Jongerenreis?

19-07-2016 00:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit probleem wellicht erg herkenbaar is bij studenten. Al een aantal jaren ga ik op vakantie met verschillende vrienden en vriendinnen.

Alleen het probleem is dat zij vanaf volgend jaar allemaal heel krap in kas zitten, waardoor een (verre) vakantie er volgende zomer niet in zit. Twee gaan er op kamers en een andere vriendin spaart voor een nogal prijzige vervolgstudie, aangezien zij na haar huidige studie is aangewezen op een lening.

Dat houdt in dat reizen er voor mij er het komende jaar sowieso niet in zit, terwijl ik wel iemand ben die heel avontuurlijk is ingesteld. Ik houd van kunst, cultuur, natuur en ik wil maar al te graag meer van de wereld zien. Met mijn ouders meegaan is een optie, maar ik heb de laatste tijd de indruk dat hun verwachting is dat ik niet meer met hun meega..

Daarom overweeg ik om volgend jaar deel te nemen aan een jongerenreis. (Idee van mijn ouders).

Ierland of Schotland zou ik bijvoorbeeld heel graag willen zien.

Wat houdt mij dan tegen?

In de eerste plaats zijn het de kosten. De kosten lopen al snel op tot in de duizend euro, terwijl ik voor een gewone vakantie eigenlijk altijd een budget aanhoud van 500-600 euro.

En in de tweede plaats vind ik een jongerenreis een behoorlijke gok. Je betaalt er behoorlijk wat voor, maar je hebt geen garantie dat je een klik hebt met reisgenoten en dat de vakantie leuk zal zijn.

Ik vroeg mij daarom af of iemand hier ervaring heeft met een soortgelijke situatie, of misschien ooit heeft deelgenomen aan een jongerenreis van jongeren tussen de 18/19-24/25 jaar.
Ten eerste mijn eerste jongerenreis is ruim 40 jaar geleden dus daar heb je niks aan.

Ten 2de maak een lijstje van wat je wil doen en leveren die jongerenreizen dat. je wilt kunst natuur cultuur. voor mijn idee, maar dat is nergens op gebaseerd zijn jongerenreizen meer strand en feest, maar ze zullen ook wel fiets wandel kampeervakanties hebben.

Je kunt natuurlijk gaan backpacken maar dat moet je wel aanspreken en verder zou je ook een meer actievere vakantie kunnen doen door er een cursus abseilen, zeilen in Griekenland of pottenbakken in Frankrijk kunnen doen. Voordeel van dat soort vakanties is dat je allemaal dezelfde interesse hebt en daardoor makkelijker met elkaar in contact komt.

Verder waren er op de cultuurrondreizen die ik heb gedaan ook jongeren, maar ook weer door de gezamenlijke interesses maak je toch wel contact met anderen. Staar je dus niet blind op een bepaald soort reis, bedenk eerst wat je echt zou willen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb het opgezocht en er bestaan wel reizen die meer zijn gericht op cultuur in plaats van wilde feestjes en kustplaatsen.

Ondanks dat het voor jou ruim 40 jaar geleden is vraag ik het toch. ;)

Waren het vooral jongeren die hadden besloten om alleen te gaan? Of bestond de samenstelling van jouw groep meer uit reeds gevormde vriendengroepen?

Bedankt voor de tip, dat zal ik zeker meenemen.
Kijk eens op de site van het Nivon. Zij bieden actieve jongerenreizen aan. Ooit een huttentocht gedaan samen met 9 jongeren. Voordat we op vakantie gingen eerst een aantal keren kennis gemaakt met de groep. Heel goed geregeld allemaal. Ze bieden vanalles aan. Wandel, fiets, klim, kanotochten. Steden, bergen, water vakanties. Cultuur en theaterreizen. In Nederland en europa.
quote:nlies schreef op 19 juli 2016 @ 00:46:

Ten eerste mijn eerste jongerenreis is ruim 40 jaar geleden dus daar heb je niks aan.

Ten 2de maak een lijstje van wat je wil doen en leveren die jongerenreizen dat. je wilt kunst natuur cultuur. voor mijn idee, maar dat is nergens op gebaseerd zijn jongerenreizen meer strand en feest, maar ze zullen ook wel fiets wandel kampeervakanties hebben.

Je kunt natuurlijk gaan backpacken maar dat moet je wel aanspreken en verder zou je ook een meer actievere vakantie kunnen doen door er een cursus abseilen, zeilen in Griekenland of pottenbakken in Frankrijk kunnen doen. Voordeel van dat soort vakanties is dat je allemaal dezelfde interesse hebt en daardoor makkelijker met elkaar in contact komt.

Verder waren er op de cultuurrondreizen die ik heb gedaan ook jongeren, maar ook weer door de gezamenlijke interesses maak je toch wel contact met anderen. Staar je dus niet blind op een bepaald soort reis, bedenk eerst wat je echt zou willen

Ik heb het opgezocht en er bestaan wel reizen die meer zijn gericht op cultuur in plaats van wilde feestjes en kustplaatsen.

Ondanks dat het voor jou ruim 40 jaar geleden is vraag ik het toch. ;)

Waren het vooral jongeren die hadden besloten om alleen te gaan? Of bestond de samenstelling van jouw groep meer uit reeds gevormde vriendengroepen?

Bedankt voor de tip, dat zal ik zeker meenemen.
Ik heb het vroeger ook gedaan (20 jaar geleden). Dat wat ik heb gedaan was ook meer een strandvakantie en daar waren toen ook wel jongeren die alleen reisden of met zijn 2en. Vaak geen vriendengroepen.
Vind je een (verre) reis belangrijker dan plezier hebben met je vrienden? Je kunt het low budget op een camping in Nederland ook leuk maken.

Aangezien jij wel budget hebt neem ik aan dat je nog thuis woont? Hoe oud ben je en wordt het voor jou ook niet eens tijd om op jezelf te gaan?
Erizon: Vreemde reactie. Ze vraagt advies over jongerenreis. Niet of dat het tijd wordt om uit huis te gaan
Nee hoor, ik vraag to naar haar prioriteiten oa met betrekking tot vakanties en vriendschappen.
Een vriendin van mij heeft vorig jaar met Contiki een reis gemaakt door heel Groot-Brittannië. Ze had het ontzettend naar haar zin. Is wel erg prijzig maar misschien de moeite waard om even naar te kijken en misschien is last minute en optie (?)
quote:Erizon schreef op 19 juli 2016 @ 07:28:

Vind je een (verre) reis belangrijker dan plezier hebben met je vrienden? Je kunt het low budget op een camping in Nederland ook leuk maken.

Aangezien jij wel budget hebt neem ik aan dat je nog thuis woont? Hoe oud ben je en wordt het voor jou ook niet eens tijd om op jezelf te gaan?

Wat een rare reactie. Misschien woont TO wel heel dicht bij haar studie, dus is het onzin om op zichzelf te gaan. En daarnaast, op jezelf gaan wonen tijdens of kort na je studie is geen must. Of misschien woont TO wel op zichzelf en heeft er altijd naast gewerkt en is zuinig met haar geld.

Daarnaast lijkt het erop dat de vrienden van TO helemaal geen budget hebben voor een vakantie. Als ze niet voor ongeveer 600 euro naar het buitenland kunnen, kunnen ze ook geen weekje weg in Nederland, dan ben je echt wel ongeveer hetzelde kwijt voor een week.

TO, overweeg om alleen op reis te gaan binnen Europa en dan te overnachten in een hostel. Ik heb dat zelf ook meerdere keren gedaan in diverse grote steden. Hostels doen vandaag de dag niet meer onder voor goede hotels, het enige verschil is dat je een kamer (kunt) delen, waardoor ze veel goedkoper zijn en je heel makkelijk contact maakt met anderen. Vaak zijn ze of inclusief ontbijt of kost het heel weinig. Ook is er vaak de mogelijkheid om zelf te koken. Voor een week naar een willekeurige stad was ik inclusief vervoer erheen, activiteiten op locatie tussen de 600 en 800 euro kwijt.

En ik heb aan elke vakantie leuke (internationale) vrienden overgehouden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ga alleen. Leer je veel meer van.
Estivant heeft heel leuke reizen en er gaan 'normale' singles mee. Je kunt kiezen uit cultuur, strand of sportief, en het is verdeeld in leeftijdscategorieën.
quote:Erizon schreef op 19 juli 2016 @ 07:28:

Plezier maken met mijn vrienden vind ik zeker belangrijk. Low budget op een camping doen we dit jaar al en aangezien we als studenten gratis OV hebben op doordeweekse dagen bezoeken we regelmatig een stad binnen Nederland, of we blijven dichtbij huis door uit te gaan of bij iemand gewoon een film te kijken.

Alleen wil ik niet elk jaar low budget op vakantie, omdat ik de wereld graag wil zien. Ik wil er graag op uit en een jongerenreis komt naar mijn idee het dichts in de buurt waar ik naar zoek. En daar zitten naar mijn idee zowel voor- als nadelen aan verbonden.

Ik ben negentien en woon inderdaad nog thuis. Mijn verwachting is dat ik na het afronden van mijn huidige studie op mezelf ga wonen. Bovendien hoef ik op het moment maar een kwartier in de bus te zitten om op school te komen, dus op kamers gaan zit er niet in. Dan zou ik ook zeker geen budget overhouden voor een vakantie.
quote:dianaf schreef op 19 juli 2016 @ 08:27:

[...]

Wat een rare reactie. Misschien woont TO wel heel dicht bij haar studie, dus is het onzin om op zichzelf te gaan. En daarnaast, op jezelf gaan wonen tijdens of kort na je studie is geen must. Of misschien woont TO wel op zichzelf en heeft er altijd naast gewerkt en is zuinig met haar geld.

Daarnaast lijkt het erop dat de vrienden van TO helemaal geen budget hebben voor een vakantie. Als ze niet voor ongeveer 600 euro naar het buitenland kunnen, kunnen ze ook geen weekje weg in Nederland, dan ben je echt wel ongeveer hetzelde kwijt voor een week.

TO, overweeg om alleen op reis te gaan binnen Europa en dan te overnachten in een hostel. Ik heb dat zelf ook meerdere keren gedaan in diverse grote steden. Hostels doen vandaag de dag niet meer onder voor goede hotels, het enige verschil is dat je een kamer (kunt) delen, waardoor ze veel goedkoper zijn en je heel makkelijk contact maakt met anderen. Vaak zijn ze of inclusief ontbijt of kost het heel weinig. Ook is er vaak de mogelijkheid om zelf te koken. Voor een week naar een willekeurige stad was ik inclusief vervoer erheen, activiteiten op locatie tussen de 600 en 800 euro kwijt.

En ik heb aan elke vakantie leuke (internationale) vrienden overgehouden.

Daar heb je gelijk in. Ik hoef maar een kwartier in de bus te zitten om bijna recht voor school te worden afgezet, dus op kamers gaan zit er voor mij niet in. Ik verwacht wel dat ik op mezelf ga wonen na mijn studie, maar dat is net hoe het loopt en waar/hoe snel ik aan een baan kan komen.

Qua budget valt het dit jaar op zich wel mee, omdat twee van mijn vrienden net zijn afgestudeerd van de middelbare school. Dus zij hebben deze zomer best wel veel kunnen werken en sparen omdat zij vroeg klaar waren met school. Het nadeel is echter dat hun volgend schooljaar op kamers gaan en daarvoor ook van alles aan moeten schaffen. Daarom hebben we besloten om het dit jaar low budget te houden binnen Nederland. Daar had ik vanuit hun opzicht alle begrip voor, omdat komend schooljaar op kamers gaan (zonder studiefinanciering) afhangt van een behoorlijke lening. Dan kan ik me goed voorstellen dat je je het niet kan veroorloven om van dat geld een vakantie te betalen, ongeacht of het een last minute is.

Dat klinkt wel positief! Welke steden heb je zoal bezocht?
quote:Arlandria schreef op 19 juli 2016 @ 07:58:

Een vriendin van mij heeft vorig jaar met Contiki een reis gemaakt door heel Groot-Brittannië. Ze had het ontzettend naar haar zin. Is wel erg prijzig maar misschien de moeite waard om even naar te kijken en misschien is last minute en optie (?)Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
quote:MinkeDeWit schreef op 19 juli 2016 @ 08:46:

Estivant heeft heel leuke reizen en er gaan 'normale' singles mee. Je kunt kiezen uit cultuur, strand of sportief, en het is verdeeld in leeftijdscategorieën.Bedankt voor de tip! Ik heb het net even bekeken en ik zag dat de leeftijdscategorieën beginnen bij 25 t/m 39 jaar. Op het moment ben ik negentien, dus hiervoor kom ik niet in aanmerking.
Ga gewoon alleen backpacken? Dit heb ik zowel op m'n 18e als 19e gedaan en dit beviel super goed! Ik geloof dat ik op mn 21e of miss 22e met een groepreis mee ging en ik koos enkel voor een groep omdat ik niet alleen naar het midden oosten wou. Dit beviel ook goed al was ik zeker de jongste, maar ik ging voornamelijk voor de cultuur etc dus ik had geen hoge verwachting qua vrienschappen sluiten
quote:laurajh schreef op 19 juli 2016 @ 09:46:

[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb het net even bekeken en ik zag dat de leeftijdscategorieën beginnen bij 25 t/m 39 jaar. Op het moment ben ik negentien, dus hiervoor kom ik niet in aanmerking.

Oh, vroeger hadden ze ook 18-25. Misschien anders bij Cirkel Reizen?

Ik zag net dat Cirkel in ieder geval een bestemming heeft vanaf 20. Als je belt kun je daar misschien wel bij. Word je dit jaar 20?
De organisatie Nosun is ook een optie misschien. Leuke reizen zo te zien en ook speciaal voor jongeren dacht ik.
Klaar mee
Mijn ervaringen met jongerenreizen is ook een tijdje terug (25 jaar geleden).Er zaten wel stelletjes en vriendinnengroepjes bij, maar de meeste jongeren hadden alleen geboekt.Op de reis naar Oostenrijk werd 1 meisje 18 jaar.

De rondreis door Zuid-Engeland vond ik heel mooi,vooral Cornwall.Dat kwam omdat ik zo de scenes uit het boek Jamaica Inn van Daphne du Maurier voor me zag.Zou graag nog een keer terug willen, maar moet eerst man overtuigen (denkt dat Zuid-Engeland koud is )
quote:laurajh schreef op 19 juli 2016 @ 09:41:

Dat klinkt wel positief! Welke steden heb je zoal bezocht?

Parijs, Londen, Berlijn, Wenen, diverse steden in Zwitserland, rondreis Spanje.

In Berlijn en Wenen heb je de Wombat hostels, die zijn goed en erg netjes. Je kunt vaak ook kiezen voor een vrouwenkamer, dat vond ik zelf prettiger. Voornamelijk omdat vrouwen minder snurken.

Mijn belangrijkste criteria (in willekeurige volgorde) bij het zoeken naar een hostel zijn: in de buurt van metro/tram/bus, mogelijkheid tot ontbijt op locatie (eventueel met bijbetaling), vrouwenkamer, lockers/kluizen voor je bagage (gratis!) en goede reviews. Voor vervoer kocht ik meestal een ov-kaart. Vaak heb je weekkaarten of kaartjes voor meerdere dagen, dit is heel makkelijk en vaak goedkoop. Ik gebruik dus ook nooit een hop-on-hop-off bus. Veel te duur en niet nodig als je meerdere dagen blijft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven