIES maar vergeet asjeblieft heel snel jouw geschiedenis

Is dat bewust?

Of is het een onbewuste aktie?Een uitgelokte actie lijkt me.
conversation = awareness
quote:hollebollegijs schreef op 10 juli 2016 @ 07:48:

[...]

Even helemaal off-topic

Van Sonny Boy - echte naam - Waldemar Nods kwam ik in concentratiekamp Neuengamme een complete display tegen met naam en foto's heel apart dat ze van alle gevangenen juist hem eruit lichten.

[IMG]http://i908.photobucket.com/albums/ac28 ... 1_2027.jpg[/IMG]Mooi. Het is dan ook een enigszins bijzondere (maar niet unieke!) geschiedenis. Sonny Boy het zoontje van Waldemar.
@Kadanz: waarom is het zo belangrijk voor jou om die erkenning te krijgen dat racisme bestaat? Ik denk dat er niemand is die dat ontkent, maar niet iedereen is daar dagelijks mee bezig. Net zo goed als dat ik er niet van wakker lig dat sommige moeders zich beledigd voelen als ze niet overal borstvoeding mogen geven of dat sommige vrouwen strijden tegen seksisme. Ik weet dat het bestaat, ik vind het vervelend, maar het raakt mij niet persoonlijk, want ik heb er niet persoonlijk mee te maken. Het enige dat ik kan doen is mijn eigen gedrag onder de loep nemen en dat weet ik gewoon 100% zeker dat ik geen racist ben en als ik de neiging heb om te generaliseren dan probeer ik daar juist bewust van te blijven en goed op te letten, omdat ik het niet ok vind om zo te zijn.

Als ik jouw teksten lees heb ik het idee dat jij wel verwacht dat mensen heel erg begaan zijn met jouw mening en jouw strijd. of zie ik dat verkeerd? Hoe kijk je ertegenaan dat er ook mensen zijn die wel erkennen dat er racisme is, maar daar verder niet zoveel aan kunnen doen? En als je vindt dat iedereen heel erg bezig moet zijn met het bestrijden van racisme, vind je dan ook dat iedereen bezig moet zijn met bijvoorbeeld homo-acceptatie, feminisme etc? Want er zijn meer groepen die zich onderdrukt voelen, aangezien de wereld vooral is gericht op de blanke heteroseksuele man.
quote:Bumba1985 schreef op 10 juli 2016 @ 09:26:

@Kadanz: waarom is het zo belangrijk voor jou om die erkenning te krijgen dat racisme bestaat? Ik denk dat er niemand is die dat ontkent, maar niet iedereen is daar dagelijks mee bezig. Net zo goed als dat ik er niet van wakker lig dat sommige moeders zich beledigd voelen als ze niet overal borstvoeding mogen geven of dat sommige vrouwen strijden tegen seksisme. Ik weet dat het bestaat, ik vind het vervelend, maar het raakt mij niet persoonlijk, want ik heb er niet persoonlijk mee te maken. Het enige dat ik kan doen is mijn eigen gedrag onder de loep nemen en dat weet ik gewoon 100% zeker dat ik geen racist ben en als ik de neiging heb om te generaliseren dan probeer ik daar juist bewust van te blijven en goed op te letten, omdat ik het niet ok vind om zo te zijn.

Als ik jouw teksten lees heb ik het idee dat jij wel verwacht dat mensen heel erg begaan zijn met jouw mening en jouw strijd. of zie ik dat verkeerd? Hoe kijk je ertegenaan dat er ook mensen zijn die wel erkennen dat er racisme is, maar daar verder niet zoveel aan kunnen doen? En als je vindt dat iedereen heel erg bezig moet zijn met het bestrijden van racisme, vind je dan ook dat iedereen bezig moet zijn met bijvoorbeeld homo-acceptatie, feminisme etc? Want er zijn meer groepen die zich onderdrukt voelen, aangezien de wereld vooral is gericht op de blanke heteroseksuele man.

Ik vind helemaal niet dat je je de hele dag bezig moet houden met het bestrijden van racisme. Vreemd dat je dat denkt. Waarom denk je dat? In de sekspijler heb ik het over lekkere standjes. Gelukkig is het me nooit verweten dat ik de hele dag alleen maar denk aan seks, iedereen weet het te plaatsen.

Dus oprechte vraag aan jou: waarom stel je me juist deze vraag? We zijn in een discussie, ik hou me aan het onderwerp, waarom weet jij dat niet te plaatsen in de juiste context? Waarom hoor ik ook hier weer 'maak wat van je leven' (of nog erger, ik schijn opeens een strijd te hebben, haha). Is het een verdedigingsmechanisme? Waarom maak je dit veel groter dan het is?

Is het makkelijker te denken dat ik een boze neger ben die strijd voert, dan jouw vriendelijke buurman, zwager, collega die gewoon een mening heeft? Nee, ik verwacht niet dat je begaan bent met welke strijd dan ook. Maar als ik met je discussieer in dit topic, ja dan lijkt het me handig dat we elkaar verstaan.
Ik snap gewoon oprecht niet wat je wilt, Kadanz. Vandaar mijn vraag. Wat wil je dan?
quote:kadanz schreef op 09 juli 2016 @ 23:36:

[...]

En stel dat dat nou eens zo is, dat blanken door een paar vrouwen een wat vage clubjes over een kam geschoren worden, een schuldgevoel aangepraat worden en voor racist worden uitgemaakt. Kun je dat geen gepaste plek geven? Ik werp jou toch ook niet de uitspraken van Stormfront of Pegida of Wilders voor de voeten?

Zwarten zullen in toenemende mate van zich laten horen, simpelweg omdat ze zich daadwerkelijk wortelen in de samenleving. Daar zullen zo nu en dan ook extremisten tussen zitten. Een volwassen samenleving weet daar mee om te gaan.

Het gaat er niet zozeer om of ik het een gepaste plek kan geven. (Wat een idiote opmerking van je overigens.) Het gaat erom dat je met het soort uitspraken dat die activisten doen geen discussie meer mogelijk is. Zij bepalen immers wat racistisch is en wie racist is (dus alle blanken) en zij willen bepalen wat er allemaal anders moet. De toon is veel te hard en het gevolg is dat degenen die het niet met hun eens zijn de hakken in het zand zetten. Acties houden in de Efteling en tijdens Sinterklaasintochten wekt totaal geen sympathie voor je standpunten op. Het zorgt er alleen maar voor dat mensen een vreselijke hekel aan je krijgen.

Sowieso zijn die Quincy Gario en Jeffrey Afriyie twee eikels. Zelfs onderling rollen ze al vechtend over straat en dat over 2 gestolen t-shirts. En Anoushka Nzume is ook al zo'n muts die alleen maar ergernis oproept met haar overdreven gejank op tv.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 juli 2016 @ 09:46:

[...]

Het gaat er niet zozeer om of ik het een gepaste plek kan geven. (Wat een idiote opmerking van je overigens.) Het gaat erom dat je met het soort uitspraken dat die activisten doen geen discussie meer mogelijk is. Zij bepalen immers wat racistisch is en wie racist is (dus alle blanken) en zij willen bepalen wat er allemaal anders moet. De toon is veel te hard en het gevolg is dat degenen die het niet met hun eens zijn de hakken in het zand zetten. Acties houden in de Efteling en tijdens Sinterklaasintochten wekt totaal geen sympathie voor je standpunten op. Het zorgt er alleen maar voor dat mensen een vreselijke hekel aan je krijgen.

Sowieso zijn die Quincy Gario en Jeffrey Afriyie twee eikels. Zelfs onderling rollen ze al vechtend over straat en dat over 2 gestolen t-shirts. En Anoushka Nzume is ook al zo'n muts die alleen maar ergernis oproept met haar overdreven gejank op tv.Zij bepalen helemaal niks, ze voeren gewoon aktie, net zoals blanken dat al tijdenlang doen. Ook dat moet je een plaats kunnen geven. Toon te hard? Het is anno 2016. De maatschappij is al lang verhardt. Wilders, discussies over Islam. Maar zwarten moeten hun toon matigen?
quote:Bumba1985 schreef op 10 juli 2016 @ 09:44:

Ik snap gewoon oprecht niet wat je wilt, Kadanz. Vandaar mijn vraag. Wat wil je dan?Een evenwichtigere discussie.
quote:kadanz schreef op 10 juli 2016 @ 10:01:

[...]

Een evenwichtigere discussie.En hoe zou de discussie volgens jou evenwichtiger worden? En met welk doel voer je die discussie?
quote:kadanz schreef op 10 juli 2016 @ 09:58:

[...]

Zij bepalen helemaal niks, ze voeren gewoon aktie, net zoals blanken dat al tijdenlang doen. Ook dat moet je een plaats kunnen geven. Toon te hard? Het is anno 2016. De maatschappij is al lang verhardt. Wilders, discussies over Islam. Maar zwarten moeten hun toon matigen?

Een minder grote mond zou de discussie wel helpen. In het geval van de Efteling wil de actiegroep niet eens een discussie; ze willen alleen dat hun eisen ingewilligd worden. Dat vind ik dan weer een rare manier van een discussie voeren.

Ik denk dat sommige meer gepigmenteerden teveel naar de USA hebben gekeken en kopieergedrag vertonen. Daarbij vergetend dat de situatie in de USA totaal anders is dan hier. Het is net zoals met het woord neger. In het Engels is het woord negro negatief bedoeld, maar het woord neger is dat in het Nederlands nooit geweest. Nu ineens wel en mag het woord niet meer door blanken worden gebruikt. Terwijl donkere/zwarte mensen het woord wel mogen gebruiken. Dat vind ik dus idioot.
Bumba, wat een vragen aan een vivaforummer. De eerste zal ik beantwoorden. De tweede vraag snap ik niet. Het zou helpen als sommige blanken zich niet gelijk persoonlijk aangevallen voelen als er beargumenteerd wordt dat de maatschappij racistisch is.
Dan zal ik de tweede vraag proberen uit te leggen.

Als je bijvoorbeeld discussie voert over zwarte Piet, wat hoop je dan dat uiteindelijk de uitkomst zal zijn? Hoe zou de discussie eindigen wat jou betreft?
quote:Pientjexxxx schreef op 10 juli 2016 @ 10:07:

[...]

Een minder grote mond zou de discussie wel helpen. In het geval van de Efteling wil de actiegroep niet eens een discussie; ze willen alleen dat hun eisen ingewilligd worden. Dat vind ik dan weer een rare manier van een discussie voeren.

Ik denk dat sommige meer gepigmenteerden teveel naar de USA hebben gekeken en kopieergedrag vertonen. Daarbij vergetend dat de situatie in de USA totaal anders is dan hier. Het is net zoals met het woord neger. In het Engels is het woord negro negatief bedoeld, maar het woord neger is dat in het Nederlands nooit geweest. Nu ineens wel en mag het woord niet meer door blanken worden gebruikt. Terwijl donkere/zwarte mensen het woord wel mogen gebruiken. Dat vind ik dus idioot.

Die Efteling groep, laat dat nou gewoon een stelletje schreeuwerds zijn. Dat zie je toch gelijk? Schreeuwerds heb je altijd, in elke discussie.

Moet het hele integratiedebat maar overboord gegooid worden omdat Wilders het over knieschotten en het opeten van hoofddoekjes heeft?
Bij de Zwarte Pietendiscussie gaat het er niet eens meer om of Piet een andere kleur krijgt, maar kondigde de actiegroep aan dat Piet helemaal als figuur moet verdwijnen. Zelfs als hij wit, paars of geel is dan herinnert hij nog aan Zwarte Piet. Mensen die zo redeneren neem je toch niet meer serieus?
quote:kadanz schreef op 10 juli 2016 @ 10:20:

[...]

Die Efteling groep, laat dat nou gewoon een stelletje schreeuwerds zijn. Dat zie je toch gelijk? Schreeuwerds heb je altijd, in elke discussie.

Moet het hele integratiedebat maar overboord gegooid worden omdat Wilders het over knieschotten en het opeten van hoofddoekjes heeft?

Ligt er dan wel weer aan in welke context hij het woord knieschot gebruikt. Een knieschot voor een IS-terrorist vind ik dan weer erg mild.

Ik krijg steeds het gevoel bij bijvoorbeeld die slavernijdiscussie dat het gaat om geld. Om herstelbetalingen of zoiets. Sommige actievoerders benoemen dat aspect ook steeds. Dat werpt dan wel gelijk een heel ander licht op de discussie. En wat ik werkelijk niet begrijp: waarom hoor ik de actievoerders over het slavernijverleden nooit over de huidige slavernij die nog in tal van landen gebruikelijk is?
quote:Bumba1985 schreef op 10 juli 2016 @ 10:19:

Dan zal ik de tweede vraag proberen uit te leggen.

Als je bijvoorbeeld discussie voert over zwarte Piet, wat hoop je dan dat uiteindelijk de uitkomst zal zijn? Hoe zou de discussie eindigen wat jou betreft?Ik heb zelf niet veel tegen Zwarte Piet, ik ben al lang al blij als er een normale discussie gevoerd kan worden over Zwarte Piet. Niet zoals ik eerder al schetste, dat Zwarten hun geschiedenis moeten vergeten omwille van een Blanke traditie. Want dat is waar de discussie op uitdraait.
quote:Pientjexxxx schreef op 10 juli 2016 @ 10:26:

[...]

Ligt er dan wel weer aan in welke context hij het woord knieschot gebruikt. Een knieschot voor een IS-terrorist vind ik dan weer erg mild.

Ik krijg steeds het gevoel bij bijvoorbeeld die slavernijdiscussie dat het gaat om geld. Om herstelbetalingen of zoiets. Sommige actievoerders benoemen dat aspect ook steeds. Dat werpt dan wel gelijk een heel ander licht op de discussie. En wat ik werkelijk niet begrijp: waarom hoor ik de actievoerders over het slavernijverleden nooit over de huidige slavernij die nog in tal van landen gebruikelijk is?

Ah. Geld. Dat was nog niet genoemd in deze discussie.

Mag ik er weer op wijzen, zoals in elke discussie hier, dat zowel de slavernij als herstelbetalingen steevast als eerste en als enige door de blanken worden genoemd. Out of the blue

Zo slaat toch elke discussie dood?

Wel leuk hoe je het knieschot van Wilders goed probeert te praten. Ik denk dat mijn punt gemaakt is, jij weet net zo goed als ik dat het niet om IS ging.
quote:kadanz schreef op 10 juli 2016 @ 10:32:

[...]

Ah. Geld. Dat was nog niet genoemd in deze discussie.

Mag ik er weer op wijzen, zoals in elke discussie hier, dat zowel de slavernij als herstelbetalingen steevast als eerste en als enige door de blanken worden genoemd. Out of the blue

Zo slaat toch elke discussie dood?

Wel leuk hoe je het knieschot van Wilders goed probeert te praten. Ik denk dat mijn punt gemaakt is, jij weet net zo goed als ik dat het niet om IS ging.

Nou die herstelbetalingen worden dus wel degelijk door zwarten/donkeren genoemd, waarom ontken je dat?

Ik ken het verhaal van Wilders en het knieschot niet eens, dus ik weet ook niet wat dit met de hele discussie te maken heeft. Je kunt wel allerlei uitspraken van anderen (blanken?) uit hun context halen en hier plaatsen, maar wat is het doel daarvan?
quote:kadanz schreef op 10 juli 2016 @ 10:28:

[...]

Ik heb zelf niet veel tegen Zwarte Piet, ik ben al lang al blij als er een normale discussie gevoerd kan worden over Zwarte Piet. Niet zoals ik eerder al schetste, dat Zwarten hun geschiedenis moeten vergeten omwille van een Blanke traditie. Want dat is waar de discussie op uitdraait.Ik zeg niet dat zwarten hun geschiedenis moeten vergeten, maar Zwarte Piet daarom afschaffen gaat mij te ver. Het is toch nooit goed, zelfs niet als hij een andere kleur heeft. Hij moet gewoon weg en dat vind ik een belachelijk uitgangspunt.
Uit onderstaande artikelen blijkt duidelijk uit welke hoek de roep om herstelbetalingen komt:

http://www.nu.nl/buitenla ... betalingen-slavernij.html

http://gfcnieuws.org/over-herstelbetalingen/

http://www.roetinheteten. ... scheefgroei-rechttrekken/
quote:Pientjexxxx schreef op 10 juli 2016 @ 10:40:

[...]

Nou die herstelbetalingen worden dus wel degelijk door zwarten/donkeren genoemd, waarom ontken je dat?

Ik ken het verhaal van Wilders en het knieschot niet eens, dus ik weet ook niet wat dit met de hele discussie te maken heeft. Je kunt wel allerlei uitspraken van anderen (blanken?) uit hun context halen en hier plaatsen, maar wat is het doel daarvan?

Er is niet één persoon op het Vivaforum die het over herstelbetalingen heeft. Ook zul je grote moeite hebben om een willekeurige donkere persoon te vinden die spontaan over herstelbetalingen zal praten. Deze discussies gaan over issues die mensen nu in het heden meemaken in de Nederlandse maatschappij. Het is dan heel vervelend als jij out of the blue met belachelijke herstelbetalingen komt als tegenargument. Los daarvan lijkt het er op dat je niet geïnteresseerd bent in de echte redenen waarom mensen een probleem kunnen hebben met Zwarte Piet.

Het wachten is nu op de forummer die zegt dat we de negerzoen ook al afgepakt hebben.
Ik ben enorm wit/blank/bleek, geen buitenlander in mijn familie te vinden, maar heb afgelopen jaar ook met kromme tenen in die neuzen-attractie van de efteling gezeten. Dit kan toch niet meer! Enorm oubollig en enorm stereotyp met poppen met spleetoogjes. Ik begrijp niet dat de efteling zelf niet die attractie opgedoekt heeft.

Ik vond het opvoedkundig geen fijne attractie voor kleine Henk.

Monsieur cannibale heb ik dan weer geen moeite mee....

Fata Morgana heeft ook zijn tijd gehad.

Alleen is straks het park helemaal wit, ook niet goed.

Het koloniale verleden van Nederland is ronduit smerig en het treurige is dat de overgrote meerderheid van de nederlanders die wit zijn daar blind voor zijn in de diverse discussies.

Als daar erkenning in is, kun je er juist een streep onderzetten en vooruit kijken.

Tradities kunnen ook veranderen. Zoveel gaan er niet meer iedere zondag naar de kerk, wat ook traditie was.

Niets durven veranderen wordt gevoed door angst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven