Depressie

14-07-2016 21:52 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Schrijf al langer mee hier, maar in verband met herkenbaarheid een nieuw account aangemaakt.

Een depressie, dat zou mij nooit overkomen riep ik altijd... En nu zit ik er middenin. Afgelopen jaar ernstig ziek geweest (ga ik verder niet over uitwijden i.v.m. herkenbaarheid), nu herstellende maar ben er nog lang niet.

Mijn wereldje bestond het afgelopen jaar voornamelijk uit m'n huis en het ziekenhuis. Vriendinnen kwijtgeraakt (wat achteraf dus geen echte vriendinnen waren. Gelukkig ook een paar hele lieve vriendinnen om me geen), baan kwijtgeraakt (geen vast contract toen ik ziek werd).

En nu ik herstellende ben komt alles eruit. Een depressie volgens m'n huisarts. Doorverwezen naar psycholoog, maar lange wachtlijst.

M'n dagen bestaan nu voornamelijk uit thuiszitten en de dagen duren lang. Slaap slecht. Van huisarts temazepam gekregen en daarmee slaap ik beter in, maar word na een paar uur weer wakker.

Ik voel me klote. Somber, verdrietig, pieker veel.

Ik weet niet wat ik met dit topic wil. Van me af schrijven. En ik ben op zoek naar tips om de dagen door te komen. Over 4 weken heb ik m'n eerste afspraak bij de psycholoog, dat lijkt nog zo ver weg....

Ik probeer, als ik me lichamelijk goed genoeg voel, elke dag even een blokje om te maken. (Moet mezelf dan wel echt naar buiten slepen). Gelukkig een paar lieve vriendinnen en familie om me heen, maar ben een binnenvetter dus echt erover praten doe ik niet veel.

Sorry als m'n verhaal onsamenhangend om onduidelijk is, niet de fut om een perfect lopend verhaal te maken.

Bedankt voor het lezen en alle tips zijn welkom
Heb geen tips maar wil je sterkte wensen
Iemand in de buurt met een hond die je overdag kan lenen? dan wordt je gedwongen om naar buiten te gaan en een hond werkt ook therapeutisch.
.
Wat zwaar, zo'n jaar met ziekte en ziekenhuizen.

Je bent geen prater, post je. Misschien kun je een begin maken met van je af te typen? Dit hoeft niet hier, maar maak een document op je laptop o.i.d. aan en begin 'gewoon' met verwoorden wat je voelt, wat er is gebeurd, waar je bang voor bent, waar je van baalt, op wie je boos bent, etc. Het hoeft helemaal geen samenhangend verhaal te zijn, want je doet het voor jezelf met de bedoeling dat het ietwat opruimt in je hoofd.

Zoek, hoe moeilijk ook, het nu in kleine dingen. Een blokje omgaan, is inderdaad prima. Hardlopen schijnt effectief te zijn om van een depressie te herstellen maar ik weet niet of je door je ziekte fysieke beperkingen hebt en het lijkt erop dat hardlopen voor jou momenteel een te grote stap is.

Andere kleine dingen: breng structuur in je dagritme aan, dus op vaste tijden opstaan en gaan slapen. Eet gezond. Probeer te genieten van kleine dingen (heb je huisdieren waar je dol op bent?), pamper jezelf door uitgebreid in bad te gaan o.i.d., naar de sauna, of met een vriendin even in de zon te gaan zitten.

Misschien kun je je familie/vrienden vertellen waar ze je bij kunnen helpen, wat je prettig vindt (of je juist wil dat ze je vragen hoe het met je gaat, of juist niet, of je wil dat ze soms kort bij je komen koffiedrinken, of dat je het fijn vindt als ze je overdag gewoon even een Whatsappje sturen, etc.).

Sterkte.
Ik zit zelf ook in zo'n soort van beleving.

Ik weet het dus ook niet.

Soms neemt het leven je zo hard te grazen, dat je onderuit gaat. Dat je het nut niet meer ziet, waarom nog verder te leven.

Dat is voor iedereen anders, wanneer die grens is bereikt, maar iedereen heeft ergens die grens.

Het klinkt alsof je te lang te veel gevoelens hebt opgekropt. Alsof je niet weet hoe je je ruimte in mag nemen.

Dus schrijf lekker van je af hier. Daar is zo'n forum voor.

Die afspraken duren lang en telkens hoop je dat het iets oplevert. Maar niemand kan jou een goed gevoel geven over jezelf als jij dat niet toestaat. Dat is absoluut geen verwijt, ik weet dat een mens soms ineens geblokkeerd kan raken.

Wandelen, hardlopen, fietsen is heel gezond. Buiten zijn, zwemmen, met vrienden afspreken. Lekker lang douchen...een leuk computerspelltetje spelen, dansles nemen, een cursus zelfverdediging gaan doen...

Maar dat is allemaal hartstikke hoog gegrepen als je zwaar depressief bent, dus je mag al blij zijn als het je lukt om een uurtje te genieten van een mooie film of serie op tv, zodat je even niet hoeft na te denken over je eigen sores.

Dus probeer de lat veel lager te leggen en te genieten van de meest korte momenten.

Heb geduld met jezelf.

En schrijf wat van je af hier, al was het maar om de tijd te overbruggen tot je volgende afspraak
Heftig TO, ik heb helaas ervaringen met depressies.

Probeer toch een ritme te houden in je leven. En ga de buitenlucht in. Dat werkt goed. Met een hond wandelen, een stuk fietsen (met doel desnoods) of een stuk hardlopen/joggen.

Wel vervelend dat je pas over vier weken bij de psycholoog terecht kunt. Is dat een psycholoog die je zelf hebt uitgekozen?
Bedankt voor jullie reacties Doet me goed.

Heb een kat waar ik, hoe stom het misschien ook klinkt, wel veel steun uit haal. Helaas geen hond, ook geen buren ofzo met hond.

Ik heb inderdaad m'n gevoelens te lang opgekropt, afgelopen jaar stond ik op de overlevingsmodus en liet ik geen emoties toe. Misschien is opschrijven/typen inderdaad een goed idee, even m'n zorgen uit het hoofd naar het papier. Misschien dat ik het dan beter kan los laten. Vind het wel lastig om m'n gevoelens te verwoorden, maar misschien gaat dat op papier beter...

Ik ga komende dagen proberen wat van jullie tips op te volgen, kijken of het me lukt. Structuur, gezond eten (want dat schiet er bij in) etc. Zoeken naar kleine ontspannende dingen.

Ik ga nu proberen te slapen, hoop dat het een beetje lukt, nogmaals bedankt voor jullie reacties en slaap lekker allemaal
@minnimouse, nee het is van een GGZ instelling. Dit was de instelling met de kortste wachttijden. Ik heb bij m'n huisarts geopperd om naar een vrijgevestigde psycholoog te gaan, maar hij vond de GGZ beter omdat ze daar multidisciplinair werken. Dankjewel voor je reactie! Ik probeer inderdaad dagelijks even de buitenlucht in te gaan. Het is zo lastig zonder doel (hond bv.). Misschien moet ik dat stomme Pokemon spel toch maar downloaden
Heftig hoor.

Ik heb twee postnatale depressies gehad. Die waren enorm zwaar dus weet hoe t voelt.

Ben nog steeds snel uit balans. Op vaste tijden gaan slapen en opstaan, bewegen, goed eten en sociale contacten is het devies.

Zijn er mensen die met je willen wandelen of fietsen? Dan hoef je niet alleen. ..

Misschien is t fijn voor je om hier ook van je af te schrijven. Er zijn genoeg mensen die dan graag op je reageren lijkt me zo
quote:Rozebank schreef op 14 juli 2016 @ 23:05:

@minnimouse, nee het is van een GGZ instelling. Dit was de instelling met de kortste wachttijden. Ik heb bij m'n huisarts geopperd om naar een vrijgevestigde psycholoog te gaan, maar hij vond de GGZ beter omdat ze daar multidisciplinair werken. Dankjewel voor je reactie! Ik probeer inderdaad dagelijks even de buitenlucht in te gaan. Het is zo lastig zonder doel (hond bv.). Misschien moet ik dat stomme Pokemon spel toch maar downloaden

Doel van naar buiten gaan kan ook een stomme boodschap zijn he, of ergens een ijsje halen of koffie drinken.

Lukt het je om te lezen? Dan kan je misschien met mooi weer (komt eraan toch ja?) ergens in een parkje of een terras gaan zitten.

Trouwens helemaal niet raar dat je steun vind in je kat. Ik had niet meer geleefd nu als ik m'n poezen niet had gehad, echt waar.
Degenen hier die ook een depressie hebben gehad, hebben jullie iets van antidepressiva gebruikt? En heeft het geholpen?

Mijn huisarts stelde dat voor maar wil eerst de psycholoog afwachten.

Yeps, nadeel is dat de mensen in m'n omgeving werken. Al kan ik natuurlijk ook vragen of ze 's avonds een stukje met me willen wandelen. Hoeft natuurlijk niet perse overdag.

Lezen lukt helaas niet, m'n concentratie is echt belabberd momenteel. Een tijdschrift gaat al lastig.

En je hebt gelijk inderdaad dat het doel naar buiten gaan ook iets heel stoms, kleins kan zijn.

Het is lekker weer, er zit hier een ijssalon op loopafstand, kijken of ik mezelf er toe kan zetten om vanmiddag even een ijsje te halen ofzo.

Bedankt voor jullie reacties weer, fijn om hier een beetje van me af te kunnen schrijven.
@Rozebank,

Ik zit aan m'n 5e AD, helaas lijkt het op lange termijn niet bijzonder veel uit te halen.

Maar laat je daar niet door ontmoedigen! Ik heb een vriendin die enorm geholpen is met het eerste AD dat ze kreeg (zelfde die ik ook heb gehad). Het is dus ontzettend persoonlijk of je er wat aan hebt, en ik zou het als ik jou was daarom zeker proberen.

Sterkte vandaag!
quote:Rozebank schreef op 15 juli 2016 @ 08:33:

Degenen hier die ook een depressie hebben gehad, hebben jullie iets van antidepressiva gebruikt? En heeft het geholpen?

Mijn huisarts stelde dat voor maar wil eerst de psycholoog afwachten.

Yeps, nadeel is dat de mensen in m'n omgeving werken. Al kan ik natuurlijk ook vragen of ze 's avonds een stukje met me willen wandelen. Hoeft natuurlijk niet perse overdag.

Lezen lukt helaas niet, m'n concentratie is echt belabberd momenteel. Een tijdschrift gaat al lastig.

En je hebt gelijk inderdaad dat het doel naar buiten gaan ook iets heel stoms, kleins kan zijn.

Het is lekker weer, er zit hier een ijssalon op loopafstand, kijken of ik mezelf er toe kan zetten om vanmiddag even een ijsje te halen ofzo.

Bedankt voor jullie reacties weer, fijn om hier een beetje van me af te kunnen schrijven.

Ik kreeg tijdens mijn pnd's anti -depressiva na een paar weken begon dat goed te helpen. Na een aantal afbouw pogingen slik ik nu een lage dosering. Daar doe ik t goed op en heb ik blijkbaar nodig

Misschien kan je kijken of je zelf n x overdag naar buiten gaat en dan savonds met n vriendin oid. Lopen / bewegen helpt echt
Wat balen dat het bij jou zo slecht aanslaat springding

Ik lees op internet ook zulke wisselende verhalen. Fijn dat het bij jou wel goed werkte Yeps!

Ik sta er ook wel voor open om het te proberen, maar hoor vaak dat de klachten de eerste paar weken erger kunnen worden. Daarom wil ik er liever mee wachten tot ik bij de psycholoog terecht kan. Wel fijn als er een stukje begeleiding bij is.

2x per dag naar buiten is ook een optie inderdaad, nadeel alleen is dat ik m'n energie (lichamelijk) heel erg moet doseren. Maar kan natuurlijk ook bv. 2x een kwartier gaan ipv 1x een half uur.

Ben vanmiddag even een rondje wezen lopen naar de ijssalon. Ijsje halen is niet gelukt, was mega druk dus schoot gelijk in de stress

Maar geeft ook niet, heb in ieder geval even een rondje gelopen.

Zit nu even op m'n balkon in het zonnetje met de kat op schoot. Hoop dat de zonnestralen me een beetje goed doen.
Wat goed van je dat je er even uit bent geweest! Het ijsje loopt niet weg, nu heb je een goede reden om nog een keer te gaan.

Ik bedacht me op de fiets trouwens dat luisterboeken misschien wat voor je zijn omdat lezen niet gaat?

Slaap lekker vannacht.
Thanks

Luisterboeken is een goed idee! Daar ga ik me eens in verdiepen. Misschien dat dat wat ontspanning kan bieden.

Gister ging het redelijk, maar des te rotter voel ik me vandaag :( Het kan zo enorm verschillen per dag... Maar dat zal er wel bij horen.

Voor vanmiddag heb ik m'n ouders gestrikt om een stukje te wandelen. Hoop dat het me dan ook lukt om een beetje te praten en dat dat wat oplucht.
quote:Rozebank schreef op 16 juli 2016 @ 11:25:

Thanks

Luisterboeken is een goed idee! Daar ga ik me eens in verdiepen. Misschien dat dat wat ontspanning kan bieden.

Gister ging het redelijk, maar des te rotter voel ik me vandaag :( Het kan zo enorm verschillen per dag... Maar dat zal er wel bij horen.

Voor vanmiddag heb ik m'n ouders gestrikt om een stukje te wandelen. Hoop dat het me dan ook lukt om een beetje te praten en dat dat wat oplucht.

Klinkt herkenbaar hoor, ups en downs. Veroordeel jezelf er niet om, het hoort er inderdaad bij. Vandaag is dan gewoon köt, hopelijk morgen weer een ietsje beter.

quote:Rozebank schreef op 16 juli 2016 @ 11:25:

Thanks

Ik vind t knap dat je de dingen doet en adviezen hier meeneemt. Echt goed!

Hoe is t met je slapen? In mijn depressies had ik echt een verstoord slaappatroon. Mogelijk is daarbij wat ondersteunde medicatie al wel helpend
Vandaag was echt drama, wel even eruit geweest maar verder grootste deel van de dag zitten huilen op de bank. Zal morgen wel weer beter gaan hoop ik.

Dankjewel Yeps. Ik wil me gewoon zo graag weer beter voelen, dan zijn alle tips welkom. En als je je zo voelt lijkt niks te helpen, maar ik weet dat hier op viva ervaringsdeskundigen en dat ik het dus van jullie aan moet nemen In m'n omgeving komen mensen met adviezen die vast goed bedoeld zijn, maar waar ik gewoon niks aan heb omdat ze gewoon niet snappen hoe ik me voel.

Slapen is helaas drama :( Met temazepam slaap ik wel goed in maar wordt na een paar uur weer wakker. Als dat zo blijft ga ik van de week maar even de huisarts bellen voor iets om door te slapen.
Hou Rozenbank.

Hier is hetzelfde aan de gang. Ook zulke dagen. Zwaar.

Ben net wakker na de zoveelste rot nacht. Het raam was open en buiten hoorde ik mensen kletsen lachen en feesten en ik lig alleen in bed te huilen. Gisteren sloeg de realiteit me in mijn gezicht: er is niemand die ik kan bellen die onvoorwaardelijk achter mij staat. Geen vader moeder broer zus opa oma etc. Niemand.

Wil jij erover praten. Gewoon je verhaal doen? Dan kun je me pb-en. De oplossing heb ik niet , wel begrip en een luisterend oor.
Wat naar dat jij je ook zo voelt apestaartje. En dat je helemaal niemand op je heen hebt :( Wat zal dat eenzaam voelen. Misschien is het fijn om hier mee te schrijven, van je af te schrijven?

Gebruik jij AD? Of slaapmedicatie?

Lief aangeboden. Ik forum mobiel en PB sturen lukt niet sinds het forum vernieuwd is. (Of ik ben gewoon digibeet ) Je mag mij ook altijd een PB sturen.

voor iedereen die het nodig heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven